abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 mei 2011 @ 20:46:46 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96450063
Vorig jaar had ik veel last van fruitmot in de appelboom. Dat zijn motjes die hun eitjes in de appel leggen. De worm die hieruit voorkomt boort zich een weg naar buiten, waarbij de appel of te vroeg er al afvalt, of nog rijp wordt maar dan half verrot is.

De appel ziet er dan zo uit. Wat niet is aangetast kun je nog wel opeten, maar je kunt de appels bijvoorbeeld niet bewaren.

Nu zijn er vast verschillende vergiften in omloop om dit ongedierte te bestrijden. Maar omdat ik gewoon 'voor de lol' appels teel, en deze boom in mijn achtertuin staat waar ook mijn kinderen spelen, pak ik het liever op een andere manier aan. Met de hand bestrijden is niet mogelijk, want zo'n motje zie je haast niet en als de appel is aangetast is het te laat.

Iemand tips om dit zonder vergif aan te pakken?
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 6 mei 2011 @ 21:03:14 #2
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96451051
Ik vind zo snel alleen dit: http://www.groen.net/magazine.asp?id=12147
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  † In Memoriam † zaterdag 7 mei 2011 @ 21:00:03 #3
37843 lady-wrb
kortaf
pi_96484218
ik heb dit jaar wederom stippelmot in de appelboom :(
maar dat is dus kennelijk een andere dan jij in je appels hebt zitten?
  zaterdag 7 mei 2011 @ 21:16:02 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96484881
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:00 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb dit jaar wederom stippelmot in de appelboom :(
maar dat is dus kennelijk een andere dan jij in je appels hebt zitten?
Ja, maar stippelmot heb (had) ik ook. Die is trouwens veel minder schadelijk. Bovendien is stippelmot/spinselmot heel eenvoudig te bestrijden. Gewoon die nestjes met rupsen uit de boom plukken, in een emmer gooien en plattrappen. Als er een paar nestjes blijven zitten deert dat sowieso niet. Ze tasten de appels zelf ook niet aan.

De beste tip die ik las (qua milieu en aardig zijn voor dieren) was nog wel het ophangen van wat nestkastjes. Dan gaan daar vinken ofzo broeden, en die kunnen dan lekker dichtbij boodschappen gaan doen!
The End Times are wild
  † In Memoriam † zaterdag 7 mei 2011 @ 22:21:26 #5
37843 lady-wrb
kortaf
pi_96487406
dat ze de appel niet aantasten daar heb je gelijk in.
ze vreten de boom zo kaal dat alle appeltjes in wording dood uit de boom vallen dus er is gewoon geen appel om aan te tasten :(
ik heb dit jaar de appelboom fanatiek in de gaten gehouden, dus bij de eerste tekenen van stippelmot heb ik idd meteen de nesten uit de boom geknipt en in de kliko gemikt.
ik hoop er voor dit jaar maar het beste van. maar voorlopig hangen de appeltjes nog en is de mot zo op het oog weg.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 22:23:51 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96487505
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 22:21 schreef lady-wrb het volgende:
dat ze de appel niet aantasten daar heb je gelijk in.
ze vreten de boom zo kaal dat alle appeltjes in wording dood uit de boom vallen dus er is gewoon geen appel om aan te tasten :(
ik heb dit jaar de appelboom fanatiek in de gaten gehouden, dus bij de eerste tekenen van stippelmot heb ik idd meteen de nesten uit de boom geknipt en in de kliko gemikt.
ik hoop er voor dit jaar maar het beste van. maar voorlopig hangen de appeltjes nog en is de mot zo op het oog weg.
Dan heb je wel extreem veel spinselmot gehad!! Het zou ook kunnen dat je boom te weinig water had, misschien moet je hem in deze droge tijden eens wat extra water geven!
The End Times are wild
  † In Memoriam † zaterdag 7 mei 2011 @ 22:27:15 #7
37843 lady-wrb
kortaf
pi_96487617
nou idd had ik vorig jaar heel veel van die nesten. en toen wist ik nog niet wat het was tot ik ineens echt kluwens rupsen in de boom zag :o
in een week was de boom helemaal kaalgevreten en de appeltjes in wording vielen er op een paar na allemaal af.
de boom heeft het de rest van het seizoen alleen nog druk gehad met nieuw blad maken en uiteindelijk hadden we 1 of 2 kleine appeltjes.

ik heb de boom dit jaar echt met argusogen in de gaten gehouden want het was echt bizar!.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')