abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96348945
Wij hebben een huurappartement en willen een radiator die in de weg staat en niet gebruikt wordt verwijderen. De radiator moet uiteraard weer teruggehangen worden als wij de huurwoning verlaten.

Aangezien wij geen verstand hebben van leidingen/verwarmingen etcetera hebben we geen idee hoe we dit aan moeten pakken, maar volgens de vorige bewoners is het erg makkelijk.

We hebben geen CV, maar een collectief verwarmingssysteem.
Een foto van de radiatoraansluiting:

Iemand een idee hoe we dit los kunnen maken zonder een waterballet?
pi_96349182
Dan zit je met 2 buizen die de grond uitsteken.
The world of SKA music
pi_96349327
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:33 schreef strikeforce het volgende:
Dan zit je met 2 buizen die de grond uitsteken.
kan je zien als moderne kunst
pi_96349348
Ja.. zo ver was ik ook nog wel. Maar die zijn makkelijker te camoufleren dan een complete radiator, denk je ook niet?
  woensdag 4 mei 2011 @ 17:37:34 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_96349406
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:26 schreef JoDalton het volgende:
We hebben geen CV, maar een collectief verwarmingssysteem.
Wat voor systeem? Blokverarming? Stadsverwarming?

Heb hier trouwens ook een radiator verwijderd. uit de grond komen nog steeds twee buisjes met daarop het bronskleurige ding (geen idee hoe het heet) wat bij jouw ook op de foto is te zien.
De openingen heb ik afgedopt en door een schroef open te draaien was er een bypass mogelijk, zodat het water wel gewoon door kan stromen naar de volgende radiator.
Ik had echter wel een CV, dus kon de boel lokaal afsluiten. Je hebt best kans dat het bij jouw niet mogelijk is.
So we just called him Fred
pi_96349484
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:26 schreef JoDalton het volgende:
We hebben geen CV, maar een Collectief Verwarmingssysteem.
Wut?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_96349629
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:39 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Wut?
Zag het al toen ik het postte idd. Had gehoopt dat men het wel zou snappen.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:37 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Wat voor systeem? Blokverarming? Stadsverwarming?

Heb hier trouwens ook een radiator verwijderd. uit de grond komen nog steeds twee buisjes met daarop het bronskleurige ding (geen idee hoe het heet) wat bij jouw ook op de foto is te zien.
De openingen heb ik afgedopt en door een schroef open te draaien was er een bypass mogelijk, zodat het water wel gewoon door kan stromen naar de volgende radiator.
Ik had echter wel een CV, dus kon de boel lokaal afsluiten. Je hebt best kans dat het bij jouw niet mogelijk is.
Geen idee of het blok- of stadsverwarming is. Ik weet alleen dat ik niets kan afsluiten. Als het goed is moet ik in dat blok daaronder (onder de radiator; voetventiel?) iets dicht kunnen draaien waardoor ik de radiator weg kan halen..
pi_96349654
Je kan het verdelerblok op de foto inder het afdek kapje dichtdraaien. Aan de andere zijde van de radiator zit een aftapplug. Daar kan je het water uit de radiator aftappen. Daarna de twee moeren van het verdelerblok (niet de twee onderste ;) ) los draaien. Achter de radiator zitten twee klemmen, die losdraaien en dan kan je de radiator optillen.
pi_96349743
Kijk! Jij snapt het :) Nu nog kijken of ik het snap..

Wat bedoel je met het afdek kapje? Die ronde dingetjes aan de zijkanten (waar geen buizen uitkomen zeg maar?)?
pi_96349871
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:44 schreef JoDalton het volgende:

Wat bedoel je met het afdek kapje? Die ronde dingetjes aan de zijkanten (waar geen buizen uitkomen zeg maar?)?
Ja die. Die moet je los kunnen draaien. :Y
pi_96349954
Ok. Ik denk dat zelfs wij dat nog wel kunnen ;) We gaan het vanavond of morgen eens proberen.

To be continued!
pi_96350555
Hmm.. afdekdopjes verwijderd, maar heb geen idee waarmee ik de boel dicht kan draaien. Lijkt gewoon een zwart gat achter te zitten, met twee kleine inkepingen in het randje (zodat er misschien alleen een heeeele grote platte schroevendraaier overheen past). Zou hier een speciaal sleuteltje voor moeten zijn ofzo?

Had eigk gehoopt dat er gewoon een inbus oid achter zou zitten :/
pi_96353141
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 17:44 schreef JoDalton het volgende:

Ligt het er verder nog aan of het systeem als 1 pijpssysteem of als 2 pijpssysteem uitgevoerd is.
Bij een 2 pijpssysteem is het makkelijk te verwijderen, bij een 1 pijpssysteem zul je beide leidingen door moeten koppelen.
pi_96353198
zie foto :) 2 pijps toch?
pi_96353271
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 18:00 schreef JoDalton het volgende:
Hmm.. afdekdopjes verwijderd, maar heb geen idee waarmee ik de boel dicht kan draaien. Lijkt gewoon een zwart gat achter te zitten, met twee kleine inkepingen in het randje (zodat er misschien alleen een heeeele grote platte schroevendraaier overheen past). Zou hier een speciaal sleuteltje voor moeten zijn ofzo?

Had eigk gehoopt dat er gewoon een inbus oid achter zou zitten :/
Meestal imbus , die moet je door het gat heen douwen, even kijken welke maat je nodig hebt, kan 6 zijn, maar ook groter of kleiner, soms 2 verschillende maten om beiden apart open of dicht te zetten.
De ring met 2 gleufjes is vaak bedoeld als instelring om ervoor te zorgen dat je de radiator de volgende keer op dezelfde waarde terug instelt qua doorstroming.
pi_96353361
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 18:58 schreef JoDalton het volgende:
zie foto :) 2 pijps toch?
Nee ondanks 2 pijpen hoeft dit nog geen 2 pijpssyteem te zijn.
Het onderblok kan er nameljk voor zorgen dat er deels water de radiator ingaat, en deels verder naar de volgende radiator in dezelfde lus, hetzij aangevuld met het retour water uit de radiator of zonder indien deze dicht staat.
pi_96362753
1pijp = serie
2 pijps = parallel

Maar ik zou even goed uitkijken, want als het fout gaat dan heb je echt een heel groot probleem.
Je praat niet over 20 liter water wat je dan over je vloer heen krijgt :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_96368213
Lees bijvoorbeeld dit:

En zie deze tabel van hoe het bij een 1 pijpsysteem dan aangesloten is.
De centrale aanvoer komt binnen bij de eerste radiator en verlaat deze weer via de retour naar de volgende radiator, dit is dus de aanvoer voor de volgende, deze bestaat deels uit volledige aanvoer en deels uit retour van de radiator indien deze aan staat.
Vanaf de laatste radiator gaat deze als centrale retour terug naar de ketel.

Ondanks 2 pijpen bij het onderblok kun je dus niet zeggen dat het ook een tweepijp systeem is, echter hoeft het ook geen 1 pijp systeem te zijn.

Weghalen van de radiator geeft uiteindelijk de uitslag, worden de overige radiatoren niet meer warm, dan zul je de twee pijpjes moeten doorverbinden, worden de overige wel warm dan is er niets aan de hand.
Overigens als je het onderblok laat zitten en deze niet weghaalt dan zou het systeem ook moeten blijven werken indien het een 1 pijp systeem is.

pi_96380570
Bedankt voor de moeite! :) Ik denk dat het inderdaad een 1 pijpssysteem is, maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

Het is sowieso niet de bedoeling om het onderblok weg te halen, omdat de radiator bij verlaten van de huurwoning weer op dezelfde manier aangesloten moet worden. Het probleem is dat we een smalle woonkamer hebben en de radiator een flink deel van de kleine ruimte in beslag neemt. Als hij weg is kunnen we de tv aan de muur hangen en voelt de woonkamer een stuk groter!

Ik heb de afdekdopjes weggehaald in de hoop dat er een makkelijke manier was om de boel vervolgens dicht te draaien, maar ik ben bang dat ik toch ergens hulptroepen moet gaan regelen.

Dat is wat onder de afdekdopjes vandaan komt. Weet niet of het een beetje te zien is, maar mijn inbus (6) past er bijna twee keer in! Volgens mij is de opening ook gewoon rond.
pi_96382741
Kan een grotere maat of kleinere maat zijn, een zakkampje bied vaak uitkomst.
Wel is het verstandig om de 2 openingen van het onderblok wel af te dichten na verwijderen.
pi_96383120
Jodalton, zo te zien kan je op het uiteinde waar het witte tape omheen zit een afdekdop opdraaien. ff opmeten en dan weet een installateur wel welke maar je moet hebben. 1/2 of 3/8 bijvoorbeeld.

Zo te zien kan je de bovenste uitgang niet losdraaien en een afdekdop op draaien. Die zou je bijv. 10 cm boven de koppeling kunnen door snijden en dan een knelkoppeling met de afdekdop op kunnen zetten. Reststuk buis gewoon bewaren en dan later zet je er gewoon een verbindings knelstuk tussen.

Als het goed is moet dit lukken. Natuurlijk wel even het water uit je cv laten lopen en daarna weer bijvullen.
pi_96383130
In het gat is verder niets te zien. Het is gewoon een rond zwart gat met niets erin :{
pi_96383162
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 12:37 schreef Tekenaar het volgende:
Jodalton, zo te zien kan je op het uiteinde waar het witte tape omheen zit een afdekdop opdraaien. ff opmeten en dan weet een installateur wel welke maar je moet hebben. 1/2 of 3/8 bijvoorbeeld.

Zo te zien kan je de bovenste uitgang niet losdraaien en een afdekdop op draaien. Die zou je bijv. 10 cm boven de koppeling kunnen door snijden en dan een knelkoppeling met de afdekdop op kunnen zetten. Reststuk buis gewoon bewaren en dan later zet je er gewoon een verbindings knelstuk tussen.

Als het goed is moet dit lukken. Natuurlijk wel even het water uit je cv laten lopen en daarna weer bijvullen.
Ik heb geen CV :)
pi_96384087
sorry, ik zou ff de installateur bellen die het systeem daar heeft geinstalleerd die kan het je vast wel vertellen!
pi_96384232
Ik ga gewoon eens informeren bij de huismeester of we het via de woningcorporatie kunnen laten doen. Eens kijken wat dat gaat kosten.
Als dat flink in de papieren gaat lopen maken we een av-wand (beetje zoals op http://www.avwand.nl) om de radiator heen. Kan ik gelijk mn tv ophangen en dvd-speler/xbox/wii/kabelontvanger beetje wegwerken zondat dat alles midden in de kamer staat :)

Toch bedankt voor het meedenken allemaal ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')