abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96743486
Ons nieuwbouwhuis is vorige week opleverd en nu zijn we druk aan het klussen met allerlei electra en loodgieters werkzaamheden.

Ook met de muren zijn we druk bezig. Daar doen we glad glasvezelbehang op en daar verven we dan weer overheen zodat we een super strakke muur krijgen.

Op de vloer krijgen we tegels van 60x60 met vloerverwarming. Nu hebben we dus de discussie wat we eerst moeten doen. Behangen, verven en dan de vloer leggen. Of eerst behangen dan de vloer en dan verven?

Wat is volgens jullie de beste volgorde
  Moderator vrijdag 13 mei 2011 @ 11:53:32 #2
42184 crew  DaMart
pi_96743602
Ik zou de vloer altijd als laatste doen, dan hoef je die ook niet af te dekken als je gaat verven ;),
pi_96743653
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 11:53 schreef DaMart het volgende:
Ik zou de vloer altijd als laatste doen, dan hoef je die ook niet af te dekken als je gaat verven ;),
En om diezelfde reden zou ik als eerste verven.
pi_96743672
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 11:54 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

:P
  Moderator vrijdag 13 mei 2011 @ 11:55:55 #5
42184 crew  DaMart
pi_96743691
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 11:54 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Maar als het gaat om over het behang heen verven, zou ik toch eerst behangen!
pi_96743811
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 11:55 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar als het gaat om over het behang heen verven, zou ik toch eerst behangen!
see-through behang??
pi_96744059
Behang doen we sowieso eerst. Zodat het ook strak aan de onderkant zit voor als de plinten er als allerlaatste tegenaan komen.

Er zijn een paar redenen voor beide.

Eerst schilderen. Zit de muur al strak en kan de tegel er goed tegenaan. En lek je geen verf op je tegel. Die dek je wel af met een kleed ofzo maar die kans is er altijd.

Eerst leggen. Dan kan de tegellegger goed de tegels leggen en snijden waar nodig. Dit geeft natuurlijk nog stof en vuil dat kan je schoonmaken en dan mooi verven zodat je een mooi eindresultaat hebt.

Maar wat vinden de experts nou als beste. Bij ons in de straat (nieuwbouw) zien we verschillende volgordes.
pi_96744354
ik denk dat het gemakkelijker is een geverfde muur stofvrij te maken dan een niet geverfde, en verven op een stoffige muur is echt af te raden
pi_96744479
Dat dacht ik ook, alleen hoeft dat niet gelijk. Het schilderen kan ook zo 2 weken later. Dus dan heb je nog tijd zat om het stofvrij te krijgen. Ik neig meer naar eerst vloer laten leggen en dan schilderen, mijn vriendin vind eerst schilderen en dan de vloer laten leggen beter.
pi_96745005
Vriendin heeft gelijk. En tegels kan je ook buiten snijden.
pi_96746079
Eerst tegels leggen en inwassen, komen er ook nog plinten op de muur? Met het inwassen voorkom je bijna niet dat de muur niet geraakt word. Daarna behangen, voor het schilderen van de wand kan altijd de vloer beschermd worden door afplakken
pi_96746605
Hier krijg ik ook allerlei verschillende antwoorden. Het is dus een lastig discussiepunt.
pi_96746693
er staat mij bij dat je bij nieuwbouw het bouwbehang minstens een jaar moet laten zitten ivm vocht
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_96746734
verder altijd eerst schilderen en dan pas de vloer leggen. tenzij je echt proschilder bent :) die kan het wel zonder knoeien ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_96746742
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 13:13 schreef simmu het volgende:
er staat mij bij dat je bij nieuwbouw het bouwbehang minstens een jaar moet laten zitten ivm vocht
Bouwbehang wordt al lang niet meer op de muren gedaan tijdens de bouw. De muren worden behangklaar opgeleverd. Vandaar dat we glasvezel behand doen. Dat is scheuroverbruggend.
pi_96747238
Zou eerst de vloer doen, vind het persoonlijk makelijker om de vloer te ontzien d.m.v. wat plastic dan de muren.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_96747342
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 13:27 schreef Moro het volgende:
Zou eerst de vloer doen, vind het persoonlijk makelijker om de vloer te ontzien d.m.v. wat plastic dan de muren.
Dat is ook mijn mening. Ik kan me voorstellen dat je tijdens de vloer leggen nog wel eens de muur kan raken of wat viezigheid tegen de muur kan krijgen. De vloer kan je goed afdekken.
pi_96755557
het meest gore werk doe je eerst. Tegelen is zo'n klusje, waarbij je met meer viezigheid te maken hebt dan wat schilderwerk. En inderdaad, een rolletje stucloper is snel gehaald en gelegd.

Als je een houten vloer zou leggen zou je wel eerst kunnen schilderen, want dit is een stuk minder smerig.
pi_96756121
Van tegels haal je makkelijker verf vanaf dan van laminaat of hout. En tegelwerk is ook viezer werk dan kliklaminaat leggen of een vinylvloertje.

In dit geval zou ik dus voor behangen, vloer en verven gaan. Wel nog altijd je vloer afdekken, verf in je voegen is kut.
pi_96756499
Eerst verven, dat sowieso. Er is geen enkel goed argument waarom niet.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 15:40:42 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_96795633
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 13:13 schreef simmu het volgende:
moet dat er wel opzitten
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 17:04 schreef kort het volgende:
Eerst verven, dat sowieso. Er is geen enkel goed argument waarom niet.
wat is makkelijker te verwijderen: tegellijm tegen een geverfde muur, of muurverf op een tegel?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_96795910
Heb je tegelplinten?? Dan eerst vloer met plint danpas behang met verven.....
pi_96877031
We nemen wel tegelplinten maar die zijn heel smal dus die leggen we gewoon tegen het behang aan.

Morgenvroeg ga ik ff over leggen met de persoon die bij ons de tegels plaatst. Op zich vind ik de reden van lipje wel heel goed.

wat is makkelijker te verwijderen: tegellijm tegen een geverfde muur, of muurverf op een tegel?
pi_96877887
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 15:40 schreef lipje het volgende:

[..]

moet dat er wel opzitten

[..]

Een muur is makkelijker af te plakken dan de vloer.
pi_96878472
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:30 schreef Stansfield het volgende:
We nemen wel tegelplinten maar die zijn heel smal dus die leggen we gewoon tegen het behang aan.
succes als na paar jaar je tegelplinten er af beginnen te vallen omdat het op behang is gelijmd......
behang kan op den duur loslaten niet vreemd met nieuwbouw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')