abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96781225
De topictitel zegt het al eigenlijk.
Als ik bijvoorbeeld met personen/vrienden/kenissen ergens ben, sta wat te vertellen, voel me vrolijk,vrij ,en doe gezellig mee met het gesprek. Totdat iemand anders een opmerking over mij maakt die mij kwetst. Hij maakt bijv. een opmerking dat ik niet zo dom moet doen. Terwijl ik gewoon meepraat.

Of bijv.: voor mijn werk moet ik vaak bij bedrijven langsgaan. Ik voelde me vrolijk, maar een persoon probeerde grappig te doen en ging hele domme vragen stellen aan mij,terwijl zijn collega's mee lachten. Omdat ik altijd vriendelijk wil blijven lach ik en reageer ik netjes. Ondertussen voel ik me wel vernederd. Daarna ben ik de gehele dag somber,en kan ik aan niks anders denken. Waarom gebeurd dit bij mij? Ligt het aan mijn houding dat mensen zo doen tegen mij? Ik zal wel te onzeker overkomen? Moet ik me anders gaan gedragen? Moet ik maar eens gewoon vol terug gaan en hetzelfde doen als wat ze bij mij doen? Moet ik andere kleren aan?
Dit zijn gedachtes die maar blijven komen. Ik wil ze niet maar ik krijg ze toch.
Wellicht interperteer ik alles verkeerd en is het niet bedoeld om mij te kwetsen,maar zo voel ik me wel.

Het ergste vind ik nog dat ik me erna druk over maak. Terwijl ik er niet aan wil denken.

Ik weet dat niemand mijn gedachtes kan verzetten. Ben ook al naar eenpsycholoog / psychiater geweest voor andere zaken, en het heeft mij niet geholpen. Toch wilde ik het verhaal even kwijt, en wellicht herkennen mensen het of hebben jullie tips.

In iedergeval bedankt !
  † In Memoriam † zaterdag 14 mei 2011 @ 01:14:43 #2
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_96781835
Ik denk dat je gewoon gevoelig bent. Ben je nog jong? Relativeren leer je ook met de jaren...

Verder is het wel normaal denk ik, ik trek het me ook aan als iemand een negatieve opmerking maakt tegen me. Proberen om nadien jezelf weer op te peppen. Denk er niet meer aan, zij staan er vast ook niet zo lang bij stil.

Kop op :*
Are you fokking to me?
  zaterdag 14 mei 2011 @ 04:57:24 #3
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_96784620
Herkenbaar. Ik kan me een hele dag lopen opnaaien over iemand die misschien wel eens uit de hoogte gedaan zou kunnen hebben.

Er wat van zeggen of aan degene vragen wat die persoon er mee bedoeld helpt er trouwens redelijk goed tegen. Evenals lullig terug doen. Als je het opkropt ga je er uren over zitten malen is mijn ervaring.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 05:19:18 #4
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_96784636
Ik had dat laatst ook bij de dokter. Ik zeg: mooie dag he dok? :) helemaal vrolijk.

Zegt ie: u heeft kanker.

Nou, daar ging m'n humeur.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
pi_96784929
Jezelf aan gaan passen vanwege hoe anderen zich gedragen lijkt me geen goed plan; dat is alsof jij hen laat bepalen hoe jij zou moeten zijn, dat je voor hen verandert, alsof jij niet goed zo zijn zoals je bent, en ben je wel.

Als je tevreden en blij bent met jezelf en je leven dan doen opmerkingen van buitenaf je niks, omdat het niet meer zijn dan opmerkingen van anderen, die kunnen aan jou gericht zijn maar dat maakt ze niet tot iets wat je persoonlijk op zou moeten vatten, iemand die jouw dom noemt doet dat om jou omlaag te halen om zichzelf beter te voelen (ook al doet diegene dat onbewust) dus eigenlijk is dan het enige wat je hoort die persoon zijn eigen frustratie.

Ergens niet aan willen denken of in bredere zin willen dat iets niet gebeurd is de snelste manier om te zorgen dat je er wel aan denkt of dat het wel gebeurt, je kan je namelijk niet niet met iets bezig houden, met andere woorden, je richt je aandacht en energie op waar je niet mee bezig wil zijn en op die manier hou je je er juist wel mee bezig.

Even kort; onzekerheid over jezelf icm lage eigenwaarde maakt je vatbaar voor opmerkingen van buitenaf, omdat die dingen harder aankomen dan, omdat je geen eigen stevige basis van zelfwaardering hebt :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_96786804
Wel een beetje herkenbaar, je bent iemand die sterk emotioneel reageert.
Probeer je niet te laten leiden door je emoties maar hierboven te staan.
Ga ook na waarom je deze emotie voelt.
ps. De RET-therapie heeft voor mij echt geholpen in zulke situaties
  zaterdag 14 mei 2011 @ 11:29:00 #7
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_96787541
Je hebt geen grenzen. Of nee, je hebt ze wel want je voel als iemand er over heen gaat op het moment dat je je kut gaat voelen door opmerkingen etc.
Je handelt er alleen niet naar. Iemand gaat over jouw grens en jij doet alsof dat niet zo is en lacht wat mee... Mensen zullen in het leven wel vaker over je grenzen gaan, dat is niet waar je somber van wordt per sé. Waar je somber van wordt is dat je niet reageert op dat moment en jezelf niet beschermt, je maakt jezelf tot niets.. waardoor je ook geen respect afdwingt bij anderen.

Je moet gewoon leren dat zodra je voelt dat het grapje niet meer leuk is en je een kutgevoel geeft dat je dan zegt: hé dit vind ik niet meer leuk. En evt wegloopt. Dan zit het nog wel even in je hoofd natuurlijk maar dan zal je je 99% minder kut over voelen dan nu. Met overgevoeligheid of dat soort dingen heeft het niets te maken. Je bent gewoon een mens, je wordt geschoffeert, ieder mens wordt dan geraakt. Jij weet alleen niet hoe je er mee om moet gaan.

Hier zijn cursussen en therapieen voor.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 11:47:29 #8
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_96788040
Je maakt het voor jezelf groter dan het in werkelijkheid is, denk ik.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 11:54:34 #9
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_96788215
Omdat je altijd vriendelijk blijft, denken mensen bij jou misschien dat ze alles maar kunnen zeggen.

Ik herken dat wel. Een keer flink van je af bijten helpt tegen dat soort opmerkingen. Dan beseffen mensen dat ze hun slechte humeur/behoefte aan cynisme enzo niet zomaar op jou kunnen botvieren. Vaak is de lucht dan meteen weer geklaard.
Al moet ik wel toegeven dat het niet de meest volwassen reactie is om zo van je af te bijten. Het helpt zeker wel, maar misschien kun je het ook al eerder bespreekbaar maken. Voordat het moment dus is bereikt waarop je uitbarst.

Je moet mensen laten merken dat ze ook bij jou niet alles maar kunnen zeggen. Als mensen teveel ruimte bij je voelen om zich af te reageren, zullen de meesten dat pakken.
Dat is niet eens persoonlijk tegen jou bedoeld, maar zegt vooral iets over de stemming van degenen die de opmerkingen maken.

Hoe je je minder aan kunt trekken van zulke opmerkingen is lastig. Afleiding werkt het beste bij mij. Lekker sporten, flauwe filmpjes kijken, met gezellige mensen praten... wat je maar leuk vindt. Dat relativeert.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  zaterdag 14 mei 2011 @ 11:57:02 #10
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_96788280
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 05:19 schreef Transport_Ink het volgende:
Ik had dat laatst ook bij de dokter. Ik zeg: mooie dag he dok? :) helemaal vrolijk.

Dit staat er zo droog dat ik er wel om moest lachen. ;)
I believe i can fly!
  zaterdag 14 mei 2011 @ 12:09:22 #11
211554 BlueMage
FOK! Insect
pi_96788611
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 05:19 schreef Transport_Ink het volgende:

Bah ik moest lachen. :@
Hallon!
pi_96792517
Ik had dat ook, vooral bij mensen die steken onder water geven, waarvan je dan achteraf twijfelt of het wel of niet lullig bedoeld was.
Wat mij bij helpt is op zo'n moment gelijk vragen 'Hoe bedoel je?"
Als het lullig bedoeld was staan zij met hun mond vol tanden of beginnen een beetje te lachen/stamelen.
Als het niet lullig bedoeld was kunnen ze dat meteen rechtzetten.
In beide gevallen hou je er een beter gevoel aan over.
pi_96792762
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 01:14 schreef Marie30 het volgende:
Ik denk dat je gewoon gevoelig bent. Ben je nog jong? Relativeren leer je ook met de jaren...

Verder is het wel normaal denk ik, ik trek het me ook aan als iemand een negatieve opmerking maakt tegen me. Proberen om nadien jezelf weer op te peppen. Denk er niet meer aan, zij staan er vast ook niet zo lang bij stil.

Kop op :*
BS relativeren leer je niet met de jaren.... dat is gewoon iets wat je hebt, op een gezonde manier relativeren is wellicht wel te leren.
Rustig aan.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:00:14 #14
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_96794311
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:20 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

BS relativeren leer je niet met de jaren.... dat is gewoon iets wat je hebt, op een gezonde manier relativeren is wellicht wel te leren.
Met het ouder worden krijg je meer levenservaring, dat helpt om te relativeren. (zegt een 24 jarige :') ) .
I believe i can fly!
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:02:38 #15
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_96794400
Ik denk dat het probleem vooral ligt bij het feit dat je het je zo erg aantrekt.
Grapjes worden nu eenkeer gemaakt, over iedereen, dat is makkelijk sociaal gedrag voor andere onzekere mensen om zich een beetje beter te voelen. Normaal gesproken is dat geen probleem, maar als je het zo aantrekt natuurlijk wel.
Probeer anders eens, zonder meteen wiseguy te zijn, een gevatte opmerking of zelfde soort grapje terug te maken. Misschien flauw [don't over do it!] maar kan je helpen wat zelfverzekerder te zijn.
Andere optie is, zoals al gezegd, om gewoon te vragen wat iemand bedoeld [bij twijfel] of te zeggen dat je een opmerking niet kan waarderen.

Er zijn geen instant manieren om zelfvertrouwen te kweken maar als je jezelf leuk genoeg vindt, [zonder meteen een enorm ego te hebben, dat is vaak ook projectie] zal het je ook een stuk minder interesseren natuurlijk.
Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan.
an urge to help mankind overcomes me
pi_96794480
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 11:29 schreef Vandaag... het volgende:
Je hebt geen grenzen. Of nee, je hebt ze wel want je voel als iemand er over heen gaat op het moment dat je je kut gaat voelen door opmerkingen etc.
Je handelt er alleen niet naar. Iemand gaat over jouw grens en jij doet alsof dat niet zo is en lacht wat mee... Mensen zullen in het leven wel vaker over je grenzen gaan, dat is niet waar je somber van wordt per sé. Waar je somber van wordt is dat je niet reageert op dat moment en jezelf niet beschermt, je maakt jezelf tot niets.. waardoor je ook geen respect afdwingt bij anderen.

Je moet gewoon leren dat zodra je voelt dat het grapje niet meer leuk is en je een kutgevoel geeft dat je dan zegt: hé dit vind ik niet meer leuk. En evt wegloopt. Dan zit het nog wel even in je hoofd natuurlijk maar dan zal je je 99% minder kut over voelen dan nu. Met overgevoeligheid of dat soort dingen heeft het niets te maken. Je bent gewoon een mens, je wordt geschoffeert, ieder mens wordt dan geraakt. Jij weet alleen niet hoe je er mee om moet gaan.

Ja. Ik vind dat je dat goed gezegd hebt. Het is niet zozeer de lullige opmerking zelf, maar dat je het pikt. Je voelt je slecht omdat je niet voor jezelf opkomt en mensen over je heen laat lopen.

Het heeft misschien wel wat met onzekerheid of overgevoeligheid te maken. Door je onzekerheid of overgevoeligheid durf je misschien niets terug te doen, omdat je bang bent nog een andere kwetsende opmerking terug te krijgen. Maar hier moet je je overheen leren zetten. Je moet jezelf verdedigen wanneer je een opmerking kut vindt. Doe je dat niet is er voor de ander geen reden om niet verder te gaan. Zo maak je jezelf alleen maar meer ondergeschikt. Dat wil je niet. Je wilt gelijkwaardige relaties.

Het heeft dus weinig met kleding enz. te maken. Als je jezelf gewoon verdedigt, dan kom je vanzelf sterker over. Al kan je het verdedigen natuurlijk ook overdrijven. Trolls maken veel misbruik van dat soort mensen en laten die mensen zichzelf helemaal opnaaien over iets. Daar moet je ook mee uitkijken. Maar uiteindelijk zal je wel de juiste balans vinden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:02 schreef saaw het volgende:
Ik denk dat het probleem vooral ligt bij het feit dat je het je zo erg aantrekt.
Grapjes worden nu eenkeer gemaakt, over iedereen, dat is makkelijk sociaal gedrag voor andere onzekere mensen om zich een beetje beter te voelen. Normaal gesproken is dat geen probleem, maar als je het zo aantrekt natuurlijk wel.
Probeer anders eens, zonder meteen wiseguy te zijn, een gevatte opmerking of zelfde soort grapje terug te maken. Misschien flauw [don't over do it!] maar kan je helpen wat zelfverzekerder te zijn.
Andere optie is, zoals al gezegd, om gewoon te vragen wat iemand bedoeld [bij twijfel] of te zeggen dat je een opmerking niet kan waarderen.

Er zijn geen instant manieren om zelfvertrouwen te kweken maar als je jezelf leuk genoeg vindt, [zonder meteen een enorm ego te hebben, dat is vaak ook projectie] zal het je ook een stuk minder interesseren natuurlijk.
Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan.
Inderdaad, zelfvertrouwen kweek je niet op één dag. Dat kost veel tijd. Net zoals een zaadje niet op één dag een boom wordt.
pi_96802952
Dit is alleen te bestrijden met een goeie dosis sarcasme:

"Is zeker wel lastig he dat ramen lappen? Al die hoekjes enzo...en verschillende groottes?"

Jij: "JA HEEEEEL erg lastig kan ik je vertellen! Het moeilijkste is nog wel als je van die doorzichtige hebt waar je alles doorheen ziet! Die zijn altijd zo kut schoon te krijgen!"

Of gewoon:

"Ja super moeilijk man!"

Of gewoon direct in de verdediging:

"Mwah...voor normale mensen is het te doen maar kan me voorstellen dat jij het lastig zou vinden! "

Op die manier laat je ook gelijk zien dat je door hebt dat ze met je proberen te dollen en dat het bij jou niet gaat werken. Want normaal antwoorden op de vraag staat in zo'n moment voor de rest gelijk aan: "niet doorhebben dat je voor lul wordt gezet!"

[ Bericht 5% gewijzigd door DEVIEZEMAN. op 14-05-2011 19:18:41 ]
pi_96803616
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 11:29 schreef Vandaag... het volgende:

Dit dus ^O^, verder mag je natuurlijk altijd later terugkomen op een nare opmerking. Sommige mensen ''kicken'' erop om een ander onverwachts aan te vallen als die ander vrolijk aan het praten is.
pi_96803774
je moet er gewoon eentje doodschieten, dan houden ze wel op!
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:32:00 #20
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_96806420
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 19:29 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
je moet er gewoon eentje doodschieten, dan houden ze wel op!
Of vraag ze om een bonbonnetje...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')