abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96340958
Vroeger ind e jaren 60 en 70 hadden wij altijd een pot kunsthoning op tafel.
Dit broodbeleg was zo lekker, ik zou wel eens willen weten of het nog ergens verkrijgbaar is.
Het zat vroeger altijd in een gele pot van karton, de zelfde soort pot waar stroop in zit.
http://img843.imageshack.us/i/stroop.jpg/ (copy/paste deze link)

Wie kent dit nog?
pi_96341092
Ik weet dat in sommige honingsoorten/merken er een suikermengsel wordt bijgevoegd, maar of je dat spul ook los kan kopen? Ik ken het verder niet, is echte honing niet veel lekkerder?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 mei 2011 @ 14:09:41 #3
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_96341124
bedoel je niet bebogeen?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_96341312
Nee het was echt kunsthoning kanarie geel, bebogeen staat hier wel in de kast. http://img843.imageshack.us/img843/2220/stroop.jpg (copy/paste deze link)
zat in zo'n pot.
Als je de pot voor de eerste keer open trok moest je het kartonnetje er uit halen.
Was heel zoet maar smaakte niet naar honing die ik ken. vond het nl veel lekkerder dan echte honing.
pi_96341480
Zoiets? Da's het enige dat ik met Google kan vinden dat er enigszins op lijkt...

Moet bekennen dat ik het ook helemaal niet ken. Lijkt nu in Duitsland in dit soort potten te zitten:

pi_96341613
Na wat zoeken blijkt kunsthoning te bestaan uit invertsuiker. Mogelijk als je daarop zoekt kom je verder?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 4 mei 2011 @ 15:35:54 #7
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_96344524
Je kan het zelf maken door 500 gram suiker, 250 cc water en 1 theelepel citroenzuur te vermengen en tot 80 graden celsius te verwarmen en 1 1/2 tot 2 uur op die temperatuur te houden. Er vind een chemische reactie plaats en het suiker valt in Fructose en Glucose uiteen. Vervolgens aan de kook brengen tot dikvloeibaar en het een honingkleur heeft.
Voeg nu een halve theelepel backingsoda toe (let op, gaat schuimen) om de zure smaak van het citroenzuur te neutraliseren.
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
pi_96435873
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 15:35 schreef VakantieNancy het volgende:
Je kan het zelf maken door 500 gram suiker, 250 cc water en 1 theelepel citroenzuur te vermengen en tot 80 graden celsius te verwarmen en 1 1/2 tot 2 uur op die temperatuur te houden. Er vind een chemische reactie plaats en het suiker valt in Fructose en Glucose uiteen. Vervolgens aan de kook brengen tot dikvloeibaar en het een honingkleur heeft.
Voeg nu een halve theelepel backingsoda toe (let op, gaat schuimen) om de zure smaak van het citroenzuur te neutraliseren.
Of koop gewoon de goedkoopste honing uit de supermarkt, daar is ook nooit een bij bij in de buurt geweest.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 15:54:25 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_96437358
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 15:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Of koop gewoon de goedkoopste honing uit de supermarkt, daar is ook nooit een bij bij in de buurt geweest.
Ik dacht nu juist dat TS de kunsthoning lekkerder vindt.

Dat recept van Nancy ga ik eens proberen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_96438106
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, maar dat is toch wat je krijgt als je dat recept volgt? :)
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:25:01 #11
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96438672
En voor wie niet weet wat citroenzuur is, dat koop je in een potje:

Citric Acid

Is dus wat anders dan citroensap. ;)
pi_96440167
Bij de Appie XL hier in de buurt verkopen ze potjes Golden Syrup: http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_syrup

Invertsuikerstroop voor op brod. Een vriend van me was er een tijd lang dol op. Ziet er uit als honing en is even zoet maar op een andere manier. Wie weet is het wel hetzelfde spul als TS bedoelt.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 21:39:31 #13
97745 Thorical
finding a way
pi_96620419
M'n schoonouders hadden ook een soort nep honing uit het Zwarte Woud in Duitsland meegebracht. Niet gemaakt door bijen maar door mieren, luizen o.i.d. een zoete siroop die leek op honing maar toch ook smaakte naar naaldbos.
pi_96621110
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je maakt hiermee inderdaad invertsuiker en door te blijven koken maak je nog wat furaan-achtige producten waaronder HMF (die is verantwoordelijk voor de meeste kleur). Die furanen geven een caramelsmaak. Ik gok zelf dat er in kunsthoning nog een smaakstof werd/wordt toegevoegd gebaseerd op phenylethylacetaat. Dit is de smaakstof die de honingsmaak aan honingdrop geeft.

Overigens: als je deze invertsuiker gebruikt in bijvoorbeeld fruitproducten zul je merken dat de smaak beter naar voor komt vanwege de fructose. Je moet dan wel de stroop niet zolang koken dat hij bruin wordt. Je kunt met deze stroop een cake donkerder van kleur maken (frucose en dextrose reageren snel met eiwitten om daarmee kleur en smaak te maken).

En golden syrup is ook geinverteerde stroop, maar dan een product ergens uit het proces van een rietsuikerfabriek dit wordt dan geinverteerd, vergelijkbaar met onze pannenkoekenstroop maar dan dus niet van bieten. Wat mij betreft is golden syrup een fantastisch lekkere stroop, beter nog dan echte maple syrup.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')