In navolging van TJLinden, die een mooi lijstje heeft gemaakt, doe ik maar even hetzelfde.
Ik geef vrijwel alleen maar hele cijfers, omdat ik al besluiteloos genoeg ben en dat voor IMDb goed genoeg is. Uitzonderingen zijn films waar ik een uitgebreide review voor heb geschreven, omdat een gedetailleerder cijfer dan meestal vanzelf tot stand komt.
April 20111.
3 (Tom Tykwer, 2010) -
8.0Een nieuw kunststukje van de maker van Lola Rennt en Perfume, ditmaal over een Duits (hetero-)echtpaar waarvan beide leden verliefd worden op dezelfde man zonder dat ze dit van elkaar weten. In vergelijking met Perfume weer heel erg terug naar de art-house. Ik kan me voorstellen dat mensen zullen gruwelen van de metaforen en andere kunstzinnige ingrepen die af en toe gebruikt worden, maar ik vond het een hilarische film met een mooi verhaal. Prachtige vrouw ook, zolang ze d'r kleren aanhoudt. Wel iets aan de lange kant.
2.
Soylent Green (Richard Fleischer, 1973) -
8.0Dystopische sci-fi met Charlton Heston in zijn gloriedagen. Sterk verhaal over hoe slecht de wereld er aan toe is in 2022, vooral op gebied van natuur/milieu en mensenrechten. Wel wat oubollig, maar dat doet niet af aan het goede verhaal en prima acteerwerk. Paar erg originele ideeën over hoe de wereld in elkaar steekt in de toekomst. Vrouwen als 'meubilair' mogen ze van mij vandaag nog invoeren,
.
3.
I Saw The Devil (Jee-woon Kim, 2010) -
7.6Sterke Koreaanse wraak-thriller die goed in het straatje past van de
Vengeance-trilogie van Chan-wook Park. Ook dezelfde hoofdrolspeler als het eerste deel daarvan (Min-sik Choi,
Oldboy).
Uitgebreide review hier.
4.
Toy Story 3 (Lee Unkrich, 2010) -
7.0Zeer prima derde deel van deze serie, hopelijk houden ze het hierbij. Soms best grimmig voor een kinderfilm, maar zeker grappiger dan deeltje 2 en wederom erg mooi gemaakt. Mooi 'af' einde ook, nu niet meer aanzitten.
5.
Metropolis (Fritz Lang, 1927) -
7.0Een van de grote klassiekers uit de silent era. Voor die tijd ook geweldig gemaakt, maar niet een film die ik gauw nog eens zou kijken. Verhaal en acteerwerk zijn moeilijk om in te komen, ruim 80 jaar later. Maximum cijfer gegeven voor een film die ik niet als 'favoriet' zou bestempelen, puur om zijn kwaliteit als je 'm in context plaatst.
6.
Abre Los Ojos (Alejandro Amenábar, 1997) -
7.0Later verhollywoodst als Vanilla Sky met Tom & Penelope Kroes, is dit origineel ook met mevrouw P. Cruz. Vanilla Sky is me te lang geleden om nog een goede vergelijking te maken, maar deze Spaanse versie was goed te doen. Geen meesterwerk, wel een ruime voldoende.
7.
Henry's Crime (Malcolm Venville, 2011) -
7.0Verrassende comedy met Keanu Reeves, die onterecht gevangen zit en vervolgens besluit de misdaad die bij zijn straf hoorde ook daadwerkelijk te plegen. Iets traag, wat de droogheid van de film bevordert. Deed me een beetje denken aan The Ladykillers, in elk geval een stuk leuker dan ik had verwacht.
8.
Enter the Void (Gaspar Noé, 2009) -
7.0Bijzondere film over westerlingen in Japan en drugsgebruik. Mooie beelden, aparte visualisaties van de effecten van drugs, goed verhaal ook, maar halverwege neemt de film een rare wending en duurt hij vervolgens veel te lang.
9.
Scream 4 (Wes Craven, 2011) -
6.0Voor een tiener-slasher zat 'ie prima in elkaar, ware het niet dat hij veel en veel te meta was.
Uitgebreide review hier (onder 'user reviews'). Verrassend genoeg een voldoende waard.
10.
Le Scaphandre et le Papillon (Julian Schnabel, 2007) -
6.0Verfilming van het waargebeurde verhaal van Jean-Dominique Bauby die van top tot teen verlamd raakt, en alleen kan communiceren door met zijn oog te knipperen. Ontroerend verhaal, maar vrij saai verfilmd. Het vergelijkbare The Secret Life of Words was vele malen beter.
11.
High Noon (Fred Zinnemann, 1952) -
6.0Klassieke western over een sheriff die de dag van zijn aftreden te maken krijgt met een bende die hij jaren geleden de stad uit heeft gebonjourd. Niets lijkt mee te zitten wanneer hij zijn stadje wil beschermen. Vast een prima film voor een western, maar het genre ligt me niet. De shoot-outs snap ik al helemaal niks van, zijn daar speciale regels voor? Ik vind het er allemaal enorm knullig uit ziet. Toch net een voldoende waard.
12.
The Curious Case of Benjamin Button (David Fincher, 2008) -
5.0Wat ik me het meeste herinner van deze film is dat ik uren heb zitten wachten tot hij eindelijk was afgelopen. Op zich een bijzonder verhaal maar veel te langdradig verfilmd. Brad Pitt doet niks interessants, en de enige memorabele rol was van de immer knappe Tilda Swinton. Cate Blanchett speelt ook prima.
13.
Avatar (James Cameron, 2009) -
4.0Mooi gemaakte film met best een originele insteek in het aloude verhaal van de 'moderne' maatschappij die de inboorlingen wil exploiteren (ondanks de geleende aspecten van Star Wars t/m The Matrix). Helaas ook één grote opeenstapeling van cliche's uit de afgelopen 50 jaar cinema, met weer eens een nietszeggend blanco Hollywoodjongetje in de hoofdrol.
14.
A Nightmare On Elm Street (Wes Craven, 1984) -
4.0Misschien ben ik hier te jong voor, maar ik heb er geen moment van kunnen genieten. Origineel idee in de horror destijds (een monster in je dromen) maar slecht gespeeld, slechte geluidseffecten, holle karakters en een flinterdun plot. "Klassieker" ja, maar kan tegenwoordig echt niet meer.
15.
New Kids Turbo (Steffen Haas, Flip van der Kuil, 2010) -
3.0De
making of was grappiger en zat sterker in elkaar. Twee keer gelachen en een paar keer geglimlacht.
[ Bericht 2% gewijzigd door picodealion op 03-05-2011 11:25:43 ]