Maar of je dingen wel of niet bereikt hangt ook af van externe factoren en wanneer deze tegen je werken waardoor je niet de doelen behaalt die je zou willen behalen zou je je minder over jezelf moeten voelen dan wanneer het wel allemaal goed uitpakt?quote:
Helaas wordt je zelfbeeld ook deels bepaald door externe factoren, aan de hand van reacties of gebeurtenissen uit je omgeving bepaal jij ook een deel van je zelfbeeldquote:Op zondag 8 mei 2011 10:51 schreef Hulkhulk het volgende:
[..]
Maar of je dingen wel of niet bereikt hangt ook af van externe factoren en wanneer deze tegen je werken waardoor je niet de doelen behaalt die je zou willen behalen zou je je minder over jezelf moeten voelen dan wanneer het wel allemaal goed uitpakt?
Je moet niks natuurlijk, maar als het mis gaat door externe factoren heb je twee mogelijkheden: nog een keer proberen/doorgaan of er helemaal mee ophouden en in zelfmedelijden blijven hangen.quote:Op zondag 8 mei 2011 10:51 schreef Hulkhulk het volgende:
[..]
Maar of je dingen wel of niet bereikt hangt ook af van externe factoren en wanneer deze tegen je werken waardoor je niet de doelen behaalt die je zou willen behalen zou je je minder over jezelf moeten voelen dan wanneer het wel allemaal goed uitpakt?
Uiteindelijk bepaal jij en jij alleen hoe je jezelf ziet en hoe je je door externe factoren invloeden laat beïnvloeden, als volwassene bedoel ik dan, als kind is het helaas anders maar het ligt nooit vast.quote:Op zondag 8 mei 2011 10:55 schreef knoffel het volgende:
[..]
Helaas wordt je zelfbeeld ook deels bepaald door externe factoren, aan de hand van reacties of gebeurtenissen uit je omgeving bepaal jij ook een deel van je zelfbeeld
Het kan voor iedereen heel handig zijn om niet te denken in de zin van proberen en mislukken etc, eigenlijk bestaat proberen ook helemaal niet, je doet namelijk iets en wat je doet levert een bepaald resultaat, is dat niet het resultaat wat je zou willen dan heb je de vrijheid om wat je doet te (gaan) veranderen tot je wel het resultaat hebt wat je wel wil, termen als mislukken zijn alleen maar oordelen in de zin dat iets niet gegaan is zoals het had moeten gaan, wat natuurlijk niet klopt want dat zeg je dat iets wat is, niet zou moeten zijn.quote:Op zondag 8 mei 2011 10:56 schreef ad0rable het volgende:
als het mis gaat door externe factoren heb je twee mogelijkheden: nog een keer proberen/doorgaan of er helemaal mee ophouden en in zelfmedelijden blijven hangen.
Ja ok daar heb je zeker een punt.quote:Op zondag 8 mei 2011 10:56 schreef ad0rable het volgende:
[..]
Je moet niks natuurlijk, maar als het mis gaat door externe factoren heb je twee mogelijkheden: nog een keer proberen/doorgaan of er helemaal mee ophouden en in zelfmedelijden blijven hangen.
Maar dan gaat het vooral om het praktisch nut van deze oppervlakkige dingen, niet zozeer dat deze bepalen hoe je over jezelf denkt lijkt me. Als je de oppervlakkige dingen kan zien voor wat ze zijn, denk ik dat er idd weinig mis is met deze naar je eigen voordeel te gebruiken. Ik merk alleen dat die zaken essentieel zijn voor mijn zelfbeeld en dat kan niet gezond zijn.quote:Op zondag 8 mei 2011 11:26 schreef Pulzzar het volgende:
Zelfbeeld is voor iedereen anders, maar het hangt bij veel mensen ervan af hoe anderen hen zien. Wat er vaak wordt vergeten bij 'advies', is dat vrijwel iedereen de behoefte heeft om ergens bij te horen. Dat is niet alleen een grill van de puberteit, maar je hebt het je hele leven.
Dikke mensen hebben vaak een slechter zelfbeeld. En je kan wel tegen zo'n iemand zeggen dat hij oke is zoals hij is, maar in de maatschappij wordt hij toch geconfronteerd dat hij vaak niet aantrekkelijk door anderen wordt gevonden. Hij zal vaak gehoord hebben van vrouwen "ik vind je een hele aardige jongen, maar ik wil je liever als een gewone vriend". Hoe aardig het wordt gezegd, hij wordt toch afgewezen.
Ik wil niet zeggen dat je alleen maar moet bezighouden met erbij te horen, want dan gebruik je alleen maar oppervlakkige en materiële dingen om je zelfbeeld op te krikken. Ik kan me ook wel voorstellen dat hele mooie vrouwen ook een slecht zelfbeeld kunnen hebben, omdat het mannen alleen maar om haar uiterlijk te doen is waarmee hij kan pronken, terwijl ze behoefte heeft dat mensen haar accepteren om wie ze als persoon is.
Het belangrijkste is het feit dat mensen je accepteren zoals je bent, maar de 'oppervlakkige dingen' zijn ook belangrijk.
Ja maar ook hier heb ik het idee dat het begint bij een stevig fundament vanuit jezelf. Van hieruit is het idd een goed idee om te luisteren naar anderen maar zoals je zelf al zegt, hun meningen moet je op waarde weten te schatten en hiervoor is dat fundament nodig dat ik lijk te ontberen.quote:Op zondag 8 mei 2011 11:25 schreef Garisson72 het volgende:
Zelfbeeld heeft denk ik vooral te maken met de manier waarop je in het leven staat, over zaken denkt en welke capaciteiten je bezit maar vooral ook niet bezit. Aangezien iedereen wel de neiging heeft dit rooskleuriger voor te stellen dan het werkelijk is ('t is moeilijk om écht eerlijk naar jezelf toe te zijn) is het zeer raadzaam de reacties op je gedrag en je persoon van mensen om je heen te peilen. Vervolgens is het dan nog zaak om die reacties op de juiste waarde te schatten.
Wat is daar niet gezond aan?quote:Op zondag 8 mei 2011 11:38 schreef Hulkhulk het volgende:
[..]
Ja ok daar heb je zeker een punt.
[..]
Maar dan gaat het vooral om het praktisch nut van deze oppervlakkige dingen, niet zozeer dat deze bepalen hoe je over jezelf denkt lijkt me. Als je de oppervlakkige dingen kan zien voor wat ze zijn, denk ik dat er idd weinig mis is met deze naar je eigen voordeel te gebruiken. Ik merk alleen dat die zaken essentieel zijn voor mijn zelfbeeld en dat kan niet gezond zijn.
Zou iemand overduidelijk laten merken dat hij niet trots op zichzelf is denk je?quote:Op zondag 8 mei 2011 13:31 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Wat is daar niet gezond aan?
Ik vind het juist één van de wonderen van de mens dat de meeste mensen vanzelfsprekend trots op zichzelf zijn terwijl ze niks presteren.
Ik vind het eerder een ''wonder'' dat mensen zich het idee dat je iets zou moeten doen/presteren om trots op jezelf te kunnen/mogen zijn op zo'n rigide manier eigen kunnen maken. Al is het wel een principe waar je in de westerse wereld als kind erg mee opgevoed (vooral het vergelijkken met anderen, wat aangeleerd wordt door ouders, school, etc, die op hun manier ook niet anders kennen) wordt dus zo´n wonder is het ook eigenlijk niet. Volwassene blijven die mentaliteit vaak behouden; beter willen zijn dan anderen, meer presteren, aanzien verwerven, etc, allemaal om heel eventjes dat ''zie je nou wel ik ben toch goed genoeg!'' gevoel te hebben, tot dat vervaagt en het weer opnieuw begint.quote:Op zondag 8 mei 2011 13:31 schreef JohnSpek het volgende:
Ik vind het juist één van de wonderen van de mens dat de meeste mensen vanzelfsprekend trots op zichzelf zijn terwijl ze niks presteren.
Waarom ben jij trots op jezelf dan? Puur omdat je bestaat?quote:Op zondag 8 mei 2011 14:14 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik vind het eerder een ''wonder'' dat mensen zich het idee dat je iets zou moeten doen/presteren om trots op jezelf te kunnen/mogen zijn op zo'n rigide manier eigen kunnen maken. Al is het wel een principe waar je in de westerse wereld als kind erg mee opgevoed (vooral het vergelijkken met anderen, wat aangeleerd wordt door ouders, school, etc, die op hun manier ook niet anders kennen) wordt dus zo´n wonder is het ook eigenlijk niet. Volwassene blijven die mentaliteit vaak behouden; beter willen zijn dan anderen, meer presteren, aanzien verwerven, etc, allemaal om heel eventjes dat ''zie je nou wel ik ben toch goed genoeg!'' gevoel te hebben, tot dat vervaagt en het weer opnieuw begint.
Het is niet zo zeer trots maar meer dankbaarheid dat ik besta, dat ik leef en de mogelijkheden heb om mijn leven te leven op een manier die bij mij past, dankbaarheid maakt gelukkig. Het idee van trots zegt mij eigenlijk niet zoveel, omdat het zoiets tijdelijks is en vooral prestatie gebonden, het voegt voor mij niet veel toe, zelfde als zelfbeeld, als je blij bent dat je leeft en leeft op een manier die eigen is aan hoe jij bent, dan heb je geen behoefte om te kijken of het wel ''klopt'' wat je aan het doen bent, of wat je imago is, wat anderen van je vinden of wat dan ook. Dat doet er niet echt toe.quote:Op zondag 8 mei 2011 15:33 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Waarom ben jij trots op jezelf dan? Puur omdat je bestaat?
Ik bedoel met presteren niet enkel een hoog salaris bv. Presteren noem ik ook "aardig zijn" of iets dergelijks. Stel je bent trots op jezelf omdat je jezelf "Aardig vindt". Je vergelijkt jezelf dan toch met anderen en komt tot de conclusie dat je aardiger bent dan het gemiddelde.
Top dat je zo kan leven, menig mens die dit niet kan.quote:Op zondag 8 mei 2011 15:55 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het is niet zo zeer trots maar meer dankbaarheid dat ik besta, dat ik leef en de mogelijkheden heb om mijn leven te leven op een manier die bij mij past, dankbaarheid maakt gelukkig. Het idee van trots zegt mij eigenlijk niet zoveel, omdat het zoiets tijdelijks is en vooral prestatie gebonden, het voegt voor mij niet veel toe, zelfde als zelfbeeld, als je blij bent dat je leeft en leeft op een manier die eigen is aan hoe jij bent, dan heb je geen behoefte om te kijken of het wel ''klopt'' wat je aan het doen bent, of wat je imago is, wat anderen van je vinden of wat dan ook. Dat doet er niet echt toe.
ik haat die drang van mensen om altijd maar beter te zijn dan anderen.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:14 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik vind het eerder een ''wonder'' dat mensen zich het idee dat je iets zou moeten doen/presteren om trots op jezelf te kunnen/mogen zijn op zo'n rigide manier eigen kunnen maken. Al is het wel een principe waar je in de westerse wereld als kind erg mee opgevoed (vooral het vergelijkken met anderen, wat aangeleerd wordt door ouders, school, etc, die op hun manier ook niet anders kennen) wordt dus zo´n wonder is het ook eigenlijk niet. Volwassene blijven die mentaliteit vaak behouden; beter willen zijn dan anderen, meer presteren, aanzien verwerven, etc, allemaal om heel eventjes dat ''zie je nou wel ik ben toch goed genoeg!'' gevoel te hebben, tot dat vervaagt en het weer opnieuw begint.
Iedereen kan het leren, ik ben er zelf ook nog niet maar kom er steeds verder mee, dankbaarheid is iets heel krachtigs, omdat je er actief mee aan de slag kan en het hoe je in het leven staat enorm kan veranderenquote:Op zondag 8 mei 2011 16:06 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Top dat je zo kan leven, menig mens die dit niet kan.
Hoe denk je dat die mensen zich voelen? Zijn zij gelukkig? Tevreden? Hebben ze momenten van echte rust of echt geluk, of alleen momenten waarop ze zich beter willen laten voelen dan anderen en daardoor anderen omlaag 'moeten' halen? Hoe vast zitten zij wel niet in hun eigen gedrag? Gedrag wat niemand echt iets oplevert. De 'behoefte' om jezelf te zien als beter dan anderen komt voort uit het idee niet genoeg te zijn. Bestaat het eigenlijk wel; iemand die beter is dan een ander?quote:Op zondag 8 mei 2011 16:16 schreef vergetenliefde het volgende:
[..]
ik haat die drang van mensen om altijd maar beter te zijn dan anderen.
Tot op zekere hoogte, maar ik haat ook mensen die het geen ruk boeit en een beetje van hot naar her zwalken want ze leven alleen 'voor zichzelf'.quote:Op zondag 8 mei 2011 16:16 schreef vergetenliefde het volgende:
[..]
ik haat die drang van mensen om altijd maar beter te zijn dan anderen.
Maar mensen die per se willen presteren, die doen dat toch ook voor zichzelf?quote:Op zondag 8 mei 2011 17:45 schreef ad0rable het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte, maar ik haat ook mensen die het geen ruk boeit en een beetje van hot naar her zwalken want ze leven alleen 'voor zichzelf'.
Everything in moderation, even moderation.
Uiteindelijk doe je alles voor jezelf. Helaas.quote:Op zondag 8 mei 2011 17:48 schreef vergetenliefde het volgende:
[..]
Maar mensen die per se willen presteren, die doen dat toch ook voor zichzelf?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |