abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96747485
hallo allemaal

Ik ga een zwevend bureaublad aan de muur maken. Het wordt van grenen vloerdelen (18 mm ) die ik op betonplex ga vast schroeven (ook 18 mm dik) In het betonplex ga ik groeven frezen waar de draad eindes in kunnen en die gaan ook zo diep mogelijk in de muur waar ik ze met montage kit vast maak.

Hoe dik moet ik de draad eindes minimaal hebben? En hoeveel heb ik er nodig? Zit zelf te denken aan 4 stuks van 10 MM, voor een blad van 110 CM lang en 60 CM breed. Dat bestaat dus uit 1 laag vloerdelen en 1 laag betonplex. Natte vinger schatting komt op 20 kilo uit, maar je moet er natuurlijk ook een beetje met je armen op kunnen leunen enzo zonder dat het gelijk door buigt!
Of moet er meer ondersteuning bij aan de zijkant?
  vrijdag 13 mei 2011 @ 13:50:16 #2
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_96748023
Ik ben bang dat je er niet aan ontkomt. Reken het maar uit hoeveel kracht je draadeinden moeten kunnen weerstaan zonder door te zakken als je een gewicht van pak um beet10 kg op de rand van je blad zet. De befaamde hefboomwerking....

Hoe diep is dat blad ? Wat weegt dat blad van zichzelf al ?

wat je op deze manier vaak tegen de muur ziet zitten ( denk aan de Ikea plank), zijn holle panelen die over een buisframe(pje) zijn geschoven.

Een blad zoals jij het wilt maken is gewoon te zwaar om zo te monteren. Grenen op zicht valt nog wel mee, maar betonplex is zwaar. En naarmate je verder van de muur komt word het zwaarder...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_96748408
De draadeindes komen dus zo diep mogelijk in de muur (10 cm oid) en ondersteunen het blad over de volledige breedte (60 cm breed/diep)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 14:01:03 #4
180174 Diemux
People vs Me
pi_96748435
Gaat niet werken met draadeind. Inderdaad met buizen werken (zoals hierboven beschreven staat)

Draadeind heeft geen enkele draagkracht (horizontaal) en zal ombuigen of zelfs breken.
pi_96748741
nou ik heb eerder een zwevende plank helpen monteren op 2 draad eindes waar een magnetron combi oven van 50 kilo op kwam te staan. plank was van gespoten mdf 3x18mm dik met binnen in uitsparingen voor de draadeindes van 10 mm dik. Boog iets door maar opgelost door de draadeindes wat omhoog te stellen.
ik denk dat ik het gewoon ga proberen en eventueel maak ik er nog ondersteuning onder!
  vrijdag 13 mei 2011 @ 14:29:03 #6
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_96749651
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 14:08 schreef cracktor het volgende:
ik denk dat ik het gewoon ga proberen en eventueel maak ik er nog ondersteuning onder!
Dan is het hele idee van een zwevend bureau toch weg, of zie ik dat verkeerd?
Ok stelletje hokboeren
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:07:25 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_96751133
quote:
nou ik heb eerder een zwevende plank helpen monteren op 2 draad eindes waar een magnetron combi oven van 50 kilo op kwam te staan. plank was van gespoten mdf 3x18mm dik met binnen in uitsparingen voor de draadeindes van 10 mm dik. Boog iets door maar opgelost door de draadeindes wat omhoog te stellen.
Maak je foto's?
Ik wil het faalresultaat wel zien natuurlijk :D .
pi_96751680
tuurlijk maak ik fotoos! en die zal ik jullie zeker niet onthouden :P
En ja als ik het ondersteun is het niet zwevend meer nee :( Maar het is sowieso de vraag of een zwevend bureaublad wel geschikt is omdat het best diep is en de belasting varieert. Dus als het nodig is kan ik er best een ondersteuning onder zetten, aan de ene kant zit het ook tegen een muur .
Hebben jullie altijd zo weinig vertrouwen in je klussende mede mens trouwens?
pi_96751703
Draadeind kan ook slecht tegen buiging. Door de ribbels heeft het de neiging te breken. Dan kan je beter betonstaal gebruiken van een flinke dikte. Rond 16 ofzo.
  FOK!fotograaf vrijdag 13 mei 2011 @ 15:42:29 #10
17893 Forno
pi_96752566
Gebruik geen montagekit om de draadeindes of buis mee vast te maken, maar een chemische anker patroon of uit kittube. Dat spul wordt net zo hard als beton, goede kit blijft altijd een beetje elastisch.

[ Bericht 4% gewijzigd door Forno op 13-05-2011 18:23:52 ]
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:44:43 #11
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_96752681
draadeind is totaal niet "stijf"...pak dan een holle pijp of buis...liefst een kokerbalkje...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_96754092
Ik heb ook niet bijzonder veel vertrouwen in draadeind, ik kan zo even ook geen creatieve manier bedenken om holle buis o.i.d. vast te zetten in een wand.
Blessed is the mind too small for doubt.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 16:24:20 #13
175345 windsurfer_1970
no wind... no fun!
pi_96754533
Gaat het je om zo min mogelijk te zien van het vastmaken en het zoveel mogelijk ruimte onder het bureau vrij te houden (geen poten e.d.)?
Of misschien een andere reden?

Ik heb zelf om de eerste twee redenen latten rondom op de gewenste hoogte aan de muur bevestigd en de zijkanten wat minder diep (10cm) te maken.
Samen met het schuin laten aflopen naar voren/boven toe van de zijlatten heb ik vrijwel onzichtbaar een keukenblad van 241x80cm met een gewicht van een 35kg als bureau gemonteerd.
Dit geeft toch voldende draagkracht.

In het midden is een lichte buiging te zien en het flexed wat als ik er op steun, maar ben zelf erg tevreden met het resultaat. Geen poten, zoveel mogelijk bewegingsvrijheid onder en practisch onzichtbaar gemonteerd.
'summer is a state of mind'
pi_96755427
quote:
Hebben jullie altijd zo weinig vertrouwen in je klussende mede mens trouwens?
Ja

En helemaal als ze draadeinden gaan gebruiken om een zwevend bureau te maken.
Maar goed, er is ook nog een topic met faalklussen hier, dus daar zien we je dan graag terug met het resultaat.

En serieus: doe je voordeel met de tips hier. Ze snijden hout. Draadeinden zijn niet de oplossing.
pi_96758009
quote:
Een combimagnetron van 50kg??? 8)7

Ik geloof dat je dat nog even moet nawegen. De zwaarste combimagnetrons op de markt wegen 20-25 kilo en dan heb je dus echt een grote degelijke.
  FOK!fotograaf vrijdag 13 mei 2011 @ 18:26:30 #16
17893 Forno
pi_96759736
M12, M14 of anders M16 draadeind is zeer sterk hoor. Als je dat h.o.h. 15cm ongeveer 10cm in een beton- of steensmuur verankert met een chemisch anker, kan dat heel wat hebben. RVS draadeind is nog veel sterker. Je moet er niet op gaan zitten, maar licht op leunen kan.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 18:43:41 #17
180174 Diemux
People vs Me
pi_96760328
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 18:26 schreef Forno het volgende:
M12, M14 of anders M16 draadeind is zeer sterk hoor. Als je dat h.o.h. 15cm ongeveer 10cm in een beton- of steensmuur verankert met een chemisch anker, kan dat heel wat hebben. RVS draadeind is nog veel sterker. Je moet er niet op gaan zitten, maar licht op leunen kan.
Pijpjes halen bij de ijzerboer, passende gaten in de muur boren en de pijpjes in de muur verlijmen. Problem solved en kost niet veel meer dan einddraad.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 19:29:40 #18
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_96762281
of zoiets bouwen..verdeelt de krachten veel beter.

[ Bericht 1% gewijzigd door zuluman op 13-05-2011 20:01:39 ]
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
  FOK!fotograaf vrijdag 13 mei 2011 @ 20:01:16 #19
17893 Forno
pi_96763784
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 18:43 schreef Diemux het volgende:

[..]

Pijpjes halen bij de ijzerboer, passende gaten in de muur boren en de pijpjes in de muur verlijmen. Problem solved en kost niet veel meer dan einddraad.
Ik geef alleen maar een reactie wat betreft de sterkte van draadeind. Al stop je er een geit in. :P
pi_96764539
de sterkte zal het probleem ook niet zijn, het is met name de stijfheid. Als je één rij draadeinden op dezelfde hoogte in de muur doet moet je de buigstijfheid volledig halen uit enkel de eigenschappen van de draadeinden. En dat zal niet echt voldoende zijn.

Als je de draadeinden onderling verticaal iets laat verspringen (om en om), zeg een 20 mm dan win je al ontzettend veel aan stijfheid. Je krijgt dan namelijk de stijfheid van de draadeinden + het oppervlak van het draadeind maal de afstand tot de neutrale lijn gekwadrateerd.

Als je dan nog meer zekerheid wilt dan moet je het bovenste draadeind stevig voorspannen (dus hard aandraaien). Dan kun je de uitzakking teniet doen door een vooruitbuiging naar boven te realiseren.

Totaal heb je dan wel een blad van meer dan 50 mm nodig. Maarja, die kun je aan de voorzijde verjongen.

[ Bericht 8% gewijzigd door _VoiD_ op 13-05-2011 20:24:12 ]
pi_96793331
quote:
Een combimagnetron van 50kg???
ja, in je eentje niet te tillen!

Maakt het veel uit of je de draadeindes net zo lang maakt als de diepte van het blad trouwens? Want ik ging er van uit dat de draadeindes het blad volledig moeten ondersteunen, maar uit bovenstaande reacties lijkt het wel dat dat helemaal niet nodig is
quote:
Als je dat h.o.h. 15cm ongeveer 10cm in een beton
En het idee van het zwevend blad is dat ik zo weinig mogelijk aan de muur wil hebben, omdat je er van opzij op kijkt.. Een poot is op zich niet eens een bezwaar (voor mij) hoewel zwevend wel mijn voorkeur heeft.

Ik heb gisteren M12 gehaald, en hiermee ga ik doen wat VOID me adviseert. Maar ik begrijp het nog niet helemaal.. Je maakt de draadeindes dus op verschillende hoogte, dus dan maak je de groeven onder het blad waar de draden in komen ook in verschillende hoogte? FF checken of we hetzelfde bedoelen :P
pi_96799214
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 15:44 schreef dribbel79 het volgende:
draadeind is totaal niet "stijf"...pak dan een holle pijp of buis...liefst een kokerbalkje...
Een pijp of buis is toch altijd hol...???
pi_96804764
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 14:33 schreef cracktor het volgende:
Ik heb gisteren M12 gehaald, en hiermee ga ik doen wat VOID me adviseert. Maar ik begrijp het nog niet helemaal.. Je maakt de draadeindes dus op verschillende hoogte, dus dan maak je de groeven onder het blad waar de draden in komen ook in verschillende hoogte? FF checken of we hetzelfde bedoelen :P
Ja, maar ik zou geen groeven doen maar gewoon een doosconstructie maken van je tafelblad. Dus twee platen van 9mm, en dan daartussen latten van 30mm of iets in die richting. Daar boor je dus gaten in waar je draadeind doorheen gaat.En die gaten zijn onderling versprongen.
Mooie hiervan is dat je dan van onder ook gewoon een vlakke plaat hebt, en niet die draadeinden ziet. Daarnaast moet je het tafelblad sowieso koppelen aan de draadeinden, anders kun je het er zo vanaf schuiven/tillen. Koppeling doe je dus bij de laatste lat waar het draadeind iets doorloopt en je dan gewoon een moer opdraait.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:05:53 #24
180174 Diemux
People vs Me
pi_96805129
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:24 schreef FFnog het volgende:

[..]

Een pijp of buis is toch altijd hol...???
Klopt, maar dat doet niet af aan de draagkracht.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 22:13:42 #25
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_96812802
In plaats van montagekit zal je wel een chemisch anker of injectiemortel bedoelen hoop ik?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')