abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96820044
Hierbij het centrale topic waar gediscussieerd in kan worden over baasjes die hun poezen nestjes laten krijgen.

Ik zelf ben zwaar tegen, want ik vind dat de asiels overvol zitten en dat e al veel te veel kittens zijn. Bovendien kan het wel de natuur zijn, maar soms is ingrijpen in de natuur nodig. En het is niet zo dat de poes kan denken "laat ik nu maar geen nestje krijgen want er zijn al zo veel". De poes heeft het niet voor het kiezen, zij volgt gewoon haar hormonen.

Nou barst los :D
  zondag 15 mei 2011 @ 00:08:17 #2
19142 tslh
Never at ease.....
pi_96820818
Sorry, ik vind dit echt een stelling die nergens over gaat. Ik heb zelf 2 katten die gesteriliseerd zijn maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die het leuk vinden als hun eigen katten een nestje krijgen.
Life is funny. Well, yours is. To me.
pi_96823259
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 00:08 schreef tslh het volgende:
Sorry, ik vind dit echt een stelling die nergens over gaat. Ik heb zelf 2 katten die gesteriliseerd zijn maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die het leuk vinden als hun eigen katten een nestje krijgen.
Ik kan me ook voorstellen dat het leuk is om een bevalling mee te maken en de kittens vanaf dag 1 mee te maken. Uiteraard is dat ontzettend leuk om mee te maken. Echter als ik het graag mee zou willen maken, zou ik ervoor kiezen om een zwangere opvangpoes in huis te nemen. Deze poezen komen meestal van de straat en zijn dus al zwanger gemaakt, nu zoeken ze alleen nog een plekje waar ze mogen bevallen. De kittens zouden er in dit geval toch al komen dus je krijgt niet onnodig veel kittens en je maakt de bevalling mee.
  zondag 15 mei 2011 @ 01:43:39 #5
19142 tslh
Never at ease.....
pi_96824829
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 00:55 schreef Oognip het volgende:

[..]

Ik kan me ook voorstellen dat het leuk is om een bevalling mee te maken en de kittens vanaf dag 1 mee te maken. Uiteraard is dat ontzettend leuk om mee te maken. Echter als ik het graag mee zou willen maken, zou ik ervoor kiezen om een zwangere opvangpoes in huis te nemen. Deze poezen komen meestal van de straat en zijn dus al zwanger gemaakt, nu zoeken ze alleen nog een plekje waar ze mogen bevallen. De kittens zouden er in dit geval toch al komen dus je krijgt niet onnodig veel kittens en je maakt de bevalling mee.
Eigen katten, eigen nestje. Ik heb nu 2 ragdolls en hiervoor twee perzen gehad: dit zijn binnenkatten en voor mij een specifieke keuze. Ik begrijp je stelling over te veel kittens, maar er zijn nu eenmaal mensen (zoals ik) die een eigen keuze willen hebben en niet een 'willekeurig' nestje/kitten. Voor mij katten die niet naar buiten mogen, maar eigenlijk meer huis- dan buitenkatten zijn, waardoor het voor hen ook minder erg is om in een appartement te zitten. Verder: wie weet is voor mij het meemaken van de bevalling wel helemaal niet het belangrijkste, maar wil ik gewoon kittens van mijn eigen katten.

Een betere keuze, als je te veel kittens wilt voorkomen, is steriliseren/castreren van katten gratis maken.
pi_96825477
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 00:08 schreef tslh het volgende:
dat kan ik me ook prima voorstellen, echter heeft de TS gewoon keihard gelijk.

ik vond het ook prachtig om die kernproeven in de zee te zien in murrohoa (of hoe je dat ook schrijft) maar was wel fel tegen die proeven.

asiels stromen over met kittens en nog zijn er ontzettend veel mensen met nestjes want dat is zo leuk en lief
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_96826970
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 01:43 schreef tslh het volgende:

[..]

Eigen katten, eigen nestje. Ik heb nu 2 ragdolls en hiervoor twee perzen gehad: dit zijn binnenkatten en voor mij een specifieke keuze. Ik begrijp je stelling over te veel kittens, maar er zijn nu eenmaal mensen (zoals ik) die een eigen keuze willen hebben en niet een 'willekeurig' nestje/kitten. Voor mij katten die niet naar buiten mogen, maar eigenlijk meer huis- dan buitenkatten zijn, waardoor het voor hen ook minder erg is om in een appartement te zitten. Verder: wie weet is voor mij het meemaken van de bevalling wel helemaal niet het belangrijkste, maar wil ik gewoon kittens van mijn eigen katten.

Een betere keuze, als je te veel kittens wilt voorkomen, is steriliseren/castreren van katten gratis maken.
dat is nou juist het probleem in deze... het IK wil kittens van mijn kat. who cares dat de asiels overstromen met kittens, als jij maar je nestje krijgt. waar de overige kittens heengaan boeien!!!!!! als ik maar een nieuwe kitten heb
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_96827859
Als je echt raskatten hebt, alles gecheckt qua gezondheid enz..heb ik er geen problemen mee.
Maar als je je simpele huis, tuin en keuken kat voor de lol zwanger laat worden, vind ik het niet kunnen. Gewoon laten helpen die beesten als je ze ook zo nodig buiten wil laten lopen.
  zondag 15 mei 2011 @ 11:01:03 #9
19142 tslh
Never at ease.....
pi_96829816
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 07:54 schreef _Multiply86_ het volgende:
Als je echt raskatten hebt, alles gecheckt qua gezondheid enz..heb ik er geen problemen mee.
Maar als je je simpele huis, tuin en keuken kat voor de lol zwanger laat worden, vind ik het niet kunnen. Gewoon laten helpen die beesten als je ze ook zo nodig buiten wil laten lopen.
Met de laatste zin ben ik het helemaal eens.
pi_96830588
Als mensen hun raskatten kittens laten krijgen dan snap ik het nog wel, mits gecheckt op ziektes voor zover dat kan. Echter ben ik wel tegen huis-, tuin- en keukenkasten die onnodig nestjes krijgen. De asiels zitten overvol met de htknestjes.
pi_96830602
Beiden. Het IS onwijs schattig. Maar ook heel erg verkeerd.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_96830737
Ik ben er echt op tegen. Uitzondering voor mensen die raskatten fokken en er goede zorg in steken en ze laten testen...
Asiels zitten overvol. Veel nestjes thuis missen de goede verzorging. Mensen raken hun kittens niet (op tijd) kwijt, met een risico op meer nestjes, en uiteindelijk nog meer katten in het asiel. Ook veel mensen die een katje bij iemand thuis halen (vaak gratis af te halen) zorgen niet zo goed voor het beestje en brengen ze ook nog naar het asiel.

Ik ben er dus op tegen. Helaas zijn er vrij vaak mensen om me heen, familie, vrienden en collega's die denken dat het gaaf is om een nestje kittens te krijgen, en totaal niet nadenken over de gevolgen.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  † In Memoriam † zondag 15 mei 2011 @ 15:17:50 #13
43556 miss_dynastie
pi_96840044
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 11:28 schreef Oognip het volgende:
Als mensen hun raskatten kittens laten krijgen dan snap ik het nog wel, mits gecheckt op ziektes voor zover dat kan. Echter ben ik wel tegen huis-, tuin- en keukenkasten die onnodig nestjes krijgen. De asiels zitten overvol met de htknestjes.
Maar dan is de vraag in hoeverre je 'je broeders hoeder' bent en de steken die anderen laten vallen verplicht bent op te lossen. Ja, de asiels zitten vol, maar moet daarom iemand die graag een nestje wil en keurig zorgt voor nieuwe baasjes dat laten, omdat een ander zich onbehoorlijk heeft gedragen? Ik vind van niet, eigenlijk....
  zondag 15 mei 2011 @ 15:28:46 #14
37769 erodome
Zweefteef
pi_96840589
Het is schattig, maar ook wel een beetje verkeerd...

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen graag een keer een nestje willen, maar eigenlijk doen ze er meestal niet goed aan.
Er wordt niet gecontroleerd op ziekten bij de ouderdieren en er is vooral een ongelovelijk groot overschot aan katten en kittens in dit land.

Maar mensen zoeken vaak zelf eigenaren voor hun kittens, in veel gevallen zijn ze voor geboorte al besteld, ik kan die mensen zien denken, maar wij zorgen toch netjes dat onze kittens goed terrecht komen!
En daar hebben ze dan ook wel gelijk in.

Het probleem van het katten overschot zit hem dan ook niet in deze mensen, die zit in boerderij katten die hun hele leven lang maar jongen werpen, zwerfdieren die jongen werpen, eigenlijk in de eigenaren die of hun vruchtbare kat dumpen, of nooit nadenken over onvruchtbaar maken, de laat de natuur maar lekker zijn gang gaan, het komt allemaal wel goed types.

Degene die een nestje nemen van hun lieve poes en daarna sterriliseren zijn niet degene die heel fout zitten.
Maar ze voegen wel weer gewicht bij het probleem, want al die katjes die wat minder bewust op de aarde kwamen moeten ook een huis, wat een onmogelijke opgave blijkt te zijn.

Uiteindelijk is het dus niet goed, want het probleem wordt elk jaar groter.
Er is een nog veel actiever onvruchtbaar beleid nodig, waarbij straatkatten en boerderij katten onvruchtbaar gemaakt moeten worden, dit helpt beter dan ze uit het straatbeeld halen.

Tegelijkertijd het onvruchtbaar laten maken van je kat regelmatig gratis aanbieden of tegen een zeer schappelijke prijs.
Als alle perongelukjes wegvallen dan valt het wel mee en lost het probleem zichzelf op.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_96847140
Kittens krijgen is een flinke aanslag op het lijf van een kat. Een zwangerschap is immers geen peulenschilletje. En zeker voor jonge moeders of poezen die grote nesten krijgen is het erg zwaar. Aan de poes zul je het vaak niet zien, want die zijn meesters in het verbergen van enig ongemak. Ook krols zijn is niet leuk voor een kat, en daarbij loopt ze kans op ziektes en verwondingen als ze op zoek gaat naar een kater, gedwongen door haar hormonen.

En daarom vind ik dat je als verantwoordelijke baas moet zorgen dat jouw poes geen nestje krijgt.

Ik kan me best voorstellen dat je het gewoon leuk vindt om een nestje kittens van je eigen poes op te zien groeien en er zijn gelukkig ook baasjes die vooraf al eigenaren voor alle katjes hebben gezocht, moeder met een bekende kater (geen ziektes) laten dekken en tijdens en en de zwangerschap zorgen voor alles wat moeder en kinderen nodig hebben (en naast eten hoort daar ook ontwormen en inenten bij en idealiter ook chippen). En die zich vooraf informeren over de duur van de dracht en de risico's die erbij komen.

Maar helaas zie ik te vaak dat poezen tijdens hun krolsheid de straat op mogen (al dan niet gepland), zwanger thuis komen en dat tegen het einde van de zwangerschap de paniek toeslaat, geen kennis, niks geregeld. En dat steekt, omdat de asiels al overvol zitten en de kittens die daar zitten het nog te vaak afleggen tegen een 'goedkoop' kitten wat niet gecontroleerd en niet ge-ent is.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_96849296
Ik ga later backyard-breeder worden.
Een beetje mijn eigen kruisingen maken en experimenteren en verkopen. :D

*flamesuit activated*
pi_96849303
Het nemen van een nestje omdat het schattig is, is puur eigenbelang. Als je aan het belang van je kat (en alle katten in het asiel) zou denken zou je geen nestje nemen... Waarom geen asielkitten als je al een kitten wil? Genoeg kittens in het asiel die daar worden gedumpt door mensen die niet de moeite nemen om hun kat te laten steriliseren. En niet alleen de gedumpte kittens zijn er de dupe van, door het overschot aan kittens vinden de volwassen asielkatten helemaal geen baasje meer. Ik snap sowieso niet zo goed waarom mensen perse een kitten willen, want die is binnen de kortste keren ook volwassen...
  zondag 15 mei 2011 @ 20:48:24 #18
37769 erodome
Zweefteef
pi_96855917
Tja, kittens zijn gewoon superleuk.
Ik heb het geluk gehad vroeger fleskittens groot te hebben gebracht en moeders met jongen een tijdelijk onkomen heb mogen bieden.
Daarnaast 1 wildvangkitten overgenomen die zijn hele leven is gebleven en nu dan de kat die als kitten als thuisloze in mijn schoot is geworpen.

Het IS leuk en een dier van jongs afaan hebben is naast leuk ook best handig.
Maar ik heb meer volwassen katten in huis genomen en zal dat in de toekomst ook zeker doen, ook dat heeft zijn eigen charme.

Maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen een kitten willen, ze zijn zo schattig, stout, maar zo schattig dat je dat niet eens erg vind ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_96856195
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:48 schreef erodome het volgende:
Tja, kittens zijn gewoon superleuk.
Ik heb het geluk gehad vroeger fleskittens groot te hebben gebracht en moeders met jongen een tijdelijk onkomen heb mogen bieden.
Daarnaast 1 wildvangkitten overgenomen die zijn hele leven is gebleven en nu dan de kat die als kitten als thuisloze in mijn schoot is geworpen.

Het IS leuk en een dier van jongs afaan hebben is naast leuk ook best handig.
Maar ik heb meer volwassen katten in huis genomen en zal dat in de toekomst ook zeker doen, ook dat heeft zijn eigen charme.

Maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen een kitten willen, ze zijn zo schattig, stout, maar zo schattig dat je dat niet eens erg vind ;)
Het gaat er ook niet om dat kittens verkeerd zijn, maar de manier waarop je aan die kittens komt. Door een eigen poes te laten dekken, te kopen bij een fokker, ze uit een asiel te halen of van de boerderij. En let's face it, ook nadat ze 8 weken zijn, zijn ze nog een hele poos superschattig. Eerlijk gezegd vind ik er de de eerste drie weken sowieso niet veel aan :@ , het kan alleen maar slapen en drinken en ik maak me de hele tijd zorgen dat er eentje ziek wordt.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 15 mei 2011 @ 21:02:14 #20
37769 erodome
Zweefteef
pi_96856907
En als ze een week of 9 zijn en ze zijn met een fiks aantal is het ook wel tijd dat ze een nieuw baasje krijgen ;)

Het is leuk, maar idd ook vol zorgen en drukte.
pi_96866820
Ik ben half voor en half tegen.
Zolang de eigenaar de juiste verantwoordelijkheden neemt(vooral onderhoud van de kittens en plaatsing) ben ik voor, anders niet.

Het is dus meer afhankelijk van de eigenaar of ik voor of tegen een nestje ben...
Jammergenoeg kan dit niet altijd ingeschat worden en komen er veel kittens in een asiel terecht of worden in een bos gedumpt.

Ik weet tenminste dat zolang ik m'n huidige katten heb, geen tweede nestje neem(hoe schattig de kittens ook waren) :)
  † In Memoriam † zondag 15 mei 2011 @ 23:29:29 #22
43556 miss_dynastie
pi_96867345
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 18:23 schreef liefkleinmeisje het volgende:
Het nemen van een nestje omdat het schattig is, is puur eigenbelang. Als je aan het belang van je kat (en alle katten in het asiel) zou denken zou je geen nestje nemen...
Het nemen van huisdieren doe je toch sowieso uit eigenbelang? Zelfs het op sterven na dode zwervertje dat wij in huis hebben genomen, is in feite uit eigenbelang; ik kon het niet over mijn hart verkrijgen haar aan haar lot over te laten.

quote:
Waarom geen asielkitten als je al een kitten wil? Genoeg kittens in het asiel die daar worden gedumpt door mensen die niet de moeite nemen om hun kat te laten steriliseren.
Omdat ik geen asielkitten wilde. Ik wilde een specifiek ras en ik wilde graag weten waar het vandaan komt en dat het vrij is van bepaalde ziektes. Niet zo gek, toch?

quote:
En niet alleen de gedumpte kittens zijn er de dupe van, door het overschot aan kittens vinden de volwassen asielkatten helemaal geen baasje meer.
Dat gaat ervanuit dat mensen automatisch voor een volwassen asielkat gaan indien er geen kittens zouden zijn. Ik zou daar niet vanuit gaan. In mijn geval gaat het in ieder geval niet op.

quote:
Ik snap sowieso niet zo goed waarom mensen perse een kitten willen, want die is binnen de kortste keren ook volwassen...
Omdat het geweldig is je beestje van jongs af aan mee te maken. Je het beestje vanalles kan leren nog. Ik zou het niet hebben willen missen en ik vind het erg jammer dat ik mijn zwervertje niet van jongs af aan heb meegemaakt, ik ervaar dat echt als een gemis.
pi_96874128
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 23:29 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Het nemen van huisdieren doe je toch sowieso uit eigenbelang? Zelfs het op sterven na dode zwervertje dat wij in huis hebben genomen, is in feite uit eigenbelang; ik kon het niet over mijn hart verkrijgen haar aan haar lot over te laten.

[..]

Omdat ik geen asielkitten wilde. Ik wilde een specifiek ras en ik wilde graag weten waar het vandaan komt en dat het vrij is van bepaalde ziektes. Niet zo gek, toch?

[..]

Dat gaat ervanuit dat mensen automatisch voor een volwassen asielkat gaan indien er geen kittens zouden zijn. Ik zou daar niet vanuit gaan. In mijn geval gaat het in ieder geval niet op.

[..]

Omdat het geweldig is je beestje van jongs af aan mee te maken. Je het beestje vanalles kan leren nog. Ik zou het niet hebben willen missen en ik vind het erg jammer dat ik mijn zwervertje niet van jongs af aan heb meegemaakt, ik ervaar dat echt als een gemis.
Tuurlijk, een huisdier neem je omdat je het zelf leuk vindt, maar het nemen van een nestje is niet goed voor je kat, het in huis halen van een zwerver is wel goed.. Die zwerver is er toch al, dus daar moet sowieso voor gezorgd worden. Ik zou zelf nooit een nestje kunnen nemen bij de gedachte dat er nog genoeg zwervers rondlopen waar ook voor gezorgd moet worden.

Een garantie dat een beest ziek wordt heb je nooit, hooguit is de kans kleiner. Bovendien hebben we het nu dus blijkbaar over raskatten, wat weer een heel ander verhaal is dan een htkkat een nestje laten krijgen.

Feit is dat volwassen katten uit het asiel minder geplaatst worden in de periode dat er veel kittens zijn. Er zullen vast genoeg mensen zijn die naar het asiel gaan voor een kat, verliefd worden op een kitten en die meenemen, terwijl ze anders sowieso een andere kat hadden meegenomen. En dat zal niet voor iedereen gelden nee, maar in sommige gevallen wel.

Ik heb zelf twee volwassen katten uit het asiel, en ik kan me er absoluut niet druk om maken dat ik ze niet van jongs af aan heb meegemaakt. M'n eerste kat is wsl vlak voor de zomer gedumpt en heeft daarna een aanrijding met een auto gehad, Is toen via de dierenambulance in het asiel gekomen. Ze was een zielig hoopje kat, bang voor alles en iedereen, schok van elke beweging die werd gemaakt. Ondanks dat het asiel met spoed op zoek was voor een plaats voor haar heeft ze er nog bijna een half jaar gezeten. Waar ik zo van kan genieten is dat ik die kat langzaam vooruit zie gaan, dat ik zie dat ze me langzaam is gaan vertrouwen en nu bijna niet meer van m'n zijde wijkt. Zo'n zwerver weer compleet zien opbloeien doet me veel meer dan het meemaken van de kittenperiode. (want dat heb ik ook wel meegemaakt bij de katten van m'n ouders)
  † In Memoriam † maandag 16 mei 2011 @ 12:11:27 #24
43556 miss_dynastie
pi_96881011
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 07:32 schreef liefkleinmeisje het volgende:

Tuurlijk, een huisdier neem je omdat je het zelf leuk vindt, maar het nemen van een nestje is niet goed voor je kat, het in huis halen van een zwerver is wel goed.. Die zwerver is er toch al, dus daar moet sowieso voor gezorgd worden. Ik zou zelf nooit een nestje kunnen nemen bij de gedachte dat er nog genoeg zwervers rondlopen waar ook voor gezorgd moet worden.
Ik heb nota bene van de dierenarts te horen gekregen dat een nestje geen enkel bezwaar is, dus ik zie niet in wat er niet goed is aan het nemen van een nestje voor mijn kat. Ik heb zelf de keuze gemaakt om het niet te doen, maar dit is niet uit gewetensbezwaren.

Dat er mensen zijn die maar raak fokken met hun katten, er niet voor zorgen en ze naar het asiel brengen (en da's dan nog iets van mazzel, er zijn er zat die ze op straat mieteren) vind ik heel erg, maar ik voel me er niet verantwoordelijk voor. En ik voel me dus ook niet schuldig dat ik graag zo'n beest van jongs af aan zie opgroeien, kan opvoeden, gewoontes kan aanleren, enz.
pi_96881291
Ik heb net een moederpoes bij het asiel achtergelaten (ik vang katten op die zwanger binnenkomen bij het asiel en bij mij hun kittens grootbrengen) die een uier (heet dat zo bij katten?) ontsteking heeft. Dat was niet gebeurd als ze geen kittens had gekregen. Het is een relatief klein gezondheidsprobleem en met de juiste behandeling zal ze snel weer beter zijn, maar leuk is het niet voor zo'n poes. En dat bedoel ik dus met risico's die een moederpoes loopt als ze kittens krijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')