abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97004058
Ik heb drie katten te weten Moyke, Taffy en Diesel. Moyke en Taffy heb ik een dikke 6 jaar terug uit het asiel gehad. Achtergrond en leeftijd zijn bij beiden onbekend. Diesel heb ik 3 jaar geleden als kitten gekregen.

Toen ik Moyke en Taffy kreeg, wist ik niet precies wat ik in huis haalde. Ik had nooit katten gehad, was zelfs bang voor katten. Maar door mijn allerliefste zus die werkzaam is in het asiel ben ik uiteindelijk toch overgehaald. Dit heeft goed uitgepakt. Moyke ontpopte zich van een schuchtere, bange poes tot een poes die het liefst de hele dag met je op de bank zit en geaaid wordt. Taffy was vanaf het begin af aan een allemansvriendje en vond alles best. Tot op heden is hier niets in veranderd. Ze waren niet elkaars beste vriendjes, maar hadden ook nooit ruzie. Ze lieten elkaar gewoon met rust en dat ging tot voor kort ook bijna altijd goed.

Moyke is wel duidelijk de 'leader' van de drie. Daarna komt Diesel, onderaan staat Taffy.

Toen kwam Diesel daar op een dag bij. De eerste drie dagen moesten Taffy en Moyke niets van het zwarte mormel hebben. Maar daarna zijn Taffy en Diesel de dikste vriendjes met elkaar geworden. Diesel en Moyke hebben niks met elkaar, maar maken mekaar ook niet af. Ook niks aan het handje dus.

Als er een kat in onze tuin durft te lopen, dan springt Moyke op de vensterbank en begint hard te blazen, miauwen, dikke staart, de hele rataplan. Diesel en Taffy trekken zich er totaal niets vanaan.

Nu is het zo dat hier sinds een week of 3/4 een poes hier de boel loopt te verstieren. Bijna nagelijks drentelt ze langs het raam (ik ga er vanuit dat het een zij is, al weet ik dat niet zeker). Taffy en Diesel trekken zich er niks van aan. Maar Moyke gaat echt als een gek tekeer. Tegen het raam aan springen, onwijs dikke staart, heel hard grommen.. Ik kan op dat moment niet in haar buurt komen want dan valt ze me aan.

Goed als ik het zie, dan ren ik naar buiten en jaag die kat weg en dan is de rust weer voor even wedergekeerd. Maar het is een jonge, magere kat. Dus ik vraag me af of ie wel een huisje heeft of iets te eten krijgt. Maar hij laat zich ook niet pakken! Ik probeer hem ook de hele tijd te lokken met eten enzo, maar daar komt ie niet op af. Als ik hem te pakken zou krijgen, dan zou mijn zus hem naar het asiel kunnen brengen.

Buiten dat Moyke dus als een dolle stier langs dat raam gaat, valt ze ook Taffy geregeld aan. Diesel laat ze met rust .. Of beter gezegd, Diesel zorgt wel dat Moyke haar niet ziet. Het is zelfs zo erg dat er hier een heel gespannen sfeertje tussen Moyke en Taffy hangt. De plukken haar (van Taffy) liggen door de hele kamer heen. En wat ik nog erger vindt, ze plast ineens overal en nergens. Ik denk dat dit van de angst is, en ik vind het zo onwijs zielig. Ik ken dit gedrag niet van Taffy.

Ik krijg die kat dus maar niet te pakken maar ik wil graag van het probleem af dat hij de sfeer hier tussen mijn katten zit te verstieren. Maar ik weet niet hoe.

Is iemand bekend met dit probleem of heeft er iemand ideeen hoe ik dit aan kan pakken? Want ik vind het zo zielig om te zien hoe Taffy af en toe moet vechten voor haar leven (voor mijn gevoel) en Moyke haar niet met rust laat. Tussenbeide komen durf ik niet, omdat Moyke me dan aanvalt.

Alvast bedankt voor de tips!
pi_97004296
Heb je geen stok waar je ze mee kan slaan? Dan leren ze het wel af.

[ Bericht % gewijzigd door Greys op 18-05-2011 20:27:21 ]
pi_97004339
Ik ga mijn katten toch niet slaan met een stok joh? Ben je wel helemaal wijs? Of ben je serieus? Nee dat ga ik echt niet doen, sorry.
pi_97004389
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:23 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik ga mijn katten toch niet slaan met een stok joh? Ben je wel helemaal wijs? Of ben je serieus? Nee dat ga ik echt niet doen, sorry.
Gewoon negeren dat soort reacties, heb zelf geen ervaring met katten maar het lijkt me wel heel verveldn
pi_97004405
quote:
Dan zul je niets bereiken en maken ze elkaar nog een keer dood. Met een waterpistool dan? Moet wel een dikke straal uit komen.
  † In Memoriam † woensdag 18 mei 2011 @ 20:25:26 #6
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_97004419
quote:
Daar moet je zeker geen sorry voor zeggen. Wat een barbaarse oplossing zeg.

Ik ken helemaal niets van katten (ben er ook bang van) maar ik hoop dat ze je kunnen helpen. Zo zielig voor Taffy.
Are you fokking to me?
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 mei 2011 @ 20:29:44 #7
163650 Greys
pi_97004683
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:24 schreef kippiedippie het volgende:

[..]

Gewoon negeren dat soort reacties, heb zelf geen ervaring met katten maar het lijkt me wel heel verveldn
Dit dus, niet op dat soort reacties reageren.

Twinkle, probeer eens een maandje (of twee) een Feliway stekker. Bij sommige katten doet dat wonderen (en bij sommigen haalt het niets uit, maar het schaadt sowieso niet). Google er maar eens op. Soms geeft dat ze nét wat meer rust :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  † In Memoriam † woensdag 18 mei 2011 @ 20:30:44 #8
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_97004733
't klinkt alsof Moyke de agressie die de vreemde kat oproept kwijt moet en dit afreageert op de laagste in rang ;(
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_97004856
Wat een nare situatie. ;( Kun je er niet voor zorgen dat Moyke de indringer niet meer kan zien langslopen? (folie voor het raam oid). Want ik denk dat ze hartstikke gestrest is en haar terrein wil verdedigen maar dat veel te ver doorvoert.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_97004963
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:25 schreef Jahr00n het volgende:

[..]

Dan zul je niets bereiken en maken ze elkaar nog een keer dood. Met een waterpistool dan? Moet wel een dikke straal uit komen.
Supersoaker :D
Who motivates the motivator?
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 mei 2011 @ 20:41:14 #11
163650 Greys
pi_97005321
Ja da's ook een idee wat Cat zegt. Het onderste deel van je raam (1/3 ongeveer) met van dat plakfolie. Hoewel, Cat, zouden katten daar niet gewoon de beweging van een andere kat nog doorheen zien?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:45:39 #12
65918 IBAZ
broeinest
pi_97005538
Timmer planken voor de ramen. Dan ziet ze die kat niet.
  † In Memoriam † woensdag 18 mei 2011 @ 20:47:45 #13
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_97005672
Is het ook geen idee om een soort van val op te zetten om die kat (de indringer) te vangen? Misschien komt ze wel op eten af als jij niet in de buurt bent... Moet je wel inventief zijn en wat gaan knutselen.
Are you fokking to me?
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 mei 2011 @ 20:55:17 #14
163650 Greys
pi_97006146
quote:
14s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:47 schreef Marie30 het volgende:
Is het ook geen idee om een soort van val op te zetten om die kat (de indringer) te vangen? Misschien komt ze wel op eten af als jij niet in de buurt bent... Moet je wel inventief zijn en wat gaan knutselen.
En dan? Waar laat ze die kat dan? ;) Of kijken of de kat een chip heeft bedoel je?
Jonge katten zijn wel vaker aan de dunne kant, dus heel grote kans dat de kat gewoon een baasje heeft. Vooral omdat ze al weken dagelijks langs het raam drentelt.
En als de kat een baasje heeft, heb je maar een heel kleine kans dat diegene zijn/haar kat voortaan binnen houdt omdat jij er last van hebt. Dus ik denk dat TS het probleem beter van haar kant uit kan proberen op te lossen, want straks drentelt er wel weer een andere kat langs.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  † In Memoriam † woensdag 18 mei 2011 @ 20:57:04 #15
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_97006255
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:55 schreef Greys het volgende:

[..]

En dan? Waar laat ze die kat dan? ;) Of kijken of de kat een chip heeft bedoel je?
Jonge katten zijn wel vaker aan de dunne kant, dus heel grote kans dat de kat gewoon een baasje heeft. Vooral omdat ze al weken dagelijks langs het raam drentelt.
En als de kat een baasje heeft, heb je maar een heel kleine kans dat diegene zijn/haar kat voortaan binnen houdt omdat jij er last van hebt.
Inderdaad chip of ik dacht euh... naar het asiel. :@ Is natuurlijk geen optie als de kat in de buurt woont.

Zijn de katten van TS binnenkatten? Ik vraag me af of ze die indringer kat nog nooit zijn tegenkomen en wat er dan gebeurd is...?
Are you fokking to me?
pi_97012425
quote:
14s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:29 schreef Greys het volgende:

[..]

Dit dus, niet op dat soort reacties reageren.

Twinkle, probeer eens een maandje (of twee) een Feliway stekker. Bij sommige katten doet dat wonderen (en bij sommigen haalt het niets uit, maar het schaadt sowieso niet). Google er maar eens op. Soms geeft dat ze nét wat meer rust :)
^O^
ik heb thuis 4 poezen en 1 kater... altijd heel lief met elkaar...
totdat onze enige kater besloot om kikkers te gaan eten en er doodziek van was..
hij moest naar de dierenarts voor een prikkie en kreeg een tijdelijk speciaal menu.
toen ik thuis kwam met hem van de arts rook hij natuurlijk naar ''vreemd'' dus de andere 4 poezen begonnen hem te jennen..
heel zielig want hij kon niet van zich afslaan :'(
het schijnt dat als er rare/onnatuurlijke/onverwachte dingen gebeuren waardoor het lijkt alsof er een 'vreemd is geweest ofzo dat de rangorde opnieuw moet worden gemaakt.
dit is heel natuurlijk, eeuwen oud. dus mijn katten gingen onderling een soort van uitvechten wie op welke plek kwam te staan.
aangezien de kater niet van zich af kon slaan omdat hij te zwak was, bleef ik bij hem zitten als hij zn rijst met gekookte vis kreeg zodat hij rustig kon eten.. de rest kreeg last van jaloezie..
de kater begon in huis te plassen uit angst of verzet geen idee...
wist me geen raad meer en hoe meer ik me bemoeide (omdat ik me ook niet gerust voelde door hun) hoe erger ik het maakte :')
toen kreeg ik advies om de feliway verdamper te kopen omdat die hormonen afgeeft die een moederkat ook afgeeft bij kittens.. schijnt rustgevend te zijn.
ook had ik er een spray van gekocht die ik op de plekken spoot waar de kater plaste..
binnen enkele dagen was er zowaar al succes!
de rangorde werd weer zoals vanouds en na een week kreeg onze kater alweer likjes en kopjes van de anderen O+
de verdamper kost wel een paar tientjes maar het is het ZO ontzettend waard!
ik gebruik de verdamper nu alleen nog voor als we op vakantie gaan en ik heb hem ook gebruikt toen we nieuwe meubels kregen.
pi_97013510
Naast de Feliway en zorgen dat je katten (tijdelijk) de indringer niet meer kunnen zien...

Probeer zelf het probleem ook te negeren. Vertonen je katten anders gedrag dan geen "aaaah arm poesje, kom maar bij mama", gewoon links laten liggen tot ze weer normaal gedrag vertonen. Anders steun je ze eigenlijk in hun gedrag. Ik zie dat je zegt dat je de kat wanneer die boos is niet meer kunt aanhalen, wat me aangeeft dat je het al geprobeerd hebt ;)

Ook de andere kat wegjagen zal weinig uithalen. Zo te zien kunnen jouw katten niet naar buiten, dan kun je in de dierenwinkel artikelen kopen om katten uit je tuin te weren (vieze luchtjes, enge geluiden, stroomdingen).

Bij katten tussen beide komen heeft weinig zin, uit elkaar halen zou ik ook zeker nog niet doen anders kun je het juist verslechteren (katten lossen het zelf het beste op).

Dat je katjes buiten de bak plassen is wel lastig natuurlijk. Hoeveel kattenbakken heb je? Voor 3 katten zou je 4 bakken moeten hebben en uit ervaring weet ik dat mensen deze regel vaak naast zich neer leggen. Ik zou het aantal zeker op 3 houden als ik jou was, en zorg dat er voldoende voer/water plekken zijn, voldoende (hoge) slaapplekjes en krabplekken. Het kost wat extra maar voorkomt uiteindelijk dat je katten in een toch al lastige situatie moeten vechten om hun spulletjes.

Als je er echt niet uitkomt dan zou je een gedragstherapeut kunnen inschakelen. Kost wat, maar die komen vaak wel met een goede oplossing.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_97013801
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:23 schreef Jahr00n het volgende:
Heb je geen stok waar je ze mee kan slaan? Dan leren ze het wel af.
_O_

Met een stok hoeft niet perse, maar jij moet je katten wel laten blijken dat jij de baas in huis bent. Net zoals Cesar Milan dat met honden doet. En als die ene kutkat van je niet wil luisteren, dan moet je hem gewoon even een goed pak slaag geven waar de andere katten bij zijn en als dat niet werkt sluit je hem op in de douchecabine en doe je de douche aan (met lauw water natuurljik). Dat deed ik ook altijd met mijn kat om hem even op zn plaats te zetten ^O^
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 mei 2011 @ 23:29:18 #19
163650 Greys
pi_97013957
We gaan hier niet anderen lopen adviseren om je katten in elkaar te meppen met een stok.
Of met wat dan ook.
Punt.

Cesar Millan mept zijn honden ook niet met een stok.
En open daar anders maar een apart topic over, over wel of niet je huisdier slaan, maar die discussie gaan we hier niet voeren, TS heeft al meteen gezegd dat niet te willen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97014397
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2011 23:29 schreef Greys het volgende:
We gaan hier niet anderen lopen adviseren om je katten in elkaar te meppen met een stok.
Of met wat dan ook.
Punt.

Cesar Millan mept zijn honden ook niet met een stok.
En open daar anders maar een apart topic over, over wel of niet je huisdier slaan, maar die discussie gaan we hier niet voeren, TS heeft al meteen gezegd dat niet te willen.
Dat zeg ik toch ook niet? Je kunt je kat ook gewoon een aantal ferme tikken op zn kop geven met je hand?
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 mei 2011 @ 23:55:44 #21
163650 Greys
pi_97015082
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 23:39 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook niet? Je kunt je kat ook gewoon een aantal ferme tikken op zn kop geven met je hand?
Jij loopt hierboven anders de post over meppen met een stok te bejubelen.
Nee. Gewoon nee.

Andere users hier aanraden dieren te slaan of anderszins geweld aan te doen is niet gewenst.
Op welke manier ook. En nogmaals: TS heeft al meteen gezegd dat niet te willen, hoef je het ook niet nogmaals aan te raden. Dus klaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 19-05-2011 00:23:27 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 19 mei 2011 @ 00:44:45 #22
163650 Greys
pi_97016752
Ik denk ook dat het naast de bak plassen gewoon een teken is van onrust, onvrede.
Denk dat je met (eventueel tijdelijk, statisch!) een strook van dat bijna ondoorzichtig folie al een eind komt in combinatie met een maandje of twee die Feliway stekker.
Als je het wilt proberen, de stekker kan je sowieso bij de DA krijgen en wellicht - weet ik niet zeker - ook gewoon bij dierenspeciaalzaken. En voor maand 2 een navulling, met 1 vulling doe je een maand. En het is geen verdoving ofzo, ze worden er niet suf van :)

En jaag die kat je tuin uit! :P Plens water er over, zeker als hij zo brutaal langs je raam hobbelt elke dag. (Dat is toch in de tuin? Of aan de voorkant?)

[ Bericht 17% gewijzigd door Greys op 19-05-2011 01:49:26 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97017547
EDIT: opbokken nou.

[ Bericht 97% gewijzigd door Greys op 19-05-2011 01:47:20 ]
pi_97017794
wij hebben altijd katten gehad thuis.
niet slaan inderdaad, nooit. een plantenspuit is wel een idee, voor als ze echt vechten, dan schrikken ze en is het afgelopen.

ik vind dat je best wat kan doen. als onze katten vochten, dan gingen we er gewoon boos naar doen en zeggen dat ze op moesten houden, en dat doen ze dan ook. en degene die aggressief deed, die ga je dan een tijdje overdreven toespreken, verstaat ie natuurlijk niks van maar dat voelt ie wel, en vind ie helemaal niet leuk. een rangorde onder katten is prima, maar je moet als baasje wel zonder trijfel bovenaan de rangorde staan, en dan heb je ook de taak om te corrigeren, net als katgen dat onder elkaar doen. als je kat jou aanvalt dan klopt er iets niet, en ik zou toch echt de plantenspuit erop zetten en even goed laten merken dat dat dus niet meer gaat gebeuren. straf wel binen 5-10 minuten, anders snapt ie het verband met zijn daad niet meer.

en die (zwerf) kat, als je eten voor hem gaat neerzeten om hem te vangen, ja dan blijft ie natuurlijk komen. mn moeder had altijd een rote litermaat water klaarstaan, gooide dat naar alle indringers in de tuin, en dat hielp gewoon goed, er waren veel katten in de buurt, en maar 1 brleef maar terugkomen.

trouwens, waarom laat je je katten niet in de tuin, zodat ze zelf hun terretorium kunnen verdedigen, met jouw hulp?
pi_97019712
Mijn katten komen inderdaad nooit buiten. Alleen Taffy als het mooi is aan een lijntje. De gedachte erachter is dat ik vind dat andere mensen geen last van mijn katten mogen hebben. Binnenkort gaan we de tuin opnieuw aanleggen en een nieuwe schutting zetten. De bovenkant zetten we af met kippengaas. Mijn zus heeft dit ook en nu kan ze de deur gewoon open zetten en kunnen haar katten gewoon vrij in de tuin lopen. Moyke en Diesel willen wel naar buiten, maar niet aan een lijntje. Dus dan gaan ze gewoon niet.

Ik spreek Moyke er inderdaad wel op aan als ze weer naar Taffy slaat, maar dit kan ik op het moment blijven doen, het heeft geen effect. Plantenspuit heb ik een tijdje in het begin gehad om ze op te voeden, maar op een gegeven moment had ik dat niet meer nodig omdat ze het gewoon perfect deden. Dus ding weg gegooid. Denk dat ik vandaag maar eens een nieuwe ga kopen. Goede tip!

Ik denk dat ik die verdamper ook eens ga halen, zodat er wat meer rust in de tent komt.

Ik heb ook een emmer water klaar staan voor die kat die buiten zit. De eerste keer dat ik hem weer zie krijgt hij die emmer over zich heen, opsodemieteren.

Over folie voor het raam zat ik al een tijdje na te denken, niet eens zozeer vanwege dit probleem. Nu zitten ze wel vaak op de vensterbank naar buiten te kijken. Is het niet sneu voor ze als ik die mogelijkheid dan voor ze weg haal?

Verder heb ik meerdere krabpalen in de kamer staan. Moyke durft niet heel hoog, Taffy weer wel dus af en toe vlucht ze gewoon naar het hoogste punt waarna Moyke haar met rust laat.

Meerdere kattenbakken/drinkbakken/voerbakken staan ook in de kamer.

Ik heb mijn zus vanmorgen ook nog even gesproken. Ik heb boven een kattenkamer voor als wij verjaardagen hebben ofzo. Dan kunnen de katten niet ontsnappen als er mensen buiten gaan roken. Mijn zus zei dat ik Moyke dan maar weer boven neer moet zetten als ik en mijn man gaan werken, zodat in ieder geval Taffy wat rust krijgt. Dus dat ga ik ook uitproberen.

Heel erg bedankt voor de tips tot nog toe! Ik ga ze allemaal uitproberen en hopelijk kan ik binnenkort melden dat het probleem de wereld uit is!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')