quote:
Op vrijdag 6 mei 2011 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Ik dacht nu juist dat TS de kunsthoning lekkerder vindt.
Dat recept van Nancy ga ik eens proberen.
Je maakt hiermee inderdaad invertsuiker en door te blijven koken maak je nog wat furaan-achtige producten waaronder HMF (die is verantwoordelijk voor de meeste kleur). Die furanen geven een caramelsmaak. Ik gok zelf dat er in kunsthoning nog een smaakstof werd/wordt toegevoegd gebaseerd op phenylethylacetaat. Dit is de smaakstof die de honingsmaak aan honingdrop geeft.
Overigens: als je deze invertsuiker gebruikt in bijvoorbeeld fruitproducten zul je merken dat de smaak beter naar voor komt vanwege de fructose. Je moet dan wel de stroop niet zolang koken dat hij bruin wordt. Je kunt met deze stroop een cake donkerder van kleur maken (frucose en dextrose reageren snel met eiwitten om daarmee kleur en smaak te maken).
En golden syrup is ook geinverteerde stroop, maar dan een product ergens uit het proces van een rietsuikerfabriek dit wordt dan geinverteerd, vergelijkbaar met onze pannenkoekenstroop maar dan dus niet van bieten. Wat mij betreft is golden syrup een fantastisch lekkere stroop, beter nog dan echte maple syrup.