als je de schuur / aanbouw mee gaat verwarmen en op de osb nog gipsplaat aanbrengt dan zou ik aan de binnen zijde dampremmende folie toepassen maar als het alleen een schuur is met osb wand die je niet verwarmt dan is het niet nodig.quote:Op maandag 2 mei 2011 09:25 schreef RoofingBurner het volgende:
Aan de binnenzijde (Warme kant) dampremmende folie, aan de buitenzijde (koude kant) dampopen waterdichte folie. Aan de onderkant en aan de bovenkant moet je voldoende ruimte houden zodat de boel kan ventileren. Het mooist is om met een startprofiel te beginnen en aan de bovenkant ruimte te houden tussen de muurplaat en het bovenste rabatdeel.
in dit geval niet waar, later kan over de osb een laag folie en daar over vervolgens gipsplaat , en klaar om ook te verwarmen.quote:Op maandag 2 mei 2011 09:50 schreef RoofingBurner het volgende:
Het aanbrengen van een folie kost geen drol. Als er later problemen komen door een gebrekkige bouwfysica dan ben je op slopershoogte. Bij ons luidt daarom het devies: 'bij twijfel altijd een dampremmende folie aanbrengen'.
ik noem gips als afwerk voorbeeld maar je hoeft dus niet achter de osb de folie te zetten mag ook tussen de afwerklaag en de osb.quote:Op maandag 2 mei 2011 10:21 schreef RoofingBurner het volgende:
Waarom zit je nou steeds over gipsplaat te zeuren terwijl dat er helemaal niets mee te maken heeft. Als hij gewoon tussen de tengels en de OSB/Multiplex plaat een dampremmende folie aanbrengt is het voor elkaar. Dat staat los van een eventuele binnenafwerking. Gipsplaat in een schuur lijkt me sowieso veel te kwetsbaar.
• OSB aan de binnenzijde is voldoende, dit hoef je niet verder af te werken. Hou dus op over het gips want dat heeft bouwfysisch gezien totaal geen enkele invloedquote:Op maandag 2 mei 2011 15:00 schreef dop het volgende:
[..]
ik noem gips als afwerk voorbeeld maar je hoeft dus niet achter de osb de folie te zetten mag ook tussen de afwerklaag en de osb.
als je niet afwerkt en toch gaat verwarmen mag het ook zonder folie aan de warmekant zolang de wand maar geen gesloten laag is
hoe simpel kan je zijn, als je denkt dat het wel een gesloten laag is dan heeft dat damp scherm ook geen enkele zin/meerwaarde natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 mei 2011 07:34 schreef RoofingBurner het volgende:
[..]
• op het moment dat de wand geen 'gesloten laag' is heeft isoleren totaal geen zin
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |