Hi_flyer | woensdag 11 mei 2011 @ 09:59 |
In ons appartement is geen gasaansluiting, dus doen we alles muv centrale verwarming elektrisch. Dus hangt er een Daalderop boiler (mono 650W). Hieruit drupte al een jaar lang soms wat water en kwam er een knetterend geluid uit. Een paar weken geleden hoorde ik 's avonds opeens een hoop gekletter uit de badkamer en stroomde er een hoop water uit. Hartstikke lek dus ![]() Er zat een sticker op van PUEM, dat energiebedrijf bestaat al sinds 1992 niet meer. Dat zegt dan ook genoeg over de leeftijd van de boiler, algauw een jaartje of twintig. Goed, Eneco gebeld, die die toko heeft overgenomen en die konden de boiler niet meer terugvinden in hun systeem, want de boiler zou in 2008 al verwijderd zijn. Dat zal ook wel de reden zijn dat we nooit huur betaald hebben ![]() Enfin, zij willen wel een nieuwe aan ons verhuren, maar dan zit je vast aan een wurgcontract van tien jaar a 8,50 euro per maand en dan mag je de installatiekosten van een nieuwe boiler ook nog aftikken... Dus heb ik een tweedehandsje op de kop getikt via marktplaats (nwprijs is 700 euro). Deze is pas 4 jaar oud en je mag verwachten dat deze nog een jaartje of 15 mee gaat. Enfin, vrijdag de boiler uitgezet en zaterdag heb ik de nieuwe boiler geplaatst en het leek me een goed idee om dit met jullie te delen ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door Hi_flyer op 11-05-2011 10:06:11 ] | |
Hi_flyer | woensdag 11 mei 2011 @ 10:04 |
Oops, op invoeren geklikt ipv voorbeeld. Startpost wordt as we speak afgemaakt. De boiler leeg laten lopen was nog niet zo makkelijk. Hoofdkraan dichtgedraaid natuurlijk en de heetwaterkraan open. Het druppelde er uit en ik had nog meer te doen. Dus heb ik de slijptol in de aansluitpijpjes gezet en toen ging het wel weer erg hard ![]() Hier hing de oude boiler en straks de nieuwe boiler: [ Bericht 84% gewijzigd door Hi_flyer op 11-05-2011 10:10:53 ] | |
fruityloop | woensdag 11 mei 2011 @ 10:06 |
Als je er een huur/onderhoudscontract op hebt zal je via hen uiteindelijk bij Eneco uitkomen zo te zien? Anders kan zou je er gewoon zélf een nieuwe voor in de plaats moeten hangen. Ah, dat heb je al gedaan. Zeker in het geval van een electrische boiler zonder bewegende delen is een huur/service contract niet echt rendabel zoals je al merkte. | |
Casos | woensdag 11 mei 2011 @ 10:10 |
Herkenbaar. Ik heb wat afgekloot met een oude daalderop (zo'n hele ronde, de nieuwe zijn meer als apple design, vierkant met afgeronde hoeken). Omzeilen van beveiliginen e.d.. Prachtig. Gewoon direct spanning op de gloeispiralen, wekker erbij en na 2 uurtjes de zekeringsautomaat omgooien. Totaal onverantwoord, maar beter dan midden in de winter een ijskoude douche 's ochtends. Die nieuwe, is dat zo'n duo? Je kan overigens aan het serienummer zien uit welk jaar deze komt. | |
Hi_flyer | woensdag 11 mei 2011 @ 10:31 |
De nieuwe is ook een mono, 650 Watt. De nieuwe boiler heeft idd een behoorlijk andere vorm, waardoor deze niet op de oude muurbeugel past. Ik dacht dat ik de beugel niet meegenomen had van de verkoper, dus moest ik de oude beugel met hamer, bankschroef en slijptol passend maken.... geen leuk werk als het warm is... En wat vind je in een hoekje als alles klaar is? Juist, die fokking beugel.... ![]() De boiler helt dus naar voren en de aansluitingen zitten een paar centimeter lager. Daardoor moesten de heet- en koudwaterleiding ingekort worden en zaten alle aansluitingen scheef... Alle drie de koppelingen lekten... Nu nog maar een. Enfin, nu komt het leukste. 's nachts sliep ik nogal slecht (ziek) en droomde een beetje over boilers enzo (ja, sad ![]() Nog even een nachtje laten drogen en daarna gemonteerd in het tweede gat van de boiler. Daalderop levert boilers met een of twee verwarmingselementen (mono/duo), maar alle ketels hebben wel twee gaten voor die elementen: Hier de nieuwe ketel met 1 verwarmingselement. [ Bericht 0% gewijzigd door Hi_flyer op 12-05-2011 09:40:48 (taalfout) ] | |
Hi_flyer | woensdag 11 mei 2011 @ 10:36 |
Daarna was het simpelweg het tweede verwarmingselement erbij plaatsen en op de juiste manier aansluiten: Het spul daarna aangezet en alles werkte. Wel siste het bijgeplaatste element nogal, die was dus nog niet goed droog gemaakt ![]() Voila, een boiler met dubbel vermogen en een opwarmtijd die van zeven uur naar drie en een half uur gezakt is ![]() Mocht je dus ooit een laagvermogenboiler willen vervangen, dan kan je gratiesj het vermogen verdubbelen. Stiekem zelfs iets meer, want het oude element is 650W@220V, dus bij 230V ongeveer 10% meer vermogen. | |
Hi_flyer | woensdag 11 mei 2011 @ 10:38 |
Nu ga ik de oude ketel nog slopen en het koper verkopen ![]() Ik ben benieuwd hoeveel kilo koper het uiteindelijk is... | |
Casos | woensdag 11 mei 2011 @ 10:47 |
Prachtig, zo herkenbaar allemaal. Dat leeg laten lopen. Hoe de onderkant eruit ziet (erg netjes in jouw geval, mijn oude ronde boiler was echt kuis verrot aan de onderkant, die plaat waar de bouten inzitten was echt bijna helemaal doorgerot), maar ook het gedoe met de beugel, de aansluitingen inkorten, het lekken. | |
Hi_flyer | donderdag 12 mei 2011 @ 10:35 |
Dat is natuurlijk bloedlink. Als je het vergeet, blijft het systeem doorverwarmen, gaat het water koken en ontploft de boel. Of had je de oververhittingsbeveiliging er nog tussen zitten? | |
nexcro | donderdag 12 mei 2011 @ 18:04 |
heb je de inlaatcombinatie wel vervangen? dit is aan te raden bij het vervangen van een boiler, appendages altijd mee vervangen. | |
naaa | donderdag 12 mei 2011 @ 18:27 |
Je hebt alleen de aarde niet aangesloten; zoals op het linker verwarmingselement kunt zien zit er een metalen lipje aan wat voor de aarde zorgt; bij de tweede heb je deze achterwegen gelaten. Als ik jouw was zou dat lipje nog even opzoeken en overzetten van de oude boiler ![]()
| |
Hi_flyer | donderdag 12 mei 2011 @ 20:25 |
Het was niet de laatste foto, ik heb deze foto gebruikt omdat 'ie scherp is. Lipje is natuurlijk gemonteerd, anders valt het element eruit. Inlaatcombi heb ik niet vervangen. Goede kans als ik dat nu nog ga doen dat niks meer past. Ik neem het risico ![]() | |
nexcro | donderdag 12 mei 2011 @ 20:31 |
Je weet dat door een niet goed werkende inlaatcombinatie je boiler lek kan raken of je kranen stuk kunnen gaan? | |
Hi_flyer | vrijdag 13 mei 2011 @ 22:02 |
Ik ga er even over nadenken... Feitelijk hoeft zo'n ding niet op de huidige plek te zitten. het is voor mij makkelijker om 'm ergens anders in de heetwaterleiding te monteren, bijv bij een kraan. ![]() | |
exlurker | vrijdag 13 mei 2011 @ 23:10 |
Een INLAATCOMBINATIE moet in de aanvoerleiding zitten en niet in de warmwaterleiding | |
Erasmo | zaterdag 14 mei 2011 @ 09:53 |
Verbruikt zo'n boiler niet belachelijk veel stroom? | |
pussywillow | zaterdag 14 mei 2011 @ 10:12 |
Vast wel, maar als je geen gasaansluiting hebt (en blijkbaar ook geen warm water via stadsverwarming?) moet je natuurlijk wat. | |
Erasmo | zaterdag 14 mei 2011 @ 10:18 |
Je hebt tegenwoordig ook warmtepompboilers. | |
Hi_flyer | maandag 16 mei 2011 @ 13:00 |
Ja, maar ik heb geen gasaansluiting. We verbruiken 3500 kWh per jaar waarvan (gokje) de helft voor rekening van de boiler komt. Daarnaast koken we ook elektrisch (inductie). Het valt dus nog mee, ik let goed op mijn elektriciteitsverbruik. Lastig, op vijf hoog. ![]() | |
Hi_flyer | maandag 16 mei 2011 @ 13:14 |
Wellicht is het jouw werk, maar ik heb hier toch mijn twijfels bij. ![]() Een combinatie bestaat uit een terugslagklep en een overdrukventiel. Vanzelfsprekend moet die terugslagklep voor de boiler zitten en is het handig als het overdrukventiel daar ook bij zit. De druk door verhitting bouwt zich op in het leidingstelsel ACHTER de terugslagklep. maw, de druk in de ketel is hetzelfde als de druk voor je keukenkraan. Daarom mag je best een overdrukventiel elders in je warmwaterleiding plaatsen, als het maar gecombineerd wordt met een terugslagklep VOOR je warmwatertoestel. | |
Erasmo | maandag 16 mei 2011 @ 13:19 |
Je hebt tegenwoordig ook luch-warmtepompen ![]() | |
Hi_flyer | maandag 16 mei 2011 @ 13:33 |
Even de energiekosten van zo'n boiler berekend: 50 liter inhoud opwarmen van 15 naar 75 graden C warmtecoefficient 4186J/kg/deg.C 50*(75-15)*4186=12.56kJ=3.49kWh= bijna een euro aan elektriciteitskosten. | |
klipper | maandag 16 mei 2011 @ 16:36 |
Nee de inlaatcombinatie moet voor de boiler, verderop in het systeem mag wel weer een terugslagklep gemonteerd zijn. Zie de VEWIN werkbladen. Een inlaatcombinatie na de boiler kan onbedoeld dichtgezet zijn met alle mogelijke gevolgen vandien. De inlaatcombinatie is een combinatie van beveiligingen en appendages in een apparaat. Hierin is dus minimaal het volgende opgenomen in de juiste volgorde: 1 afsluiter ( verrek als die dicht staat dan kan er geen water meer doorheen, het water wat er na zit kan echter nog steeds via het veiligheidsventiel ontsnappen) 2 terugslagklep ( geleverd water mag niet meer terug het koud waternet in) 3 veiligheidsklep ( indien de druk oploopt dan loost deze het overtollige water) 4 trechter ( om het lozingswater af te voeren) Eventueel zit er nog een filter in, deze kan voor de afsluiter zitten. Je ziet de inlaatcombinatie moet voor de juiste werking dus voor de boiler geplaatst worden en mag nooit erna geplaatst worden. I.p.v. De inlaatcombinatie kun je natuurlijk ook eventueel een losse afsluiter, maar i ieder geval wel een terugslagklep en vervolgens een veiligheidsventiel van 8 bar plaatsen. | |
klipper | maandag 16 mei 2011 @ 16:42 |
Standaard zij de elektrische aansluitingen wat anders tussen een mono of een duo. De mono is bedoeld voor nachttarief, de mono is bedoeld voor dubbeltarief, deze warmt normaal gesproken s'nachts op, maar kan overdag versneld opwarmen indien nodig. De duo wordt dan ook op beide garoe gebieden aangesloten, of indien er geen automatische overschakeling is dan dient er een kloktimer tussen geplaats te worden. In principe klopt het wat je zegt, echter heb je het toestel nu wel aangepast waardoor de keuring van het toestel ongeldig is, mocht er dus wat gebeuren waarbij het toestel de aanstichter is, dan kan de verzekering weleens erg moeilijk gaan doen. Maar dit had je zelf waarschijnlijk ook al door, maar voor alle anderen die eraan denken om het toestel aan te gaan passen, de typeplaat komt niet meer overeen met de werkelijkheid. | |
Hi_flyer | maandag 16 mei 2011 @ 17:12 |
Maar wat is daar het nut dan van? Dat klopt redelijk met wat ik zeg. Echter ben ik het er niet mee eens dat het veiligheidsventiel voor de boiler geplaatst moet worden. De druk na de terugslagklep is overal even hoog, of je nu in de boiler meet of bij een tappunt: ![]() Het wordt nu meer hypothetisch natuurlijk, want ik denk niet dat er losse veiligheidsventielen verkocht worden, alhoewel je daar ook een inlaatcombi voor kunt gebruiken. Ik ben nu wel van plan de inlaatcombinatie te vervangen. De huidige is namelijk verkalkt, waardoor de terugslagklep niet sluit en warm water terug het koudwaternet ingeduwd wordt (leiding wordt warm, dus dat lijkt me een goede indicator). Bedankt voor de waarschuwingen wb de verzekering, daar heb ik niet aan gedacht. Ik ben niet bang voor de elektrakant van het verhaal. Alle onderdelen (bijna niets) zijn geschikt voor ruim grotere stromen. | |
klipper | maandag 16 mei 2011 @ 17:40 |
Voor woonhuizen..... nee die is er in feite niet. Wel voor grote zorginstellingen en dergelijke. Feit is dat we het hadden over een inlaatcombinatie en niet over losse onderdelen. Het drinkwaternet moet beschermd worden tegen terug leverend water, afgenomen water mag niet terug het drinkwaternet in. Koud water zet uit bij opwarmen, dus de boiler moet beschermd worden tegen een te hoge druk. Zoals gezegd bestaat de inlaatcombinatie niet uit 2, maar uit minimaal 3 onderdelen. De onderdelen zijn in deze volgorde geplaatst in de inlaatcombinatie: afsluiter, terugslagklep, veiligheidsventiel. Als je zoals jij zegt de inlaatcombinatie niet voor de boiler (wat zoals eerder al aangegeven is niet toegestaan is) maar verder in het leidingnet plaatst in combinatie met een terugslagklep voor de boiler, dan kan het volgende gebeuren hoe klein de kans ook is misschien. Stel je tapt flink wat warm water en ziet vervolgens een lek in je leiding na de inlaatcombinatie, zo snel als je bent zet je de afsluiter op de inlaatcombinatie dicht. Het volgende gaat er nu gebeuren: De boiler is nog gevuld met deels koud water wat nog opgewarmd moet worden, koud water zet uit zoals eerder al aangehaald, alleen de uitzetting kan niet terug het koud waternet in, aangezien er daar een terugslagklep zit zoals het hoort, echter de veiligheidsklep van de inlaatcombinatie is voor de boiler onwerkbaar geworden, aangezien eerst de afsluiter bereikt wordt welke nu dichtstaat, de terugslagklep en veiligheidsklep zijn "buiten gesloten" Aangezien het water toch verder gaat uitzetten door het opwarmen, zal de installatie dus op de zwakste schakel klappen. Bekomen van de schrik herstel je dit dus, alleen hoe betrouwbaar is de boiler nog indien de klap niet daar plaats vond maar ergens anders....... Geloof me die worden gewoon los verkocht, zelfs de gamma of karwei heeft ze. ![]()
![]() Zoek anders op vewin werkbladen en inlaatcombinatie. [ Bericht 3% gewijzigd door klipper op 16-05-2011 17:47:39 ] |