abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:57:32 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_96952191
Hoi. Ik werk fulltime en in wisselende diensten, hoewel tussen 15 en 18u altijd iemand thuis is. Ik woon klein (maar wel dichtbij een park), niet optimaal maar.. ik wil toch graag een hond(je). Het moet dus een hondje zijn dat een kleine 9 uur per dag alleen kan zijn en verder gemiddeld 2 avonden per week een paar uurtjes weg. Verder kan er wel een 3 keer per week gejogged worden, en de vijf avonden dat ik er wel ben + zaterdag/zondag overdag ook veel thuis/park/terrasjes etc, vooral dingen waar ik hem/haar mee kan nemen als het al buiten de deur te doen is. Nou ja, ik overweeg het eigenlijk al tijden maar het komt er steeds niet van.

Maar dus, zijn er situaties denkbaar waarin dit prima gaat en de hond ook daadwerkelijk gelukkig is? Anders laat maar zitten.
Resistance is futile.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:10:55 #2
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_96952945
Om eerlijk te zijn zou ik 9 uur per dag (Ik neem aan 5 dagen in de week) en ook gemiddeld twee avonden per week (een aantal uur) wel erg veel tijd vinden waarin een hond alleen is.

Een puppy zou ik dan zeker weten niet nemen. Je hebt er gewoon te weinig tijd voor om het beestje zindelijk te maken en op te voeden. Een asielhondje van een latere leeftijd zou dan in mijn ogen een betere optie zijn, maar het hangt ook in het geheel af van het karakter van die hond. Is het in staat om zo'n lange tijd alleen te zijn? De meeste katten kunnen zich namelijk vaak prima vermaken, die zijn erg zelfstandig aangelegd. (Ook niet allemaal, maar je begrijpt mijn standpunt wel.) Een hond is vaak toch wel een gezelschapsdier dat voldoende aandacht nodig heeft. Met een aandachts liefhebbend karakter zal het beestje gewoon enorm eenzaam worden.

Als ik jou was zou ik er goed over nadenken voordat je zo'n keuze maakt.
pi_96953035
Enne nee ik zou geen hond nemen, 9 uur per dag is te lang om alleen te zijn vind ik.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:13:45 #4
3185 Adelante
To let it go now
pi_96953102
Heb je geld of vrienden voor een uitlaatservice tijdens je werk?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_96953887
9 uur zonder uitlaten is sowieso te lang, maar zelfs als iemand er tussen de middag een blokje mee loopt vind ik het erg veel.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:26:57 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_96953911
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 19:13 schreef Adelante het volgende:
Heb je geld of vrienden voor een uitlaatservice tijdens je werk?
Geld wel, vrienden ook wel maar niemand die echt om de hoek woont.

Tijden dat ik van huis ben:

16:15-01:30
6:40-15.30
8:30-17:45
zaterdagavond vanaf 23:00
en een avondje van 20:00-0:00

Uiteraard een wat ouder asielhondje. Maar wel een die nog vooruit te branden is en graag door het park rent (aan de lijn).
Resistance is futile.
  Moderator dinsdag 17 mei 2011 @ 19:33:23 #7
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96954314
Ik zou het enorm sneu voor het hondje vinden. Honden zijn roedel en gezelschapsdieren en die moet je niet zo lang alleen laten, ook oudere hondjes niet.
Ik snap dat het voor jou gezellig is maar ik denk echt dat je het beestje er geen plezier mee zal doen.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_96955427
ik denk dat geen enkele hond hier gelukkig van zou worden. Ik snap dat je heel graag een hond wil maar in jouw situatie zou het erg egoïstisch zijn om een hond te kopen. Dan kun je beter 2 katten kopen of 2 konijntjes ofzo.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 20:46:39 #9
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_96959193
Diaz is leuk (om maar niet te zeggen: schattig), maar hier compleet offtopic. Net als de reacties die er achteraan kwamen. Weg en het topic is meteen weer ontopic.

Game on :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_96962901
Ik weet ook niet waarom die foto geplaatst werd :')

Maar goed...een puppy kan sowieso niet, volwassen hond kan je dat ook niet aandoen vind ik. Als het nou 1x gebeurd oke..maar zo vaak, neuh.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 22:52:17 #11
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_96968053
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 21:42 schreef _Multiply86_ het volgende:
Ik weet ook niet waarom die foto geplaatst werd :')
Omdat ie zo leuk is :D

quote:
Maar goed...een puppy kan sowieso niet, volwassen hond kan je dat ook niet aandoen vind ik. Als het nou 1x gebeurd oke..maar zo vaak, neuh.
Dan kan je beter een kat nemen (of twee). Die redden zich wel. Maar een hond? Nee, zou ik ook niet doen. Tenzij je (zoals een collega van mij) de hond een deel van de tijd laat ophalen door een oppas. Er schijnen best veel mensen te zijn die dat als (zwart betaald) baantje erbij doen: soort van hondendagverblijf. De hond van mijn collega gaat er twee dagen per week heen. En hij geniet zich suf (wandelen, zwemmen, naar het bos, met andere honden spelen, etc).
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:42:13 #12
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_96998847
Zoals iedereen eigenlijk al zegt, 9 uur per dag alleen zijn vind ik voor 1 keer al veel maar is voor 5 dagen in de week gewoon veel te lang!
an urge to help mankind overcomes me
  woensdag 18 mei 2011 @ 19:59:03 #13
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_97003023
Kan niet, Seven :N Neem inderdaad een kat, die slaapt wel als je weg bent.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_97005144
dat kan echt niet,veeeeel te lang voor een hond,er zijn genoeg andere huisdieren waar je ook veel plezier van hebt,neem een konijn,cavia,gerbil of reptielen zoals een slang,baardagaam of vogelspinnen,die hebben geen benul van tijd :P
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:45:36 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_97009352
OK, duidelijk. -O-
Resistance is futile.
pi_97020883
Neem 2 lieve konijntjes dan, was gisteren nog op het nieuws dat die slecht nieuwe baasjes vinden ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_97025005
quote:
2s.gif Op donderdag 19 mei 2011 09:12 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Neem 2 lieve konijntjes dan, was gisteren nog op het nieuws dat die slecht nieuwe baasjes vinden ;)
Denk dat de tijd gelijk is aan een hond ,als je het goed doet .
  donderdag 19 mei 2011 @ 11:59:58 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_97025922
quote:
2s.gif Op donderdag 19 mei 2011 09:12 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Die mag je ook niet zo lang in een kooi stoppen, zegt men.
  donderdag 19 mei 2011 @ 12:02:29 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_97026031
Als ik me niet vergis heeft deze user in een vorige incarnatie op dit forum al eens een konijn gehad en dat was geen succes.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 19 mei 2011 @ 12:12:04 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_97026385
OK OK, een hondje gaat écht niet. -O- . Jammer.

quote:
9s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:02 schreef Lienekien het volgende:
Als ik me niet vergis heeft deze user in een vorige incarnatie op dit forum al eens een konijn gehad en dat was geen succes.
Dat konijn was al ziek toen ik 'm kreeg, al was dat niet direct duidelijk. Ik kreeg 'm op een zaterdagmiddag en zondagavond was hij dood. Niet omdat ik vergeten was om 'm water te geven of zo, maar omdat hij zondagmiddag ernstige diarree kreeg. Op maandagmorgen zou ik langs de dierenarts gaan, maar met een dood konijn naar de dierenarts heeft niet zoveel zin.

:r
Resistance is futile.
pi_97026617
Als je perse een hond wil zal je een hele goede uitlaatservice moeten regelen. Anders is het wel heel erg sneu...
pi_97027413
Ik weet uit ervaring dat een hond dit binnenshuis echt niet leuk gaat vinden ;)
Werk zelf 4 dagen per week 7 uur per dag en dan begin ik heel vroeg.

Daarvan wordt er 4 uur slapende doorgebracht maar verder moet er zelfs door de 14-jarige hier in huis geravot worden.
Daartoe is er een grote tuin aanwezig en die wordt flink benut, plus dat onze buren graag wat aandacht aan ze schenken zoals wij dat doen bij hun paard.

Zonder mogelijkheid om zichzelf "uit te laten" of contact met andere mensen tussendoor is het écht zielig.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_97032102
Ik ben het toch niet helemaal eens met de reacties hier...

Het hangt er heel erg vanaf wat je wil en zal doen met de hond en welk ras je wil nemen.

Mooi voorbeeld dat het wel prima kan,zie ik bij een van mijn vrienden. Hij werkt ook gewoon 8 uur per dag en als ie mazzel heeft heeft ie maar 1 uur reistijd. Zijn hond (APBT) heeft er geen enkel probleem mee, maar er word dan ook erg veel met hem gedaan. Voordat hij naar zijn werk gaat loopt hij 15 minuten en daarna fiets hij 45 minuten. Zijn hond is lekker moe en voldaan als hij naar zijn werk gaat. Zodra ie weer thuis komt word er 1 uur met hem gelopen. Na het eten en de rust krijgt hij nogmaals een ruim uur een wandeling of gaat joggen met hem. Zijn hond is dus gemiddeld 3 uur per dag actief buiten. Om nog maar te zwijgen over de weekenden waarop ze gezamelijk sporten.

Maar niet iedereen zal dit ervoor over hebben. Ik weet niet wat een hond liever wil of 2 x per een rondje om het huis met gezelschap in huis of overdag geen gezelschap, maar volop actief naar buiten.... Ik denk dat ze het 2e prettiger vinden, althans om mij heen zie ik liever het 2e als het 1e.

Helaas kom ik te vaak mensen tegen die 1 rondje van 10 minuten per dag meer dan voldoende vinden, die honden zijn vaak lui en dik of ze worden in huis te druk en belanden in het asiel.

@Seven; wees eerlijk voor jezelf en de hond! Hoeveel tijd wil en kan je besteden aan een hond? Vind je het erg om wekenlang dag in dag uit doorweekt te zijn van de regen, te blauw bekken van de kou? enz enz
pi_97032774
Volgens mij gaat het niet alleen om hoeveel de hond wordt uitgelaten, maar ook om het sociale aspect. Zo'n hond zit toch maar de hele dag naar de muur te staren.
Hoewel het me ook niet gezond lijkt om 9 uur lang plas/poep op te houden e.d.
Ik heb zelf een kat alleen thuis de hele dag (door omstandigheden, zijn vriendje is overleden) en ik denk dat het zelfs voor een kat niet leuk is, (tenzij hij vrij kan wandelen in de tuin/buurt) hij ligt maar te liggen de hele dag en wordt helemaal wild/speels als we thuiskomen en eist ook meteen een heleboel aandacht op.

Als je een kat of konijn wilt zou ik zeker een koppeltje nemen :)
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
pi_97033382
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 15:11 schreef Novem het volgende:
Volgens mij gaat het niet alleen om hoeveel de hond wordt uitgelaten, maar ook om het sociale aspect. Zo'n hond zit toch maar de hele dag naar de muur te staren.
Hoewel het me ook niet gezond lijkt om 9 uur lang plas/poep op te houden e.d.
Als ik kijk naar mjn eigen honden (ik loop gemiddeld 2,5 uur per dag) liggen ze in huis zo goed als altijd te slapen. lopen af en toe een rondje, spelen wat met hun kong of grote bal en gaan weer slapen. Als je ze genoeg beweging geeft gaan ze zich echt niet vervelen....

Hoelang slapen jullie? Want bij ons moeten iig 8 uur volhouden elke nacht, een uurtje of 2 langer lukt ook prima (zondag als de kinderen uit logeren zijn). Ik zie het probleem niet zo...

Een kat is best leuk (heb er zelf ook 3), maar een hond is toch wel ff wat anders, ook kwa band die je ermee hebt!
  donderdag 19 mei 2011 @ 15:29:00 #26
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_97033531
Ja, en om die band te kunnen krijgen moet je er wel zijn. Een hond heeft gewoon zijn roedel nodig, ook al loop je twee uur. Het is heel wat anders als jij op de bank zit en de hond ligt gewoon op zijn plaats te slapen dan wanneer jij er niet bent. Dat gaat niet per se om verveling, of alleen om verveling. Een hond is gewoon een roedeldier, punt.
pi_97034148
Een band is zo gemaakt, althans als de herplaatser of asielhond niet een te grote rugzak heeft. Weekend erop uit met zijn 2e en je ben al een heel eind! (geld niet voor alle rassen...). Een pup kan zowiezo niet, die hebben veel aandacht nodig. Maar een hond van 3 jaar oud of ouder moet prima kunnen.

Een echt pittbull of stafford is geen roedeldier, maar ok 90% van de rassen zullen wel onder die "oude" denkwijze passen.

Misschien handig om te weten wat voor ras Seven in gedachte had, want met een gemiddele keffer is het idd niet aan te raden die zolang alleen te laten, die zullen weg kwijnen.
pi_97034726
Ik ben het eens met Harajuku. Dat je je hond in de avond lang uitlaat of laat rennen betekent niet dat het opeens minder saai/eenzaam is om de hele dag maar op de grond te liggen wachten.
Ik denk sowieso niet dat de band met een hond perse of per definitie sterker of beter is, dat ligt helemaal aan de kat/hond en aan het baasje.
Een hond is overigens geen nachtdier, dus slapen doen zij ook 's nachts. Misschien niet 8 uur lang, maar ze doen het wel.
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
  donderdag 19 mei 2011 @ 15:59:34 #29
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_97034796
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 15:43 schreef afterburner het volgende:
Een band is zo gemaakt, althans als de herplaatser of asielhond niet een te grote rugzak heeft. Weekend erop uit met zijn 2e en je ben al een heel eind! (geld niet voor alle rassen...). Een pup kan zowiezo niet, die hebben veel aandacht nodig. Maar een hond van 3 jaar oud of ouder moet prima kunnen.

Een echt pittbull of stafford is geen roedeldier, maar ok 90% van de rassen zullen wel onder die "oude" denkwijze passen.

Misschien handig om te weten wat voor ras Seven in gedachte had, want met een gemiddele keffer is het idd niet aan te raden die zolang alleen te laten, die zullen weg kwijnen.
Oude denkwijze?
pi_97036072
quote:
7s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:12 schreef Seven. het volgende:
OK OK, een hondje gaat écht niet. -O- . Jammer.

[..]

Dat konijn was al ziek toen ik 'm kreeg, al was dat niet direct duidelijk. Ik kreeg 'm op een zaterdagmiddag en zondagavond was hij dood. Niet omdat ik vergeten was om 'm water te geven of zo, maar omdat hij zondagmiddag ernstige diarree kreeg. Op maandagmorgen zou ik langs de dierenarts gaan, maar met een dood konijn naar de dierenarts heeft niet zoveel zin.

:r
Komt me bekend voor... Als je een (jong) konijn hebt, en dat beestje gaat dan ineens op andere brokken kun je haast met zekerheid rekenen op diarree met uiteindelijk uitdrogings verschijnselen.
Voor hij dood ging had je nog wel met spoed naar de dierenarts gekund.

Laat ik wel zeggen over konijnen dat ze zich prima redden zonder mensen, als ze maar met z'n 2en zijn en groot genoeg gehuisvest worden. Als je dan ook nog eens een konijntje wat niet "8" (meestal 6) weken oud is, maar al volwassen dan heb je ook niet zo'n last van de kinderziektes en weet je dus al wat je in huis haalt.

Katten redden zich wel goed met z'n tweetjes en er zijn ook wel katten die liever zonder maatje geplaatst worden, en er niet eens zo veel moeite mee hebben als jij veel weg bent. Het heeft allemaal z'n voor en nadelen natuurlijk.. Je moet zelf maar kijken waar je voorkeur naar toe gaat.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_97036402
quote:
10s.gif Op donderdag 19 mei 2011 15:59 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Oude denkwijze?
Ja, een hond is een afstammeling van de wolf en een wolf is een roedeldier. Een wolf is geen roedeldier in de vrije natuur, een wolf gaat zich zo gedragen in gevangenschap (kan helaas het onderzoek zo snel niet vinden, anders had ik je de bron gegeven). Daarnaast zijn de honden van tegenwoordig zover van wolven af gaan staan, dat je ze er niet meer mee kunt vergelijken. Zeg nu zelf vind jij een tekel / chiwawah (ik weet het verkeerd geschreven) of andere kleine keffer nog vergelijkbaar aan een wolf? Heb genoeg rassen ervaren die echt niet als roedel kunnen leven.
  † In Memoriam † maandag 23 mei 2011 @ 09:18:05 #32
37843 lady-wrb
kortaf
pi_97188957
neem een fur-real. daar hoef je alleen af en toe de batterijen van te vervangen :Y
pi_97318011
Niet doen! Asielhondje zal de eerste maanden / jaar aandacht van je eisen. Hondje zal een hoop moeten leren. Gaat een hoop tijd inzitten en die heb je niet.

Ik heb een ruime ervaring met asielhonden. Ik heb er het eerste jaar altijd meer werk aan gehad dan een pup. Vooral omdat zo'n hondje is opgevoed op een manier wat ik niet wil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')