abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96390173
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:01 schreef Schuifpui het volgende:
Elke keer gaat het weer fout bij harde knallen en discussies over vliegtuigen die supersoon vliegen.

Even een paint ter verduidelijking. Overal waar het vliegtuig langs komt hoor je een knal, niet alleen wanneer het vliegtuig Mach 1 passeert.

[ afbeelding ]
De persoon rechts hoort een knal op het moment dat de schokgolf passeert. De persoon links hoort nog niets.

[ afbeelding ]
Enige tijd later wanneer het vliegtuig nog steeds supersoon vliegt, hoort de persoon links de knal.
Dit zou alleen zo zijn wanneer het vliegtuig op de constante snelheid zou vliegen waarmee het de geluidsbarriere doorbreekt.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_96390265
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:20 schreef knnth het volgende:

[..]

Wat klopt er niet aan de paint dan?
M>1
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_96390280
die knal hoor je zolang het vliegtuig sneller vliegt dan het geluid, niet alleen op het moment dat ie de barriere doorbreekt.
pi_96390292
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dit zou alleen zo zijn wanneer het vliegtuig op de constante snelheid zou vliegen waarmee het de geluidsbarriere doorbreekt.
zucht.. nee

Die schokgolven blijven, die zijn er bij Mach 1, maar ook bij Mach 1.5. De hoek van die golven verandert wel.
pi_96390348
Als die knal er constant zou zijn wanneer het vliegtuig sneller dan het geluid vliegt zou dat ding uit elkaar vallen. :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_96390492
huh? Wat lul je nou?
pi_96390511
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:24 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Als die knal er constant zou zijn wanneer het vliegtuig sneller dan het geluid vliegt zou dat ding uit elkaar vallen. :')
:D :') ;( :'(

Die knal is eigenlijk een bijna discontinue verandering van de druk/dichtheid van de lucht in de schokgolf. Dat hoor je als een knal. Die verandering wordt veroorzaakt doordat er energie ophoping plaats vindt voor het vliegtuig. Het vliegtuig haalt als het ware de hele tijd z'n eigen drukgolven in. Misschien dat je zo begrijpt dat het bij Mach 1.0 gebeurt, maar ook bij Mach > 1.
pi_96390547
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:28 schreef MartijnA3 het volgende:
huh? Wat lul je nou?
Waarom denk je dat vliegtuigen zo snel mogelijk door de geluidsbarriere moeten vliegen als ze supersonisch willen gaan?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_96390599
Serieus gast, ga je ff inlezen. :')
pi_96390664
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom denk je dat vliegtuigen zo snel mogelijk door de geluidsbarriere moeten vliegen als ze supersonisch willen gaan?
Waarom zou je verplaasten met een snelheid van meer dan de geluidsbarriere maar eenmaal een knal geven dan volgens jou. Het doppler effect hebben natuurkundigen ook maar uit hun duim gezogen zeker.
pi_96390666
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom denk je dat vliegtuigen zo snel mogelijk door de geluidsbarriere moeten vliegen als ze supersonisch willen gaan?
Omdat vliegen rond Mach 1 niet efficient is vanwege hoge weerstand.



Cdw is de weerstandscoefficient door wave drag.
pi_96390764
Goed, ik faal :') :*
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_96390797
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Omdat vliegen rond Mach 1 niet efficient is vanwege hoge weerstand.

[ afbeelding ]

Cdw is de weerstandscoefficient door wave drag.
Dus een beetje te vergelijken met een boot die wanneer die gaat planeren en in principe over zijn eigen golf heen is gegaan.
  donderdag 5 mei 2011 @ 15:35:34 #65
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_96390825
Krijgt de piloot nu straf?
pi_96390906
Waarom is het bericht van de FP gehaald?
pi_96390920
quote:
l1nws L1 NWS
De knal is veroorzaakt door Belgische straaljagers die 50km ten zuiden van de landsgrens door de geluidsbarrière zijn gegaan. #boem
België Faal :')
pi_96391001
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Goed, ik faal :') :*
Goed zo. :*

quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus een beetje te vergelijken met een boot die wanneer die gaat planeren en in principe over zijn eigen golf heen is gegaan.
Voornamelijk doordat stukken stroming rond de vleugels wel supersoon zijn en andere weer niet, dat veroorzaakt heel veel extra schokgolven. Er zijn wel veel analogieën tussen watergolven en geluidsgolven, maar ik heb niet zo veel verstand van boten. :P De golven achter een boot hebben vaak ook een V vorm, net als de schokgolf achter een straaljager. Die hoek verandert op eenzelfde manier met de snelheid.
pi_96395058
Okay, dus dat was dat geluid wat ik hoorde toen ik aan douchen was.
Leek net of iemand keihard met de deur sloeg.... terwijl niemand anders thuis was.
  donderdag 5 mei 2011 @ 17:29:57 #70
89817 DeeCruise
Carpe Noctum
pi_96395534
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 17:16 schreef Refragmental het volgende:
Okay, dus dat was dat geluid wat ik hoorde toen ik aan douchen was.
Leek net of iemand keihard met de deur sloeg.... terwijl niemand anders thuis was.
Staat je tv er nog?
Op dinsdag 22 november 2011 @ 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Vrije mensen dien je te redden van beestachtige regimes.
pi_96395921
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 17:29 schreef DeeCruise het volgende:

[..]

Staat je tv er nog?
Welke tv? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')