abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96843799
Hoi,

Al langer liep ik met de gedachte om een traumatische dag uit mijn leven op te schrijven.
Vannacht was het zo ver en ik heb er een niet al te lang en duidelijk verhaal van kunnen maken.
Hoe dichter ik bij het trauma kwam, hoe meer meer ik bijna krampachtig probeerde te herinneren 'hoe en wat'. Ik was er nu eenmaal aan begonnen dus het moest ook af.
Uiteindelijk stond de hele dag uitgetypt,inc allerlei details en korte gesprekjes,..maar ik eindigde heel plots met maar een klein stukje over de gebeurtenis en stopte meteen met schrijven.
Na een paar keer rustig teruglezen had ik écht geen idee meer, kwam absoluut niet verder.
Niet veel later werd ik dus bang, paniek, verdriet wat halverwege bleef hangen,...al met al voelde ik van alles, herkende dit niet bij mezelf waardoor ik nog meer in paniek raakte. en het blijft nu maar terugkomen.

Sorry als het een beetje warrig over komt. Maar ik wil dus heel graag weten of dit zal zakken.
Ben best bang dat ik iets heb getriggerd waar ik van af had moeten blijven,..dat al die gevoelens té sterk worden en ze niet meer aan kan :{
pi_96845111
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je een beerput open heb getrokken die je niet meer kan sluiten. Het is normaal en gezond om angstig en paniekerig te zijn als je terugdenkt aan traumatische ervaringen, vooral als je het gevoel hebt dat deze nog niet afgesloten zijn voor je.

Als je je angstig voelt, probeer te zorgen voor een veilige omgeving. Dit kan thuis zijn, bij goede vrienden, ouders etc. Als er iemand is met wie je dit kunt bespreken (en je je daar prettig bij voelt), lijkt me dat ook aan te raden, maar niet onmiddelijk.

Dus het is niet raar dat je je paniekerig voelt. Als je straks meer met de angstgevoelens of die traumatische ervaring wilt doen, is het misschien raadzaam om met je huisarts te overleggen: deze moet je kunnen helpen en eventueel door kunnen verwijzen naar een therapeut.

Dus voor nu zou ik zeggen: zoek een veilige plek en/of persoon op. Ga eerst eens iets simpels en leuks doen en beslis volgende week of je hier met iemand over wilt praten. Denk je dat dat lukt en helpt?
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_96846360
Bedankt! Het stelt me al wat gerust om te weten dat het geen abnormale reactie is.
Ik heb de diagnose PTSS al en ik heb daar oa EMDR voor gehad. Die sessies zijn alweer een jaar of twee geleden.
De stap om vorig jaar traumatherapie te volgen heb ik niet genomen,...dacht dat ik wel sterk genoeg was.
Het is zeker nog niet afgesloten en ik zie de beelden zó vaak nog voor me,...maar ik weet normaal gezien er wel mee om te gaan. Misschien wel iets te goed merk ik en het kost moeite om te accepteren dat dit in me zit.
De confrontatie vannacht overviel me dus behoorlijk,...maar gelukkig zit ik veilig thuis en zal mezelf proberen wat af te leiden.
pi_96850073
Dat zijn heftige dingen ja
Bij mij is paar jaar geleden ook PTSS vastgesteld en heb ook EMDR gehad
Maar heb er niks aan gehad helaas
Heb paar heftige dingen achter de rug helaas
Ook medicijnen hebben niks bij me geholpen
Om even hier te zeggen wat ik gehad heb gaat me beetje te ver helaas
Eventueel per pm wel
Maar soms gaat het tijd goed en soms klap ik helemaal in elkaar
Hou je taai
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_96852393
Herbeleving, dus OOK van de daaraan gekoppelde emoties. Balen dat EMDR niet heeft geholpen.
pi_96853376
Verwerken van een trauma kan ook niet anders dan dat je eerst door heftige emoties heenmoet, maar ze zullen minder worden.
  zondag 15 mei 2011 @ 20:04:38 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_96853658
Je heb therapie gehad en voelde je toen zo sterk dat je vervolgtherapie niet meer nodig vond. Misschien was het dan niet zo'n goed idee om je trauma weer helemaal te doorleven door het tot in detail op te willen schrijven. Is het een idee om nog eens terug te gaan naar iemand die je toen heeft begeleid en eens te bepraten hoe je er nu het beste mee om kunt gaan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_96863096
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 18:43 schreef klotezooi het volgende:
Dat zijn heftige dingen ja
Bij mij is paar jaar geleden ook PTSS vastgesteld en heb ook EMDR gehad
Maar heb er niks aan gehad helaas
Heb paar heftige dingen achter de rug helaas
Ook medicijnen hebben niks bij me geholpen
Om even hier te zeggen wat ik gehad heb gaat me beetje te ver helaas
Eventueel per pm wel
Maar soms gaat het tijd goed en soms klap ik helemaal in elkaar
Hou je taai

[quote]0s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:39 schreef totebel het volgende:
Herbeleving, dus OOK van de daaraan gekoppelde emoties. Balen dat EMDR niet heeft geholpen.
quote:
7s.gif Op zondag 15 mei 2011 19:59 schreef -Strawberry- het volgende:
Verwerken van een trauma kan ook niet anders dan dat je eerst door heftige emoties heenmoet, maar ze zullen minder worden.
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:04 schreef Lienekien het volgende:
Je heb therapie gehad en voelde je toen zo sterk dat je vervolgtherapie niet meer nodig vond. Misschien was het dan niet zo'n goed idee om je trauma weer helemaal te doorleven door het tot in detail op te willen schrijven. Is het een idee om nog eens terug te gaan naar iemand die je toen heeft begeleid en eens te bepraten hoe je er nu het beste mee om kunt gaan?
Klote zeg, dat je er niks aan had :( Ik had vooral in het begin dat ik na veel drinken me kon uitten en'' in mekaar klapte'' het komt heel soms nog voor. PM mag altijd, kijk maar hoor. Sterkte,..

Maar dat is het nu net waar ik oa van schrok. Herbeleving heb ik altijd qua beelden,de hele dag met wat pech. Gevoelens daar bij heb ik weinig of zelden. Zelfs tijdens de EMDR kwam er niks heftig omhoog had ik het idee. Zeker had ik angsten, en veroorzaakt door het trauma,..alleen t lijkt wel opgesplitst?
Gister, als ik even terug denk, kwam het beeld sámen met de angsten,..en dat ben ik niet gewend dus. Vandaar dat deze herbeleving zo eng en anders voelde?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')