Hallo allemaal,
Heb er aan gedacht dit topic op een of andere kloon te plaatsen, maar daar bereik ik niet zoveel mee en met mijn verleden toch niet zo erg aan te raden.
Het kan een best lang topic gaan worden, dat jullie het weten
Op de middelbare school ging het de eerste 2 jaar erg goed, maar toen ik 15 werd begon er iets aan mij te veranderen. Anderen zagen dat en gaven het aan, vooral thuis werd het vaak besproken.
Mijn moeder had in eerste instantie het idee dat het een soort rebellie was van een puber en hechtte er niet teveel waarde aan. Zelf merkte is het niet en ging er vanuit dat het er allemaal een beetje te maken had met het zijn van een puber...
Ruim een nogal turbulent jaar later werd mijn moeder verteld dat ik schizofrenie had ( door middel van psychiatrische hulp ), en dit is wel 100x met mij besproken. Uiteraard zat ik in mijn eigen wereld en snapte niets van de prognose die mij gesteld was. Ik beleefde dingen op een andere manier en reflecteerde andermans situatie op mezelf. "Ja, ik ben ook een piloot." bijv. na bij het Aviodrome geweest te zijn. Het klinkt nu grappig, maar dat was het dus niet.
( ik zal nog maar zwijgen over de bij effecten van langdurig medicatie gebruik! )
Een aantal van mijn exen wisten dat ik ergens last van had, maar vonden dat in eerste instantie geen probleem, tot het te irritant werd. Dan waren ze weg. Nooit snapte ik dit, mijn eigen wereld was zo puur en perfect, maar helaas niet bestaand.
Er is uiteraard een hele hoop gebeurd die paar jaar, maar dat heeft niet echt een bijdrage aan dit topic.
Nu ben ik 22 en 2 jaar geleden officieel gezond verklaard. Dat klinkt meestal beter dan dat het daadwerkelijk is. Begrijp me ajb niet verkeerd, ik wil
absoluut niet zielig of aandoenlijk overkomen! Dit gebeurd gewoon en helaas voor mij moest ik het krijgen, pech dus!
Natuurlijk ben ik blij dat ik er vanaf ben, al heb ik er tijdens de tijd *zelf* niet veel last van ondervonden - anderen echter wel.
Je kunt je niet voorstellen wat voor een spoor van vernieling aan eigen adres ik in die 5 jaar achter gelaten heb. Dan heb ik het over familie, vrienden, vriendinnetjes ( exen dus ) en misschien wel meer mensen, ja die zullen er vast zijn... maar daar sta ik liever niet te lang bij stil.
Het ergste is de situatie thuis, waarvan ik weet dat ik eigenlijk weg zou moeten gaan. Constant opmerkingen in de zin van "Is dat wel echt zo? Want ja toen zei je ook dat .. " etc. Haha, ik had bijna gezegd 'gek word ik ervan!' maar daar pas ik dan maar mee op.
Daarnaast mijn laatste vriendin, die nu zelf ook ziet dat ik beter ben, maar er niet voor me kon zijn tijdens de laatste periode van het ziektebeeld waarin de medicijnen vaak even omhooggeschoten worden. Neem ik het haar kwalijk? Nee, hoe kan ik...
Snappen jullie, de gehele omgeving om mij heen vind dat ik op dit moment niets verdien; dat ik eerst maar jaren en jaren moet bewijzen dat dingen anders zijn terwijl ik al 2 jaar geleden gezond verklaard ben.
TS kan sinds 2 jaar verrassend goed studeren, heeft een superleuke baan met fijne collega's, sport redelijk vaak en heeft verscheidene hobby's, reizen die hij maken wilt, dromen, verlangen naar een leuk meisje maar beland elke dag thuis weer in dezelfde shit. Daar komt het een beetje op neer.
Het grappige is van een geeststoornis als schizofrenie dat je het dus zelf niet merkt. Het resultaat van wat er dus maanden ( in mijn geval jaren ) gebeurd is komt dan best rauw op je dak zetten.
Ben niet echt depressief, maar zou zo graag een 2e kans krijgen. Wie weet moet ik niet zeiken en die zelf creëren door bijvoorbeeld uit huis te gaan, maar dat zouden ze als 'vluchtgedrag' zien - kan je gif op innemen!
Ook zijn vrienden van vroeger soms erg sceptisch. Build a bridge, get over it!
In mijn nieuwe klas kan ik goed merken dat alles goed zit... ik kan goed opschieten met alle jongens en meisjes in mijn jaar en we gaan ook wel eens bij elkaar eten / uit / studeren etc en dan is het ook reuze gezellig. Ik heb het ze niet verteld om eerlijk te zijn, beetje het gevoel alsof ik mijn eigen ruiten ingooi daarmee.
Deze post is weer veel te lang... maar het komt erop neer dat ik gelukkiger was toen ik niet wist wat er aan de hand was. Support van familie is belangrijk voor me, en ik mag gerust zeggen dat deze nu niet aanwezig is... en dat doet pijn, meer dan de meeste zich kunnen voorstellen.
Moet ik op mezelf gaan wonen?
- Niccolo M.