Volgens mij heeft nog steeds niemand hier gesteld dat er helemaal geen doel is.quote:Op zondag 26 juni 2011 22:22 schreef AggaNaggA het volgende:
Hoe bedoel je succes aan de mensheid, succes is je doel bereiken en jullie zeggen de mensheid heeft geen doel.
Er is al veel gezegt hier ik ga het ook niet helemaal nalezen, ik vind dat deze topic nog niet echt tot zijn recht is gekomen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:07 schreef BorstKroller het volgende:
Hai,
Ik ben iemand die niet gelooft in een God of schepper.
Athëistisch, maar geloof wel dat er meer is tussen 'hemel en aarde'.
Toch ben ik er over verbaast dat er nog genoeg mensen rondlopen, die zeggen nergens in te geloven maar toch ideëen hebben over 'leven na de dood'.
Ik geloof dus eigenlijk niet in Goden, hiernamaals en al helemaal niet in een ziel.
Dit laatste is voor velen in mijn omgeving een rare opvatting en de meesten willen er ook niet aan
Als de ziel zou bestaan, waarom zouden dieren die dan niet hebben?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:59 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
Onze hersenen zijn zo ver geëvolueerd dat we als gevolg van alle processen die onze hersenen afspelen een bewustzijn hebben gekregen. Ik zie de noodzaak er niet van in om te stellen dat we nog een aparte 'geest' of 'ziel' hebben.
Dat mensen in een 'ziel' geloven lijkt mij voornamelijk te komen doordat volgens bepaalde geloven god bij de mens een ziel ingeblazen heeft.Of wellicht omdat mensen graag speciaal willen zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van de rest van het dierenrijk.
Als de mens een ziel zou hebben, dan zie ik niet in waarom een dier geen ziel zou kunnen hebben.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 18:05 schreef arucard het volgende:
[..]
Als de ziel zou bestaan, waarom zouden dieren die dan niet hebben?
En een insect? heeft die dan een ziel? Of een koraal? of een plant of een boom?quote:Op zaterdag 23 juli 2011 19:20 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
Als de mens een ziel zou hebben, dan zie ik niet in waarom een dier geen ziel zou kunnen hebben.
Volgens sommige interpretaties van de bijbel hebben dieren geen ziel (of wordt niet bevestigd dat dieren wél een ziel hebben) en dat is ook mijn interpretatie... Volgens sommigen hebben ze wel een ziel maar verdwijnt die na de dood van het dier, en volgens anderen gaan dierenzielen ook naar de hemel. Hoe het met andere religies zit weet ik niet...
En waar in de evolutie van de mens is de ziel in de aap of mens of mensaap geklommen?quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En een insect? heeft die dan een ziel? Of een koraal? of een plant of een boom?
Je hebt gelijk als je meent dat je het lichaam bent, een hoop botten, vlees en bloed.quote:Op maandag 1 augustus 2011 10:03 schreef Scorpie het volgende:
Er is niks na de dood. Net zoals flora en fauna, waar wij ook gewoon deel van uitmaken, gaan we dood en recyclen we de afvalstoffen.
Oftewel: Als zielen zouden bestaan, aan welke voorwaarde moet een levend iets voldoen om een ziel te kunnen hebben?quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En een insect? heeft die dan een ziel? Of een koraal? of een plant of een boom?
Ja dat. Ik ken zelfs mensen die beweren dat zoiets als een steen een ziel heeft.quote:Op maandag 1 augustus 2011 10:54 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
Oftewel: Als zielen zouden bestaan, aan welke voorwaarde moet een levend iets voldoen om een ziel te kunnen hebben?
Een deel van je gedachten en karakter wat je dood overleefd.quote:
De ziel wordt verondersteld als een onstoffelijk deel van levende wezens. De geest dus. En aangezien nog nooit iemand een geest heeft gezien of waargenomen kunnen we rustig twijfelen of er zoiets bestaat.quote:
Als iets niet waargenomen kan worden wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat. We nemen de wereld waar met onze zintuigen en verwerken dat met onze geest (mind).quote:De ziel wordt verondersteld als een onstoffelijk deel van levende wezens. De geest dus. En aangezien nog nooit iemand een geest heeft gezien of waargenomen kunnen we rustig twijfelen of er zoiets bestaat.
Hij zegt dan ook betwijfelen of het wel bestaat, dat is wat anders dan stellen dat het niet bestaat.quote:Op maandag 1 augustus 2011 14:41 schreef suvac het volgende:
[..]
Als iets niet waargenomen kan worden wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat. We nemen de wereld waar met onze zintuigen en verwerken dat met onze geest (mind).
Is dat alles dan wat er is? Iemand die blind is kan roepen dat kleuren niet bestaan.
Als iedereen blind zou zijn zou het een bewezen feit zijn. Met de wetenschap kunnen we meer waarnemen dan met onze zintuigen. Toch is dat ook redelijk beperkt. Ook wetenschappelijk waarnemingen zijn waarnemingen met de conclusies erbij.
Gedachten, liefde, haat kunnen niet waargenomen worden. Bestaan die dan niet? De gevolgen van liefde, haat enz. nemen we waar. Maar een gedachte op zich niet.
Dit is zwaar gedebunked!quote:Op maandag 1 augustus 2011 14:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De ziel wordt verondersteld als een onstoffelijk deel van levende wezens. De geest dus. En aangezien nog nooit iemand een geest heeft gezien of waargenomen kunnen we rustig twijfelen of er zoiets bestaat.
Uiteraard is er weer een gekke Amerikaan geweest die de ziel wilde bewijzen door mensen te wegen vlak voor, tijdens en na hun sterven. Hij kwam uit op 32 gram.
Een ziel weegt dus 32 gram
We kunnen weldegelijk bepaalde gedachten waarnemen; het is al mogelijk om op een computer een cursor te besturen door middel van gedachten, en om letters te selecteren om zo teksten te kunnen 'typen'. De computer moet daarvoor wel getrained worden. Of we ooit alle gedachten waar kunnen nemen valt te betwijfelen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 14:41 schreef suvac het volgende:
[..]
Gedachten, liefde, haat kunnen niet waargenomen worden. Bestaan die dan niet? De gevolgen van liefde, haat enz. nemen we waar. Maar een gedachte op zich niet.
Maar als de ziel niet bestaat, dan kun je 'm ook niet waarnemen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 15:40 schreef suvac het volgende:
Je zou andere methoden moeten hebben om dat waar te kunnen nemen wat buiten het bereik van de zintuigen ligt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |