abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_96432290
Een vriendin van mij woont in een studentenhuis waar ze 1 juni uit moet. Dit wist ze ongeveer in maart. Zij heeft meteen rondgekeken voor een nieuwe huurwoning en vond een studio aangeboden door Direct Wonen. Deze studio was 'in de maak' en de planning was dat deze half april opgeleverd werd.

Aangezien mijn vriendin niet door Direct Wonen op de hoogte werd gehouden over de stand van zaken wat betreft de oplevering, nam zij steeds zelf contact op. Uiteindelijk bleek, zoals verwacht, de studio niet klaar te zijn half april en werd haar verteld dat dit 1 mei zou zijn. Eind april ging mijn vriendin een kijkje nemen in het gebouw en nog steeds was de studio niet klaar, waarna ze nogmaals contact opnam met DW om hierover te informeren en haar ontevredenheid te uiten.
Ook is haar beloofd dat DW meer duidelijkheid zou bieden over internet en het precieze adres ivm aanvragen huursubsidie. Steeds kreeg zij geen antwoord en moest zij zelf initiatief nemen om DW hierover te informeren. Dit, terwijl zij 917 euro aan bemiddelingskosten heeft betaald. (De meesten zullen Kassa wel gezien hebben over bemiddelingskosten waarbij bleek dat zo'n DW dit niet eens mag vragen voor de diensten die zij leveren.. Maar dit nu even terzijde.)

Dus nog steeds geen antwoord op al haar vragen. Opnieuw gebeld en zij kreeg antwoord dat DW te weinig wist over haar vragen en raadde aan om contact op te nemen met de eigenaar.
Uiteindelijk bericht van de eigenaar gehad waaruit bleek dat de eigenaar nog niet eens met DW had ingestemd over de huurkosten van de studio. Hij geeft aan dat de huurprijs totaal 790 euro (inclusief) zou zijn, in plaats van de 550 inclusief zoals DW de studio aanbood. Hierdoor is mijn vriendin akkoord gegaan met het contract omdat zij dan huursubsidie kan aanvragen. Met de prijs van de eigenaar 'die haar wel tegemoet wil komen door 700 euro huur', kan ze dit niet meer aanvragen. Tevens denkt de eigenaar 'dat ze er 31 mei waarschijnlijk wel in kan'.
Dat de eigenaar het in eerste instantie niet eens zou zijn met DW is natuurlijk niet haar probleem!

Hoe ga je dit aanpakken..? Ik geloof dat de vader van mijn vriendin uitzoekt of hij advies kan krijgen hierover van rechtsbijstand, maar ik ben benieuwd wat jullie advies of tips hierover is!
pi_96432466
Voor haar 10 anderen.
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_96432544
Dat klopt, vandaar dat je ook graag er alles aan wil doen om het dan toch te krijgen zoals is afgesproken.
pi_96432569
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:01 schreef Ananajasje het volgende:
Dat klopt, vandaar dat je ook graag er alles aan wil doen om het dan toch te krijgen zoals is afgesproken.
Heeft ze het zwart op wit?
Ik ben HSG-Bomber niet.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:02:43 #5
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_96432589
Als ze niet op papier heeft dat ze er voor 550 inkon, geef ik haar weinig kans
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_96432627
Ja ze heeft een contract ondertekend. Ook nog zelf een bijlage eraan toegevoegd waarin ze afspraken beschreef over de staat van oplevering, die niet in het 'standaard' contract stonden.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:05:06 #7
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_96432691
In dat geval, bureau rechtshulp.

En een tip voor de volgende keer, probeer dergelijke 'dienstverlenende' instanties een beetje te mijden, het zijn de nieuwe huisjesmelkers.
pi_96432734
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:05 schreef hooibaal het volgende:
In dat geval, bureau rechtshulp.

En een tip voor de volgende keer, probeer dergelijke 'dienstverlenende' instanties een beetje te mijden, het zijn de nieuwe huisjesmelkers.
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_96432742
Ja dat had ikzelf ook al door. Maargoed als er dan nergens een fatsoenlijke woning wordt aangeboden in de korte tijd dat zij moest beslissen, moet je toch iets.
Zeker na het zien van Kassa was ik ook zo boos! Maar wil je die bemiddelingskosten weer terugeisen, moet je eerst naar de kantonrechter.
pi_96432820
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:06 schreef Ananajasje het volgende:
Ja dat had ikzelf ook al door. Maargoed als er dan nergens een fatsoenlijke woning wordt aangeboden in de korte tijd dat zij moest beslissen, moet je toch iets.
Zeker na het zien van Kassa was ik ook zo boos! Maar wil je die bemiddelingskosten weer terugeisen, moet je eerst naar de kantonrechter.
En die kosten zijn vaak hoger dan de bemiddelingskosten.
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_96432837
Oh ik begreep ergens dat dat ongeveer 100 euro is?
pi_96432927
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:08 schreef Ananajasje het volgende:
Oh ik begreep ergens dat dat ongeveer 100 euro is?
Moet je even opzoeken.
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_96433410
Als zij een contract heeft getekend voor die 550,— dan is het niet haar probleem meer. Direct Wonen zal er dan gewoon voor moeten zorgen dat ze de woning krijgt voor dat bedrag.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:25:50 #14
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_96433540
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:22 schreef fokexpert het volgende:
Als zij een contract heeft getekend voor die 550,— dan is het niet haar probleem meer. Direct Wonen zal er dan gewoon voor moeten zorgen dat ze de woning krijgt voor dat bedrag.
Op zich wel, maar dat zal afhangen van de precieze tekst in de overeenkomst. En los daarvan: recht hebben is niet hetzelfde als recht krijgen. Vandaar de tip van het juridisch loket.
pi_96433654
Heeft ze een Contract getekend of een formulier om aan te geven dat ze een contract gt tekenen?

Als er namelijk een contract getekend is, dan heeft de eigenaar ook al getekend. Dat is een hl belangrijk verschil.

Verder: Schrijf de klacht goed op, kopien van de afspraken met Direct Wonen er bij voegen en stel Direct Wonen in gebreke door hun slechte informatievoorziening, onjuiste informatie en meld dat je schade gaat leiden door de handelswijze van Direct Wonen. Geef ook aan dat je de betaalde bemiddelingskosten een geen enkele verhouding vindt staan met de nu geleverde dienstverlening.

Stuur dit alles naar de directeur van Direct Wonen, mevrouw B. Arts op Postbus 800, 2501 CV, Den Haag

Aangetekend (!)

N.B. Direct Wonen verhuurt geen eigen woningen, zij bemiddelen alleen. DW kan dus nooit zelf een contract tekenen in de vorm van verhuurder.
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
#Haags
pi_96433995
En anders zal Pieter Storms je wel helpen

Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_96434056
Haha :)

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat er gewoon alles aan gedaan moet worden om dit te winnen en dat ze in haar recht staat als het contract ondertekend.
pi_96434092
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:05 schreef hooibaal het volgende:

Nee hoor DW is gewoon een dealer voor de huisjesmelkers. Die ook nog een flink marge in het dealen opstrijken. :D

Ik heb ooit een kamer via dw gehuurd gehad voor een veel te hoge prijs toen hebben we met de mede huisgenoten de huurcommissie ingeschakeld, ging de verhuurder opeens rond e 500 euro per maand minder voor zijn huis krijgen. De verhuurder over de flos naar on maar ook naar DW omdat die het te rooskleuriog had geschetst voor hem
pi_96435581
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 14:40 schreef Ananajasje het volgende:
Haha :)

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat er gewoon alles aan gedaan moet worden om dit te winnen en dat ze in haar recht staat als het contract ondertekend.
Wil je nog wel kijken of het een huurcontract is wat getekend is of een formulier om aan te geven dat ze het huurcontract wil tekenen tegen de genoemde voorwaarden ( en mits de verhuurder akkoord gaat)

HuurOpdrachtBevestiging (HOB) v.s. Huurovereenkomst (HOV) Dat maakt nogal uit juridisch gezien.
PM
#Haags
pi_96435786
Ik snap het verschil, ik dacht wel echt een HOV, maar zal het nog eens aan mijn vriendin navragen.
pi_96435884
Ik heb het antwoord al. Het was wel een HOB...
Wat is dan het advies om dit aan te pakken?
pi_96436950
Doen wat ik je aangaf qua brief.
Gooi he volledig op de verkeerde informatievoorziening en stel DW aansprakelijk voor de voortkomende schade uit het herhaaldelijk (bewust?) foutief vertrekken van prijzen, data etc.

die bemiddelingsvergoeding hoef je sowieso niet te betalen ( die betaal je ook pas bij de eerste huurbetaling, dus heeft ze denk ik nog niet betaald..) want er is niet (correct) bemiddeld..
PM
#Haags
pi_96439011
De bemiddelingskosten (650 excl btw) zijn al betaald toen de HOB is ondertekend, samen met de contractkosten (120 excl btw)...

Is het raadzaam om nu de brief te schrijven waar je het over hebt, waarbij je verwacht van DW dat zij de studio zullen verhuren voor de eerder vermelde prijs? En dan als redenen ook de foutieve informatie, ontbrekende informatie en hetgeen wat allemaal al betaald is aan DW?
Wel is het bij een HOB zo dat de verhuurder er dus niet mee eens hoeft te zijn en daardoor niet tot een uiteindelijk contract gekomen kan worden als dat het geval is. Heb je dan met zo'n brief nog wel een poot om op te staan?
Of is het beter om nog af te wachten met een brief naar DW, maar contact op te nemen met een huurcommissie o.i.d. (Of zouden zij hetzelfde advies geven....)
pi_96439265
Huurcommissie kan niks doen, wordt kantonrechter..

Er is nu betaald zonder dat er geleverd wordt waar voor betaald is: een huurcontract voor die woning tegen de prijs zoals vermeld door DW.

Gelijk een brief sturen dus! Laat ze maar aan het werk gaan.

Stel dat ze een andere leuke woning hebben die direct vrij is met wel het goede maandbedrag, dan kan er wellicht wel iets geregeld worden.. nu heb je nog tijd...
PM
#Haags
pi_96440312
We gaan ons best doen. Bedankt voor je advies!
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')