Een vriendin van mij woont in een studentenhuis waar ze 1 juni uit moet. Dit wist ze ongeveer in maart. Zij heeft meteen rondgekeken voor een nieuwe huurwoning en vond een studio aangeboden door Direct Wonen. Deze studio was 'in de maak' en de planning was dat deze half april opgeleverd werd.
Aangezien mijn vriendin niet door Direct Wonen op de hoogte werd gehouden over de stand van zaken wat betreft de oplevering, nam zij steeds zelf contact op. Uiteindelijk bleek, zoals verwacht, de studio niet klaar te zijn half april en werd haar verteld dat dit 1 mei zou zijn. Eind april ging mijn vriendin een kijkje nemen in het gebouw en nog steeds was de studio niet klaar, waarna ze nogmaals contact opnam met DW om hierover te informeren en haar ontevredenheid te uiten.
Ook is haar beloofd dat DW meer duidelijkheid zou bieden over internet en het precieze adres ivm aanvragen huursubsidie. Steeds kreeg zij geen antwoord en moest zij zelf initiatief nemen om DW hierover te informeren. Dit, terwijl zij 917 euro aan bemiddelingskosten heeft betaald. (De meesten zullen Kassa wel gezien hebben over bemiddelingskosten waarbij bleek dat zo'n DW dit niet eens mag vragen voor de diensten die zij leveren.. Maar dit nu even terzijde.)
Dus nog steeds geen antwoord op al haar vragen. Opnieuw gebeld en zij kreeg antwoord dat DW te weinig wist over haar vragen en raadde aan om contact op te nemen met de eigenaar.
Uiteindelijk bericht van de eigenaar gehad waaruit bleek dat de eigenaar nog niet eens met DW had ingestemd over de huurkosten van de studio. Hij geeft aan dat de huurprijs totaal 790 euro (inclusief) zou zijn, in plaats van de 550 inclusief zoals DW de studio aanbood. Hierdoor is mijn vriendin akkoord gegaan met het contract omdat zij dan huursubsidie kan aanvragen. Met de prijs van de eigenaar 'die haar wel tegemoet wil komen door 700 euro huur', kan ze dit niet meer aanvragen. Tevens denkt de eigenaar 'dat ze er 31 mei waarschijnlijk wel in kan'.
Dat de eigenaar het in eerste instantie niet eens zou zijn met DW is natuurlijk niet haar probleem!
Hoe ga je dit aanpakken..? Ik geloof dat de vader van mijn vriendin uitzoekt of hij advies kan krijgen hierover van rechtsbijstand, maar ik ben benieuwd wat jullie advies of tips hierover is!