abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96213070
Mijn ex kater staat momenteel op blaasgruisdieet van Hills S/D om het op te lossen.
Als het gruis weg is adviseert mijn dierenarts om mijn andere kat ook op blaasgruisdieet
te zetten, Hills C/D ter voorkoming van blaasgruis.
Ik heb mijn twijfel hierover geuit, omdat ik niet goed begrijp hoe dit dieet gezond kan zijn
voor een kat die geen blaasgruis heeft.
Ze vertelde dat het maar om een stofje zou gaan wat in het dieetvoer zit
en dat kan geen schade veroorzaken bij een gezonde kat.
Echt gerustgesteld ben ik niet.
Aan de andere kant is het wel veel praktischer om ze allebei het zelfde voer te geven.
Zijn er hier mensen die goede/slechte ervaringen hebben met gezonde katten die blaasgruisvoer krijgen?
  zondag 1 mei 2011 @ 17:35:08 #2
244933 trovey
Nachtoele
pi_96213716
Waarom zou het dan kwaad kunnen volgens jou? Ik heb mijn beide hondjes op nierdieet staan terwijl er maar eentje lichte nierproblemen heeft, is geen enkel probleem....ontziet juist de niertjes van de nog gezonde hond. en zo zal het met een blaasgruisdieet ook wel gaan...weet je zeker dat de ander het niet zal ontwikkelen. Ik denk dat het alleen bij hele jonge dieren wellicht problemen kan opleveren i.v.m. gebrek aan bepaalde stoffen die ze nog hard nodig hebben voor de groei maar ik verwacht bij volwassen dieren niet echt problemen. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_96215842
Ooit heb ik ergens gelezen dat de urine dan te zuur zou kunnen worden.
En ze dan calcium oxalaat kristallen kunnen krijgen.

Fijn om te lezen dat nierdieet bij jou beide hondjes werkt.
  zondag 1 mei 2011 @ 18:55:19 #4
244933 trovey
Nachtoele
pi_96216263
Dan geef je de andere gewoon regelmatig gewone kattensnoepjes, blikvoer (of met andere woorden, met die ben je niet zo streng in het voer) ;) zodat dat effect weer wat teniet wordt gedaan?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_96220418
Ik heb met mijn kat het wel gedaan, omdat dat echt een stuk makkelijker was en dat ging prima. Ook Hill's C/D, omdat mijn andere kat last had van blaasgruis. Ze heeft het ongeveer 7 jaar gegeten en is uiteindelijk met 16 jaar overleden/ingeslapen (ze had een oogtumor oid)
pi_96226274
Antiblaasgruisvoer zorgt voor een hogere zuurgraad in de urine waardoor de kristallen in de blaas opgelost worden :) mijn beide katers eten het al jaren sinds een van de twee last had van blaasgruis en het hele huis onderpieste met bloederige urine :)
pi_96270644
Als er geen gruis meer is gevonden in zijn urine en de PH waarde normaal is
dan ga ik het toch proberen om ze beide op de C/D te zetten.
Bedankt voor jullie reacties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')