abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:27:02 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96438767
Klagers van kastje naar de muur

Voor klachten over banken, verzekeraars of andere financieel dienstverleners is er een speciaal klachteninstituut. Daar is nu veel kritiek op.

Sinds 2007 hebben we in Nederland één loket voor klachten over financieel dienstverleners. Als u er met uw bank, verzekeraar of tussenpersoon niet uitkomt, kunt u daar aankloppen voor een onafhankelijke behandeling van uw klacht. Nu blijkt echter dat de klachten niet bepaald naar behoren afgehandeld worden.

In het Financieel Dagblad vertellen huidige en voormalige medewerkers van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) dat er bij deze organisatie bewust beleid gevoerd wordt om klagende consumenten af te schepen. Klachten worden afgedaan zonder echt onderzoek en zonder een goede motivering. Waarom? Er is te weinig geld om het beter te doen…

Het frappante is, dat het Kifid betaald wordt door de sector zelf. De banken en verzekeraars hebben bovendien een grote stem in het bestuur van het klachtenorgaan: zes van de tien bestuursleden worden geleverd door de financiële sector. Het budget dat het Kifid krijgt, is eigenlijk ieder jaar weer te beperkt om een goede klachtenafhandeling uit te voeren. Jonge, onervaren juristen moeten de grote hoeveelheden klachten zo snel mogelijk wegwerken. Het effect is dat veel klachten worden afgewimpeld met een standaardverhaal.

In 2009 boekte slechts 15% van de 8.000 klagers resultaat. De andere 6.800 klachten werden afgeketst. Omdat ze onterecht waren? Of omdat het onafhankelijke klachteninstituut de klachten niet serieus bekeken heeft?

http://www.geldenrecht.nl(...)ket-afpoeiercentrale
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:31:11 #2
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96438956
Financieel klachtenloket wimpelt veel klagers af

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voert bewust beleid om klagende consumenten zo veel mogelijk af te schepen. :D

Dat zeggen huidige en voormalige medewerkers van het klachtenorgaan, dat wordt gefinancierd en bestuurd door banken en verzekeraars.

Volgens de medewerkers wimpelt Kifid het overgrote deel van de consumenten af, zonder genoeg onderzoek en zonder deugdelijke motivering. De directie stuurt hier volgens hen op aan omdat banken en verzekeraars te weinig geld fourneren. 'Honderden, misschien wel duizenden klagers hebben hierdoor onterecht nul op het rekest gekregen', aldus een jurist die al jaren bij Kifid werkt. 'Kifid stuurt een hoop klagers met een kluitje het riet in.'

Onafhankelijk en onpartijdig
Kifid verwerpt de interne kritiek. 'De consument kan rekenen op een onafhankelijke en onpartijdige klachtenafhandeling', zegt directeur Kees Oosterholt. 'Ons budget houdt grosso modo gelijke tred met de explosieve groei aan klachten', aldus de directeur.

Kifid heeft sinds de oprichting in 2007 het aantal klachten zien groeien van circa 4000 naar 8000 in 2009. Het budget groeide volgens Kifid van ¤ 4,2 mln in 2007 naar ¤ 6,1 mln in 2009. Volgens de critici hinkt het budget achter de klachten aan. Pas in 2010 bedraagt het budget ¤ 9 mln. 'Het extra geld is onvoldoende en komt te laat.' Zij zeggen dat de afdoening van klachten via een sjabloon met standaardmotivering hierdoor de norm is geworden.

Hoger budget
De begroting van Kifid wordt vastgesteld door een tienkoppig bestuur, waarin de financiële sector zes zetels heeft. Critici stellen al langer dat deze constructie de kwaliteit van klachtenafhandeling belemmert. De minister van Financiën doet binnenkort een voorstel om de structuur en de financiering van Kifid aan te passen.

Volgens de medewerkers die deze krant heeft gesproken, heeft de directie van Kifid zich veel te weinig ingespannen om een hoger budget te krijgen toen het aantal klachten in 2008 sterk steeg. 'Banken en verzekeraars zeiden tijdens de crisis: 'Als wij moeten bezuinigen, dan kan Kifid ook met beperkte middelen toe. Oosterholt kon geen vuist maken tegen de financiële sector.'

Uitgekleed
In plaats daarvan heeft Oosterholt de klachtenbehandeling uitgekleed, zeggen de interne critici. Hij schakelde detacheerder Eiffel in. Die moest de snel oplopende achterstanden bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening wegwerken. De Ombudsman is de toegangspoort tot de klachtenprocedure van Kifid. 'De Eiffel-brigade bestaat uit jonge, vaak onervaren juristen. Zij ketsen het overgrote deel van de klachten zonder onderzoek en met een korte standaardmotivering af.'

In 2009 bereikte de Ombudsman voor 15% van de klagers resultaat. De rest werd de deur gewezen.

Inmiddels zitten de ingehuurde Eiffel-krachten ook bij de geschillencommissie, de volgende fase in de klachtenprocedure. 'Ons werk is uitgehold. Kifid komt zijn belofte aan de consument niet na', zegt een jurist, die uit onvrede hierover is opgestapt.

Moeite
De ontevreden medewerkers zeggen hun ongenoegen te hebben geuit. 'We drongen aan op budgetverhoging, zodat meer ervaren juristen konden worden aangenomen. De verhoging bleef beperkt en een aanzienlijk deel van het extra geld wordt elke maand overgemaakt naar Eiffel.'

De vorig jaar vertrokken Ombudsman Jan Wolter Wabeke zou volgens de bronnen moeite hebben gehad met de gang van zaken. Daarom heeft hij volgens hen gepleit voor hervorming. Wabeke wil nu geen commentaar leveren. Hij is opgevolgd door Nol Monster

http://www.fd.nl/artikel/(...)pelt-veel-klagers-af
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:33:28 #3
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_96439037
Kifid: voldoende middelen voor zorgvuldige klachtenafwikkeling

In het Financiële Dagblad van 21 april 2011 is de zorg geuit dat Kifid onvoldoende financiële middelen zou hebben om klachten zorgvuldig en rechtvaardig te behandelen. Het bestuur, de financieel ombudsman en de voorzitters van de geschillencommissie en de commissie van beroep vinden die zorg ongegrond. Want de financiering van de klachtenafwikkeling is in orde.

Bij Kifid krijgt een klager de aandacht die zijn zaak nodig heeft. _O-

http://www.kifid.nl/overk(...)chtenafwikkeling-/49
pi_96439196
Bankiers zijn eigenlijk dieven.
  maandag 30 mei 2011 @ 09:18:14 #5
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97486379
Banken hinderden Wabeke

Ombudsman financiële dienstverlening Jan Wolter Wabeke stapte vorig jaar gefrustreerd op bij klachtenorgaan Kifid omdat hij werd tegengewerkt door het bestuur en de directie. Dat blijkt uit gesprekken met ingewijden en een brief van de voormalige directiesecretaresse van Kifid aan het
bestuur.

Zo zou de secretaresse van Kifid-directeur Kees Oosterholt opdracht hebben gekregen om post en telefoontjes voor Wabeke te filteren en uitnodigingen voor vergaderingen, interviews of tv-programma's te onderscheppen. Daarmee zou moeten worden voorkomen dat Wabeke een te groot publiek profiel zou krijgen en openbare uitspraken zou doen die de financiële sector niet bevallen. In het bestuur van Kifid domineren banken en verzekeraars. (FD, p. 1)

Banken :r

[ Bericht 1% gewijzigd door ikweethetookniet op 30-05-2011 13:56:26 ]
pi_97487133
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 16:37 schreef GoudIsEcht het volgende:
Bankiers zijn eigenlijk dieven.
Bankiers en verzekeraars zijn gewoon dieven, geholpen door de overheid kunnen ze onbeperkt legaal stelen.

Wees verstandig en koop geen financiele producten meer, pas als we dit tuig hard raken in de portemonnee gaan ze zich misschien ooit nog bekommeren om het welzijn van de klant.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  maandag 30 mei 2011 @ 10:43:21 #7
37248 BertV
Klei indiaan
pi_97488448
Iedereen weet dit. Consumenten zijn zielenpieten.
Houd ze wat leengeld voor de neus en alle principes smelten als sneeuw voor de zon.
Net bankiers.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 30 mei 2011 @ 10:48:19 #8
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_97488583
-weg, dit soort rommel hou je maar op je eigen site-

[ Bericht 37% gewijzigd door Bolkesteijn op 30-05-2011 13:53:35 ]
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
  maandag 30 mei 2011 @ 14:09:12 #9
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97494811
Financiële ombudsman Wabeke stapte uit frustratie om tegenwerking vervroegd op

Ombudsman financiële dienstverlening Jan Wolter Wabeke is vorig jaar gefrustreerd opgestapt bij klachtenorgaan Kifid omdat hij werd tegengewerkt door het bestuur en de directie.

Dit blijkt uit een brief die de voormalige directiesecretaresse van Kifid aan het bestuur heeft geschreven, en uit gesprekken met bronnen rond het financiële klachtenorgaan. In de brief staat dat Kifid-directeur Kees Oosterholt haar opdracht gaf om Wabeke te 'bespioneren' door e-mail, post en telefoontjes die voor hem binnenkwamen te filteren. Zij moest onder andere uitnodigingen voor vergaderingen, interviews of tv-programma's onderscheppen. Oosterholt probeerde zo te verhinderen dat Wabeke een te groot publiek profiel zou krijgen en openbare uitspraken zou doen die de financiële sector niet bevallen.

Aanpassing structuur
Het bestuur van Kifid, waarin banken en verzekeraars domineren, werkte Wabeke verder tegen door het budget voor klachtenbehandeling klein te houden. Ook bekritiseerden bestuursleden Wabeke in de wandelgangen over zijn stellingnames in specifieke dossiers, zoals de provisies die verzekeraars aan tussenpersonen betalen en zogeheten bloc-clausules in verzekeringen.

Wabeke en de secretaresse, die ook uit ongenoegen over de handelswijze van bestuur en directie bij Kifid is opgestapt, bevestigen de inhoud van de brief. Verder geven zij geen commentaar. Wabeke zegt alleen dat hij 'niet voor niets' in de Tweede Kamer heeft 'aangedrongen op aanpassing van de structuur van Kifid'. Kifid is nu een stichting die door banken, verzekeraars en tussenpersonen wordt bestuurd en gefinancierd.

Wabekenorm
Wabeke stelde in 2008 de 'Wabekenorm' op, die de norm is geworden bij schikkingen in de woekerpolisaffaire in de verzekeringssector. Hij wil niet zeggen of druk vanuit de financiële sector de norm te voordelig voor verzekeraars heeft doen uitpakken.

Het bestuur van Kifid ontkent het bestaan van de brief niet. Volgens de nieuwe voorzitter Alfred Hammerstein is het bestuur bezig met een onderzoek naar 'de gegrondheid van klachten van oud-werknemers'. Hammerstein voegt daaraan toe dat de klachten 'geen aanleiding zijn voor de veronderstelling dat de Ombudsman zijn werk niet onafhankelijk en deugdelijk zou doen'.

Zware kritiek
Kort geleden schreef Het Financieele Dagblad dat (ex)-Kifidmedewerkers zware kritiek hebben op het volgens hen slechte functioneren van het instituut en van directeur Oosterholt, die een 'schrikbewind' zou voeren. Zij menen dat het Kifid 'consumenten bewust met een kluitje het riet in stuurt'. Een reeks Kifid-medewerkers is na een arbeidsconflict met Oosterholt opgestapt.

Wabeke vertrok in september vorig jaar terwijl hij eigenlijk tot 2012 zou aanblijven. Begin vorig jaar zei hij aan een commissie van de Tweede Kamer dat Kifid een overheidsorgaan moet worden. Hij wilde dat al bij de oprichting in 2007, maar de financiële lobby heeft dat verhinderd, zei hij vorig jaar in een interview. 'De banken waren tegen de benoeming van een Ombudsman. De bankwereld was bezorgd over zijn macht.'

Nieuwe structuur
Minister van Financiën De Jager komt binnenkort op aandringen van de Tweede Kamer met een voorstel voor een nieuwe structuur van Kifid. Die wil dat de Ombudsman een overheidsorgaan wordt.

http://www.fd.nl/artikel/22290490/banken-hinderen-ombudsman

Lekker sfeertje daar :X
  maandag 30 mei 2011 @ 14:41:11 #10
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_97495989
Kees Oosterholt (VVD) saboteert financiële Ombudsman.
Weer typisch zo'n VVD opportunist. En waarom doet deze zak hooi dit:


De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_97496367
Censuur doe alsjeblieft niet zo kinderachtig. Je weet heel goed dat het plaatje dat je postte niet op dit forum thuis hoort.
pi_97497343
Het is wel typerend dat een VVD stroman de belangen van de financiele maffia op alle mogelijke manieren probeert te verdedigen :X
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 31 mei 2011 @ 11:04:12 #13
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97532493
Plan voor nieuwe structuur Kifid

Minister De Jager van Financiën werkt aan een voorstel om het Kifid onafhankelijker te maken van de financiële sector. Voor het zomerreces moeten er een plan liggen voor de nieuwe structuur van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. De Tweede Kamer gaat de minister vandaag vragen stellen naar aanleiding van het bericht dat Ombudsman Jan Wolter Wabeke gefrustreerd vervroegd is opgestapt omdat hij zou zijn tegengewerkt door de directie van Kifid. (FD, p. 15, VK, p. 21)

[ Bericht 1% gewijzigd door ikweethetookniet op 31-05-2011 13:33:22 ]
  dinsdag 31 mei 2011 @ 13:36:28 #14
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97537469
'Financiële Ombudsman is nu papieren tijger'

De minister van Financiën werkt aan een voorstel om het Kifid onafhankelijker te maken van de financiële sector. De Kamer heeft er al minder vertrouwen in dat banken, verzekeraars en tussenpersonen het zelf kunnen regelen. _O-

Minister van Financiën Jan Kees de Jager heeft beloofd voor het zomerreces met een plan te komen voor de nieuwe structuur van het Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, waar ook de Ombudsman deel van uitmaakt. Toch zal de Tweede Kamer hem vandaag al ondervragen over de kwestie.

Aanleiding is het bericht gisteren in Het Financieele Dagblad dat Financiële Ombudsman Jan Wolter Wabeke vorig jaar gefrustreerd vervroegd bij Kifid is opgestapt omdat hij is tegengewerkt en onder druk is gezet door het bestuur en de directie. De directiesecretaresse schreef in een brief dat zij Wabeke moest bespioneren. :X

Nieuwe aanwijzing
De meeste Kamerfracties zien het bericht als een nieuwe aanwijzing dat Kifid en de Ombudsman niet onafhankelijk werken. 'Juist omdat er in de financiële sector nu geen organisatie is die de belangenvan consumenten behartigt, is het des te belangrijker dat de Ombudsman zijn werk in alle onafhankelijkheid kan doen', zegt Ronald Plasterk (PvdA). Van Matthijs Huizing (VVD), Roland van Vliet (PVV), Wouter Koolmees (D66) en Ewout Irrgang (SP) zijn soortgelijke geluiden te horen.

'Dit bevestigt de berichten die wij al eerder hoorden van de commissie-De Wit', zegt Elly Blanksma (CDA). Deze Kamercommissie deed vorig jaar al een aanbeveling om het klachtenorgaan een semi-overheidsorgaan te maken, onder meer na een getuigenis van Wabeke, die toen nog in functie was. Blanksma: 'De Ombudsman is nu een papieren tijger, een lege huls.'

Benoemingen
Als het aan het Kifid ligt, gaat De Jager niet zo ver als de Tweede Kamer wil. Oud-rechter Bert van Delden, zelf lang verbonden aan een voorganger van Kifid, ziet een tussenoplossing. Hij meent dat de onafhankelijkheid van het bestuur is gewaarborgd als Kifid met het ministerie van Financiën overlegt over benoemingen. Dat gebeurt nu niet. De formele verantwoordelijkheid voor de benoemingen zou komen te liggen bij de president van de Haagse rechtbank.

Maar ook deze gewijzigde vorm van coöptatie vindt in de ogen van de Kamer geen genade. 'Dan blijf je rondcirkelen in hetzelfde clubje mannen als nu', aldus Plasterk (PvdA). De fracties willen dat in ieder geval de Ombudsman publiekrechtelijk wordt gemaakt. De meningen verschillen over de vraag of de Ombudsman deel moet uitmaken van de AFM. Voor Ewout Irrgang (SP) is dat 'zeker een optie'. Matthijs Huizing (VVD) 'weet dat nog niet'. Over de vraag of de geschillen- en beroepscommissie, de andere twee treden van Kifid, ook publiekrechtelijk moeten worden, is ook geen consensus.

Geen verrassing
Voor Hein Blocks, oud-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken en in 2007 interim-directeur van Kifid, zijn de bestuursproblemen geen verrassing. 'Ik zag in 2007 al dat vertegenwoordigers van de financiële sector in het bestuur vooral branchepolitieke belangen verdedigden. Het is een cliché, maar met de kennis van nu hadden we het Kifid toen anders moeten inrichten.' :|W ;(

http://www.fd.nl/artikel/(...)sman-papieren-tijger
  woensdag 27 juli 2011 @ 17:15:09 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101684462
Voorman Kifid weg na kritiek

Met het vertrek van directeur Kees Oosterholt gaat het klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) een nieuwe fase in. Oosterholt was de eerste directeur van het klachtenloket, dat in 2007 het licht zag als een initiatief van banken, verzekeraars, tussenpersonen en de effectenindustrie om klachten van consumenten af te handelen.

De afgelopen tijd werd felle kritiek geuit op het Kifid en het gebrek aan onafhankelijkheid en efficiency. Zo stelde onder andere toezichthouder de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de legitimiteit van het orgaan ter discussie. AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren zette onder meer vraagtekens bij de financiering van het instituut door de sector zelf.

Zowel vertegenwoordigers van intermediairvereniging Adfiz als branchevereniging het Verbond van Verzekeraars hebben hun zetel al opgegeven om onafhankelijke personen zitting te laten nemen in het bestuur. Eind van deze maand wordt een nieuwe organisatiestructuur bekendgemaakt. Dit gebeurt overigens in overleg met minister De Jager (Financiën).

Volgens een woordvoerder van Kifid is er behoefte aan een andere stijl en past Oosterholt niet meer in de organisatie.

De directeur raakte onlangs in opspraak nadat er een geheime brief naar buiten kwam. Een voormalige directiesecretaresse zou door Oosterholt zijn opgedragen om bij de oudombudsman Jan Wolter Wabeke te spioneren.

Www.dft.nl
  woensdag 5 oktober 2011 @ 07:54:47 #17
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_102722535
Kifid op de schop

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), waar consumenten met hun klachten over verzekeraars, banken en tussenpersonen terechtkunnen, komt onder direct toezicht te staan van minister De Jager (Financiën).

De bewindsman moet voortaan instemmen met de benoeming van het bestuur en de financieel ombudsman. Ook moet hij zijn goedkeuring geven voor de begroting en statutenwijzigingen.

Het volgt hiermee de adviezen op die de minister in juni deed. De instantie ligt al langere tijd onder vuur, onder meer vanwege de grote achterstanden bij de klachtenbehandeling. Ook werden er onder meer door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vraagtekens gezet bij de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van het orgaan.

„Het Kifid moet een onafhankelijk en onpartijdig instituut zijn. Dat is belangrijk voor de financiële sector en voor de consument. We begrijpen de maatschappelijke kritiek en voeren daarom vergaande vernieuwingen door”, reageerde de nieuwe bestuursvoorzitter Fred Hammerstein gisteren.

In mei gaven Kifid-bestuursleden uit de financiële sector al hun zetel op. Verder maakte financieel ombudsman Nol Monster bekend voortaan voorafgaand aan zijn bemiddeling eerst te beoordelen of een ingediende klacht terecht is. Het klachtenloket kreeg als gevolg van de economische crisis te maken met een explosieve stijging. Het aantal klachten groeide van 4000 naar 8000 meldingen per jaar.

www.fd.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')