Grotendeels aard van het beestje.
Sommige katten zijn gewoon avonturiers, die hebben afleiding nodig, en die doe je er een groot plezier mee als ze lekker naar buiten mogen. Is bijna onmogelijk om daar een rustige knuffel-huismus van te maken.
Kittens die met de fles zijn opgevoed zijn vaak wel heel aanhankelijk. Maar dat moet je niet willen..
Ze hebben vaak hele rare trekjes, zoals in je broek klimmen als je stilstaat (is schattig als die kein is, maar niet als die volwassen is). En ze missen een heel groot deel van het leerproces over gedrag, waardoor het zelden helemaal normale katten zijn.
Vaak zijn de schilpad poesjes (of tortie, of hoe je het ook wil noemen) heel extreem in het karakter. Of extreem lief, of rasechte tutjes. Ik zie daar zelden een tussenweg in.
Maar kijk eens op
www.ikzoekbaas.nl, staan verschillende zoekcriteria tussen waar je misschien wel wat aan hebt.
Edit: wat Jaap zegt, ben ik het wel mee eens. Gecastereerde katers zijn (in mijn ogen) ook het leukste. En poezen kunnen (net als vrouwen) nog wel eens humeursschommelingen hebben.