abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96568721
Hallo allemaal,

wij willen graag een klimplant aan de stuk gaas laten groeien die tussen onze schutting staat.
Het is een stuk van ongeveer 1.80m hoog en 80cm breed.
We willen graag een klimplant die ervoor zorgt dat de "doorkijk" met de buren verwijderd. Het hoeft niet potdicht, maar het moet wel lekker begroeit worden, ze hoeven niet te zien waar ik mee bezig ben...

Nou heb ik echt geen kaas gegeten van dit soort planten, maar het moet de volgende eisen hebben:
- Klimplant moet met een hooikoorts patient om kunnen gaan, hooikoorts vriendelijk dus.
- De plant moet niet zelfhechtend zijn omdat ik niet wil dat deze zich gaat vastzuigen aan de schutting.
- Het liefst zou ik er wel een bloempje doorheen willen.
- Niet giftig voor kind en dier!
- Wat makkelijk in onderhoud, aangezien we niet hele groene vingers hebben.
- En het liefst van het voorjaar tot in het najaar bloemen (als dat bestaat).
- Mocht de plant uitgebloeit zijn, dat dan wel het "groen" zorgt voor genoeg privacy.

Ik laat me graag verrassen wat mijn mogelijkheden zijn. Misschien bestaat dit wel helemaal niet, maar daar heb ik nog echt geen weet van. Misschien dan er mensen zijn die goede alternatieve hebben?
Graag jullie reactie en bedankt!
  maandag 9 mei 2011 @ 21:36:45 #2
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_96569902
Is hedera giftig?
Iemand Fien soms gezien?
pi_96594756
Je zoekt iets lastigs. Als je hem als afscheiding wilt gebruiken, dan moet het een groenblijvende klimplant zijn. Die zijn redelijk dungeschaard, zeker als je er ook nog bloemetjes in wil.

Je zou kunnen kijken naar een combi van een groenblijvende klimop (gewoon standaard klimop) http://leersnoeien.nl/wp-content/uploads/2011/01/klimop.jpg

Het nadeel van Klimop is wel dat die zelfhechtend is.

En dan daar doorheen één of andere bloeiende klimmer, die niet winterhard is. Bijvoorbeeld Kamperfoelie, Clematis. Of druivenstruiken.. Overigens is er wel een soort groenblijvende clematis, maar die heeft dusdanig klein blad, dat dat niet echt dicht kan groeien.

Als je naar een tuincentrum gaat moet je trouwens niet bij de klimplanten kijken, maar bij de gevelplanten. Gevelplanten zijn doorgaans niet zelfhechtend.

Kijk anders eens hier voor wat info: lees ook het stuk over het combineren van Ierse klimop met bloeiende klimmers:

http://www.marechal.be/nl(...)ten-en-gevelplanten/
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_96607234
Dus als ik het zo lees blijft er eigenlijk een hedera soort over?
Het voornaamste is dat mijn partner een hooikoorts patient is, en ik natuurlijk niet wil dat zij niet in de tuin kan zitten om de "plant" roet in het eten gooit...
Ik heb zelf zitten denken aan een passiebloem (passieflora). Is deze zelfhechtend?
We hebben net een nieuwe schutting laten zetten en zou het zonde vinden als de plant (klimop/gevelplant) zich gelijk vastzuigt aan de schutting.
pi_96609341
Hier een fotootje om te laten zien waar het moet komen...

Het gaat dus om beide gaas stukken. De rest van de schutting willen we niet laten begroeien.
pi_96609367
Waarom zet je er dan gaas neer :?
pi_96609417
We delen de schutting met de buren, en wilde graag een stukje erin om iets te laten groeien er tegen aan.
pi_96609436
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 18:02 schreef hak1981 het volgende:
Het voornaamste is dat mijn partner een hooikoorts patient is, en ik natuurlijk niet wil dat zij niet in de tuin kan zitten om de "plant" roet in het eten gooit...
Ik heb zelf zitten denken aan een passiebloem (passieflora). Is deze zelfhechtend?
We hebben net een nieuwe schutting laten zetten en zou het zonde vinden als de plant (klimop/gevelplant) zich gelijk vastzuigt aan de schutting.

Hooikoorts en bloemen gaan sowieso niet samen.

quote:
Vermijd pollen
Hoe kleuriger de bloem, hoe kleiner de kans op hooikoorts. De stuifmeelkorrels van kleurige bloemen komen namelijk nauwelijks in de lucht terecht. Het stuifmeel van bloemen wordt verspreid door insecten.

Bloemen trekken de aandacht van insecten door middel van felle kleuren. Insecten nemen het stuifmeel met zich mee. Hieraan kun je dus planten en bloemen herkennen die zich niet door de lucht bestuiven.
Excuus :@
pi_96609859
Ach, nu je het zo zegt twijfel ik aan een bloem. Inderdaad bevat deze stuifmeel, en ik kan toch niet iets plaatsen waardoor mijn partner elke keer naar binnen moet vluchten omdat ze er last van heeft.
Ik weet niet of er een soort "klimop" is die dit weinig/niet heeft waardoor het voor het oog er toch fleurig uitziet.
pi_96609874
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 18:02 schreef hak1981 het volgende:
Passiebloem is per definitie niet groenblijvend. Daar komt bij dat de winters strenger lijken te worden en de beste vorstvaste passiebloemen krijgen het onder -6 moeilijk.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je niet een volledige schutting hebt laten zetten, met daaraan hekjes om mooie clematis of iets dergelijks doorheen te laten vlechten. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer (of zoiets) en dit is ook zeker heel mooi te maken.

Ik zou er een Hedera doorheen laten vlechten. Wachten tot hij boven is (duurt max 2 jaar) en dan een Clematis er doorheen. Ik zou dan wel zoeken naar een Clematis die veel bloemen maakt. Er is een soort met kleine roze bloemetjes, maar ben effe kwijt hoe die heet.

Een andere optie is klimhortensia door de Hedera, maar volgens mij geeft die weer wel pollen, bovendien zijn de bloemen wit en dat is niet echt boeiend.
  Moderator dinsdag 10 mei 2011 @ 19:07:37 #11
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96609976
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 21:36 schreef mhr-zip het volgende:
Is hedera giftig?
Ja, behoorlijk
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_96610013
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:07 schreef senesta het volgende:

[..]

Ja, behoorlijk
Afhankelijk van hoe je het klaarmaakt.
pi_96610061
Is een hedera giftig voor kind en dier? Want zo ja, dan komt deze er bij mij echt niet in.
Kan het niet over mijn hart verkrijgen als een kind of hond dood gaat door mijn plant.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:11:15 #14
3185 Adelante
To let it go now
pi_96610169
Toscaanse Jasmijn is ook mooi om te planten O+
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_96610348
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:09 schreef hak1981 het volgende:
Is een hedera giftig voor kind en dier? Want zo ja, dan komt deze er bij mij echt niet in.
Kan het niet over mijn hart verkrijgen als een kind of hond dood gaat door mijn plant.
De bessen en bloemen wel. Het stomme is dat wij ook een soort Hedera (of in ieder geval klimop) hebben die geen bessen maakt. Onze hond eet regelmatig van het blad (de donderstraal) en kan daar goed tegen. Is wel een HEUL groot hondje, dat wel.
pi_96610397
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:11 schreef Adelante het volgende:
Toscaanse Jasmijn is ook mooi om te planten O+
Zeker, maar ook slecht winterhard. In een matige winter wel groenblijvend trouwens, maar niet echt goed dekkend. In de afgelopen twee winters echter ten dode opgeschreven.
  Moderator dinsdag 10 mei 2011 @ 19:16:20 #17
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96610409
Is een kiwi niets? Hij bloeit niet zo lang maar het is wel een mooie plant. Ik heb hem nu twee (of drie :@) jaar in de tuin en ik vind hem nog steeds prachtig. Nadeel is wel dat hij pas na drie jaar gaat bloeien en vruchten geven.

Kijk de kleuren van de takken O+

Over de hedera lees ik overigens verschillende verhalen maar met name de bessen schijnen erg giftig te zijn.
  Moderator dinsdag 10 mei 2011 @ 19:17:33 #18
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96610475
Hmm die kiwi gaat hem ook niet worden denk ik want die verliest zijn bladeren in de winter.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 19:19:11 #19
3185 Adelante
To let it go now
pi_96610557
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:16 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Zeker, maar ook slecht winterhard. In een matige winter wel groenblijvend trouwens, maar niet echt goed dekkend. In de afgelopen twee winters echter ten dode opgeschreven.
Dood gaat ie niet, komt wel weer op hoor :Y
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_96610593
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:19 schreef Adelante het volgende:

[..]

Dood gaat ie niet, komt wel weer op hoor :Y
Neey, ok. Maar hij wordt wel tot 0 gereduceerd en nooit groter dan hij was toen je hem kocht...
pi_96610655
Het is de bedoeling dat het gaas mooi dicht blijft in de winter. Nogmaals, niet potdicht, maar genoeg dicht om pottekijkers buiten te houden.
pi_96610962
Hedera Helix, daar les ik net van dat die alleen gaat bloeien als hij heel veel zon krijgt. Dan schijnt de vorm van het blad ook te wijzigen. Dat hebben wij in de tuin, groeit mooi dicht en 'sloopt' andere klimmers niet als die er overheen worden geleid.
pi_96611125
Wat is heel veel zon, als we m plaatsen zou het van ongeveer 10 uur tot 17.00 uur zon krijgen. Ik denk dat dat genoeg zou zijn? Dus een Hedera Helix zou een goede oplossing zijn?
pi_96611234
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:29 schreef hak1981 het volgende:
Wat is heel veel zon, als we m plaatsen zou het van ongeveer 10 uur tot 17.00 uur zon krijgen. Ik denk dat dat genoeg zou zijn? Dus een Hedera Helix zou een goede oplossing zijn?
Denk het wel. Maar dan moet je wel rekening houden met het feit dat kinderen en hondjes ze niet moeten eten. Ik kan verder niets bedenken met dezelfde eigenschappen qua groei dat niet giftig is.
pi_96614941
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:21 schreef hak1981 het volgende:
Het is de bedoeling dat het gaas mooi dicht blijft in de winter. Nogmaals, niet potdicht, maar genoeg dicht om pottekijkers buiten te houden.
Je buren zijn toch geen pottekijkers? En zit je zo vaak in de tuin in de winter?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')