abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96221376
Ik zit er aan te denken om zelf een schuur te gaan bouwen. Deze wil ik met houtskeletbouw gaan maken en ook isoleren. De buitenkant word waarschijnlijk van rabatdelen omdat (volgens mij) dit het goedkoopst is.

Ik zit alleen met de isolatie. Aangezien de schuur aan huis komt (soort van aanbouw dus) moet het wel redelijk geisoleerd zijn, of in iedergeval op de goeie manier gedaan worden.

Nu heb ik een opzet gemaakt van een wand. Met kleur heb ik aangegeven wat de onderdelen zijn. Mijn vraag is of dit zo goed is of dat er nog wat veranderd moet worden.

Blauw is MDF/spaanplaat/multiplex/osb
Oranje is 75*44 vuren balken
Paars is isolatie
Groen is rabatdelen

[ Bericht 9% gewijzigd door ngroenewoud op 01-05-2011 21:17:34 ]
  zondag 1 mei 2011 @ 21:23:15 #2
545 dop
:copyright: dop
pi_96222883
Blauw moet osb

de andere 3 plaatsoorten die je opnoemt zijn om diverse redenen ongeschikt , maar belangerijkste is dat ze alle 3 niet dragend zijn en osb wel

isolatie steenwol daarna damp werende laag en het rabat niet om de draagbalken maar op raggels

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 02-05-2011 06:47:26 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_96222887
Ja kan , maar nog wel effe folie aanbrengen.
pi_96238147
Aan de binnenzijde (Warme kant) dampremmende folie, aan de buitenzijde (koude kant) dampopen waterdichte folie. Aan de onderkant en aan de bovenkant moet je voldoende ruimte houden zodat de boel kan ventileren. Het mooist is om met een startprofiel te beginnen en aan de bovenkant ruimte te houden tussen de muurplaat en het bovenste rabatdeel.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  maandag 2 mei 2011 @ 09:39:42 #5
545 dop
pi_96238464
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 09:25 schreef RoofingBurner het volgende:
Aan de binnenzijde (Warme kant) dampremmende folie, aan de buitenzijde (koude kant) dampopen waterdichte folie. Aan de onderkant en aan de bovenkant moet je voldoende ruimte houden zodat de boel kan ventileren. Het mooist is om met een startprofiel te beginnen en aan de bovenkant ruimte te houden tussen de muurplaat en het bovenste rabatdeel.
als je de schuur / aanbouw mee gaat verwarmen en op de osb nog gipsplaat aanbrengt dan zou ik aan de binnen zijde dampremmende folie toepassen maar als het alleen een schuur is met osb wand die je niet verwarmt dan is het niet nodig.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_96238770
Het aanbrengen van een folie kost geen drol. Als er later problemen komen door een gebrekkige bouwfysica dan ben je op slopershoogte. Bij ons luidt daarom het devies: 'bij twijfel altijd een dampremmende folie aanbrengen'.
  maandag 2 mei 2011 @ 09:58:32 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_96238996
Ga je de schuur verwarmen eigenlijk?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 2 mei 2011 @ 10:07:58 #8
545 dop
pi_96239257
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 09:50 schreef RoofingBurner het volgende:
Het aanbrengen van een folie kost geen drol. Als er later problemen komen door een gebrekkige bouwfysica dan ben je op slopershoogte. Bij ons luidt daarom het devies: 'bij twijfel altijd een dampremmende folie aanbrengen'.
in dit geval niet waar, later kan over de osb een laag folie en daar over vervolgens gipsplaat , en klaar om ook te verwarmen.
hoef je niets voor te slopen
pi_96239625
Waarom zit je nou steeds over gipsplaat te zeuren terwijl dat er helemaal niets mee te maken heeft. Als hij gewoon tussen de tengels en de OSB/Multiplex plaat een dampremmende folie aanbrengt is het voor elkaar. Dat staat los van een eventuele binnenafwerking. Gipsplaat in een schuur lijkt me sowieso veel te kwetsbaar.
  maandag 2 mei 2011 @ 15:00:27 #10
545 dop
pi_96250065
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 10:21 schreef RoofingBurner het volgende:
Waarom zit je nou steeds over gipsplaat te zeuren terwijl dat er helemaal niets mee te maken heeft. Als hij gewoon tussen de tengels en de OSB/Multiplex plaat een dampremmende folie aanbrengt is het voor elkaar. Dat staat los van een eventuele binnenafwerking. Gipsplaat in een schuur lijkt me sowieso veel te kwetsbaar.
ik noem gips als afwerk voorbeeld maar je hoeft dus niet achter de osb de folie te zetten mag ook tussen de afwerklaag en de osb.
als je niet afwerkt en toch gaat verwarmen mag het ook zonder folie aan de warmekant zolang de wand maar geen gesloten laag is
pi_96283390
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 15:00 schreef dop het volgende:

[..]

ik noem gips als afwerk voorbeeld maar je hoeft dus niet achter de osb de folie te zetten mag ook tussen de afwerklaag en de osb.
als je niet afwerkt en toch gaat verwarmen mag het ook zonder folie aan de warmekant zolang de wand maar geen gesloten laag is
• OSB aan de binnenzijde is voldoende, dit hoef je niet verder af te werken. Hou dus op over het gips want dat heeft bouwfysisch gezien totaal geen enkele invloed
• op het moment dat de wand geen 'gesloten laag' is heeft isoleren totaal geen zin

Ik begrijp dat je weer over gips ga posten, maar ik ben er klaar mee.

Zoek maar eens via Google bij 'opbouw houtskeletbouwwand' in alle details wordt een dampremmende laag aan de binnenzijde aangegeven. Dit staat los van de afwerking.
  woensdag 4 mei 2011 @ 11:39:23 #12
545 dop
pi_96334860
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 07:34 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

• op het moment dat de wand geen 'gesloten laag' is heeft isoleren totaal geen zin
.
hoe simpel kan je zijn, als je denkt dat het wel een gesloten laag is dan heeft dat damp scherm ook geen enkele zin/meerwaarde natuurlijk.
of heb je geen idee wat de functie daar van is ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')