abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96996552
Bij de dierenwinkel hier hebben ze kleine schildpadden. Nu wil ik er wel 2 gaan halen eigenlijk omdat ze zo enorm cool zijn.
Wil natuurlijk wel dat ze een goed leven hebben en niets tekort komen.
Dus wat zijn zaken waar je absoluut rekening mee moet houden voor je aan zo'n beest begint.

Hebben ze speciaal voer nodig?
Hoe snel groeien ze (ongeveer) ?
Andere zaken waar je op moet letten? :Y)
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_96996668
Waar je rekening mee moet houden? Dat ze enorm oud kunnen worden en je ze dus niet voor de grap moet nemen?

De groei ligt aan de bak en het voer dat je ze geeft. Na een tijd is het aquarium waarmee je waarschijnlijk wil beginnen lang niet meer groot genoeg.

Lees je eerst goed in voor dat je aan deze dieren begint.
pi_96996747
@ Lenny ik heb ze ook nog niet gehaald. Sowieso lees ik me goed in voor ik er aan begin, dit topic is daar onderdeel van.
En dat ze oud kunnen worden maakt niets uit. Ik hoop zelf ook nog heel wat jaartjes mee te gaan :) .
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  woensdag 18 mei 2011 @ 17:59:52 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96996931
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:08:02 #5
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_96997328
Een aardig weetje: schildpadden en in het bijzonder roodwangetjes (dus waterschildpadden) dragen doorgaans Salomonella bij zich in een enorme concentratie en dan vooral op hun schild.

Dus op pakken, daarna je handen niet wassen en iets eten of aan je mond zitten levert een behoorlijk risico op een salmonella besmetting op.
pi_96998158
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:08 schreef robber57 het volgende:
Een aardig weetje: schildpadden en in het bijzonder roodwangetjes (dus waterschildpadden) dragen doorgaans Salomonella bij zich in een enorme concentratie en dan vooral op hun schild.

Dus op pakken, daarna je handen niet wassen en iets eten of aan je mond zitten levert een behoorlijk risico op een salmonella besmetting op.
Roodwangen worden naar mijn weten niet meer verkocht.
pi_96998449
Het zijn geelwangen die ze daar verkopen.
Maar bijten ze ook? En moet je nog speciale pompen kopen of zo?
Groetjes, Ezio.
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:35:30 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96998562
Ik zou me even inlezen. Weet je ook hoe groot het aquarium moet zijn, en zo.
pi_96998710
quote:
14s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou me even inlezen. Weet je ook hoe groot het aquarium moet zijn, en zo.
2x de schildbreedte bij 4x de lengte i.v.m vergroeiingen. Mijn bak voldoet prima aan de maat van die beestjes. Wellicht als ze groter worden moet er wel een grotere bak komen.

En een lamp. Moeten ze speciaal een warmtelamp hebben of is dat overrated in een woonkamer waar het 20+ graden is? :@
Groetjes, Ezio.
pi_96998821
quote:
7s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:39 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

2x de schildbreedte bij 4x de lengte i.v.m vergroeiingen. Mijn bak voldoet prima aan de maat van die beestjes. Wellicht als ze groter worden moet er wel een grotere bak komen.

En een lamp. Moeten ze speciaal een warmtelamp hebben of is dat overrated in een woonkamer waar het 20+ graden is?
Warmtelamp is beter. Schildpadden zijn beesten die graag wat liggen te zonnen. Maar vergis je niet met de grootte. Schildpadden kunnen snel groeien (voer ze voor de grap eens kattenbrokjes) waardoor je bak al snel aan de kleine kant is.
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:50:08 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96999224
quote:
7s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:39 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

En een lamp. Moeten ze speciaal een warmtelamp hebben of is dat overrated in een woonkamer waar het 20+ graden is? :@
Dat lijkt me echt zo klein voor zo'n beest. Ze kunnen dan toch amper voor- of achteruit, amper een slag zwemmen?

Ik snap werkelijk niet dat je serieus kunt overwegen om die dieren onder zulke omstandigheden te gaan houden.
pi_96999291
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat lijkt me echt zo klein voor zo'n beest. Ze kunnen dan toch amper voor- of achteruit, amper een slag zwemmen?

Ik snap werkelijk niet dat je serieus kunt overwegen om die dieren onder zulke omstandigheden te gaan houden.
Mijne is veul groter hoor :P
Groetjes, Ezio.
pi_96999331
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Warmtelamp is beter. Schildpadden zijn beesten die graag wat liggen te zonnen. Maar vergis je niet met de grootte. Schildpadden kunnen snel groeien (voer ze voor de grap eens kattenbrokjes) waardoor je bak al snel aan de kleine kant is.
Ok dan komt die er sowieso boven. Zal eerdaags wel even foto's posten van de bak die ik heb zodat je kunt kijken of het groot genoeg is.

Hoeveel groeien ze per jaar ongeveer dan? Ik wil sowieso een andere/grotere bak met de tijd. Maar dan moet ik wel ff sparen eerst.
Groetjes, Ezio.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 mei 2011 @ 19:02:34 #14
163650 Greys
pi_96999850
Je kunt niet zeggen 'ze groeien zoveel per jaar', want dat is mede afhankelijk van de bak waar ze in komen :)

Je kunt een vrij goedkoop pompje met zo'n sproei-stangetje kopen, dat je met zuignapjes net boven het wateroppervlak bevestigt. Beetje beweging in het water vinden ze ook wel eens lekker, of onder die straaltjes door zwemmen. En uiteraard houdt de pomp met het filter je water veel schoner, want geloof me, het wordt snel vies als ze in het water poepen :+ En dat gaat stinken!

Verder: denk aan een plek waar ze mooi droog kunnen zitten onder je lamp. Dat zie je in dierentuinen ook vaak, een boomstammetje, of bv een dakpan op twee bakstenen met de bolle kant naar boven uiteraard. Kunnen ze er onderdoor zwemmen, maar ook op gaan zonnen.

Gedroogde insecten voeren gaat prima, af en toe ook wat groenvoer. Soms zelfs een klein stukje rauwe biefstuk oid! (Of gaat dat laatste alleen op voor roodwangen? :@ ) Maar daar kan je idd van alles over vinden overal op internet.

Die bakmaten die ze aanraden (2x de schildbreedte, WTF :{ ) vind ik wel heel erg sneu, dan kan hij net met een beetje pijn en moeite keren. En dan gaan ze er dus van uit dat je schildpad niet meer groeit, want dan zit ie binnen de kortste keren klem in zijn bakje. Dus fijn dat jij in elk geval een grotere bak gaat nemen.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97000303
Wij hebben er al 20 jaar eentje, roodwang. Gevonden in de tuin. Hij ging eerst in een bak binnen, nu in een grote kuip buiten. In de winter gaat ie in de kruipruimte. Als het zonnetje schijnt gaat ie lekker op het droge liggen.
Je kan m oppakken met een hand, in de breedte, hij eet kattebrokjes en garnaaltjes.
Succes! En koop alsjeblieft niet zo'n stom minibakje met palmboompjes, dat is na 4 weken te klein.
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:12:45 #16
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_97003777
schildpadden zijn vreselijke viespeuken, dus je hebt een goede pomp nodig.
ook hebben ze flink wat ruimte nodig om te zwemmen (2x de schildbreedte :|W) , en om te zonnen 8-) .
De bakjes die ze in de winkels voor schildpadden verkopen zijn lang niet groot genoeg, maar dat had je zelf al gezien gelukkig ;)
De mijne eten kattenbrokjes, garnalen etc, en soms hart (rood- en geelwangen)
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_97004291
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 19:02 schreef Greys het volgende:
Je kunt niet zeggen 'ze groeien zoveel per jaar', want dat is mede afhankelijk van de bak waar ze in komen :)

Je kunt een vrij goedkoop pompje met zo'n sproei-stangetje kopen, dat je met zuignapjes net boven het wateroppervlak bevestigt. Beetje beweging in het water vinden ze ook wel eens lekker, of onder die straaltjes door zwemmen. En uiteraard houdt de pomp met het filter je water veel schoner, want geloof me, het wordt snel vies als ze in het water poepen :+ En dat gaat stinken!

Verder: denk aan een plek waar ze mooi droog kunnen zitten onder je lamp. Dat zie je in dierentuinen ook vaak, een boomstammetje, of bv een dakpan op twee bakstenen met de bolle kant naar boven uiteraard. Kunnen ze er onderdoor zwemmen, maar ook op gaan zonnen.

Gedroogde insecten voeren gaat prima, af en toe ook wat groenvoer. Soms zelfs een klein stukje rauwe biefstuk oid! (Of gaat dat laatste alleen op voor roodwangen? :@ ) Maar daar kan je idd van alles over vinden overal op internet.

Die bakmaten die ze aanraden (2x de schildbreedte, WTF :{ ) vind ik wel heel erg sneu, dan kan hij net met een beetje pijn en moeite keren. En dan gaan ze er dus van uit dat je schildpad niet meer groeit, want dan zit ie binnen de kortste keren klem in zijn bakje. Dus fijn dat jij in elk geval een grotere bak gaat nemen.
Dat leek mij dus ook veel te klein maar staat onder de link die Lienekien gaf. Ik ga zeker wat doen met jullie tips, alvast bedankt!
Groetjes, Ezio.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 mei 2011 @ 20:24:16 #18
163650 Greys
pi_97004350
quote:
7s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:23 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Dat leek mij dus ook veel te klein maar staat onder de link die Lienekien gaf. Ik ga zeker wat doen met jullie tips, alvast bedankt!
Tof en mocht het allemaal wat worden, open er dan gerust een topic met foto's over of ga verder in deze, ben wel benieuwd! ^O^
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')