Zolang jij dit soort dingen persoonlijk op blijft vatten ben je eerder een last dan een steunt voor je vriendin die in een lastigere situatie zit dan jij je voor kan stellen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:54 schreef kloon627 het volgende:
maar dat ze bewust verder afvalt valt me toch wel erg tegen. Daarnaast voel ik me achtergesteld. Ik had gehoopt dat ze hier nu wel iets over zou loslaten tegen mij, in plaats van in het geheim doorgaan. Helaas vrees ik dat dit bij de stoornis hoort.
Het lijkt me goed mogelijk dat dit iets is dat hierin meespeelt. Had het op deze manier nog niet bekeken.quote:Op donderdag 12 mei 2011 20:13 schreef Onnozelaar het volgende:
De meeste mensen willen hun eetstoornis niet 'delen', het is iets wat van hen alleen is en door er anderen in te betrekken verliezen ze een deel van de controle. Dat zou de reden kunnen zijn dat ze er niet zo open over is tegen jou.
Ik begrijp ontzettend goed dat zij het op dit moment heel zwaar heeft. Ik ben me ook zeer zeker bewust dat dit iets is wat ik me niet kan voorstellen en dat weet ze. Maar om nu mijn eigen gevoel te negeren omdat een ander het moeilijker heeft lijkt me niet alleen onlogisch, maar ook erg dom.quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:55 schreef Canillas het volgende:
Zolang jij dit soort dingen persoonlijk op blijft vatten ben je eerder een last dan een steunt voor je vriendin die in een lastigere situatie zit dan jij je voor kan stellen.
Je kan je afvragen of jij wel iets te vinden hebt van haar situatie, en wat je/jullie daarmee op zouden schieten. Jij hebt het over het negeren van je gevoel, daar heb ik niks over gezegd, ik had het over dingen persoonlijk opvatten en dat je daarmee meer een last dan een steun bent. Jij voelt je achtergesteld zeg je, door iets wat in feite niks met jou te maken heeft, ''maar ik ben toch dr vriend?!'' klopt maar daar heeft haar eetprobleem niks mee te maken, het is haar probleem en het is iets waar jouw bestaan niet in meegenomen, het is iets van haar, niet van jou.quote:Op donderdag 12 mei 2011 22:29 schreef kloon627 het volgende:
Ik begrijp ontzettend goed dat zij het op dit moment heel zwaar heeft. Ik ben me ook zeer zeker bewust dat dit iets is wat ik me niet kan voorstellen en dat weet ze. Maar om nu mijn eigen gevoel te negeren omdat een ander het moeilijker heeft lijkt me niet alleen onlogisch, maar ook erg dom.
omgquote:Op donderdag 12 mei 2011 19:54 schreef kloon627 het volgende:
Ze viel al een tijdje af, maar ik dacht eigenlijk dat dat kwam door haar somberheid. Een aantal vrienden en vriendinnen van haar zijn in korte tijd overleden.
Je moet niet vergeten dat een eetstoornis WAANZINNIG HARDNEKKIG is. Zelfs al "geneest" 't, 't zal altijd wel een deel van je leven leiden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 22:29 schreef kloon627 het volgende:Ik begrijp ontzettend goed dat zij het op dit moment heel zwaar heeft. Ik ben me ook zeer zeker bewust dat dit iets is wat ik me niet kan voorstellen en dat weet ze. Maar om nu mijn eigen gevoel te negeren omdat een ander het moeilijker heeft lijkt me niet alleen onlogisch, maar ook erg dom.
Ik kan dit ergens wel begrijpen, maar snap ook wel dat dit ook dubbel kan zijn.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 17:49 schreef BlueMage het volgende:
Ik heb m'n vraagtekens bij dat rondneuzen op internet voor informatie over je vriendin...
P.s., dit is heel normaal voor iemand met een eetstoornis (het (on)bewust bezig zijn en blijven met eten). Je kunt moeilijk iemand confronteren met wat 'ie denkt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:54 schreef kloon627 het volgende:
Vandaag kwam ik eigenlijk bij toeval ergens anders een profiel van haar tegen. Ondanks een andere profielnaam en een valse leeftijd, herkende ik haar foto's direct. Op dit profiel las ik ook meteen dat ze nog steeds bewust bezig is met afvallen.
Zou je me hier wat meer van kunnen vertellen? Ben ik wel heel benieuwd naar (ik ga nog steeds om met de vrouw met eetstoornis). Kan eventueel per DM, maar wil wel graag weten hoe je 't hebt aangepakt en vooral welke hordes je tegen kwam.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:30 schreef Sushimonster het volgende:
Je kunt wel degelijk goed genezen van een eetstoornis hoor. (Hier het levende voorbeeld.).
Ik vind privacy erg belangrijk en krijg altijd 'n beetje de kriebels als iemand z'n vriend(in) (hoe goed TS het verder ook bedoelt) op internet gaat volgen, da's alles.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik kan dit ergens wel begrijpen, maar snap ook wel dat dit ook dubbel kan zijn.
Zou je dit eventueel verder willen uitleggen?
Zonder te veel in detail te treden... Ik heb ook behandeling gehad bij die kliniek in Leidschendam. Ik heb daar acht maanden lang drie dagen per week behandeling gehad. Mijn voornaamste reden om met eten te klooien was dat ik niet met bepaalde situaties kon omgaan. Maar ik moest het toch van mezelf (hoge eisen qua studie, sociale contacten), en eten geeft dan een welkome afleiding. Of niet-eten, iig iets anders dan het feitelijke probleem.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zou je me hier wat meer van kunnen vertellen? Ben ik wel heel benieuwd naar (ik ga nog steeds om met de vrouw met eetstoornis). Kan eventueel per DM, maar wil wel graag weten hoe je 't hebt aangepakt en vooral welke hordes je tegen kwam.
Eigenlijk heel logisch zo achteraf, gelukkig komen steeds meer "losse eindjes" aan de oppervlakte door onderzoek naar het ontstaan van...quote:Wat ook wel meespeelt, en ik vermoed dat dat bij veel meisjes in het eetstoorniswereldje zo is, is een onderliggend probleem. Bij mij een autistische stoornis. Dit wordt helaas maar al te vaak niet herkend in de eetstoornistherapie. Dat vind ik kwalijk, omdat uit onderzoek blijkt dat eetstoornissen en hoogfunctionerend autisme een verband hebben. Veelal kunnen meisjes met een autistische stoornis de overweldigende prikkels van de buitenwereld niet aan, alles is te veel voor ze. En waar mannelijke autisten zich dan richten op serienummers van treinen of soorten dino's of iets, gaan vrouwen zich vaker richten op dingen als eten. Cijfertjes als calorieen of kilo's worden een obssessie, eten an sich wordt een obsessie. Wat daarbij ook nog meespeelt is dat mensen met een autistische stoornis vaak overgevoelig zijn voor aanraking, ik werd altijd he-le-maal gek als iets mijn buik aanraakte. Ik dacht, als ik maar dunner word, dan voel ik dat niet meer. (Ik koop nu gewoon lekker zittende kleding. )
Opzich heb je een goed punt natuurlijk, maar met oog op het onderwerp waar TS het over wil hebben zou dit "knelpunt" wel wat ruimer genomen kunnen, toch? Ik kan me voorstellen dat ik ook zou schrikken als ik een vriend op het i-net tegenkom die zo destructief met zijn/haar lichaam omgaat en zou ook willen weten hoe ik me verder moet opstellen in de vriendschap en ook mezelf afvragen wil/kan ik hierin wel helpen, daar het nooit de bedoeling kan zijn dat je door aanbieden van hulp je juist rotter voelt.....Deze problematiek is niet alleen heftig voor degene die er aan lijden, maar juist de omgeving maakt zich lange tijd ernstige zorgen en heeft tijd nodig dit alles te accepteren.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 12:08 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Ik vind privacy erg belangrijk en krijg altijd 'n beetje de kriebels als iemand z'n vriend(in) (hoe goed TS het verder ook bedoelt) op internet gaat volgen, da's alles.
Dit had wel het verhaal van m'n ex kunnen zijn. Ook zij heeft...naja, eigenlijk zo'n beetje al die punten die jij opnoemde! Inclusief het autisme verhaaltje en de moeite met aanraken (en grenzen aangeven).quote:Op zaterdag 14 mei 2011 12:19 schreef Sushimonster het volgende:
[..]
Zonder te veel in detail te treden... Ik heb ook behandeling gehad bij die kliniek in Leidschendam. Ik heb daar acht maanden lang drie dagen per week behandeling gehad. Mijn voornaamste reden om met eten te klooien was dat ik niet met bepaalde situaties kon omgaan. Maar ik moest het toch van mezelf (hoge eisen qua studie, sociale contacten), en eten geeft dan een welkome afleiding. Of niet-eten, iig iets anders dan het feitelijke probleem.
Wat mij heel erg geholpen heeft is het besef dat ik me kan volstoppen of niks kan eten als ik dat wil, maar daarmee gaat het rotgevoel niet weg. Hoogstens voor even. Als ik me echt fijner wil voelen, moet ik toch echt op zoek gaan naar het onderliggende probleem, en daar de aandacht aan schenken. Zodra de stress-veroorzaker is opgelost, voel ik me beter en heb ik helemaal geen behoefte aan vreten/niet-eten. Sterker nog, klooien met eten geeft nog meer stress, want je voelt je schuldig, je moet dingen geheim houden... Je hebt dus alleen jezelf ermee. Toen ik dat doorhad werd het allemaal een stuk makkelijker.
Wat ook wel meespeelt, en ik vermoed dat dat bij veel meisjes in het eetstoorniswereldje zo is, is een onderliggend probleem. Bij mij een autistische stoornis. Dit wordt helaas maar al te vaak niet herkend in de eetstoornistherapie. Dat vind ik kwalijk, omdat uit onderzoek blijkt dat eetstoornissen en hoogfunctionerend autisme een verband hebben. Veelal kunnen meisjes met een autistische stoornis de overweldigende prikkels van de buitenwereld niet aan, alles is te veel voor ze. En waar mannelijke autisten zich dan richten op serienummers van treinen of soorten dino's of iets, gaan vrouwen zich vaker richten op dingen als eten. Cijfertjes als calorieen of kilo's worden een obssessie, eten an sich wordt een obsessie. Wat daarbij ook nog meespeelt is dat mensen met een autistische stoornis vaak overgevoelig zijn voor aanraking, ik werd altijd he-le-maal gek als iets mijn buik aanraakte. Ik dacht, als ik maar dunner word, dan voel ik dat niet meer. (Ik koop nu gewoon lekker zittende kleding.)
Soms is het ook een misbruikverleden wat een rol speelt. Een eetstoornis komt nooit alleen, en is vaak een symptoom, een manier om met iets anders te dealen.
Hmm, toch wat persoonlijk. Nou goed, ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
Fijn om zo'n succesverhaal te horen. Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat ze actie onderneemt, hoe moeilijk het ook is voor haar. Ik blijf het onwijs knap vinden dat ze het probleem zo onverschrokken aan durft te pakken. Zoals je al zegt "Ze pakken haar veilige geheim af", dat lijkt me doodeng, dus alleen al daarom kan ik me voorstellen dat het voor haar een emotionele achtbaan wordt. Goed om rekening mee te houden. Ook die familie- of partnergesprekken zijn waarschijnlijk verstandig. Het is altijd goed om informatie te krijgen van iemand die weet waar het over gaat. Daarom ga ik ook bewust niet op internet zoeken.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:30 schreef Sushimonster het volgende:
Je kunt wel degelijk goed genezen van een eetstoornis hoor. (Hier het levende voorbeeld.)
Ik wil je wel vast vertellen dat wanneer zij in therapie gaat, dingen eerst erger lijken te worden. Ze pakken haar veilige geheim af, dus ze voelt zich de eerste periode vooral heel "naakt" en alleen. Ze zal verdrietiger en bozer worden, ook naar jou toe. Probeer je te bedenken dat het de stoornis is die zo doet, ze kan er niks aan doen. Maar stel ook je eigen grenzen, en laat haar weten wanneer ze daar overheen gaat.
Waar ze in therapie gaat zijn er zeer waarschijnlijk familie- en partneravonden. Ga daar vooral heen! Soms zijn er ook gesprekken met de therapeut en jou erbij. Doe hier ook aan mee, dit kan alleen maar helpen.
Je vriendin doet dit waarschijnlijk omdat ze geen andere manier heeft om met haar gevoel om te gaan. Ze kán gewoon niet anders, ze moet dit echt nog leren. Soms gaat ze dus totaal uit de bocht vliegen straks, wees daar niet boos om, schrik daar niet van.
Veel sterkte ermee, het is zwaar, maar als jullie er doorheen komen zijn jullie hartstikke sterk!
Dat is echt crap, want het hoeft niet per se aan een eetstoornis of drugs te liggen. Mensen kunnen ook een ongeluk krijgen, ongeacht jouw gedachtegang.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 17:19 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
[..]
omg, ook aan een eetstoornis of drugs. Een aantal (jonge) vrienden verliezen is niet normaal, misschien moet ze eens met mensen omgaan met een positieve invloed
sorrie, dit komt wat hard aan
Natuurlijk wel, hij is er ook bij betrokken, dus zeker mag hij wat vinden. Hij wil er voor haar zijn en haar graag steunen, en het lijkt me logisch dat hij dan iets voelt als blijkt dat zij er een geheim leven op na houdt. Het mag dan wel haar probleem zijn, maar het heeft ook invloed op zijn leven.quote:Op donderdag 12 mei 2011 23:23 schreef Canillas het volgende:
Je kan je afvragen of jij wel iets te vinden hebt van haar situatie, en wat je/jullie daarmee op zouden schieten. Jij hebt het over het negeren van je gevoel, daar heb ik niks over gezegd, ik had het over dingen persoonlijk opvatten en dat je daarmee meer een last dan een steun bent. Jij voelt je achtergesteld zeg je, door iets wat in feite niks met jou te maken heeft, ''maar ik ben toch dr vriend?!'' klopt maar daar heeft haar eetprobleem niks mee te maken, het is haar probleem en het is iets waar jouw bestaan niet in meegenomen, het is iets van haar, niet van jou.
Precies, een stoornis of ziekte heb je nooit alleen, je omgeving heeft er ook mee te maken. Het is alleen wel zaak om te proberne die ziekte of stoornis JOUW leven niet ook te laten beheersen. Dan kun je namelijk niet meer steunen, maar help je mee de stoornis in stand te houden.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:08 schreef Northside het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, hij is er ook bij betrokken, dus zeker mag hij wat vinden. Hij wil er voor haar zijn en haar graag steunen, en het lijkt me logisch dat hij dan iets voelt als blijkt dat zij er een geheim leven op na houdt. Het mag dan wel haar probleem zijn, maar het heeft ook invloed op zijn leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |