abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96707771
Ik ben benieuwd hoe jullie je kind hebben leren fietsen op een fiets met zijwielen.

Mijn zoon van 3,5 wil het maar niet echt leren, ik ben al een paar dagen met hem bezig, maar hij wil elke keer op zijn loopfiets gaan rijden.

Nu heb ik een tractor gekocht met trappers, maar dat wil hij ook niet. Nu heb ik van ouders met kids in mijn familie/vrienden/kennissenkring begrepen dat je vooral moet doorzetten. Dat ga ik dus ook doen, hij moet namelijk wel gaan fietsen natuurlijk.

Misschien hebben jullie nog wat goede tips?
  donderdag 12 mei 2011 @ 18:47:13 #2
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_96708175
Overhaast het niet, en blijf rustig af en toe oefenen.
Als hij eenmaal een beetje kan fietsen en zelf op pad gaat met de fiets heb je nog tijd genoeg om doodsangsten uit te staan iedere keer als je een sirene hoort en je ziet 'm nergens.
pi_96708358
als ie over een paar jaar naar het cafe wil, zorgt ie er zelf wel voor dat ie die cafe-racer besturen kan ;)
pi_96708593
Wat denk je van de fiets nog even laten staan als hij nog niet wil. Een loopfiets is prima voor het evenwicht, een goede voorbereiding dus en 3,5 is nog best jong, veel kinderen leren pas later fietsen.
pi_96708620
Als je kindje naar de basisschool gaat, leert het vanzelf fietsen. Dan wil hij/zij vast kunnen fietsen, net als de andere kindjes. :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 18:59:21 #6
341452 ecktebaazz
heeft bazen status
pi_96708744
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:57 schreef tennisster198 het volgende:
Als je kindje naar de basisschool gaat, leert het vanzelf fietsen. Dan wil hij/zij vast kunnen fietsen, net als de andere kindjes. :)
pi_96711098
Mijn dochter was ruim 5 toen ze zonder zijwielen ging fietsen. Het boeide haar totaal niet. Op een gegeven moment vond ik het mooi geweest en heb ik de zijwielen eraf gehaald. Binnen een uur of 3 fietste ze zonder zijwieltjes.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  † In Memoriam † donderdag 12 mei 2011 @ 20:08:29 #8
7074 moussy
kuttekop
pi_96712695
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:37 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Ik ben benieuwd hoe jullie je kind hebben leren fietsen op een fiets met zijwielen.

Mijn zoon van 3,5 wil het maar niet echt leren, ik ben al een paar dagen met hem bezig, maar hij wil elke keer op zijn loopfiets gaan rijden.

Nu heb ik een tractor gekocht met trappers, maar dat wil hij ook niet. Nu heb ik van ouders met kids in mijn familie/vrienden/kennissenkring begrepen dat je vooral moet doorzetten. Dat ga ik dus ook doen, hij moet namelijk wel gaan fietsen natuurlijk.

Misschien hebben jullie nog wat goede tips?
De mijne is 7,5 en wil/kan nog steeds niet fietsen :7
Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:18:06 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_96718246
Hoezo moet?
Hij is 3,5! Er komt vanzelf een moment dat hij het wel interssant vindt! :Y

En er is niets over te zeggen, mijn zoontje is 3jr en 4mnd, helemaal gek ook van de loopfiets en die hebben we op zijn 3e verjaardag beloofd dat hij een 'grote jongensfiets' zou krijgen als het korte-mouwen-weer was. Zowel wij als hij hebben dat vaak herhaald, ook als we grote jongensfietsen zagen, mét trappers, vooral dat laatste was voor hem blijkbaar heel belangrijk.

Afgelopen vrijdag was het zo ver, we hebben hem het fietsje gegeven, zónder zijwieltjes en hier was het dus een kwestie van 4 rondjes om het blok en hij fietste, alsof hij nog nooit anders gedaan had. In een half uurtje tijd. :o Maar dat is wel uitzondetlijk begrijp ik van veel mensen. En wij zijn dan ook apetrots! :D

Ik zou het nu gewoon even een paar weken laten rusten, dus niet op de fiets dwingen, maar wel af en toe benoemen als je andere kinderen van ong die leeftijd ziet fietsen en kijken of je hem geinteresseerd krijgt en het dan over een tijdje nog eens proberen.

Hoe dan ook zou ik van het moeten afstappen, want peuters gaan snel met de hakken in het zand als er iets moet. :Y

[ Bericht 6% gewijzigd door BE op 12-05-2011 21:58:34 ]
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:42:14 #10
593 sjak
Juffie Bloem
pi_96720645
De gemiddelde leeftijd waarop een kind kan fietsen zonder zijwielen is 5 jaar!
Je hebt dus nog alle tijd :)
Lekker douchen!
pi_96721267
Ik sluit me bij de rest aan, vooral niet dwingen dan leren ze het echt niet en duurt het alleen maar langer. De interesse komt meestal vanzelf wel, gewoon af en toe aanbieden om te oefenen. Andere leeftijdsgenootjes zien fietsen zonder zijwieltjes stimuleert vaak ook, dus wie weet is er meer interesse als hij op de basisschool zit.
Mijn zoontje was 3,5 toen hij het leerde, maar hij wilde zelf ook erg graag. Een buurmeisje van 4 jaar was ook aan het oefenen en zo hebben ze het samen geleerd.
pi_96762361
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:51 schreef renerulezzz het volgende:
als ie over een paar jaar naar het cafe wil, zorgt ie er zelf wel voor dat ie die cafe-racer besturen kan ;)
Het dichtsbijzijnde cafe zit hier 10 meter van mijn huis, ik vermoed dat dit geen stok achter de deur is :P

quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:18 schreef Brighteyes het volgende:
Hoezo moet?
Hij is 3,5! Er komt vanzelf een moment dat hij het wel interssant vindt! :Y
Nouja, moeten is een groot woord. Maar na het kopen van een mooie fiets had ik wel gehoopt dat er wat enthousiasme zou zijn... Ik zie trouwens dat sommigen denken dat ik het zonder zijwieltjes bedoel, maar hij fiets niet MET zijwieltjes... hij fietst helemaal niet. Alleen die loopfiets, daar is hij weg van.

quote:
1s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:18 schreef Brighteyes het volgende:
Hoezo moet?
Afgelopen vrijdag was het zo ver, we hebben hem het fietsje gegeven, zónder zijwieltjes en hier was het dus een kwestie van 4 rondjes om het blok en hij fietste, alsof hij nog nooit anders gedaan had. In een half uurtje tijd. :o Maar dat is wel uitzondetlijk begrijp ik van veel mensen. En wij zijn dan ook apetrots! :D
Kan hij niet een weekeindje bij jou logeren :P

Hij is gewoon te koppig, als hij iets niet leuk vindt kijkt hij er ook echt niet naar om. Maar ik ga het weekeinde wel weer even de tractor duwen zodat hij hopelijk de trappers begrijpt, daarna gaat het vast snel omdat hij wel van snel scheuren houdt (momenteel op de loopfiets, maar dat ding kan ook erg erg hard).

[ Bericht 19% gewijzigd door snoekiesnoeksnoek op 13-05-2011 19:36:33 ]
pi_96763133
Ik denk inderdaad dat het zo werkt dat ze de lol ervan bij anderen moeten zien.

Mijn dochter ging op 8 mei zonder zijwieltjes fietsen. Het buurmeisje heeft dat bekeken en de volgende dag de oren van haar vaders kop gezeurd totdat hij ze bij haar fiets er ook had afgehaald (ze fietste diezelfde avond nog los) en het nichtje daarvan heeft dat weer gezien en fietst nu ook zonder zijwieltjes. En dat allemaal binnen een week. Ze enthousiasmeren elkaar. :Y

Dit gaat over zonder zijwieltjes, maar het principe werkt denk ik hetzelfde.

Oftewel, no worries. Komt vast helemaal goed.
pi_96763178
In Soviet-Russia fiets leert kind!
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:37:56 #15
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_96765529
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:37 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 19:43 schreef Vicky het volgende:
Mijn dochter was ruim 5 toen ze zonder zijwielen ging fietsen. Het boeide haar totaal niet. Op een gegeven moment vond ik het mooi geweest en heb ik de zijwielen eraf gehaald. Binnen een uur of 3 fietste ze zonder zijwieltjes.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:42 schreef sjak het volgende:
De gemiddelde leeftijd waarop een kind kan fietsen zonder zijwielen is 5 jaar!
Je hebt dus nog alle tijd :)
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:48 schreef Meimeltje het volgende:
Ik sluit me bij de rest aan, vooral niet dwingen dan leren ze het echt niet en duurt het alleen maar langer. De interesse komt meestal vanzelf wel, gewoon af en toe aanbieden om te oefenen. Andere leeftijdsgenootjes zien fietsen zonder zijwieltjes stimuleert vaak ook, dus wie weet is er meer interesse als hij op de basisschool zit.
Mijn zoontje was 3,5 toen hij het leerde, maar hij wilde zelf ook erg graag. Een buurmeisje van 4 jaar was ook aan het oefenen en zo hebben ze het samen geleerd.
:D
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:49:34 #16
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_96766153
Mijn dochter is 3 en een beetje en die weigert ook te fietsen. Ze stept liever.
Zelfs omkopen met een ijsje lukte niet :')
Nou ja, dan maar niet :)
I`m not weird. I`m limited edition.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:31:45 #17
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_96768775
Ik had gewild dat mijn kind op een Loopfiets had gewild. Dan was ik nooit aan die rot zijwielen begonnen. Die moet je alleen weer afleren. Van de Loopfiets is het een kleine stap naar een fiets zonder zijwielen. De balans etc is dan al in orde. Dus ik zou vooral die Loopfiets promoten, de zijwielen weg lagen en dan wachten tot de motoriek klaar is voor trappen. Dat hebben onze geleerd op een driewieler trouwens. En daarna pas een trekker, die traptechniek id toch anders. Is een skelter geen optie?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_96774444
Buurvrouw, hier een 3,5 jarige die dus echt goed op die loopfiets kan. Echt als je het evenwicht ziet, dan moet ze het gewoon kunnen. Maar op de fiets raakt ze volkomen in paniek als de zijwielen er niet aan zitten...
Het komt vast wel een keer.

Enne snoekie, volgens mij kan je leren fietsen niet afdwingen, als de loopfiets nu interessanter is, waarom dan persé die fiets promoten, lekker laten gaan joh.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_96796415
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:31 schreef debuurvrouw het volgende:
Is een skelter geen optie?
Ik wil heel graag een skelter kopen, maar dan liever als hij wat groter is zodat ik een echt heel mooie kan kopen (Mammoet skelter).

Maar ik heb niet veel plek meer in het hok, er staan nu 4 kinderfietsjes/loopdingen, 1 grote tracktor, heel heel veel zandbakspul. Er is gewoon geen plek meer :o

En hij moet gewoon lekker gaan fietsen, anders kan ik straks geen bmx fiets voor hem kopen die ik vroeger nooit mocht :P
pi_96796849
Ik denk dat je vooral niet moet doorzetten. Want dan vindt hij het niet meer leuk en kan je het helemaal vergeten ;)

Laat de fiet of tractor lekker in de tui nstaan als hij aan het spelen is. Met een beetje geluk kruipt hij er vanzelf op en dan roept hij wel als het niet lukt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')