Roodwangen worden naar mijn weten niet meer verkocht.quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:08 schreef robber57 het volgende:
Een aardig weetje: schildpadden en in het bijzonder roodwangetjes (dus waterschildpadden) dragen doorgaans Salomonella bij zich in een enorme concentratie en dan vooral op hun schild.
Dus op pakken, daarna je handen niet wassen en iets eten of aan je mond zitten levert een behoorlijk risico op een salmonella besmetting op.
2x de schildbreedte bij 4x de lengte i.v.m vergroeiingen. Mijn bak voldoet prima aan de maat van die beestjes. Wellicht als ze groter worden moet er wel een grotere bak komen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou me even inlezen. Weet je ook hoe groot het aquarium moet zijn, en zo.
Warmtelamp is beter. Schildpadden zijn beesten die graag wat liggen te zonnen. Maar vergis je niet met de grootte. Schildpadden kunnen snel groeien (voer ze voor de grap eens kattenbrokjes) waardoor je bak al snel aan de kleine kant is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:39 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
2x de schildbreedte bij 4x de lengte i.v.m vergroeiingen. Mijn bak voldoet prima aan de maat van die beestjes. Wellicht als ze groter worden moet er wel een grotere bak komen.
En een lamp. Moeten ze speciaal een warmtelamp hebben of is dat overrated in een woonkamer waar het 20+ graden is?
Dat lijkt me echt zo klein voor zo'n beest. Ze kunnen dan toch amper voor- of achteruit, amper een slag zwemmen?quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:39 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
2x de schildbreedte bij 4x de lengte i.v.m vergroeiingen. Mijn bak voldoet prima aan de maat van die beestjes. Wellicht als ze groter worden moet er wel een grotere bak komen.
En een lamp. Moeten ze speciaal een warmtelamp hebben of is dat overrated in een woonkamer waar het 20+ graden is?
Mijne is veul groter hoorquote:Op woensdag 18 mei 2011 18:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt zo klein voor zo'n beest. Ze kunnen dan toch amper voor- of achteruit, amper een slag zwemmen?
Ik snap werkelijk niet dat je serieus kunt overwegen om die dieren onder zulke omstandigheden te gaan houden.
Ok dan komt die er sowieso boven. Zal eerdaags wel even foto's posten van de bak die ik heb zodat je kunt kijken of het groot genoeg is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Warmtelamp is beter. Schildpadden zijn beesten die graag wat liggen te zonnen. Maar vergis je niet met de grootte. Schildpadden kunnen snel groeien (voer ze voor de grap eens kattenbrokjes) waardoor je bak al snel aan de kleine kant is.
Dat leek mij dus ook veel te klein maar staat onder de link die Lienekien gaf. Ik ga zeker wat doen met jullie tips, alvast bedankt!quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:02 schreef Greys het volgende:
Je kunt niet zeggen 'ze groeien zoveel per jaar', want dat is mede afhankelijk van de bak waar ze in komen
Je kunt een vrij goedkoop pompje met zo'n sproei-stangetje kopen, dat je met zuignapjes net boven het wateroppervlak bevestigt. Beetje beweging in het water vinden ze ook wel eens lekker, of onder die straaltjes door zwemmen. En uiteraard houdt de pomp met het filter je water veel schoner, want geloof me, het wordt snel vies als ze in het water poepenEn dat gaat stinken!
Verder: denk aan een plek waar ze mooi droog kunnen zitten onder je lamp. Dat zie je in dierentuinen ook vaak, een boomstammetje, of bv een dakpan op twee bakstenen met de bolle kant naar boven uiteraard. Kunnen ze er onderdoor zwemmen, maar ook op gaan zonnen.
Gedroogde insecten voeren gaat prima, af en toe ook wat groenvoer. Soms zelfs een klein stukje rauwe biefstuk oid! (Of gaat dat laatste alleen op voor roodwangen?) Maar daar kan je idd van alles over vinden overal op internet.
Die bakmaten die ze aanraden (2x de schildbreedte, WTF) vind ik wel heel erg sneu, dan kan hij net met een beetje pijn en moeite keren. En dan gaan ze er dus van uit dat je schildpad niet meer groeit, want dan zit ie binnen de kortste keren klem in zijn bakje. Dus fijn dat jij in elk geval een grotere bak gaat nemen.
Tof en mocht het allemaal wat worden, open er dan gerust een topic met foto's over of ga verder in deze, ben wel benieuwd!quote:Op woensdag 18 mei 2011 20:23 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dat leek mij dus ook veel te klein maar staat onder de link die Lienekien gaf. Ik ga zeker wat doen met jullie tips, alvast bedankt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |