Dat is natuurlijk bloedlink. Als je het vergeet, blijft het systeem doorverwarmen, gaat het water koken en ontploft de boel. Of had je de oververhittingsbeveiliging er nog tussen zitten?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:10 schreef Casos het volgende:
Herkenbaar. Ik heb wat afgekloot met een oude daalderop (zo'n hele ronde, de nieuwe zijn meer als apple design, vierkant met afgeronde hoeken).
Omzeilen van beveiliginen e.d.. Prachtig. Gewoon direct spanning op de gloeispiralen, wekker erbij en na 2 uurtjes de zekeringsautomaat omgooien. Totaal onverantwoord, maar beter dan midden in de winter een ijskoude douche 's ochtends.
Je hebt alleen de aarde niet aangesloten; zoals op het linker verwarmingselement kunt zienquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Daarna was het simpelweg het tweede verwarmingselement erbij plaatsen en op de juiste manier aansluiten
quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:10 schreef Casos het volgende:
Omzeilen van beveiliginen e.d.. Prachtig. Gewoon direct spanning op de gloeispiralen, wekker erbij en na 2 uurtjes de zekeringsautomaat omgooien. Totaal onverantwoord, maar beter dan midden in de winter een ijskoude douche 's ochtends.
Het was niet de laatste foto, ik heb deze foto gebruikt omdat 'ie scherp is. Lipje is natuurlijk gemonteerd, anders valt het element eruit.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:27 schreef naaa het volgende:
[..]
Je hebt alleen de aarde niet aangesloten; zoals op het linker verwarmingselement kunt zien
zit er een metalen lipje aan wat voor de aarde zorgt; bij de tweede heb je deze achterwegen gelaten.
Als ik jouw was zou dat lipje nog even opzoeken en overzetten van de oude boiler
Een INLAATCOMBINATIE moet in de aanvoerleiding zitten en niet in de warmwaterleidingquote:Op vrijdag 13 mei 2011 22:02 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik ga er even over nadenken... Feitelijk hoeft zo'n ding niet op de huidige plek te zitten. het is voor mij makkelijker om 'm ergens anders in de heetwaterleiding te monteren, bijv bij een kraan.
Je hebt tegenwoordig ook warmtepompboilers.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:12 schreef pussywillow het volgende:
Vast wel, maar als je geen gasaansluiting hebt (en blijkbaar ook geen warm water via stadsverwarming?) moet je natuurlijk wat.
Ja, maar ik heb geen gasaansluiting. We verbruiken 3500 kWh per jaar waarvan (gokje) de helft voor rekening van de boiler komt. Daarnaast koken we ook elektrisch (inductie). Het valt dus nog mee, ik let goed op mijn elektriciteitsverbruik.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 09:53 schreef Erasmo het volgende:
Verbruikt zo'n boiler niet belachelijk veel stroom?
Lastig, op vijf hoog.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 10:18 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Je hebt tegenwoordig ook warmtepompboilers.
Wellicht is het jouw werk, maar ik heb hier toch mijn twijfels bij.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 23:10 schreef exlurker het volgende:
[..]
Een INLAATCOMBINATIE moet in de aanvoerleiding zitten en niet in de warmwaterleiding
Je hebt tegenwoordig ook luch-warmtepompenquote:Op maandag 16 mei 2011 13:00 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb geen gasaansluiting. We verbruiken 3500 kWh per jaar waarvan (gokje) de helft voor rekening van de boiler komt. Daarnaast koken we ook elektrisch (inductie). Het valt dus nog mee, ik let goed op mijn elektriciteitsverbruik.
[..]
Lastig, op vijf hoog.
Nee de inlaatcombinatie moet voor de boiler, verderop in het systeem mag wel weer een terugslagklep gemonteerd zijn.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:14 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Wellicht is het jouw werk, maar ik heb hier toch mijn twijfels bij.
Een combinatie bestaat uit een terugslagklep en een overdrukventiel. Vanzelfsprekend moet die terugslagklep voor de boiler zitten en is het handig als het overdrukventiel daar ook bij zit. De druk door verhitting bouwt zich op in het leidingstelsel ACHTER de terugslagklep. maw, de druk in de ketel is hetzelfde als de druk voor je keukenkraan. Daarom mag je best een overdrukventiel elders in je warmwaterleiding plaatsen, als het maar gecombineerd wordt met een terugslagklep VOOR je warmwatertoestel.
Standaard zij de elektrische aansluitingen wat anders tussen een mono of een duo.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:36 schreef Hi_flyer het volgende:
Mocht je dus ooit een laagvermogenboiler willen vervangen, dan kan je gratiesj het vermogen verdubbelen. Stiekem zelfs iets meer, want het oude element is 650W@220V, dus bij 230V ongeveer 10% meer vermogen.
Maar wat is daar het nut dan van?quote:Op maandag 16 mei 2011 16:36 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee de inlaatcombinatie moet voor de boiler, verderop in het systeem mag wel weer een terugslagklep gemonteerd zijn.
Dat klopt redelijk met wat ik zeg. Echter ben ik het er niet mee eens dat het veiligheidsventiel voor de boiler geplaatst moet worden. De druk na de terugslagklep is overal even hoog, of je nu in de boiler meet of bij een tappunt:quote:Zie de VEWIN werkbladen.
Een inlaatcombinatie na de boiler kan onbedoeld dichtgezet zijn met alle mogelijke gevolgen vandien.
De inlaatcombinatie is een combinatie van beveiligingen en appendages in een apparaat.
Hierin is dus minimaal het volgende opgenomen in de juiste volgorde:
1 afsluiter ( verrek als die dicht staat dan kan er geen water meer doorheen, het water wat er na zit kan echter nog steeds via het veiligheidsventiel ontsnappen)
2 terugslagklep ( geleverd water mag niet meer terug het koud waternet in)
3 veiligheidsklep ( indien de druk oploopt dan loost deze het overtollige water)
4 trechter ( om het lozingswater af te voeren)
Eventueel zit er nog een filter in, deze kan voor de afsluiter zitten.
Je ziet de inlaatcombinatie moet voor de juiste werking dus voor de boiler geplaatst worden en mag nooit erna geplaatst worden.
I.p.v. De inlaatcombinatie kun je natuurlijk ook eventueel een losse afsluiter, maar i ieder geval wel een terugslagklep en vervolgens een veiligheidsventiel van 8 bar plaatsen.
Voor woonhuizen..... nee die is er in feite niet.quote:
Feit is dat we het hadden over een inlaatcombinatie en niet over losse onderdelen.quote:[..]
Dat klopt redelijk met wat ik zeg. Echter ben ik het er niet mee eens dat het veiligheidsventiel voor de boiler geplaatst moet worden. De druk na de terugslagklep is overal even hoog, of je nu in de boiler meet of bij een tappunt:
Geloof me die worden gewoon los verkocht, zelfs de gamma of karwei heeft ze.quote:[ afbeelding ]
Het wordt nu meer hypothetisch natuurlijk, want ik denk niet dat er losse veiligheidsventielen verkocht worden, alhoewel je daar ook een inlaatcombi voor kunt gebruiken.
quote:Ik ben nu wel van plan de inlaatcombinatie te vervangen. De huidige is namelijk verkalkt, waardoor de terugslagklep niet sluit en warm water terug het koudwaternet ingeduwd wordt (leiding wordt warm, dus dat lijkt me een goede indicator).
Zoek anders op vewin werkbladen en inlaatcombinatie.quote:Bedankt voor de waarschuwingen wb de verzekering, daar heb ik niet aan gedacht. Ik ben niet bang voor de elektrakant van het verhaal. Alle onderdelen (bijna niets) zijn geschikt voor ruim grotere stromen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |