abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96998314
Ik vraag me af of er 'chemie' bestaat tussen een borderline-vrouw en een X-man.
X staat hier even voor een of andere geaardheid, het kan 'normaal', zijn of een of andere PS.

Dus iets als combinaties borderline-narcist. Of borderline-normaal enz.
Wat zijn jullie ervaringen, of is hier onderzoek over?
Wie zich gedraagt als een robot, krijgt salaris teveel.
pi_96998697
Het maakt niet uit wat voor type je tegenover een borderliner zet, het is voor de meeste niet uit te houden.

Beter dan de onderstaande reactie op een ander forum kan ik het zelf niet beschijven.

Partners van Borderliners,
besef in godsnaam dat: de intense uitingen van liefde voor jou, in wezen een diepe behoefte van jouw partner zijn om zelf zo bemind te worden; het heeft niets te maken met het werkelijk liefhebben van jou als persoon. Eigenlijk ben je alleen maar nodig om hem/ haar te bevestigen in zijn /haar schreeuw om eigenwaarde.
Al spoedig gebeurt dan ook het omgekeerde: Je wordt weer teruggeduwd, afgestoten, jouw gevoelens worden genegeerd, soms word je gekleineerd, of zelfs onderdrukt. Dit proces blijft zich herhalen en komt steeds harder aan: aantrekken, ophemelen, en dan afstoten; de emoties worden al heftiger, en worden ten onrechte aangezien voor uitingen van gepassioneerde liefde en het gevoel zonder de ander niet te kunnen leven. alles wordt een drama, een uitputtingslag. Je wordt totaal leeggezogen.
In je pogingen om hem/haar te volgen en te begrijpen in zijn/haar onvoorspelbare reacties, raak je zelf ook volledig de weg kwijt in wat nog geestelijk gezond genoemd kan worden. Borderliners kunnen niet liefhebben, want ze houden totaal niet van zichzelf, kennen het gevoel niet.. maar roepen dat wel. Wat hun is overkomen reageren ze af op jou; wisten ze dat maar want.... uiteindelijk trek jij je terug, je moet wel, wil jij er zelf niet helemaal aan onderdoor gaan; dat is de moeilijkste keuze: ........ het is jij of ik. Wat heb ik daar een verdriet van gehad. en nu wil ik anderen waarschuwen. Het duurt en duurt, maar het moment komt. Wacht niet tot je opgebrand bent, alsjeblieft. Ga weg! Doe dat voor diegenen die jou echt liefhebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Osiris024 op 18-05-2011 18:46:25 ]
pi_97000299
Oh, ik weet wel iets, maar zeker niet alles. Deze reactie van dat forum had ik dus anders gezien: meer van de beschrijving van een narcist. Want bij narcisme is er (zo heb ik tot nu toe begrepen) sprake van een diepe kwetsuur. En de narcist poogt zijn leven lang die kwetsuur te helen, daartoe heeft hij een ander nodig om te kwetsen.
Er is denk ik, wel overlap met borderline. Immers borderliners kwetsen zichzelf ook wel eens (automulilatie). Maar de kern van borderline is niet de kwetsuur, maar een leegte.
Een borderliner kan dan ook moeilijk een relatie onderhouden, omdat hij/zij geen idee heeft van zijn wil. Terwijl de narcist de relatie nodig heeft voor dat kwetsen.

Ik ben erg benieuwd naar de 'chemie'.
pi_97004025
Ik zou even de definities van Narcisme : http://nl.wikipedia.org/wiki/Narcisme en bordeline : http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis nalezen.

En wat bedoel je met "chemie" ?
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:41:41 #5
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_97005344
Mijn vriendin had borderline trekjes (aldus de meeste psychologen zonder vergunning hier), en ik hield het niet vol. Nog iemand anders, die heeft al aardig wat relaties versleten, waaronder een huwelijk
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_97131581
Borderliners kiezen exact mensen die ze gebruiken kunnen. Hebben ze een neus voor.En andersom kunnen omstanders het niet zien aan de buitenkant van borderliners wie ze voor zich hebben dikwijls. Behalve zij die het weten. Denk maar eens na, ouders weten het donders goed vaak. Omdat kind in behandeling is. En..verzwijgen zelfs tegen nieuwe partners of aan te dienen partners van hun kind wat zo iemand doet in handel en wandel. Dat soort ellende zie je in die gezinssystemen, waar verschuiling hoogtij viert en bedrog en liegen.
M.a.w. dat soort relaties krijgen omstanders of kregen de schuld die er zowiezo niet is, aangezien een borderliner ter plekke even schuld gaat verzinnen.
Vroeger noemden ze het hysterische psychopathie.
Ernstig geestesgestoord. Zi geen systematiek in hooguit die van borderliners, en hun kenmerken.
Die genoemd zijn in die dsm, doch er kunnen er nog wel een aantal bij. W.o. zeker manipulatie (bedrog en liegen), etc.
pi_97131813
Al die bullshit over persoonlijkheidsstoornissen. Wie niet goed kan functioneren in deze maatschappij waarvan je onderdeel uit moet maken, kom maar in de psychiatrie terecht met medicatie en alles. Niemand die denkt dat de stoornis misschien niet bij de persoon ligt, maar bij de omgeving.
pi_97404554
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 21:19 schreef Juspol het volgende:
Borderliners kiezen exact mensen die ze gebruiken kunnen. Hebben ze een neus voor.En andersom kunnen omstanders het niet zien aan de buitenkant van borderliners wie ze voor zich hebben dikwijls. Behalve zij die het weten. Denk maar eens na, ouders weten het donders goed vaak. Omdat kind in behandeling is. En..verzwijgen zelfs tegen nieuwe partners of aan te dienen partners van hun kind wat zo iemand doet in handel en wandel. Dat soort ellende zie je in die gezinssystemen, waar verschuiling hoogtij viert en bedrog en liegen.
M.a.w. dat soort relaties krijgen omstanders of kregen de schuld die er zowiezo niet is, aangezien een borderliner ter plekke even schuld gaat verzinnen.
Vroeger noemden ze het hysterische psychopathie.
Ernstig geestesgestoord. Zi geen systematiek in hooguit die van borderliners, en hun kenmerken.
Die genoemd zijn in die dsm, doch er kunnen er nog wel een aantal bij. W.o. zeker manipulatie (bedrog en liegen), etc.
Je moet inderdaad wel even de 'handleiding' lezen. Ook moet je een flink incasseringsvermogen hebben. Maar dan heb je wel een relatie met iemand welke absoluut niet saai is.
Het klopt van die DSM, ben heeft een beperkt aantal kenmerken gekozen. In het boek van Spaans beschrijft hij er een stuk of twintig. Maar je hebt wel gradaties, he.
Ik begrijp dat jij bepaald geen chemie had met die persoon. Goed dat jij dat weet.
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:19:22 #9
347332 lugiz
Droom je leven & leef je d
pi_97891337
Die vooroordelen over borderline ook altijd. Zijn er hier überhaupt mensen die meerdere personen kennen met borderline? Niet iedereen is zo hoor.
Net al het vooroordeel over buitenlanders. Ach ze zijn allemaal hetzelfde :( Het is gewoon discriminatie.
Toevallig heb ik ook borderline wat jullie vast niet verbaasd en leef ik al 8 jaar gelukkig met mijn vriend. Sinds 2 jaar hebben we een tweeling en ik denk dat wij het beter doen dan sommige ouders die geen beperking hebben.
Tuurlijk heb ik mijn problemen maar ik doe niet bewust iemand pijn. Het is geen pretje hoor om borderline te hebben. Maar met de juiste mensen om je heen, met nadruk op JUISTE, kom je een heel eind.
Het probleem van veel mensen is dat ze zich optrekken aan de vooroordelen zonder zich er eens echt in te verdiepen. 1 ervaring maakt nog geen waarheid.
Ook mensen zonder borderline kunnen zwaar gestoord over komen en dan kun je het niet eens afschuiven op ach ja borderline he. Nee die mensen zijn nog veel erger. Zogenaamd gezond en normaal en zich toch gedragen als een })
Mensen kijk eens verder en zoek eerst eens informatie op over een onderwerp zonder dat je gelijk bevooroordeeld bent.
Maar nee..... ow 1 buitenlander doet het slecht ach dan zijn alle buitenlanders slecht. 1 borderliner maakt het leven van iemand anders kapot ach ja dan doen ze het allemaal.
Altijd hetzelfde de negatieve punten onthoud men maar de positieve punten worden snel weer vergeten.

Groeten van een borderline persoon die zich wel kan redden en erg veel liefde heeft voor haar vriend en kinderen! Wat nou dat kunnen borderliners niet?!
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:21:42 #10
347332 lugiz
pi_97891442
O ja en nog iets. Waarom zou er geen chemie kunnen zijn? Iemand is in de 1e plaats een persoon en daar komt borderline bij. Je bent een mens (verbazingwekkend he) en geen borderliner!
pi_97896173
quote:
13s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 21:25 schreef Strugglemaster het volgende:
Al die bullshit over persoonlijkheidsstoornissen. Wie niet goed kan functioneren in deze maatschappij waarvan je onderdeel uit moet maken, kom maar in de psychiatrie terecht met medicatie en alles. Niemand die denkt dat de stoornis misschien niet bij de persoon ligt, maar bij de omgeving.
Dus je verandert de omgeving, en poef weg stoornis?

:|W
pi_97896191
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:21 schreef lugiz het volgende:
O ja en nog iets. Waarom zou er geen chemie kunnen zijn? Iemand is in de 1e plaats een persoon en daar komt borderline bij. Je bent een mens (verbazingwekkend he) en geen borderliner!
Je bent zowel een borderliner als een mens.
pi_97896732
Ik werk in een gezin waarvan moeder borderline en een verstandelijke beperking heeft. Zij is al 10 jaar getrouwd met haar man die ze al vanaf jongs af aan kent. Ze heeft medicatie om haar stemmingswisselingen te verminderen en haar man zit bij een groep van partners met borderline om meer te leren hierover. Daarbij hebben ze nu twee kinderen. Dus zou niet weten waarom het niet zou kunnen...
pi_97896862
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:09 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dus je verandert de omgeving, en poef weg stoornis?

:|W
Stroman :|W

Ik zeg enkel dat hetgeen in deze maatschappij zo relevant en belemmerend (of wat dan ook) is dat het als stoornis gekenschetst wordt, in andere omstandigheden helemaal geen last hoeft te zijn.
  donderdag 9 juni 2011 @ 12:38:31 #15
347332 lugiz
pi_97932624
quote:

[..]

Je bent in de 1e plaats een mens en daarbij heb je borderline.
pi_97933444
quote:

[..]

:')

Tijd dat de anti-psychiatrie weer eens opkomt.

Het labeltjes plakken is 9 van de 10 keer ook maar een zwaktebod. Iedereen heeft kenmerken van een of meerdere persoonlijkheidsstoornissen.
pi_97933482
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:')

Tijd dat de anti-psychiatrie weer eens opkomt.

Het labeltjes plakken is 9 van de 10 keer ook maar een zwaktebod. Iedereen heeft kenmerken van een of meerdere persoonlijkheidsstoornissen.
Kenmerken hebben van is niet hetzelfde als het hebben van.
pi_97933532
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 12:38 schreef lugiz het volgende:

[..]

Je bent in de 1e plaats een mens en daarbij heb je borderline.
Aangezien een persoonlijkheidsstoornis grotendeels je persoonlijkheid omvat en waarschijnlijk nooit helemaal weg zal gaan, kan je wel stellen dat je een borderliner bent denk ik. Maar dat heb je ook bij autisme. Sommige autisten noemen zichzelf autist, anderen zeggen 'ik heb autisme'.
pi_97933917
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:04 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Kenmerken hebben van is niet hetzelfde als het hebben van.
Zeg dat tegen alle label-fetisjisten.
  donderdag 9 juni 2011 @ 18:36:32 #20
347332 lugiz
pi_97947494
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:05 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Aangezien een persoonlijkheidsstoornis grotendeels je persoonlijkheid omvat en waarschijnlijk nooit helemaal weg zal gaan, kan je wel stellen dat je een borderliner bent denk ik. Maar dat heb je ook bij autisme. Sommige autisten noemen zichzelf autist, anderen zeggen 'ik heb autisme'.
Ooit iemand leren kennen met borderline of autisme? En dan bedoel ik echt leren kennen?
Ook al is het een persoonlijkheidsstoornis het is niet je karakter. Zo word je ook niet als borderliner geboren. Je wordt als mens geboren met een eigen karakter en later kun je borderline krijgen. Dus die theorie gaat niet helemaal op.
pi_97948009
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 13:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zeg dat tegen alle label-fetisjisten.
Zal ik doen.
pi_97948227
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 18:36 schreef lugiz het volgende:

[..]

Ooit iemand leren kennen met borderline of autisme? En dan bedoel ik echt leren kennen?
Ook al is het een persoonlijkheidsstoornis het is niet je karakter. Zo word je ook niet als borderliner geboren. Je wordt als mens geboren met een eigen karakter en later kun je borderline krijgen. Dus die theorie gaat niet helemaal op.
Als autist word je wel geboren. En ik ken wel mensen met borderline of autisme en er zit wel verschil tussen de ene en de andere autist qua benadering van hun afwijking. De een ziet het als iets wat ze zijn, de ander als iets wat ze hebben.

Borderline heeft ook een genetische component, maar verder heb je wel een punt.
pi_97965030
quote:
13s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 21:25 schreef Strugglemaster het volgende:
^O^ _O_ Baas. Ben het helemaal eens met je.
What can be seen from the outside is only a portion of the truth.
pi_97967553
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juni 2011 18:24 schreef Strugglemaster het volgende:

[..]

Stroman :|W

Ik zeg enkel dat hetgeen in deze maatschappij zo relevant en belemmerend (of wat dan ook) is dat het als stoornis gekenschetst wordt, in andere omstandigheden helemaal geen last hoeft te zijn.
Kun je daar een voorbeeld voor noemen?

Borderline lijkt me namelijk in alle omstandigheden een zwaar slopende stoornis, alleen al om het feit dat mensen met borderline een enorm lage eigenwaarde hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')