JoDalton | woensdag 4 mei 2011 @ 17:26 |
Wij hebben een huurappartement en willen een radiator die in de weg staat en niet gebruikt wordt verwijderen. De radiator moet uiteraard weer teruggehangen worden als wij de huurwoning verlaten. Aangezien wij geen verstand hebben van leidingen/verwarmingen etcetera hebben we geen idee hoe we dit aan moeten pakken, maar volgens de vorige bewoners is het erg makkelijk. We hebben geen CV, maar een collectief verwarmingssysteem. Een foto van de radiatoraansluiting: ![]() Iemand een idee hoe we dit los kunnen maken zonder een waterballet? | |
strikeforce | woensdag 4 mei 2011 @ 17:33 |
Dan zit je met 2 buizen die de grond uitsteken. | |
DesertCamel | woensdag 4 mei 2011 @ 17:36 |
kan je zien als moderne kunst | |
JoDalton | woensdag 4 mei 2011 @ 17:36 |
Ja.. zo ver was ik ook nog wel. Maar die zijn makkelijker te camoufleren dan een complete radiator, denk je ook niet? | |
Fred | woensdag 4 mei 2011 @ 17:37 |
Wat voor systeem? Blokverarming? Stadsverwarming? Heb hier trouwens ook een radiator verwijderd. uit de grond komen nog steeds twee buisjes met daarop het bronskleurige ding (geen idee hoe het heet) wat bij jouw ook op de foto is te zien. De openingen heb ik afgedopt en door een schroef open te draaien was er een bypass mogelijk, zodat het water wel gewoon door kan stromen naar de volgende radiator. Ik had echter wel een CV, dus kon de boel lokaal afsluiten. Je hebt best kans dat het bij jouw niet mogelijk is. | |
DX11 | woensdag 4 mei 2011 @ 17:39 |
Wut? | |
JoDalton | woensdag 4 mei 2011 @ 17:42 |
Zag het al toen ik het postte idd. Had gehoopt dat men het wel zou snappen. Geen idee of het blok- of stadsverwarming is. Ik weet alleen dat ik niets kan afsluiten. Als het goed is moet ik in dat blok daaronder (onder de radiator; voetventiel?) iets dicht kunnen draaien waardoor ik de radiator weg kan halen.. | |
-moppie- | woensdag 4 mei 2011 @ 17:42 |
Je kan het verdelerblok op de foto inder het afdek kapje dichtdraaien. Aan de andere zijde van de radiator zit een aftapplug. Daar kan je het water uit de radiator aftappen. Daarna de twee moeren van het verdelerblok (niet de twee onderste ![]() | |
JoDalton | woensdag 4 mei 2011 @ 17:44 |
Kijk! Jij snapt het ![]() Wat bedoel je met het afdek kapje? Die ronde dingetjes aan de zijkanten (waar geen buizen uitkomen zeg maar?)? | |
-moppie- | woensdag 4 mei 2011 @ 17:47 |
Ja die. Die moet je los kunnen draaien. ![]() | |
JoDalton | woensdag 4 mei 2011 @ 17:49 |
Ok. Ik denk dat zelfs wij dat nog wel kunnen ![]() To be continued! | |
JoDalton | woensdag 4 mei 2011 @ 18:00 |
Hmm.. afdekdopjes verwijderd, maar heb geen idee waarmee ik de boel dicht kan draaien. Lijkt gewoon een zwart gat achter te zitten, met twee kleine inkepingen in het randje (zodat er misschien alleen een heeeele grote platte schroevendraaier overheen past). Zou hier een speciaal sleuteltje voor moeten zijn ofzo? Had eigk gehoopt dat er gewoon een inbus oid achter zou zitten :/ | |
klipper | woensdag 4 mei 2011 @ 18:57 |
Ligt het er verder nog aan of het systeem als 1 pijpssysteem of als 2 pijpssysteem uitgevoerd is. Bij een 2 pijpssysteem is het makkelijk te verwijderen, bij een 1 pijpssysteem zul je beide leidingen door moeten koppelen. | |
JoDalton | woensdag 4 mei 2011 @ 18:58 |
zie foto ![]() | |
klipper | woensdag 4 mei 2011 @ 19:00 |
Meestal imbus , die moet je door het gat heen douwen, even kijken welke maat je nodig hebt, kan 6 zijn, maar ook groter of kleiner, soms 2 verschillende maten om beiden apart open of dicht te zetten. De ring met 2 gleufjes is vaak bedoeld als instelring om ervoor te zorgen dat je de radiator de volgende keer op dezelfde waarde terug instelt qua doorstroming. | |
klipper | woensdag 4 mei 2011 @ 19:02 |
Nee ondanks 2 pijpen hoeft dit nog geen 2 pijpssyteem te zijn. Het onderblok kan er nameljk voor zorgen dat er deels water de radiator ingaat, en deels verder naar de volgende radiator in dezelfde lus, hetzij aangevuld met het retour water uit de radiator of zonder indien deze dicht staat. | |
junkiexp | woensdag 4 mei 2011 @ 21:41 |
1pijp = serie 2 pijps = parallel Maar ik zou even goed uitkijken, want als het fout gaat dan heb je echt een heel groot probleem. Je praat niet over 20 liter water wat je dan over je vloer heen krijgt ![]() | |
klipper | woensdag 4 mei 2011 @ 23:10 |
Lees bijvoorbeeld dit:![]() En zie deze tabel van hoe het bij een 1 pijpsysteem dan aangesloten is. De centrale aanvoer komt binnen bij de eerste radiator en verlaat deze weer via de retour naar de volgende radiator, dit is dus de aanvoer voor de volgende, deze bestaat deels uit volledige aanvoer en deels uit retour van de radiator indien deze aan staat. Vanaf de laatste radiator gaat deze als centrale retour terug naar de ketel. Ondanks 2 pijpen bij het onderblok kun je dus niet zeggen dat het ook een tweepijp systeem is, echter hoeft het ook geen 1 pijp systeem te zijn. Weghalen van de radiator geeft uiteindelijk de uitslag, worden de overige radiatoren niet meer warm, dan zul je de twee pijpjes moeten doorverbinden, worden de overige wel warm dan is er niets aan de hand. Overigens als je het onderblok laat zitten en deze niet weghaalt dan zou het systeem ook moeten blijven werken indien het een 1 pijp systeem is. ![]() | |
JoDalton | donderdag 5 mei 2011 @ 11:28 |
Bedankt voor de moeite! ![]() Het is sowieso niet de bedoeling om het onderblok weg te halen, omdat de radiator bij verlaten van de huurwoning weer op dezelfde manier aangesloten moet worden. Het probleem is dat we een smalle woonkamer hebben en de radiator een flink deel van de kleine ruimte in beslag neemt. Als hij weg is kunnen we de tv aan de muur hangen en voelt de woonkamer een stuk groter! Ik heb de afdekdopjes weggehaald in de hoop dat er een makkelijke manier was om de boel vervolgens dicht te draaien, maar ik ben bang dat ik toch ergens hulptroepen moet gaan regelen. ![]() Dat is wat onder de afdekdopjes vandaan komt. Weet niet of het een beetje te zien is, maar mijn inbus (6) past er bijna twee keer in! Volgens mij is de opening ook gewoon rond. | |
klipper | donderdag 5 mei 2011 @ 12:26 |
Kan een grotere maat of kleinere maat zijn, een zakkampje bied vaak uitkomst. Wel is het verstandig om de 2 openingen van het onderblok wel af te dichten na verwijderen. | |
Tekenaar | donderdag 5 mei 2011 @ 12:37 |
Jodalton, zo te zien kan je op het uiteinde waar het witte tape omheen zit een afdekdop opdraaien. ff opmeten en dan weet een installateur wel welke maar je moet hebben. 1/2 of 3/8 bijvoorbeeld. Zo te zien kan je de bovenste uitgang niet losdraaien en een afdekdop op draaien. Die zou je bijv. 10 cm boven de koppeling kunnen door snijden en dan een knelkoppeling met de afdekdop op kunnen zetten. Reststuk buis gewoon bewaren en dan later zet je er gewoon een verbindings knelstuk tussen. Als het goed is moet dit lukken. Natuurlijk wel even het water uit je cv laten lopen en daarna weer bijvullen. | |
JoDalton | donderdag 5 mei 2011 @ 12:38 |
In het gat is verder niets te zien. Het is gewoon een rond zwart gat met niets erin ![]() | |
JoDalton | donderdag 5 mei 2011 @ 12:38 |
Ik heb geen CV ![]() | |
Tekenaar | donderdag 5 mei 2011 @ 13:04 |
sorry, ik zou ff de installateur bellen die het systeem daar heeft geinstalleerd die kan het je vast wel vertellen! | |
JoDalton | donderdag 5 mei 2011 @ 13:07 |
Ik ga gewoon eens informeren bij de huismeester of we het via de woningcorporatie kunnen laten doen. Eens kijken wat dat gaat kosten. Als dat flink in de papieren gaat lopen maken we een av-wand (beetje zoals op http://www.avwand.nl) om de radiator heen. Kan ik gelijk mn tv ophangen en dvd-speler/xbox/wii/kabelontvanger beetje wegwerken zondat dat alles midden in de kamer staat ![]() Toch bedankt voor het meedenken allemaal ![]() | |
DX11 | donderdag 5 mei 2011 @ 13:12 |
Dan moet je wel goed opletten dat hij niet per ongelijk ooit een keer aan gezet word ![]() | |
JoDalton | donderdag 5 mei 2011 @ 13:14 |
Haha de thermostaatkraan van de radiator komt dan achter de wand, dus dat zal niet zo gauw gebeuren ![]() | |
fanty | zondag 8 mei 2011 @ 20:25 |
ik heb ff niet alles gelezen, maar het moet volgens mij zo: dit geribbelde knop op je foto, die draai je eraf. daaronder zit waarschijnlijk nog een piepklein kartonnetje oid, die haal je ook weg dan vind je een inbus opening. neem inbussleutel (ik meende 8, of 10) je draait hem helemaal dicht aan de andere zijde van de radiator vind je een vierkant palletje, door die open te draaien kun je hem leegmaken. zijn radiatorsleuteltjes voor maar met een tang gaat het meestal ook prima. bovenkant ook losdraaien en hij loopt leeg. dan nog moeren en bouten losdraaien en je pakt hem eraf |