Ik ben iemand die zich niet snel druk maakt. Ik heb mijn opvattingen en meningen en ik heb het idee dat ik weet wat het beste voor me is, en daardoor heb ik een zekere innerlijke rust gevonden. Dat ik het met veel dingen om me heen niet eens ben en niet goed kan vinden in bepaalde gebeurtenissen in mijn directe omgeving, of in 'de maatschappij', dat kan ik allemaal prima relativeren en staat me niet in de weg.
Maar toch zijn er van die kleine dingetjes, zoals net, waarvan ik flink over de zeik kan raken. Ik was even naar beneden gegaan om wat spullen te pakken voor een pakketje dat ik moest verzenden. Boven aangekomen bleek dat ik de plakband had vergeten. Begon ik te schelden. Even later kon ik geen pen vinden, weer schelden en met laatje smijten.
Ik ben er niet gelukkig mee dat ik me zo druk kan maken over onbenulligheden en ik zou het een verbetering vinden als ik op zulke dingen zou reageren alsof er niets aan de hand was. Dus: plakband beneden laten liggen, oké even naar beneden om te halen. Ik zou het fijn vinden als ik gewoon meteen zou beseffen dat het helemaal niks voorstelt, in plaats na mijn gescheld te denken in te zien dat ik mezelf druk maak om niks.
Ik heb wel ervaring met het belijden van een zekere religie, daar was ik in het verleden redelijk intensief mee bezig. Dat had op mij zeker een rustgevend effect, maar ook toen kwam soms nog die onnodige agressie naar boven. Bovendien zoek ik geen collectief iets wat allerlei zaken gebiedt en verbiedt - zoals een religie - om rust in te vinden.
Ik ben op zoek naar iets wat ik als individu kan doen en wat mij niets oplegt, maar mij enkel kan helpen in het vinden van innerlijke rust. Ik ben sowieso redelijk creatief ingesteld, dus zulke 'uitlaatkleppen' heb ik wel. Ik ben merk ook dat het vinden van het positieve in dingen bijdraagt aan die soort innerlijke rust. Maar die agressie blijft soms op de meest onzinnige de kop op steken. Hoe zou ik daar wat aan kunnen doen? Ik sta in principe voor alles open, behalve dus collectieve dingen, dingen die mijn levensstijl te veel willen aantasten, en sport. Sport is het niet voor mij. Meditatie is het eerste wat in me opkomt, maar er zijn vast meerdere opties. Ik ben benieuwd of iemand me kan verlichten.