abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96178181
Ik had 1 ei, en van de dooier wilde ik mayo maken.Door even niet op te letten heb ik de emulsie uit elkaar geslagen. Bij gebrek aan een tweede ei heb ik de boel gered met wat eiwit van het eerste ei en een beetje mosterdzaad als emulgator. Op zich is dat prima gelukt en de smaak is ook goed, maar de mayo is nu net niet dik genoeg naar mijn smaak. Ik heb geen eiwit meer voor een tweede redding, want die zit nu in de merengues. Wat zal ik doen: meer olie er door roeren met het risico dat de boel weer gaat schiften, of het maar zo laten en dan maar met wat dunnere mayo genoegen nemen?

Poll: Meer olie ?
Ja
Nee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2011 17:18:04 ]
  zaterdag 30 april 2011 @ 18:10:14 #2
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96179823
Ja, voor zover ik weet is het de olie die het dikker maakt.
Als je dikke mayo hebt en 'm dunner wilt doe je er nooit olie, maar een beetje water bij.
Dus ik ga voor: meer olie.
  zaterdag 30 april 2011 @ 18:13:28 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_96179913
Eiwit? Ik mag toch hopen dat je eigeel bedoeld, en robin heeft gelijk, wat meer olie erbij, druppelsgewijs, maakt hem dikker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_96180286
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Eiwit? Ik mag toch hopen dat je eigeel bedoeld, en robin heeft gelijk, wat meer olie erbij, druppelsgewijs, maakt hem dikker.
Nee, de enige dooier die ik had zat al in de geschifte mayo, dus ik heb eiwit gebruikt als noodoplossing. Maar ik heb maar een heel klein beetje gebruikt, alleen om de emulsie te starten. Daarna druppelsgewijs de geschifte mayo er bij en op het eind nog wat olie. Op zich gaat dat prima, omdat de lange albuminemoleculen meehelpen. Neem je te veel eiwit dan wordt de saus wel merkbaar minder romig maar dat is nu niet het geval.

Uiteindelijk gaat het om een olie-in-water emulsie dus in theorie had ik het ook met een beetje water en/of azijn kunnen proberen, met hulp van meer mosterdzaad of andere emulgatoren, maar met maar 1 kans durfde ik dat niet aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2011 18:28:04 ]
  zaterdag 30 april 2011 @ 19:04:20 #5
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96181030
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Eiwit? Ik mag toch hopen dat je eigeel bedoeld
Laatst bij topchef maakten ze mayonaise van een heel ei. Volgens de chefs geeft dat nog extra binding. Ik gruwel van het idee, ook al heb ik weinig tegen rauw eiwit. Er zijn er ook die het makkelijker vinden, mayo van een heel ei. Rare mensen op de wereld...
pi_96181815
Als je mayonaise maakt moet in het begin met heel veel energie kloppen. Maar als er al veel olie in de dooier is opgenomen moet je juist niet te hard meer kloppen want dan sla je de boel weer stuk.De laatste olie kun je er zelfs beter met een lepel heel rustig doorheen roeren. Sommige mensen houden echter niet van handwerk en gebruiken liever een keukenmachine of staafmixer. Dat gaat in het begin heel goed, maar bij de laatste olie kloppen die machines te hard en gaat de emulsie stuk. Als je machinaal mayo maakt kan de dooier dus niet zoveel olie opnemen als wanneer je met de hand klopt. Als je hele eieren gebruikt zorgt het eiwit ervoor dat de druppels als het ware worden ingepakt, waardoor de emulsie minder snel stuk gaat. Van ingepakte druppels maak je immers maar moeilijk grotere plasjes olie en water. Dat is het voordeel van hele eieren. Het nadeel is dat je een wat schuimigere, minder romige mayonaise krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2011 19:34:45 ]
pi_96202503
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 19:04 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Er zijn er ook die het makkelijker vinden, mayo van een heel ei. Rare mensen op de wereld...
Het is per definitie makkelijker om een heel ei te gebruiken, je hoeft immers niets te scheiden. De vraag is hoeveel moeilijker is het om slechts de dooier te gebruiken. En dat zal denk ik afhangen van de vraag of je motorische vaardigheden boven of onder het schoenenstrik niveau liggen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_96241814
Ik heb er nog voorzichtig een beetje olie doorgelepeld maar omdat ik het idee had dat de saus al bijna "vol" was heb ik 'm toch iets dunner gehouden dan normaal. Al met al ben ik wel tevreden met het resultaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')