ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:04 |
Hey Gasten, Ik ben bezig met een probleem, heb al aardig wat input, maar misschien kunnen jullie het wat aanvullen Ik ben op het moment bezig met een witte 1966 Renault/AMC Rambler Sedan Er zit een 232 CU.in lijn 6 motor in die al jaren stilstond, en probeer deze nu weer los te krijgen. Problemen op het eerste gezicht Olie is een mayo-achtige substantie geworden Vriesplug eruitgebroken Motor vast Na het openhalen van het kleppendeksel lagen er ook allemaal mayovlokken, deze schoongemaakt, geen roest gevonden, pakkingen goed meegekomen. 1 1/2 week terug heb ik de olie/mayo eruitgehaald, andere olie eringedaan, cilinders en klepstangen rijkelijk met WD40 bespoten..... Motor staat nog steeds vast, startmotor, verlengde sleutel op vliegwielbout, losduwen in versnelling mag allemaal niet baten, slepen en met geweld de koppeling loslaten passen we nog even voor. Mijn vermoeden is nog steeds dat 1 of meerdere cilinders corrosie hebben ondervonden en daardoor vastzitten, de volgende stap die ik morgen ga doen is de cilinderkop demonteren en met gepast geweld proberen de cilinders los te slaan, met een hamer en een stuk hout ofzo. Dit moet een budgetfix gaan worden, we hebben geen 3000 euro voor een gereviseerde motor, en geen garagemateriaal beschikbaar, tijd is er gelukkig genoeg. Ik ben met name op zoek naar praktische tips, ding mot verdorie los. ![]() Het type motor waar het om gaat is deze: ![]() ![]() (Met de motor op marktplaats ben ik al in contact, goed meegedacht ![]() dank je voor je aandacht ![]() | |
blup | maandag 2 mei 2011 @ 14:10 |
Ik gok dat de WD40 erin getrokken is terwijl het blok rechtop stond? Probeer 'ns vanaf de andere kant een nachtje trekken? | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:12 |
Welke andere kant? ![]() | |
blup | maandag 2 mei 2011 @ 14:17 |
vanaf onder of zit je carter ook vast? ![]() | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:20 |
Nee, maar dat maakt me teveel rotzooi ff, en heb geen zin om een halve dag boven mijn hoofd te moeten werken ![]() Maar ik heb er nog niet aan gedacht en zal 'm in mijn hoofd houden, volgende geprojecteerde stap was namelijk, en daar zie ik zwaar tegenop, de motor eruithalen. | |
blup | maandag 2 mei 2011 @ 14:23 |
Oh hij zit zelfs nog in de auto, dan word dat lastig ja ![]() | |
Barcaconia | maandag 2 mei 2011 @ 14:26 |
Als de motor zo vast zit dat je hem met de startmotor niet losgetrokken krijgt zou ik sowieso de kop er af pakken en de zuigers loshalen en er uit halen. Zou je het zo aan het lopen krijgen met roest in de cilinderbussen weet je iig zeker dat je motor een oliezuiper wordt omdat je de bussen naar de tering draait. Makkelijkste manier is dus even alle zuigers losmaken, kop er af en ze met een hamer en blok hout er uit rammen, hoonstift door de cilinders, (eventueel) nieuwe zuigerveren en weer afmonteren. Is veel werk maar anders loopt je blok toch naar de klote en heb je er op de langere termijn meer werk en kosten mee. | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:30 |
Eigenaar gaf aan dat als het hem teveel kost dat hij het hele voertuig naar de sloop zou brengen, wat jammer is want er zit een prachtige zo goed als nieuwe leren interieur in. Ik denk ook dat ik jouw weg moet gaan volgen Bara, alhoewel ik werkelijk geen flauw idee heb hoe aan nieuwe zuigerveren te komen. Want ik denk dat het met slechts de veren en pakkingen allemaal nog wel zou kunnen meevallen. En hiermee weet ik natuurlijk ook niet wat de staat van de nokkenassen incl aandrijving i, het is en blijft gokken. | |
Barcaconia | maandag 2 mei 2011 @ 14:31 |
En als aanvulling: Omdat je hele motor van binnen een mayozooi is zal ook je koppakking het wel begeven hebben. Als hij dat nog niet had dan gebeurd dat wel als hij eenmaal weer loopt want van jaren stilstaan in zulke omstandigheden (water bij de olie) wordt het ding ook niet gezonder. Als ik er zo eens aan denk ben je misschien nog beter af met een ander blok... Aangezien krukaskeerringen en nokkenaskeerringen enzo ook uitharden. Klepseals ook etc etc... Laatst nog een blok van iemand in een BJ40 gehangen dat 8 jaar ofzo stilgestaan had. Na de eerste start liep de lijnpomp al vast en na 1500km was de koppakking door en de klepseals lek. Zoiets moet je gewoon goed nakijken voordat je het start. | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:31 |
[ Bericht 100% gewijzigd door ellevehC86 op 02-05-2011 14:33:13 ] | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:35 |
Er is gewoon niet veel budget Bara, en daar moet ik mee werken, als hij verwacht voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten zet ik alles weer netjes terug en ben weg. ![]() Maar niet iedereen heeft flinke reserves voor zoiets | |
Barcaconia | maandag 2 mei 2011 @ 14:37 |
Ik geef je gewoon eerlijk advies en als het budget er niet is moet je er niet aan beginnen ![]() Ik kan je zo vertellen dat als je blok nu los komt en je laat het lopen heb je binnen korte tijd zulke kosten dat je beter vandaag nog een nieuw blok kunt halen of het ding toch naar de sloop brengen (interieur er dan maar uithalen ![]() | |
2cv | maandag 2 mei 2011 @ 14:39 |
WD40 wegmieteren. Vervolgens IMAL kopen of deblock oil en dat op de zuigers spuiten, een mooi lagje zodat het in alle hoekjes en gaatjes kan sijpelen. Dan zo een jaar laten wachten en af en to wat IMAL/Deblock oil er bij spuiten. | |
Barcaconia | maandag 2 mei 2011 @ 14:40 |
Goedkoopste oplossing die ik kan bedenken (als je een nieuwe koppakking aan kunt komen) is overigens kop er af pakken, flinke hoeveelheid WD40 in iedere cilinder een paar daagjes lang, dan kijken of ze loskomen en dan met heeel licht schuurpapier iedere cilinder (met zuiger in ODP) lichtjes opschuren. Stof zo goed mogelijk wegblazen uiteraard. Na dit bij iedere cilinder gedaan te hebben nieuwe koppakking erin en kop er terug op. Dan is het blok weer gangbaar. Voordat je aan iets van dit alles begint eerst carterpan er af pakken en kijken of er geen roest op je krukaslagers of drijfstanglagers zit. Als hij stil gestaan heeft met water in de olie kan dat natuurlijk ook nog... | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:40 |
Ach Bara, het is voor mij ook een leermoment, ik ga er voorzichtig mee om en tot nu toe op wat olie en wd40 na zijn er nog geen kosten gemaakt. de keerringen moet ik je ook gelijk in geven, een briljant gevoel heb ik er niet over maar de eigenaar wist me te vertellen dat de motor vorig jaar nog met de startmotor over te halen was, dus qua roestschade verwacht ik er niet te veel van, maar het is nu al genoeg om het halve blok open te moeten leggen, wat me al zwaar tegenvalt ![]() | |
2cv | maandag 2 mei 2011 @ 14:41 |
Geen WD40. Giet er dan water op ofzo. dat is goedkoper. | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:41 |
Die laatste check neem ik ook mee, ik vertrouw het op dat punt niet meer ![]() | |
Barcaconia | maandag 2 mei 2011 @ 14:42 |
Wat is jouw probleem met WD40... die discussie hebben we al eens vaker gehad... Wereldwijd het meest gebruikte middel zo'n beetje (persoonlijk ook goede ervaringen mee trouwens). | |
Barcaconia | maandag 2 mei 2011 @ 14:43 |
Dan ben je iig met een tube vloeibare pakking al klaar als je alleen het carter loshaalt. Goedkope check... | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:44 |
Een groene kever 2 jaar in de schuur leggen is nog goedkoper.....sorry hoor T42, mechanische delen zullen bij mij NOOIT met water bewerkt worden. | |
2cv | maandag 2 mei 2011 @ 14:44 |
Het probleem is dat er veel beter spul verkrijgbaar is dan WD40. Ik heb ook WD40, maar gebruik het op kunststof en rubber enzo. Voor metaal gebruik ik IMAL of Deblock Oil. | |
2cv | maandag 2 mei 2011 @ 14:44 |
Sarcasm, you don't get it. | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:47 |
Hoef ik ook niet, Bara geeft me verdorie een stel prachttips aan ondersteuning, kom jij als een spuit 11 binnenzeulen. En er zal vast beter spul zijn hoor, met WD40 is het gewoon het mooiste omdat het binnen elke vierkante kilometer beschikbaar is. | |
Barcaconia | maandag 2 mei 2011 @ 14:48 |
WD40 werkt iig goed genoeg voor dit soort zaken. Of er dingen zijn die beter zijn weet ik niet, ik geloof je op je woord (er is altijd wat beters...). Vaak genoeg ingevreten metaal op metaal losgekregen met WD40. Geduld is wel een gouden tip. Liever een uur te lang wachten dan een uur minder. | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 14:51 |
Ben er al 1 1/2 week mee bezig, zo een uurtje tussendoor | |
Gijsch | maandag 2 mei 2011 @ 16:14 |
Het boeit me echt helemaal niks. | |
Barcaconia | maandag 2 mei 2011 @ 16:23 |
Ben je nu echt aan het huilen? ![]() | |
PeeJay1980 | maandag 2 mei 2011 @ 16:50 |
Misschien mis ik de achtergrond hier, maar T42? Andere user toch? [ Bericht 1% gewijzigd door PeeJay1980 op 02-05-2011 18:15:02 ] | |
Hyperdude | maandag 2 mei 2011 @ 18:11 |
Kop er af en laag diesel bovenop de zuigers zetten. Ga drie weken met vakantie, en ga dan verder met de hierboven genoemde tips qua WD 40 en lostikken Heb 3 keer een 2 liter AlfaNord blok, van de sloop voor 100 Florijnen (voor 3 stuks ![]() Die dingen kunnen echt muurvast zitten; en Amerikaans gietijzer heeft geen losse zuigerbussen. ![]() | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 18:20 |
ik heb de 14 dagen wd40 test al gehad, 3 weken diesel erbij heb ik geen zin in om op te wachten ![]() Morgen gaat de kop eraf en gaat er getikt worden ![]() | |
mylifeisgrey | maandag 2 mei 2011 @ 19:10 |
deze (ts zijn motor) heeft ook geen losse cilinderbussen? als wel; zogauw een cilinderbus beweegt(draait of met de zuiger mee omhoog komt omdat de kop eraf is), kan voetpakking (onder de cilinderbus) gaan lekken als koelvloeistof direct om de cilinderbussen loopt(natte cilinderbussen heet het volgensmij). dus kan je beter ook een beetje voorzichtig zijn met tikken en motor ronddraaien als de kop eraf is. en: Te Volgen Topic! heerlijk [ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 02-05-2011 21:59:37 ] | |
Herr.Flick | maandag 2 mei 2011 @ 21:44 |
Zuigerveren zullen wel aardige afdrukken achtergelaten hebben in je cilinderwanden... en als je die niet uit je cilinderwand haalt loopt je motor niet lang.. En ik ken geen goedkope oplossing daarvoor! ![]() | |
ellevehC86 | maandag 2 mei 2011 @ 21:53 |
Ik denk dat dat wel meevalt | |
boertie | maandag 2 mei 2011 @ 23:25 |
Een paar weken remvloeistof op de zuigers laten staan wil ook nog wel eens helpen. Remvloeistof vreet de roest mooi wegen tast ijzer/staal niet aan ![]() | |
ellevehC86 | dinsdag 3 mei 2011 @ 00:06 |
Het is mijn auto niet en de eigenaar is een noob een paar weken wachten heb ik geen zin in ![]() | |
mde1 | dinsdag 3 mei 2011 @ 15:10 |
waterpomp er al afgehad? heb ik namelijk ook gehad met een motorblok die een paar jaar niet gedraaid had, en daar zat dus allemaal rommel in de waterpomp waardoor de distributie niet draaide. | |
Barcaconia | dinsdag 3 mei 2011 @ 15:13 |
Volgens de exploded view is de distributie bij deze een gesloten tandwielkast voorop het blok. Neem aan dat de waterpomp dus op een v-riem zit. | |
mnemonic_ivan | woensdag 12 juni 2013 @ 20:31 |
ellevehC86 heb je dat motorblok dan losgekregen van die Rambler Classic 1965 Sedan? Ik weet er ook eentje staan maar motor zit vast. 18 jaar buiten gestaan. carosserie nog vrij goed. | |
T42 | woensdag 12 juni 2013 @ 20:46 |
zou hem even quoten... anders ziet hij een 2 jaar oud topic niet zo snel | |
mnemonic_ivan | donderdag 13 juni 2013 @ 20:35 |
uiteindelijk de motor nog losgekregen? | |
Barcaconia | donderdag 13 juni 2013 @ 20:39 |
Quotenotificatie. |