abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96383955
Ik ken de Ikea-slaapzakken niet, maar mijn ervaring is dat ik de meest slaapzakken toch net te dik vind. Ik wilde echt een lakendunne slaapzak, zoals de zomerversie van de Puckabag. Zijn de Ikea-slaapzakken lakendun? Ik heb nog reserve-exemplaren nodig.

Ik heb via Babydump deze voor Lena gekocht (7,95 euro in maat 70) en deze voor Ivan (11,95, maat 110 :X ).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_96383956
Al twee weken o.i.d.
Op het kdv mag hij geen pacco doek dus probeer ik het thuis overdag ook in een slaapzak zodat hij daar makkelijker kan slapen en hij mag niet meer te lang in de pacco natuurlijk sowieso.
Combineer dat met nog steeds niet een speen in de mond kunnen houden en je hebt drama's.
Hij gaat sowieso huilen als je 'm in bed legt. Nog nooit gehad dat hij dat niet deed en soms is hij dan zo boos dat hij geen speen wil maar eigenlijk heeft hij die wel nodig om in slaap te vallen dus dat leidt tot nog meer boosheid natuurlijk :')

's Nachts snap ik al helemaal geen ruk van. Sommige nachten gaat het prima en juist nu hij een grotere fles met Friso Extra krijgt rond 23.00uur wordt hij rond 4 uur wakker en dan accepteert hij zijn speentje wel maar maakt een heel arsenaal aan geluiden en slaapt niet of heel licht.

Ik heb bij prenatal een hele dunne slaapzak voor een tientje gekocht. Het is echt zo dun als een katoenen lakentje. Ik gebruik het nu alleen overdag.
's Nachts nog de pacco maar daar komt hij echt bezweet uit vaak. Hij gaat er alleen in een romper in meestal. Nu liggen wij ook wel met 3 op een vrij kleine slaapkamer dus wij hebben het zelf ook best warm. Dat wordt wat als de nachten echt warm gaan zijn.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_96384013
Prenatal dus Claudia ;)
Uiteraard staat hij weer eens niet op hun site dus je moet wel echt naar de winkel.
The way you rock'n'roll
pi_96384124
Misschien een suf idee, DML, maar heb je al eens een hangmatje geprobeerd? Misschien vindt Puck dat wel heel knus en slaapt hij lekkerder.

Ik weet niet precies hoe de Pacco werkt. Zitten de armen vast? In dat geval kun je de overstap proberen wat geleidelijker te maken, bijvoorbeeld door op een Puckababy over te gaan. Daarin kunnen de armen vrij bewogen worden, maar worden ze wel omsloten door de slaapzak zelf. Bij Ivan moesten we zo rond de 6 maanden de Puckababy af gaan bouwen en dat was een hele kluif! Zelfs toen hij had nog behoefte aan die geborgenheid.

Nou ja, ik zou zelf in ieder geval Puck die geborgenheid nog proberen te geven als hij daar behoefte aan heeft. Misschien willen ze op het kinderdagverblijf wel met een Puckababy werken? En met een Puckababy kun je afbouwen doordat er gaten aan de zijkant zitten voor de armen. Eventueel kun je daar zelf mee oefenen (bijv. in slaap laten vallen met armen erin en dan eruit halen als hij slaapt, of juist andersom).

Het is gewoon lastig dat ze op het kinderdagverblijf niet hetzelfde willen doen als jullie (hoe begrijpelijk dat ook is). Ik begrijp wel dat je thuis dus ook wilt oefenen, alleen is slaap ook belangrijk. (Het schijnt dat goed slapen overdag bovendien belangrijk is voor goed slapen 's nachts.)
  donderdag 5 mei 2011 @ 13:09:14 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_96384296
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 12:56 schreef BarbaBientje01 het volgende:
Inderdaad een dunne zomerslaapzak. We hebben een nieuw bed dus wilde ff bij Ikea overtrekken halen en als we er dan toch zijn *)
Wij gebruiken deze van Ikea, en die bevalt erg goed:

Dat is wel de 0-6 maanden versie overigens, dus die zal te klein zijn voor bientje, maar ze hebben hem ook in een slagje groter.

Ik weet niet of ik die voor het heetst van de zomer zou gebruiken, maar ik weet sowieso niet of ik dan überhaupt wel een trappelzak ga gebruiken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_96384311
Oh, wat ik er nog aan toe wil voegen: het overige klinkt erg herkenbaar. Ivan had ook zo'n periode en bij hem hielp het minder afhankelijk maken van de speen juist weer. En Lena slaapt soms heel lang 's nachts en soms weer niet.

-Edit- Ik bedenk ineens dat we bij Ivan op een bepaald moment ook probeerden om de tijd tussen slaapjes overdag te rekken zodat hij meer slaap had 's nachts. Maar dat lijkt op Puck niet van toepassing. :+ Misschien helpt het om een slaapdagboekje bij te houden om te kijken of je een patroon kunt ontdekken? Ik weet niet of dat bij zulke kleine baby's zin heeft, maar kwaad zal het in ieder geval niet kunnen. Misschien is het wel zo dat Puck 's nachts beter slaapt als hij overdag redelijk heeft geslapen?
pi_96384335
Aah thanks Claudia! Ik rijd dadelijk nog ff naar de prenatal en anders bestel ik die van babydump!
29/10/'10 - 25/03/'13
pi_96384346
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:09 schreef Leandra het volgende:

Ik weet niet of ik die voor het heetst van de zomer zou gebruiken, maar ik weet sowieso niet of ik dan überhaupt wel een trappelzak ga gebruiken.
Ideaal is denk ik als je kind zonder wil slapen, maar daar reken ik niet op. Ivan kregen we niet in slaap zonder slaapzak. Hij sliep dus meestal naakt in een slaapzakje (nou ja, wel met luier aan).
  donderdag 5 mei 2011 @ 13:15:20 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_96384532
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ideaal is denk ik als je kind zonder wil slapen, maar daar reken ik niet op. Ivan kregen we niet in slaap zonder slaapzak. Hij sliep dus meestal naakt in een slaapzakje (nou ja, wel met luier aan).
Ik merk hier dat het ook allemaal wat makkelijker gaat als hij zich niet zo eenvoudig naar het hoofdeind toe kan werken....

We moeten dus nog maar even zien hoe dat in de zomer gaat, mijn voorkeur gaat uit naar de Pampersbaby van de reclame, die in een luier en een shirtje slaapt, maar ik weet niet of we zo'n ideaal kind hebben ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_96384556
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, wat ik er nog aan toe wil voegen: het overige klinkt erg herkenbaar. Ivan had ook zo'n periode en bij hem hielp het minder afhankelijk maken van de speen juist weer. En Lena slaapt soms heel lang 's nachts en soms weer niet. Dat is volstrekt normaal op deze leeftijd (hoe vervelend ook voor jezelf).
Ik vind het wakker worden geen probleem. Het met zijn ogen dicht heel hard die speen in en uit ploppen en allerlei geluiden maken is irritanter ;) Een fles zou dit waarschijnlijk direct oplossen maar ja dat maximum per dag en zo }:|

Het probleem zit 'm niet zo zeer in de geborgenheid maar in het maaien van de armen. Hij zit maar in zijn gezicht te wrijven en trekt zijn speen er uit zonder dat hij dat begrijpt.
The way you rock'n'roll
pi_96384658
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:15 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

Het probleem zit 'm niet zo zeer in de geborgenheid maar in het maaien van de armen. Hij zit maar in zijn gezicht te wrijven en trekt zijn speen er uit zonder dat hij dat begrijpt.
Bij Ivan hielp de Puckababy juist zo goed omdat het dat maaien tegenging! Eens kijken of ik een foto kan vinden.

Je kunt zien dat de armen los zitten maar wel begrensd worden:

Ivan haalde ook vaak per ongeluk de speen uit z'n mond. In de Puckababy ging hij juist met zijn knuistje/arm tegen de speen aan drukken:

Met 6 maanden kochten we de Puckabag voor zoveel mogelijk geborgenheid. :')

[ Bericht 37% gewijzigd door Claudia_x op 05-05-2011 13:23:56 ]
pi_96385047
Ik heb nu zo'n Koeka speendoekje aan de speen en die drukt hij dan ook aan met zijn armen inderdaad maar ja een moment later trekt hij net zo hard via het doekje de boel dus weer uit.
Is de puckababy geen probleem met rollen dan?
En ook dat mag niet op het kdv dus vandaar dat ik verwoed oefen met een gewoon slaapzakje maar wellicht is die pucka een goede tussenstap.
The way you rock'n'roll
pi_96385691
Dit staat op de site van Puckababy:

Puckababy en afbouwen?
Rond de vijf maanden gaan de oncontroleerbare reflexen over in gerichte bewegingen. Dit is ook het moment waarop de baby zich lichamelijk meer gaat ontwikkelen en pogingen onderneemt tot omrollen naar de buik. Het verkleinen van de Puckababy maakt dit begin moeilijker en stelt het moment van omrollen naar de buik uit. De ritsjes in de mouwen van de Mini zijn ter ondersteuning van het afbouwen (of eerder bij actief omrollen). Dit kan geleidelijk aan geoefend worden door de armpjes door de mouwopening te voeren. Indien de losse armpjes toch nog teveel onrust veroorzaken, is dit een teken dat helemaal los slapen nog te vroeg is. Stap dan over op ‘the Bag’. De Puckabag voorkomt dat de baby’s zich plots verloren voelen in het grote bed of in een te ruime en lichte slaapzak.

Ervaringen met het afbouwen van de Puckababy
De reden om de baby in een Puckababy te laten slapen, is vaak algemeen onrustig slaapgedrag en maaiende armpjes. De oorzaak van die maaiende armen zijn reflexen die de baby zelf niet onder controle heeft. Deze reflexen zijn een soort oefening om later gericht te kunnen gaan grijpen. Wanneer een baby een maand of vijf is, dan neemt de heftigheid van de reflexen af en krijgt de baby hier steeds meer controle over. De ongecontroleerde reflexen nemen af. De noodzaak om de Puckababy te gebruiken, is er dan niet meer en de baby is toe aan de volgende stap; gewoon slapen. Als de baby deze reflexen meer onder controle heeft, begint hij ook met het verder ontwikkelen van gericht grijpen, rollen, optrekken, zitten en staan. Deze ontwikkelingen zijn ingrijpend voor een baby omdat ze eraan moeten wennen en hiermee moeten oefenen. Vaak zie je dat als een baby zich kan optrekken dat hij dat ook doet in bed. Dat brengt onrust met zich mee, maar die onrust heeft wel degelijk een functie en is altijd tijdelijk! Alle ouders maken mee dat hun kind in bed steeds gaat staan en dan gaan huilen omdat hij niet weet hoe hij terug moet. Door wel steeds te gaan staan, leert hij hoe hij ook weer moet gaan zitten. Vaak maken ouders zich hier zorgen over, maar dat is absoluut niet nodig! De baby heeft dit nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en zich de nieuwe "trucjes" eigen te maken.

Tummy Time
Als u merkt dat uw baby aanstalten maakt om dit soort bewegingen te maken (dit begint met omrollen), dan adviseren wij u de Puckababy af te bouwen. Belangrijk is dat als u ziet dat uw baby zich steeds met één voet opduwt (de billen komen dan aan één kant omhoog) dat u hem in de Puckababy laat oefenen in het ondersteunen op de onderarmen. Mocht de baby dan gaan rollen in bed, dan weet hij wat kan wanneer hij de Puckababy nog aan heeft: namelijk zich op de onderarmen ondersteunen! Het is belangrijk dat u uw baby voldoende Tummy Time biedt. Laat uw baby regelmatig op de buik liggen zodat nek- en armspieren zich goed ontwikkelen en de baby vertrouwd raakt met het liggen op de buik. Leg uw baby uiteraard wel op de rug te slapen!

Wanneer afbouwen?
- Als uw baby begint met grijpen, optrekken, omrollen en andere gerichte bewegingen gaat ontwikkelen. Uw baby geeft hiermee aan de reflexen steeds beter onder controle te hebben en beperking is dan niet meer noodzakelijk
- Als uw baby aangeeft dat hij de beperking niet meer fijn vindt. Dit gaat vaak samen met het punt hierboven
- Indien bovengenoemde punten nog niet in aanmerking komen, start dan rond vijf maanden met afbouwen.

Hoe kan ik de Puckababy het beste afbouwen?
Hieronder staan diverse manieren vermeld om het afbouwen aan de pakken. Erg handig daarbij is the Bag. Deze is speciaal als opvolger voor de Puckababy ontwikkeld.

De overgang van Puckababy naar ‘los slapen’ is erg groot. Zeker voor de Puckababy kindjes met een sterke de behoefte aan enige beperking en de vertrouwde geborgenheid.

De overgang naar een normale, ruime slaapzak kan te groot zijn. De baby’s worden opnieuw onrustig omdat ze het vertrouwde behaaglijke gevoel missen. De pasvorm en het comfort van the Bag maakt dat ze zich bij de overgang naar gewoon slapen even behaaglijk voelen en plots niet zo ‘verloren’.

Direct afbouwen:
Voer de armpjes van uw kindje door de opening ter hoogte van de mouwen. Leg uw kindje met de armen los in bed. U zult zien dat de eerste slaapjes voor uw baby een beetje vreemd zijn. Deze mogelijke onrust heeft niets te maken met de onrust die destijds de aanleiding was om te beginnen met de Puckababy! U moet dit even volhouden, maar laat uw baby niet overstuur raken. De ervaring leert dat het afbouwen van de Puckababy gemiddeld twee dagen duurt. De Puckabag maakt die overgang nog geleidelijker en biedt nog maandenlang slaapplezier.

Afbouwen in stapjes:
1. Leg uw kindje iedere avond eerst even met de armpjes door de mouw openingen in bed. Eerst 5 minuten, als dat goed gaat 10 minuten enz. Op die manier leert hij geleidelijk met de armpjes los te slapen. En houdt u dan ook hetzelfde patroon aan als anders: bijv. in bed leggen, dekentje over hem heen, kus en zelf weg gaan. De kans is bijzonder groot dat uw kindje na een aantal dagen zelf in slaap valt.

2. Als uw kindje met de armen los in slaap valt, maar na een tijdje wakker wordt, kunt u de armpjes in eerste instantie weer binnen de Puckababy doen. Maar als de periodes van slaap steeds langer worden, kijk dan ook eens of hij niet zelf weer in slaap valt.

3. U kunt uw kindje ook met de Puckababy in bed leggen en als hij eenmaal goed diep slaapt, hem voorzichtig uit de Puckababy halen en kijken hoe lang hij doorslaapt.

4. Verder kunt u een dekentje strak over hem heen doen; overdwars! Op die manier zit het grootste stuk deken onder het matrasje en onder zijn gewicht en kan hij het minder makkelijk los trekken. Zo biedt u hem zonder Puckababy toch nog wat beperking en geborgenheid.[/i]
pi_96385851
Hmm, ik ga er over denken. Hij is wel erg duur voor nog twee maandjes.

Hoe hebben jullie bij Ivan eigenlijk hem minder afhankelijk van de speen laten worden zonder dat er dus eindeloos huilen aan vooraf ging?
The way you rock'n'roll
pi_96385870
De voornaamste reden dat ik af wilde bouwen was om de motorische ontwikkeling niet te remmen. Echt eng heb ik het nooit gevonden. Ivan kon al vroeg rollen, ruim voor de 6 maanden, maar het heeft nooit vervelende situaties opgeleverd. De onrust van het niet (goed) slapen vond ik zwaarwegender. Pas vanaf 6 maanden begon het me echt dwars te zitten, maar het afbouwen is toen wel gelukt.

Ik heb de Puckababy nog liggen en je mag hem wel lenen! Ik denk niet dat we hem voor Lena nog gaan gebruiken.
pi_96385923
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:48 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Hoe hebben jullie bij Ivan eigenlijk hem minder afhankelijk van de speen laten worden zonder dat er dus eindeloos huilen aan vooraf ging?
Controlled crying. Dat heeft één keer anderhalf uur gekost en toen was het knopje om. Nu zou ik dat niet nog een keer zo doen, hoor. Daar ben ik te soft voor geworden. :+
pi_96386010
Oh, en de Bag is dus helemaal niet zo handig als vervanger van de Puckababy. Het is een superfijn ding, hoor, maar hij is er te groot voor. De wintervariant is wel zwaarder, maar hetzelfde effect zou je denk ik met andere winterslaapzakken met mouwen hebben.
pi_96386114
Barba, wij hebben een Ikea slaapzak gehad toen Anne nog heel klein was en dat was mijn favoriet. Maar dat was een dikke slaapzak en toen ik bij de Ikea een dunnere wilde halen, hadden ze die helemaal niet :{

Wij hebben nu dunne slaapzakken van de prénatal en van de V&D. De laatste is mijn favoriet. Dit is 'm, met Nijntje erop (hoewel ik eigenlijk niet zo van Nijntje hou... ;)):

pi_96388382
Wat veel leuke slaapzakken. Ik denk dat onze 70 cmzak niet heel lang meer groot genoeg blijft, dus fijn, die inspiratie.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
-Edit- Ik bedenk ineens dat we bij Ivan op een bepaald moment ook probeerden om de tijd tussen slaapjes overdag te rekken zodat hij meer slaap had 's nachts. Maar dat lijkt op Puck niet van toepassing. :+ Misschien helpt het om een slaapdagboekje bij te houden om te kijken of je een patroon kunt ontdekken? Ik weet niet of dat bij zulke kleine baby's zin heeft, maar kwaad zal het in ieder geval niet kunnen. Misschien is het wel zo dat Puck 's nachts beter slaapt als hij overdag redelijk heeft geslapen?
Onze lange nachtslaap gaat samen met meer overdag slapen. Hoe meer uren overdag, hoe langer ze er ook 's nachts tussen laat.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 5 mei 2011 @ 14:56:23 #270
143848 huuphuup
Dorksided
pi_96388944
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 14:45 schreef Vanyel het volgende:
Wat veel leuke slaapzakken. Ik denk dat onze 70 cmzak niet heel lang meer groot genoeg blijft, dus fijn, die inspiratie.

[..]

Onze lange nachtslaap gaat samen met meer overdag slapen. Hoe meer uren overdag, hoe langer ze er ook 's nachts tussen laat.

Hier ook :Y

Elin ligt niet in een slaapzakje, dat durf ik niet aan op haar buik, ze ligt gewoon onder een lakentje/dekentje. Als het straks warmer wordt dan gaat ze alleen onder een lakentje.

Mn mup slaapt al ruim 3 uur :o
ik vind het bizar, zo lang heeft ze nog nooit geslapen overdag!

Mrien hoe is het provoceren verder gegaan na de eerste goeie ronde? Of heb k daar overheen gelezen? :@
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_96389819
Hopen dat ze het volhoudt huup ^O^

Bij ons is t ook pas deze week zo lang overdag. De hele dag in de wagen meegesleept worden doet wonderen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_96391401
Hier was het overdag juist eerst wel uren achter elkaar maar nu dus niet meer helaas. Hopelijk komt het terug.

Vanyel ik heb juist van de week een slaapzakje van 70cm gekocht. Ik had een 90cm van mijn schoonzus gekregen maar die is zoooo lang nog. Bedenk wel dat het hoofdje er bovenuit steekt dus voordat de rest van het lijfje aan de 70cm zit ben je wel een tijdje verder.
The way you rock'n'roll
pi_96391751
Stijgende lijn dus huup, hopelijk houdt ze het vol!

J. maaide ook heel veel met der armpjes. We hebben der toen heel strak onder de dekens gelegd. (met een dekbedovertrek zodat we die onder het matras konden stoppen) Na ongeveer 4 weken was het voorbij. Nu ligt ze in slaapzak onder een dekentje met der armpjes los. Ook schopt ze veel met der beentjes.Maar ze kan nu gericht de speen terug stoppen. Het wordt vanzelf beter DML! Sterkte voor de tussentijd!
29/10/'10 - 25/03/'13
pi_96392338
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 14:56 schreef huuphuup het volgende:
Mrien hoe is het provoceren verder gegaan na de eerste goeie ronde? Of heb k daar overheen gelezen? :@
Kijk, dat moest ik nog beantwoorden :@
Volgens mij gaat het goed! Ik heb nu 3 dagen yoghurt gegeten en nu 2x weer gewone kaas ( :9~ ) en ik kan niet echt zeggen dat ik een reactie merk! Het enige wat ik wel merk is dat hij opeens veel meer poepluiers heeft en die ook wat groenig zijn, maar dat hoeft niet met elkaar samen te hangen begreep ik. Wel erg toevallig natuurlijk ;)
Owja, en hij was wel ietsjes onrustiger, maar dat kon ook door de tandjes komen en daarna is hij dat eigenlijk niet echt meer geweest
Ik wil de hoeveelheden nu weer iets gaan ophogen, dus wat meer yoghurt en binnenkort ook ei proberen.

Wat fijn dat ze nu zolang kan slapen overdag zeg Huup!
pi_96395983
Mag ik even crossposten? :P

Ik geloof dat muppet het wel goed doet :') O+

:Y) spekkies powerrrrr!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')