quote:
Heuj, mag ik ook 's iets over het hoofd zien en geen tijd hebben

quote:
Op zaterdag 7 mei 2011 21:45 schreef GlowMouse het volgende:Als zijn familie in NL woont en hij alleen maar in België komt om te werken, zal NL hem als inwoner aanmerken. De woonplaats is heel feitelijk ingekleurd, en ik ga even uit van wat je hier heel summier neerzet, dus het kan ook best anders zijn. Inkomstenbelasting zal hij daarom gewoon moeten in NL betalen.
Voor zijn werk in België zal hij in België belastingplichtig zijn (ik ken de Belgische wetgeving niet, maar België mag heffen over het loon en zal daarbij rekening moeten houden met persoonlijke omstandigheden (in de omgekeerde situatie zou NL hra moeten geven bijvoorbeeld)). Dit loon is in NL vrijgesteld (rekenvoorbeeld staat
hier in kolom 2).
Zijn vrouw wordt alleen in NL belast.
Iran wil mogelijk ook heffen op basis van nationaliteit. Daarvoor moet je de Iraanse wet bekijken, en eventueel daarna het belastingverdrag NL - Iran (of het bvdb als dat er niet is).
Met de nuance dat het er nog even vanaf hangt hoeveel dagen die persoon in België zal gaan werken. Als dat onder de 183-dagen komt zal Nederland gewoon (mogen) heffen (zonder verrekening te hoeven verlenen, want België mag dan niet heffen).
Maar gezien het verhaal van TS lijkt het op een fulltime dienstverband.
Verder nog: indien er inderdaad gewoon sprake is van een fulltime dienstverband in België terwijl de persoon in Nederland blijft wonen, zal er geen sprake zijn van het recht hebben op HRA (in het geval van een eigen woning). Hiervoor geldt wel een (algemene) compensatieregeling, waardoor je effectief toch het belastingbedrag dat je zou krijgen indien er wel HRA zou zijn geweest, alsnog kunt krijgen van de BD in Nederland.
Overigens moet je dan wel even opletten met de HRA die de in Nederland werkende partner eventueel heeft.