![barend_groot.jpg]()
quote:
Nu op rtl 7
Seks voor de wedstrijd?
RTL 7 is vanaf deze week een interviewprogramma rijker. In Barend & Barend gaan vader en dochter Barend op zoek naar het verhaal achter de sporter. Barbara Barend: “Het worden geen interviews over de laatste wedstrijd, maar meer de achtergronden. We kijken naar hun beweegredenen, hun drijfveren, hoe ze lijden onder hun sportbestaan, hoe ze ervan genieten. Iets meer dan wat je normaal hoort of ziet. We hebben namelijk meer de tijd om uitgebreid met iemand te praten.”
Rituelen
Het hoeft echter niet altijd zware kost te zijn. “Wij willen de mens achter de sporter laten zien, maar ook uitleggen waarom iemand zo goed is. Je kunt niet even in een paar minuten uitleggen wat je talent is, dus daar kun je bij ons ook een kwartier de tijd voor krijgen. Wij vinden het ook heel leuk om te weten hoe iemand zich voorbereidt. De rituelen voor een wedstrijd, wil je wel of niet seks met je partner hebben ervoor en doe je dat ook. En wat voor een invloed heeft dat op je prestaties? Dat gaan we ook vragen.”
Intiem
Verrassend aan Barend & Barend is dat de sporters worden gekoppeld aan een andere BN’er, bijvoorbeeld uit de muziek of de politiek. Die bijzondere combinaties leveren gedenkwaardige gesprekken op, weten ze uit ervaring. “Dat hebben we ook wel eens gehad tijdens een dubbelinterview met oud-PSV-voorzitter Harry van Raay en judoka Deborah Gravensteijn. Zij vertelde dat ze net haar moeder was verloren, waarop Van Raay heel openhartig vertelde over zijn zoon die kanker had. Het werd een heel intiem gesprek over ziek zijn, topsport en hoe zij dat vertalen naar wilskracht. Het was net of we bij hun in de huiskamer zaten, Frits en ik hebben een minuut of vijf geen vragen hoeven stellen.”
Vader-dochterband
Het feit dat Frits en Barbara vader en dochter zijn heeft volgens Barbara alleen toegevoegde waarde. “Als we samenwerken vervalt de vader-dochterband. Wij vullen elkaar aan en kunnen elkaar ook de waarheid vertellen. Ik wil doen waar ik me prettig bij voel en als we op pad gaan, zijn dat altijd hele leuke dagen.” Er zijn wel grenzen aan de intensiviteit van het contact: “Het is ook niet zo dat ik iedere avond bij mijn ouders wil eten, daar heb ik echt geen zin in.”
Elke maandag om 22 uur op rtl 7