abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juni 2011 @ 23:18:45 #276
289973 TerryStone
meh, i say
pi_98699473
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 22:22 schreef AggaNaggA het volgende:
Hoe bedoel je succes aan de mensheid, succes is je doel bereiken en jullie zeggen de mensheid heeft geen doel.
Volgens mij heeft nog steeds niemand hier gesteld dat er helemaal geen doel is.
Wat wordt betwist is dat er een hoger doel is, een vooropgezet plan, een plan waarin een ziel noodzakelijk is etc..
Er is wel degelijk een doel en die is voor elke diersoort hetzelfde namelijk overleving en voortplanting en we kunnen wel stellen dat wij als diersoort daar zeer succesvol in zijn.
  maandag 27 juni 2011 @ 01:35:01 #277
339257 AggaNaggA
Puff & Pass
pi_98705302
Hoe de 'meeste' dingen in elkaar zitten is mooi maar waarom dingen in elkaar zitten kan gewoon niet onbelangrijk zijn
Waarom doen je genen wat ze doen ? Waarom doe jij wat jij doet ? Waarom ? niet hoe ? maar waarom ?

Wat maakt een hoger doel onmogelijk tegen over totaal geen idee hebben ? Ik begrijp dat religie en wetenschap een vervelende geschiedenis hebben maar ooit waren ze samen en gelukkig, net zoals jij en je ziel
Adem in
Adem uit
  maandag 27 juni 2011 @ 02:06:27 #278
223370 Ceminon
Aaarrgghhh
pi_98705968
Niemand beweert hier te weten, als een feit, dat er geen hoger doel bestaat; we hebben alleen geen aannemelijke premissen om aan te nemen dat er een hoger doel is, en daarom gaan we er logischerwijs maar vanuit dat er waarschijnlijk geen hoger doel is, en ook geen waarom achter ons bestaan.
"The discovery of truth is prevented more effectively, not by the false appearance things present and which mislead into error, not directly by weakness of the reasoning powers, but by preconceived opinion, by prejudice."
- Schopenhauer
pi_99610060
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 18:07 schreef BorstKroller het volgende:
Hai,

Ik ben iemand die niet gelooft in een God of schepper.
Athëistisch, maar geloof wel dat er meer is tussen 'hemel en aarde'.
Toch ben ik er over verbaast dat er nog genoeg mensen rondlopen, die zeggen nergens in te geloven maar toch ideëen hebben over 'leven na de dood'.

Ik geloof dus eigenlijk niet in Goden, hiernamaals en al helemaal niet in een ziel.
Dit laatste is voor velen in mijn omgeving een rare opvatting en de meesten willen er ook niet aan
Er is al veel gezegt hier ik ga het ook niet helemaal nalezen, ik vind dat deze topic nog niet echt tot zijn recht is gekomen.
Als ik hier naar de topic kijk, dan zeg je eigelijk 2 verschillende dingen.
!)Je geloof niet in een schepper, maar dat er meer is tussen hemel en aarde ( wat mag dat dan zijn)
2) Je bent verbaast dat andere mensen die niet geloven ook net als jij ideen hebben over leven na de dood (je gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde)
Hoe kan dat nou, of je gelooft in nkis of je gelooft in een hoger iets wat jij niet begrijpt ???(Je geloofd)
pi_99803354
je ziel is niet je bewustzijn,daarom zijn het ook 2 verschillende woorden...met een eigen inhoud.
je zou je ziel samen kunnen vatten als,je totale gevoel....en dan de hogere laag daarvan...daarom zeggen ze weleens het zijn de zielen die lijden...en het geloof probeert ons,middels al hun mooie metaforen erop te wijzen dat we dat deel van ons zelf moeten overkomen..ik bedoel dan alles mee maken..echt doorleven en te boven komen..dan neem je in o.a in bewustzijn toe.

denk ik...
pi_99842223
Ik geloof niet in een ziel.

Het zijn in mijn ogen gewoon de hersenen die zo ontwikkeld zijn door de evolutie.
Onze gedachtes en gevoelens, allemaal instrumenten voor het doel overleven.

En ik geloof dat ons oorspronkelijke doel simpel overleven is, niets meer en niets minder.
Een hoger doel is onze eigen creatie, dit kan ons motiveren om te overleven.

Maar we zullen altijd blijven zoeken, zowel in wetenschap als in geloof, beide kanten zorgen ervoor dat we willen overleven als ras, echter met verschillende visies.
Maar het resultaat blijft het zelfde, overleven.

Natuurlijk is er niks mis met geloven in een ziel, het kan naar mijn idee geen schade doen om die gedachte te hebben en het kan misschien zelfs motiverend werken.

Ik vind het erg intressant om hier over te lezen. Ook ik ben gedreven door het waarom.
Dat ik denk dat het allemaal simpel is houd mij niet tegen om te kijken of ik het misschien fout heb.

Maar dat is dus hoe ik er nu over denk...
  zaterdag 23 juli 2011 @ 17:59:19 #282
304703 heggeschaarbarbaar
knipt de kantjes er van af!
pi_99845067
Onze hersenen zijn zo ver geëvolueerd dat we als gevolg van alle processen die onze hersenen afspelen een bewustzijn hebben gekregen. Ik zie de noodzaak er niet van in om te stellen dat we nog een aparte 'geest' of 'ziel' hebben.

Dat mensen in een 'ziel' geloven lijkt mij voornamelijk te komen doordat volgens bepaalde geloven god bij de mens een ziel ingeblazen heeft.Of wellicht omdat mensen graag speciaal willen zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van de rest van het dierenrijk.
your effort to remain who you are is what is limiting you
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
  zaterdag 23 juli 2011 @ 18:05:57 #283
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_99845316
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 17:59 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
Onze hersenen zijn zo ver geëvolueerd dat we als gevolg van alle processen die onze hersenen afspelen een bewustzijn hebben gekregen. Ik zie de noodzaak er niet van in om te stellen dat we nog een aparte 'geest' of 'ziel' hebben.

Dat mensen in een 'ziel' geloven lijkt mij voornamelijk te komen doordat volgens bepaalde geloven god bij de mens een ziel ingeblazen heeft.Of wellicht omdat mensen graag speciaal willen zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van de rest van het dierenrijk.
Als de ziel zou bestaan, waarom zouden dieren die dan niet hebben?
O)))
  zaterdag 23 juli 2011 @ 19:20:46 #284
pi_99848122
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:05 schreef arucard het volgende:
[..]
Als de ziel zou bestaan, waarom zouden dieren die dan niet hebben?
Als de mens een ziel zou hebben, dan zie ik niet in waarom een dier geen ziel zou kunnen hebben.

Volgens sommige interpretaties van de bijbel hebben dieren geen ziel (of wordt niet bevestigd dat dieren wél een ziel hebben) en dat is ook mijn interpretatie... Volgens sommigen hebben ze wel een ziel maar verdwijnt die na de dood van het dier, en volgens anderen gaan dierenzielen ook naar de hemel. Hoe het met andere religies zit weet ik niet...
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
  vrijdag 29 juli 2011 @ 22:56:07 #285
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100107305
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 19:20 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:

[..]

Als de mens een ziel zou hebben, dan zie ik niet in waarom een dier geen ziel zou kunnen hebben.

Volgens sommige interpretaties van de bijbel hebben dieren geen ziel (of wordt niet bevestigd dat dieren wél een ziel hebben) en dat is ook mijn interpretatie... Volgens sommigen hebben ze wel een ziel maar verdwijnt die na de dood van het dier, en volgens anderen gaan dierenzielen ook naar de hemel. Hoe het met andere religies zit weet ik niet...
En een insect? heeft die dan een ziel? Of een koraal? of een plant of een boom?
  maandag 1 augustus 2011 @ 10:01:34 #286
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_100185218
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

En waar in de evolutie van de mens is de ziel in de aap of mens of mensaap geklommen?
pi_100185275
Er is niks na de dood. Net zoals flora en fauna, waar wij ook gewoon deel van uitmaken, gaan we dood en recyclen we de afvalstoffen.
pi_100185400
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 10:03 schreef Scorpie het volgende:
Er is niks na de dood. Net zoals flora en fauna, waar wij ook gewoon deel van uitmaken, gaan we dood en recyclen we de afvalstoffen.
Je hebt gelijk als je meent dat je het lichaam bent, een hoop botten, vlees en bloed.
  maandag 1 augustus 2011 @ 10:14:11 #289
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_100185483
Waar worden zielen eigenlijk gemaakt? Want er komen steeds meer mensen dus moeten er ook meer zielen komen anders loop je maar een beetje zielloos rond.

Toch?
  maandag 1 augustus 2011 @ 10:54:42 #290
pi_100186460
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Oftewel: Als zielen zouden bestaan, aan welke voorwaarde moet een levend iets voldoen om een ziel te kunnen hebben?
pi_100186855
Wat versta je onder een "ziel"?
  maandag 1 augustus 2011 @ 13:10:51 #292
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100190908
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 10:54 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:

[..]

Oftewel: Als zielen zouden bestaan, aan welke voorwaarde moet een levend iets voldoen om een ziel te kunnen hebben?
Ja dat. Ik ken zelfs mensen die beweren dat zoiets als een steen een ziel heeft.
  maandag 1 augustus 2011 @ 13:14:51 #293
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100191034
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 11:07 schreef suvac het volgende:
Een deel van je gedachten en karakter wat je dood overleefd.
Hoewel die zin op zich al een enorme contradictio in terminis is.
Waarom? Dood=einde leven iets kan dus niet de dood overleven.

Huu en die flatliners dan met hun BDE? nou ik ga er vanuit dat die nog niet helemaal dood zijn geweest. Zodra iemand helemaal dood is heeft inspuiten met ephidrine en hartmassage / reanimatie ook geen zin meer.
  maandag 1 augustus 2011 @ 14:22:52 #294
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_100193221
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 11:07 schreef suvac het volgende:
De ziel wordt verondersteld als een onstoffelijk deel van levende wezens. De geest dus. En aangezien nog nooit iemand een geest heeft gezien of waargenomen kunnen we rustig twijfelen of er zoiets bestaat.

Uiteraard is er weer een gekke Amerikaan geweest die de ziel wilde bewijzen door mensen te wegen vlak voor, tijdens en na hun sterven. Hij kwam uit op 32 gram.

Een ziel weegt dus 32 gram :)
pi_100193904
quote:
De ziel wordt verondersteld als een onstoffelijk deel van levende wezens. De geest dus. En aangezien nog nooit iemand een geest heeft gezien of waargenomen kunnen we rustig twijfelen of er zoiets bestaat.
Als iets niet waargenomen kan worden wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat. We nemen de wereld waar met onze zintuigen en verwerken dat met onze geest (mind).
Is dat alles dan wat er is? Iemand die blind is kan roepen dat kleuren niet bestaan.
Als iedereen blind zou zijn zou het een bewezen feit zijn. Met de wetenschap kunnen we meer waarnemen dan met onze zintuigen. Toch is dat ook redelijk beperkt. Ook wetenschappelijk waarnemingen zijn waarnemingen met de conclusies erbij.

Gedachten, liefde, haat kunnen niet waargenomen worden. Bestaan die dan niet? De gevolgen van liefde, haat enz. nemen we waar. Maar een gedachte op zich niet.
pi_100195339
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 14:41 schreef suvac het volgende:

[..]

Als iets niet waargenomen kan worden wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat. We nemen de wereld waar met onze zintuigen en verwerken dat met onze geest (mind).
Is dat alles dan wat er is? Iemand die blind is kan roepen dat kleuren niet bestaan.
Als iedereen blind zou zijn zou het een bewezen feit zijn. Met de wetenschap kunnen we meer waarnemen dan met onze zintuigen. Toch is dat ook redelijk beperkt. Ook wetenschappelijk waarnemingen zijn waarnemingen met de conclusies erbij.

Gedachten, liefde, haat kunnen niet waargenomen worden. Bestaan die dan niet? De gevolgen van liefde, haat enz. nemen we waar. Maar een gedachte op zich niet.
Hij zegt dan ook betwijfelen of het wel bestaat, dat is wat anders dan stellen dat het niet bestaat.
pi_100195638
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 14:22 schreef hoatzin het volgende:

Geen 21 ?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_100195694
Je zou andere methoden moeten hebben om dat waar te kunnen nemen wat buiten het bereik van de zintuigen ligt.
  maandag 1 augustus 2011 @ 15:44:06 #299
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100195799
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 14:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Uiteraard is er weer een gekke Amerikaan geweest die de ziel wilde bewijzen door mensen te wegen vlak voor, tijdens en na hun sterven. Hij kwam uit op 32 gram.

Dit is zwaar gedebunked!
  maandag 1 augustus 2011 @ 19:19:07 #300
pi_100203226
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 14:41 schreef suvac het volgende:

[..]
We kunnen weldegelijk bepaalde gedachten waarnemen; het is al mogelijk om op een computer een cursor te besturen door middel van gedachten, en om letters te selecteren om zo teksten te kunnen 'typen'. De computer moet daarvoor wel getrained worden. Of we ooit alle gedachten waar kunnen nemen valt te betwijfelen.

quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 15:40 schreef suvac het volgende:
Je zou andere methoden moeten hebben om dat waar te kunnen nemen wat buiten het bereik van de zintuigen ligt.
Maar als de ziel niet bestaat, dan kun je 'm ook niet waarnemen.

Vooralsnog ben ik geen bewijzen vóór het bestaan van de ziel tegengekomen, en hoe meer we te weten komen over de werking van de hersenen, des te minder aannemelijk van het bestaan van de ziel wordt. (net zoals men vroeger niet wist hoe bliksem ontstaat, en dat het door een dondergod zou komen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')