07 De kluisDe volgende ochtend, in alle vroegte, zit Pien85 op een bankje in het park een boek te lezen. Dat de pagina’s wit zijn, ziet niemand behalve Pien zelf, maar het biedt haar de kans om stiekem het park in de gaten te houden.
‘Hoi Pien, wat is er aan de hand dat je me zo vroeg hier wilde spreken?’
Pien kijkt naar de persoon die naast haar is gaan zitten.
‘Weet je nog dat je vorig jaar zei dat je alles wilde doen om me te bedanken voor wat ik heb gedaan?’
‘Natuurlijk. Wat kan ik voor je doen dan?’
‘Om te beginnen mij op de hoogte houden van alle ontwikkelingen in het koffiehuis.’
Pgrferrari staat voor zijn woonkamerraam naar buiten te staren. In zijn blikveld staat zijn mini te glimmen in de voorjaarszon. Tevreden blikt hij terug op de reactie van Rocknijntje, die na de derde herhaling van zijn vraag, zuchtend akkoord was gegaan met Pgrferrari’s datewens, Al wat hij nu moet doen, is zorgen dat hij wat extra geld heeft, om Rocknijntje de dag van haar leven te bezorgen. In zijn ene hand houdt hij de rood met witte blindenstok, met zijn andere hand verstuurt hij de sms.
Wel.o.k. zit op zijn knieën voor de wc-pot, met voorovergebogen bovenlichaam.
´Iets verkeerds gegeten?’ vraagt suikertaartje, die hem vanuit de deuropening bezorgd aankijkt.
‘Nou… die diepvriespizza was gisteren wel een beetje zwart. Ik had het vermogen van de oven opgevoerd, en was vergeten dat ik de pizza dan evenredig korter in de oven moest zetten.’
‘En je hebt hem helemaal opgegeten?’
‘Het zwart was er weer af toen ik hem even in een bak met koud water dompelde…’
‘Je hebt hem veronverbrand?’
‘Ja, ook dat kan ik!’
Muck stopt de wattenstaafjes waarmee ze speeksel uit de mond van Yuki en Toekito heeft geveegd in de glazen buisjes en stopt deze in haar jaszak.
‘Een oud-studiegenoot van me werkt bij het Nederlands Forensisch Instituut. Hij zal jullie DNA vergelijken. Tot straks.’ Muck trekt de deur achter zich dicht. Op dat moment piept de telefoon van Toekito, en even later die van Yuki.
Goldfinger1963 en Pheno staan op het station bij de bagagekluizen.
‘Kluis 112 moeten we hebben, Goldfinger. Code om te openen is 0611.’
‘We kunnen nog terug, ik vind het geen goed idee om…’
‘We kunnen niet terug. Als we het pakketje niet meenemen, dan wordt het ooit gevonden en de afzenders zijn wel zo slim om alle bewijzen naar ons te laten wijzen.’
‘We kunnen alles ontkennen, Pheno. Als onze vingerafdrukken niet bij de kluis gevonden worden…’
Pheno pakt de hand van Goldfinger en drukt die tegen kluis 112.
‘Opgelost. Niet ophalen is dodelijk, of lijkt het je leuk als die Japanners een kogelvis op je afschieten?’
Pheno opent de kluis, haalt diep adem en haalt het bruine pakje met de Japanse adressticker eruit. Onopgemerkt worden ze gadegeslagen door OA, die verderop een Metro staat te lezen.
MPG staat bij de koffiemachine, en kijkt tevreden toe hoe zijn zesde pot van het kwartier gevuld wordt. Het gepiep van zijn telefoon hoort hij niet.
‘Wel.o.k. heeft dat ding prima afgesteld zo.’
‘Er is meer dan alleen koffie,’ MarijkeZwolle kijkt MPG zuchtend aan, ‘morgen moet de zaak open, als we nog iets willen. Wat is je plan?’
‘Mijn plan is nu eerst om die pot leeg te krijgen voordat de nieuwe gevuld is. En de tijd gaat nu in!’
‘Ik heb wel een plan.’ DaMart staat voor de bar. Barretje80 staat naast hem.
‘Vertel op, want van de aanstichter van dit alles hoeven we weinig te verwachten.’
‘Dit is Barretje80. Zij heeft een droom… en geld.’
‘Maar dat heb ik alleen vandaag nog te besteden. Morgen ga ik winkelen in de P.C. Hooftstraat.’
‘En wat willen jullie dan?’
‘Nou,’ zegt DaMart, ‘Een deel van de overname kan Barretje financieren.
‘Ja, ik heb altijd al een eigen theehuis willen hebben.’
Van achter de bar klinkt glasgerinkel van de koffiepot die op de grond is gevallen. Stuiterend van de schrik, en uiteraard niet van de 10 liter koffie die hij al op heeft, kijkt MPG hen aan. ‘Een th… theehuis? M.mma.. maar dit is een koffiehuis.’
Barretje kijkt MPG glimlachend aan. ‘Dan moet het roer hier drastisch worden omgegooid.’
[ Bericht 0% gewijzigd door DaMart op 16-05-2011 20:05:22 ]