abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 mei 2011 @ 11:20:57 #1
203493 Haarklip
įgętis byrjun
pi_96690155
Hallo allemaal,

over een week heb ik examens en daar komt redelijk wat stress bij kijken. Nou had ik daar dit jaar nog niet zo'n last van, maar ongeveer een maand geleden kreeg ik wat klachten. Het begon eerst met spontane misselijkheid in de klas, die een aantal dagen aanhield. Een week later had ik een dag niet geplast, toen naar de Eerste Hulp geweest (uiteindelijk daar redelijk normaal geplast), maar wat bleek; er zat maar 300cc in m'n blaas na een dag normaal drinken.

De dagen daarna ging het redelijk, wel had ik een constante druk op m'n blaas en leek het alsof deze vol zat. Naar de huisarts geweest, daarmee gepraat over m'n examens en stress en volgens hem was er verder niks aan de hand; 'het zal wel stress zijn'. De klachten waren uiteindelijk afgenomen, maar voor m'n herkansingen begon het weer, met precies dezelfde klachten. Druk op blaas, moeten persen bij het plassen.

Ook na m'n herkansingen namen de klachten weer af, en eigenlijk een hele week nergens last van gehad (was een week niet thuis, dus genoeg afleiding etc.). Maar toen ik thuis kwam begonnen de klachten weer. Zelf twijfel ik: aan de ene kant denk ik dat stress voor mijn examen er mee te maken heeft, als ik afgeleid ben heb ik vrijwel nergens last van, maar als weer in een 'normale' setting kom begint het weer. Aan de andere kant ben ik ook ontzettend bang dat het straks wel iets is, en dat artsen het maar afdoen met stress. Nou heb ik ook niet zo'n zin in allerlei onderzoeken, maar ik begin hier toch wel een beetje gek van te worden.

Ik hoop dat iemand wat raadzame informatie heeft :)
ég gaf ykkur von sem varš aš vonbrigšum.. žetta er įgętis byrjun
  donderdag 12 mei 2011 @ 11:29:56 #2
112251 314
gimme pie!
pi_96690553
quote:
Aan de andere kant ben ik ook ontzettend bang dat het straks wel iets is, en dat artsen het maar afdoen met stress
en dat verergert dus je stress... gewoon niet aan denken, gaat vanzelf over
  donderdag 12 mei 2011 @ 11:36:22 #3
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_96690802
En bespreek met je arts eens of je hyperventileert door stress/angst. (misselijkheid, duizeligheid, enz)

Kan zijn dat je oververmoeid bent door de stress, je blaas is een van de eerste dingen die hinder ondervind als je lichamelijk uitgeput bent.
  donderdag 12 mei 2011 @ 11:44:15 #4
203493 Haarklip
įgętis byrjun
pi_96691116
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 11:36 schreef Swiffer het volgende:
En bespreek met je arts eens of je hyperventileert door stress/angst. (misselijkheid, duizeligheid, enz)

Kan zijn dat je oververmoeid bent door de stress, je blaas is een van de eerste dingen die hinder ondervind als je lichamelijk uitgeput bent.
Ik heb met haar besproken over paniekaanvallen die ik de laatste tijd heb gehad, dit kon ze goed thuisbrengen onder de noemer stress. Ook uitgelegd dat ik de hele dag eigenlijk puur met dat drukkende gevoel bezig ben (als ik niet ben afgeleid), ook dit was een bekend verhaal voor haar. Stiekem hoop ik dat het wel iets is, dan kan er iets aan gedaan worden. Als het niks is zit het puur in m'n hoofd en zal ik zelf de kracht moeten hebben om me er overheen te zetten.
  donderdag 12 mei 2011 @ 13:47:01 #5
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_96695637
Dit kan ook met behulp van medicatie als dit te lang gaat duren.
Er zijn anti-angst medicijnen. Ga alleen niet akkoord met het voorschrijven van kalmeringspillen zoals oxazepam e.d., zijn verslavend.!!!

Het is een vicieuze cirkel, je stresst, je lichaam reageert daarop, en je stresst nog erger vanwege je lichamelijke reactie. Niet goed. Misschien doorverwijzen naar een psych of iemand met wie je kan babbelen?
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:04:28 #6
203493 Haarklip
įgętis byrjun
pi_96696375
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 13:47 schreef Swiffer het volgende:
Dit kan ook met behulp van medicatie als dit te lang gaat duren.
Er zijn anti-angst medicijnen. Ga alleen niet akkoord met het voorschrijven van kalmeringspillen zoals oxazepam e.d., zijn verslavend.!!!

Het is een vicieuze cirkel, je stresst, je lichaam reageert daarop, en je stresst nog erger vanwege je lichamelijke reactie. Niet goed. Misschien doorverwijzen naar een psych of iemand met wie je kan babbelen?
Voor een psychiater is een wachtrij van 2-3 maanden, dus dat gaat op korte termijn niet lukken. Het enige wat ik nu doe is zoveel mogelijk afleiding zoeken, het liefst zoveel mogelijk weg van huis. Alhoewel dit niet kan, aangezien ik volgende week met m'n examens zit.
Eigenlijk merk ik niks van de stress voor mijn examens, ik denk er vrij weinig aan eigenlijk. Maar misschien toch onbewust dat ik me er ontzettend druk om maak.
Ik kan mezelf nog steeds niet voorstellen dat dit een reactie is op stress, maar ik moet denk ik nog over die drempel heen en dat beseffen.
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:12:48 #7
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_96696742
Dat is het hoogstwaarschijnlijk wel, en het zit grotendeels in het onderbewustzijn denk ik.
(been there, done that, got te t-shirt, have seen the movie)

Probeer anders eens iets plantaardigs, zoals valeriaan? (Valdispert) Is ook rustgevend..
  donderdag 12 mei 2011 @ 14:15:18 #8
203493 Haarklip
įgętis byrjun
pi_96696861
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:12 schreef Swiffer het volgende:
Dat is het hoogstwaarschijnlijk wel, en het zit grotendeels in het onderbewustzijn denk ik.
(been there, done that, got te t-shirt, have seen the movie)

Probeer anders eens iets plantaardigs, zoals valeriaan? (Valdispert) Is ook rustgevend..
Had gister inderdaad Valdispert pilletjes gehaald, nog niet ingenomen. Zal het vanavond even proberen. Waar ik altijd wel last van heb als ik gespannen ben is dat mijn buikspieren zich aanspannen, misschien dat dat nu ook het geval bij mijn blaas is en ik eigenlijk gewoon een soort spierpijn heb.
pi_96697677
Naar mijn idee is het stress. Je hebt bij de drogist ook homeopatische druppels die rustgevend zijn (A. Vogel ofzo).
En meestal wil je blaas zich legen als er 300-500 cc in zit, hoewel een dag niet plassen daarentegen vreemd is. En als je sport moet je vaak minder plassen, doordat het vocht je lichaam verlaat via zweet.

Als het na je examens aanhoud, zou ik een bezoekje aan de huisarts overwegen.
pi_96697773
stress.
Ik had voor de examens ook ineens last van steken in mijn darmen, bleek het door stress te komen.
Je kan altijd wel even bellen naar het praktijk voor vragen. ;)
Dat is misschien wat makkelijker dan hengelen op een forum waar iedereen denkt dat het wat anders is. Zometeen denk je dat je alles hebt wat er wordt genoemd :9
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:10:54 #11
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_96699321
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:15 schreef Haarklip het volgende:

[..]

Had gister inderdaad Valdispert pilletjes gehaald, nog niet ingenomen. Zal het vanavond even proberen. Waar ik altijd wel last van heb als ik gespannen ben is dat mijn buikspieren zich aanspannen, misschien dat dat nu ook het geval bij mijn blaas is en ik eigenlijk gewoon een soort spierpijn heb.
Bij mij 'kriebelt' het altijd in mn buik, zenuwen/spieren idd die gespannen zijn. Maar volgens mijn huisarts kwam het vake plassen echt van oververmoeide (bekkenbodem) spieren.
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:19:00 #12
203493 Haarklip
įgętis byrjun
pi_96702173
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 14:34 schreef linpunt het volgende:
stress.
Ik had voor de examens ook ineens last van steken in mijn darmen, bleek het door stress te komen.
Je kan altijd wel even bellen naar het praktijk voor vragen. ;)
Dat is misschien wat makkelijker dan hengelen op een forum waar iedereen denkt dat het wat anders is. Zometeen denk je dat je alles hebt wat er wordt genoemd :9
Huisarts ben ik al geweest, zij voelde er eigenlijk vrij weinig voor om nu allemaal niet fijne onderzoeken te laten doen, omdat ze toch vrijwel zeker wist dat er niks aan de hand was.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 15:10 schreef Swiffer het volgende:

[..]

Bij mij 'kriebelt' het altijd in mn buik, zenuwen/spieren idd die gespannen zijn. Maar volgens mijn huisarts kwam het vake plassen echt van oververmoeide (bekkenbodem) spieren.
Bij mij wisselt het deze maand heel veel. Of ik heb veel moeite met plassen en moet het er echt uitpersen (misschien nog niet genoeg aandrang maar door de angst toch maar proberen te plassen?), of juist heel makkelijk en eigenlijk zoals gewoonlijk. Ik heb erg moeite met het aanvoelen wanneer ik nou eigenlijk moet, door die constante druk. Maar als ik bijvoorbeeld een liter water naar binnen werk voel ik dat juist weer heel goed.
pi_96702242
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:19 schreef Haarklip het volgende:

[..]

Huisarts ben ik al geweest, zij voelde er eigenlijk vrij weinig voor om nu allemaal niet fijne onderzoeken te laten doen, omdat ze toch vrijwel zeker wist dat er niks aan de hand was.

[..]

Bij mij wisselt het deze maand heel veel. Of ik heb veel moeite met plassen en moet het er echt uitpersen (misschien nog niet genoeg aandrang maar door de angst toch maar proberen te plassen?), of juist heel makkelijk en eigenlijk zoals gewoonlijk. Ik heb erg moeite met het aanvoelen wanneer ik nou eigenlijk moet, door die constante druk. Maar als ik bijvoorbeeld een liter water naar binnen werk voel ik dat juist weer heel goed.
dan heb je elk geval een soort van geruststelling :)
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:22:01 #14
203493 Haarklip
įgętis byrjun
pi_96702323
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:20 schreef linpunt het volgende:

[..]

dan heb je elk geval een soort van geruststelling :)
Ja dat klopt, maar de vragen blijven alsnog. Waarom voel ik het? Stel nou dat ze het mis hebben?
pi_96733790
Herkenbaar. Heb zelf in een stressvolle periode ontzettend last gehad van m'n blaas. Het leek wel een blaasontsteking. Moest vrijwel iedere 10 minuten naar t toilet en had na afloop nog steeds een vreemde druk op m'n blaas. Het was echter niet de druk die je normaal gesproken voelde als je naar het toilet moet. Ik ben ook naar de huisarts geweest en heb diverse onderzoeken gehad: urinetest, röntgenfoto, echo van mn buik... maar er kwam niets uit. Uiteindelijk ben ik naar een alternatieve arts gegaan en heb ik homeopatische middelen gekregen om mijn blaas te ontspannen. Dit hielp en inmiddels heb ik er nu veel minder last van. In ieder geval kan ik weer normaal functioneren :-).

Dat van jou klinkt eerlijk gezegd als overspannen bekkenbodemspieren. Het feit dat je zegt dat je aangespannen buikspieren hebt zonder dat je iets doet, doet mij daar op wijzen. Er ontstaat daardoor een druk op je blaas. Ik ben natuurlijk geen dokter, dus ik kan het niet voor je bevestigen. Overigens kan dit door diverse oorzaken komen, waaronder (langdurige) stress. Het kan natuurlijk ook door je examens komen. Mijn dokter zei dat dan veel mensen heel vaak een druk op de blaas krijgen.
Als dit het niet blijkt te zijn kun je altijd even kijken naar waar je overgevoelig voor bent wat betreft eten. Ik heb nu een lijstje met wat niet verstandig is om te eten en ik merk daadwerkelijk dat ik meer last krijg van m'n blaas (en m'n darmen) als ik toch deze producten eet!!
Hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, maar wellicht heb je iets aan deze informatie.

Succes he :-)
  vrijdag 13 mei 2011 @ 11:45:07 #16
203493 Haarklip
įgętis byrjun
pi_96743270
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 00:22 schreef Forever152 het volgende:
Herkenbaar. Heb zelf in een stressvolle periode ontzettend last gehad van m'n blaas. Het leek wel een blaasontsteking. Moest vrijwel iedere 10 minuten naar t toilet en had na afloop nog steeds een vreemde druk op m'n blaas. Het was echter niet de druk die je normaal gesproken voelde als je naar het toilet moet. Ik ben ook naar de huisarts geweest en heb diverse onderzoeken gehad: urinetest, röntgenfoto, echo van mn buik... maar er kwam niets uit. Uiteindelijk ben ik naar een alternatieve arts gegaan en heb ik homeopatische middelen gekregen om mijn blaas te ontspannen. Dit hielp en inmiddels heb ik er nu veel minder last van. In ieder geval kan ik weer normaal functioneren :-).

Dat van jou klinkt eerlijk gezegd als overspannen bekkenbodemspieren. Het feit dat je zegt dat je aangespannen buikspieren hebt zonder dat je iets doet, doet mij daar op wijzen. Er ontstaat daardoor een druk op je blaas. Ik ben natuurlijk geen dokter, dus ik kan het niet voor je bevestigen. Overigens kan dit door diverse oorzaken komen, waaronder (langdurige) stress. Het kan natuurlijk ook door je examens komen. Mijn dokter zei dat dan veel mensen heel vaak een druk op de blaas krijgen.
Als dit het niet blijkt te zijn kun je altijd even kijken naar waar je overgevoelig voor bent wat betreft eten. Ik heb nu een lijstje met wat niet verstandig is om te eten en ik merk daadwerkelijk dat ik meer last krijg van m'n blaas (en m'n darmen) als ik toch deze producten eet!!
Hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, maar wellicht heb je iets aan deze informatie.

Succes he :-)
Ik heb inderdaad ook een soort andere druk/aandrang, het lijkt wel of de druk nu hoger zit dan normaal waardoor ik het er uit moet persen (niet altijd, als ik zeker weet dat ik moet komt het er gewoon normaal en zoals gewoonlijk uit, maar door die druk weet ik niet wanneer ik nou wel of niet moet, omdat ik het constant voel). Ook ik had last van m'n darmen, de huisarts zei dat de druk op m'n blaas misschien komt doordat een (mogelijke) spastische darm tegen m'n blaas aandrukt. Nu heb ik geen last meer van m'n darmen, maar voel ik het alsnog.
pi_96750800
Haarklip, het klinkt echt alsof het een beetje tussen je oren zit. Je zegt zelf ook: als ik afgeleid ben heb ik nergens last van. Maar zodra je weer in je 'normale setting' bent heb je er weer last van.
Dat is voor mij ook herkenbaar (ja pff haha). Zo heb ik het een tijdje benauwd gehad. Dat was een gevolg van paniekaanvallen. Door die paniekaanvallen werd ik zodanig bang dat ik op mn ademhaling begon te letten. Toen speelde de benauwdheid weer op als ik op mn ademhaling ging letten, alsof ik bang was dat er iets mee was. En ja, dan krijg je dergelijke klachten.
Dit is even ter illustratie zodat je hopelijk snapt wat ik bedoel. Dus voor nu kan ik je aanraden om vooral lekker afgeleid te zijn en je ding te doen en dat hele blaas-gedoe maar even te laten. Je denkt nu vast: 'ja maar dat doe je niet zomaar'. Nee, dat klopt dat is ook zo.
Maar als er echt iets was dan had je er ook last van als je afgeleid was. Het feit dat je afgeleid KAN zijn zegt iets over de mogelijke stress die jij wellicht met je meedraagt.

Maak je examens, haal je examens en bekijk daarna of het nog speelt. Zo ja? Bezoek de huisarts toch nog maar eens en vraag (hoe leuk het ook niet is) om relevante onderzoeken. Zo nee? Zie je wel haha!

;)
pi_96755140
Ik heb laatst ook een paar weken zo'n drukkend gevoel gehad. Eerst dacht ik dat het beginnende blaasontsteking was ofzo, maar ik had verder geen brandende pijn met plassen en ondanks dat ik elke dag minstens 2 liter water dronk bleef het drukkende gevoel aanhouden. Heel vervelend.
Nu is het opeens over, dus ik hoop dat het weg blijft.
Wat bij mij soms wel hielp was mijn buik masseren met lavendelolie. Lavendel werkt namelijk ontspannend, dus dat deed ik dan als ik in bed lag, vlak voor het slapen. Na een kwartiertje masseren was het dan vaak al veel minder en soms zelfs weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')