Show hier je asielhond/kat/konijn of wat voor dier uit wat voor opvang dan ook en vertel maar hoe leuk hij/zij is !!
![S8302225b.jpg]()
In andere topics die hier pasgeleden zijn verschenen bleek dat sommige mensen een heel raar beeld hebben over asieldieren, alsof het allemaal zieke en/of wilde probleemgevallen zouden zijn. Het tegendeel is waar. Over het algemeen ligt het niet aan een dier dat het in het asiel zit, maar aan hun baasjes. Die kunnen allergisch, blut, gescheiden, ziek of dood zijn, en natuurlijk soms ook gewoon totale lamzakken.
Show hier dus je tweedehands dier, misschien brengt het iemand die een dier wil aanschaffen en om wat voor reden dan ook nooit aan een dier uit een opvang heeft gedacht ook op het idee om er zo eentje een goed huis te bieden.
Mijn favoriete huisdier is de kat, ik heb er zelf vier, twee van een boerderij en twee raskatten, maar er komen hier in de toekomst zeker katten uit het asiel/een opvang. Ik zou graag eens een oudje een plekkie geven of naar gelang de omstandigheden juist één van "onze" kittens.
Deze "wilde" kittens zijn gevangen in het bos, maar bleken eenmaal bij ons enorme knuffelkittens en zijn sinds hun verhuizing de beste maatjes van een jongetje van drie.Ons plaatselijk asiel werkt namelijk met pleeggezinnen voor de kittens. Het asiel krijgt veel dakloze kittens binnen en het is onverstandig om die allemaal bij elkaar in één gebouw te zetten, wanneer er eentje ziek is die kan die al de anderen besmetten. Dat is één van de redenen om de kittens bij vrijwilligers thuis op te laten groeien. De andere reden is dat het goed is voor de ontwikkeling van een kitten om in een gewoon gezin op te groeien.
Dus wanneer je een kitten uit het asiel haalt dan hoeft dat kitten niet minder sociaal te zijn dan een kitten van iemand die thuis een nest heeft "gefokt".
Een kitten uit een goed asiel heeft nog als voordeel dat het oud genoeg is om te verhuizen, zelfstandig eet, kattenbakzindelijk is, gezond verklaard is door de dierenarts, vrij van parasieten, ingeënt en eventueel gechipt. Vaak wordt het onvruchtbaar maken van de kat later ook nog eens geheel of gedeeltelijk vergoed.
Je betaalt dan wel een vergoeding voor een kitten, maar je bent uiteindelijk wel goedkoper uit dan wanneer je alles nog zelf moet laten doen en al helemaal wanneer je van een particulier een ziek kitten aangesmeerd hebt gekregen.
Zelf zijn we nu twee keer pleeggezin geweest en dat was erg leuk om te doen. Als iemand dus een nestje kittens wil meemaken dan raad ik aan om gastgezin te worden. De organisatie waarvoor je opvangt vergoedt gewoonlijk het voer, het kattenbakgrit en de medische kosten voor de kittens dus dat is veel goedkoper dan zelf een nestje fokken en je helpt ook nog eens mee de gevolgen van het kattenoverschot te verlichten in plaats van ze te verergeren door een nestje te fokken.
Dit kitten is ziek en uitgehongerd op een industrieterrein in the middle of nowhere gevonden maar is hier helemaal gezond vertrokken. Ik krijg nog steeds enthousiaste verhalen te horen van zijn nieuwe baasjes.