abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96441646
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:36 schreef Psy-freak het volgende:
De meest waardevolle les die ik heb geleerd is:
"Het overlijden van iemand en daarom rouwen is egoïstisch. "Waarom heb je me verlaten?" DAT is egoïstisch!"

Mogen de mensen die hier niets van af weten/snappen hier even wegblijven.
Ligt aan de manier van overlijden. Toen mijn opa en oma overleden heb ik er bijna geen moeite mee gehad, die hebben geleefd, geknokt, en nu was de koek op. Ik hield en hou nog steeds ontzettend veel van die mensen maar om je af te vragen 'Waarom heb je me verlaten?' Nee, dat heb ik dan ook weer niet.

Maargoed, wil iemand me vertellen in grote lijnen wat er precies aan de hand was met hem?
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:38:39 #27
329603 knuppelhaar
gevalletje onzin
pi_96441649
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:29 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Lees even boven mijn ninja edit. Ben mijn hele jeugd lang depressief geweest, pas toen ik zelf de touwtjes in handen kreeg en met heel veel therapie ben ik daar vanaf gekomen. Ik weet heus wel hoe het is om jezelf elke dag door en door kut te voelen en te wensen dat alles anders was, maar het zit denk ik gewoon in mijn persoonlijkheid om alsmaar door te zetten.
Heb geen zin om persoonlijk te worden maar ik heb óók geen leuke jeugd gehad. Het zit inderdaad in je persoonlijkheid, maar óók in de oorzaak. Heb je meegemaakt wat jij hebt meegemaakt, dan kan je vechten door eruit te komen. Maar niet iedereen zit in de put door zijn verleden.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:40:02 #28
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441698
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:38 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Ligt aan de manier van overlijden. Toen mijn opa en oma overleden heb ik er bijna geen moeite mee gehad, die hebben geleefd, geknokt, en nu was de koek op. Ik hield en hou nog steeds ontzettend veel van die mensen maar om je af te vragen 'Waarom heb je me verlaten?' Nee, dat heb ik dan ook weer niet.
Dus ik moet in leven blijven omdat ik anders mn naaste pijn doe als ik zelfmoord pleeg?
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_96441727
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:38 schreef Psy-freak het volgende:
Hoe arrogant moet je wel niet zijn om te beslissen over andermans leven, bah.
Uiteindelijk doet iedereen dat wel, niet alleen uit egoisme, maar ook omdat ze weten (denken te weten) dat de toekomst er voor iemand nog een stuk beter uit kan zien, dan zij zelf op zo'n moment kunnen geloven.

Als een vriend tegen je verteld, dat die zelfmoord wil gaan plegen zeg je ook niet "Okay, jou keuze, succes."
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:41:38 #30
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441765
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:40 schreef Myraela het volgende:

[..]

Uiteindelijk doet iedereen dat wel, niet alleen uit egoisme, maar ook omdat ze weten (denken te weten) dat de toekomst er voor iemand nog een stuk beter uit kan zien, dan zij zelf op zo'n moment kunnen geloven.

Als een vriend tegen je verteld, dat die zelfmoord wil gaan plegen zeg je ook niet "Okay, jou keuze, succes."
Dat heb ik een aantal keer gezegd.
pi_96441803
Nou ja, de grote vraag is natuurlijk: is iemand die zich suïcideert 'toerekeningsvatbaar', om het zo maar te stellen. In sommige situaties wel, maar in veel gevallen ook niet, kan ik me zo voorstellen. Suïcide is immers zo slecht voor het functioneren van een persoon, dat het moeilijk aan te nemen is dat het een verstandig besluit is (bijvoorbeeld vanuit evolutionair oogpunt gezien). Ik denk dus dat de meeste beslissingen tot suïcide door zieke breinen worden genomen.

Daarom is er ook weinig egocentrisch, lafs of juist dappers aan, maar is het gewoon een uiting van een psychiatrische aandoening. In hoeverre je deze aandoening (bijvoorbeeld na een mislukte suïcidepoging) moet behandelen zal natuurlijk liggen aan welke therapie er in het verleden is geprobeerd en in hoeverre er van een balans- danwel impulssuïcide sprake is.
pi_96441830
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:41 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

En jij denkt niet dat die persoon dan nog te redden is? Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik het zonder protest zou laten gebeuren.
pi_96441848
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:42 schreef dotKoen het volgende:
Nou ja, de grote vraag is natuurlijk: is iemand die zich suïcideert 'toerekeningsvatbaar', om het zo maar te stellen. In sommige situaties wel, maar in veel gevallen ook niet, kan ik me zo voorstellen. Suïcide is immers zo slecht voor het functioneren van een persoon, dat het moeilijk aan te nemen is dat het een verstandig besluit is (bijvoorbeeld vanuit evolutionair oogpunt gezien). Ik denk dus dat de meeste beslissingen tot suïcide door zieke breinen worden genomen.

Daarom is er ook weinig egocentrisch, lafs of juist dappers aan, maar is het gewoon een uiting van een psychiatrische aandoening. In hoeverre je deze aandoening (bijvoorbeeld na een mislukte suïcidepoging) moet behandelen zal natuurlijk liggen aan welke therapie er in het verleden is geprobeerd en in hoeverre het een balans- danwel impulssuïcide sprake is.
Helemaal mee eens. :)
pi_96441873
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:40 schreef Myraela het volgende:

[..]

ik zeg dat dan wel... :') , maar dan zeg ik er wel bij dat het helemaal geen mooie dag ervoor is.. en dat morgen altijd beter is zolang het morgen ook maar morgen is ;)
dus
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:44:54 #35
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441878
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:43 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En jij denkt niet dat die persoon dan nog te redden is? Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik het zonder protest zou laten gebeuren.
Ik zou niet met mezelf kunnen leven als diegene het niet doet.

Trouwens, de mensen die dat van mij hoorde leven nog.
pi_96441914
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:44 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Want? Dat zou inhouden dat die persoon hulp heeft gezocht. Vaak genoeg hebben mensen spijt van een zelfmoordpoging en zijn blij nog te leven. Ook vaak genoeg niet, en dan lukt het later alsnog, maar dat risico zou ik wel willen nemen.
pi_96441922
quote:

[..]

Dat komt omdat jij ze hebt afgeleid en geshockeerd, waardoor ze na gaan denken en hun besluit in heroverweging nemen ;)
dus
pi_96441935
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:41 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Apart.

Ik begrijp zelfmoord. Maar ik zou het toch altijd willen helpen voorkomen. Met woorden overigens, ik zou iemand niet ongewild laten opnemen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:47:05 #39
338174 flap_konijn
konijnen zijn lief!
pi_96441939
zelf heb ik onlangs iemand verloren hier door en daar heb ik zelf enorm veel moeite mee niet het feit dat hij dit gedaan heeft maar gewoon dat ik hem gruwelijk mis. jochie had zoveel problemen in zijn hoofd dat viel niet meer op te lossen het kwam ondanks dat heel onverwacht en geloof me ik heb in de jaren dat ik hem gekend heb ontzettend hard me best gedaan maar hij kon het leven gewoon niet aan.

Dit was zijn besluit en daar moet ik mee leren leven hoe kut het ook is.
pi_96441945
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:38 schreef knuppelhaar het volgende:

[..]

Heb geen zin om persoonlijk te worden maar ik heb óók geen leuke jeugd gehad. Het zit inderdaad in je persoonlijkheid, maar óók in de oorzaak. Heb je meegemaakt wat jij hebt meegemaakt, dan kan je vechten door eruit te komen. Maar niet iedereen zit in de put door zijn verleden.
Persoonlijk worden heb ik ook geen zin in daarom heb ik alleen een paar hoofd termen gebruikt waar verder niet op in gegaan hoeft te worden. Het is alleen wat jij zei dat als je het niet kan begrijpen je niets ergs hebt meegemaakt, niet waar is. Ik heb er vaak zat aan gedacht, zag ook geen uitweg, dan maar op dat punt blijven voorlopig en hopen dat het uiteindelijk beter gaat. Op een gegeven moment ben ik op eigen initiatief maar hulp gaan zoeken bij instellingen, en daar ben ik blij mee, heeft me gebracht naar wie ik vandaag ben, een gelukkige jonge dame met een mooi leven in het verschiet.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:47:24 #41
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441950
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Want? Dat zou inhouden dat die persoon hulp heeft gezocht. Vaak genoeg hebben mensen spijt van een zelfmoordpoging en zijn blij nog te leven. Ook vaak genoeg niet, en dan lukt het later alsnog, maar dat risico zou ik wel willen nemen.
Wat maakt dat nou uit? Je bent weg. Als je dat wilt, prima. Ik studeer psychologie en ik weet best dat 99% een schreeuw om aandacht is, daarom juist.
  Admin vrijdag 6 mei 2011 @ 17:47:25 #42
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_96441952
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:42 schreef dotKoen het volgende:

Daarom is er ook weinig egocentrisch, lafs of juist dappers aan, maar is het gewoon een uiting van een psychiatrische aandoening. In hoeverre je deze aandoening (bijvoorbeeld na een mislukte suïcidepoging) moet behandelen zal natuurlijk liggen aan welke therapie er in het verleden is geprobeerd en in hoeverre het een balans- danwel impulssuïcide sprake is.
Even een andere weg inslaan:
érg ziek hoef je nieteens te zijn.
Recent heb ik medicatie gekregen die volledig verkeerd viel wat depressie en suicidale gedachten opleverden.

Zaken zijn nooit zwart/wit.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_96441983
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:47 schreef Myraela het volgende:

[..]

Apart.

Ik begrijp zelfmoord. Maar ik zou het toch altijd willen helpen voorkomen. Met woorden overigens, ik zou iemand niet ongewild laten opnemen.
Behalve als ik er overtuigd van zou zijn dat het zou helpen in dat specifieke geval. Als iemand echt chronisch depressief is of wat dan ook, dan ga ik die lijdensweg niet verlengen. Maar zoiets is moeilijk te bepalen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:48:24 #44
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441984
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:46 schreef Evie het volgende:

[..]

Dat komt omdat jij ze hebt afgeleid en geshockeerd, waardoor ze na gaan denken en hun besluit in heroverweging nemen ;)
Nee, mensen hebben aandacht nodig.
pi_96441986
quote:

[..]

De meeste suicidale mensen hebben nog veel kans op een lang en gelukkig leven. Ik zou niet zo kunnen stellen dat het jammer is wanneer iemand dat niet doet.
Aangezien die mensen vaak nog niet doorhebben dat de situatie waarin ze verkeren genoeg andere uitwegen hebben dan deze fatale optie..
dus
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:48:43 #46
262 Re
Kiss & Swallow
pi_96441995
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:44 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. :)
nou, het is natuurlijk zeer klinisch omschreven, en een heleboel aandoeningen zijn gewoon onbehandelbaar. Aan de andere kant wil men er natuurlijk in de psychiatrie niet aan dat iemand zo'n rationele beslissing toch ook echt zelf neemt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:48:51 #47
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96441998
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:47 schreef yvonne het volgende:

[..]

Even een andere weg inslaan:
érg ziek hoef je nieteens te zijn.
Recent heb ik medicatie gekregen die volledig verkeerd viel wat depressie en suicidale gedachten opleverden.

Zaken zijn nooit zwart/wit.
Dat heb ik ook gehad, de gedachtes dan.
pi_96442024
Ik ken overigens wel een geval van zelfmoord die zeer egoïstisch was en waar je kippenvel van krijgt.

Mijn vriendin zat een paar maanden geleden in de trein en daar sprong iemand voor. Dat is al egoïstisch en de conductrice was helemaal van slag. Zij vertelde dit aan mijn vader die ook bij de NS zit. Een paar dagen gingen voorbij tot hij thuis kwam met het verhaal waarom die conductrice zo van slag was.

Ze was een gescheiden vrouw en had een kind van een paar jaar oud. Het ging niet zo soepel tussen de man en de vrouw. De man had aangegeven dat hij zo niet verder kon. Hij kon de situatie niet accepteren en dreigde met zelfmoord door zich voor de trein te gooien. Dat deed hij dus. Zeer waarschijnlijk weloverwogen op de trein waarop zij op dat moment aan het werk was.

Vraag mij nog steeds af hoe die meters moeten zijn geweest voor haar toen ze uit de trein stapte en zag dat hij het was.
pi_96442025
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:48 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Behalve als ik er overtuigd van zou zijn dat het zou helpen in dat specifieke geval. Als iemand echt chronisch depressief is of wat dan ook, dan ga ik die lijdensweg niet verlengen. Maar zoiets is moeilijk te bepalen.
Als ik zou weten dat het een impulsactie zou zijn, afhankelijk van de situatie. Ja okay. Als ik iemand al jaren zie knokken, ga ik het inderdaad niet uitstellen.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:49:39 #50
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_96442028
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:48 schreef Evie het volgende:

[..]

De meeste suicidale mensen hebben nog veel kans op een lang en gelukkig leven. Ik zou niet zo kunnen stellen dat het jammer is wanneer iemand dat niet doet.
Aangezien die mensen vaak nog niet doorhebben dat de situatie waarin ze verkeren genoeg andere uitwegen hebben dan deze fatale optie..
Jij weet als geen ander dat ik psychologie studeer, daarmee zeg ik niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik weet heel goed dat mensen aandacht nodig hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')