Weet uit eigen ervaring, dat de veiligheidsgordel in zo'n viertonner niet altijd gedragen werd. Erg sneu voor de betrokkenen.quote:Dode en 15 gewonden door ongeval A2 bij Budel
Door een ongeval op de A2 bij de afslag Budel in de richting Eindhoven is dinsdagochtend een militair om het leven gekomen. Vijftien andere mensen raakten gewond, van wie drie ernstig. Dat maakte de politie bekend.
Bij het ongeval was een biertransportwagen en een legertruck van de kazerne in Weert betrokken. Achter in de legertruck zaten meerdere militairen, onder wie ook gewonden vielen. Bij het ongeval raakten verder drie personenauto's betrokken. De dode is een militair van de kazerne in Weert.
Bij de lange file die na het ongeluk aanzwelde, raakten vier mensen bevangen door de hitte. Drie konden ter plaatse door de hulpdiensten behandeld worden. De vierde persoon is naar het ziekenhuis gebracht.
Het ongeval gebeurde rond kwart voor tien. De snelweg werd daarop in noordelijke richting afgesloten. Rond half drie waren alle gewonden naar ziekenhuizen gebracht. Rijkswaterstaat is bezig met het opruimen van de ravage. De politie verwacht dat de snelweg in de loop van de middag weer vrijgegeven wordt.
Bron: Dode en 15 gewonden door ongeval A2 bij Budel
Volgens een artikel in het Limburgs Dagblad was de truck op de vluchtstrook gestopt om hulp te verlenen bij een ongeluk tussen een aantal personenauto's dat vlak daarvoor gebeurd was. Vervolgens is terwijl de militairen bezig waren met uitstappen, een vrachtwagen die op cruise control reed op hen ingereden...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:46 schreef Eraser127 het volgende:
[..]
Weet uit eigen ervaring, dat de veiligheidsgordel in zo'n viertonner niet altijd gedragen werd. Erg sneu voor de betrokkenen.
quote:Hillen: militair moet meer vechten, minder hulp geven
Minister Hillen (Defensie, CDA) vindt dat militairen meer moeten vechten en zich minder als ontwikkelingswerkers moeten gedragen. Hij zei dit vandaag in een toespraak in Brussel.
“Militairen moeten weer doen waarvoor ze zijn – militaire taken verrichten en militaire successen behalen en tonen”, aldus Hillen. Met een verwijzing naar de Nederlandse bijdrage in Afghanistan zei hij dat Nederlandse militairen “de beste ontwikkelingswerkers” zijn, maar dat van soldaten verwacht wordt dat zij zich in de eerste plaats als soldaten opstellen.
Afstand van de 3D-aanpak
Met zijn woorden neemt Hillen afstand van de door Nederland fel gepropageerde zogeheten ’3D-aanpak’ zoals deze zich in Afghanistan heeft ontwikkeld. Deze houdt in dat Defensie, ontwikkelingshulp (Development) en Diplomatie nauw samenwerken. In de praktijk komt het er op neer dat militairen zich veel bezighouden met ontwikkelingstaken.
“We zijn als krijgsmacht te veel van ons merk verwijderd geraakt”, zei Hillen vanmorgen in Brussel desgevraagd in een toelichting op zijn rede. “Kijk naar onze inzet in Kunduz, we sturen daar 535 militairen heen (waaronder veertig politiemensen, red.) en moeten die missie dan civiel noemen. ‘Militair’ heeft een negatieve connotatie gekregen. Dat heeft me geweldig aan het denken gezet.”
‘NAVO moet scherper kiezen’
Volgens Hillen zal de NAVO scherper moeten kiezen, omdat de steun onder de bevolking voor complexe operaties ver buiten de landsgrenzen zoals die in Afghanistan terugloopt.
“Onze militairen moeten aan de slag waar onze belangen in gevaar zijn, bijvoorbeeld als piraten onze schepen aanvallen. De NAVO bestaat om vuurtjes uit te trappen, niet om missionaris van de wereld te zijn.”
Hillen reageerde in zijn toespraak ook op recente kritiek van zijn Amerikaanse collega Gates, die Europa verweet te weinig bij te dragen aan de NAVO. “Europa moet acht slaan op de boodschap van Gates”, zei Hillen. De bezuinigingen op Defensie zijn “zeker geen bewuste Europese politiek om de VS de rug toe te keren”.
NRC
Stel je voor dat ze nu nog met de YAD personeel gingen vervoeren (op die bankjes dus)...quote:Op woensdag 29 juni 2011 19:48 schreef Bouke-p het volgende:
.... En dit ongeval is een reden waarom ik geen 4tonner met personeelsmodule rij, gevaarlijke kutdingen...
Heb nog nooit een YAD met bankjes gezien? Of zijn dat aangepaste dingen?quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:35 schreef Schild het volgende:
[..]
Stel je voor dat ze nu nog met de YAD personeel gingen vervoeren (op die bankjes dus)...
Dan zou waarschijnlijk de hele baklading eruit gevlogen zijn..
YAD voor de aanpassing naar YAP. Kan nog steeds, gewoon die klapbankjes erin plaatsen, in de meesten zijn ze er uitgehaald omdat er toch geen personeel in vervoerd mag worden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:36 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Heb nog nooit een YAD met bankjes gezien? Of zijn dat aangepaste dingen?
Mag officieel niet...quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:48 schreef hcwp het volgende:
Ik heb anders toch zeer zeker wel meer dan eens een tochtje in zo'n bak gemaakt. Weliswaar op/nabij kazerneterrein, maar toch.
Ben ff aan het zoeken of het ook online ergens is te vinden, maar kan zo snel niets vinden.quote:
Thanks, dat is hem.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:00 schreef Schild het volgende:
Naar aanleiding van verkeersongeval met een ‘gewone’ YAD-4442 tijdens de koudweeroefening ‘Snow Falcon’ van 11 Infanteriebataljon Luchtmobiel in Noorwegen – waarbij op 9 februari 1998 sergeant-majoor Tettero en soldaat Nieuwenhuysen om het leven kwamen – heeft Defensie zich herbezonnen op het personenvervoer met vrachtwagens.
Bron; Boekje-Pienter
Archief Volkskrantquote:Twee Nederlandse militairen verongelukt in Noorwegen
Het ministerie van Defensie bekijkt of de oefening van eenheden van de Luchtmobiele Brigade in Noorwegen zal worden voortgezet na de dood van twee militairen....
Van onze verslaggever
DEN HAAG
Vier andere militairen raakten zwaargewond. Zij zijn per helikopter overgebracht naar een ziekenhuis in Kristiansand. De twee doden zijn soldaat eerste klasse R. Nieuwenhuysen (26) en sergeant-majoor R. Tettero (38).
Het ongeval deed zich gisterochtend in het zuiden van Noorwegen voor in de omgeving van Ljosland. De viertonner, waarin ongeveer vijftien militairen zaten, maakte deel uit van een ondersteuningseenheid die het 11e bataljon van de Luchtmobiele Brigade tijdens de oefening Snow Falcon moesten bijstaan. Enkele honderden militairen van dit bataljon zijn tot 21 februari in Noorwegen voor een zogeheten koudweertraining.
De vrachtwagen moet volgens het ministerie van Defensie van de weg zijn gegleden en zijn omgekieperd. De marechaussee verricht een onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.
Volgens commandant W. Brons van de luchtmobiele brigade had het ongeval gezien de weersomstandigheden overal kunnen gebeuren.
Minister Voorhoeve en staatssecretaris Gmelich Meijling van Defensie lieten gisteren meteen weten dat hun medeleven uitgaat naar de nabestaanden van de omgekomen militairen.
Klopt, bij opplan 10 ed. mag het.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:56 schreef Schild het volgende:
En als een eenheid ingedeeld is voor Opplan 10/13 moeten de bankjes ook in de YAD's aanwezig zijn, er mag dan namelijk in de YAD ook personeel vervoerd worden..
quote:Uitzonderingen.
Bij de uitvoering van operationele opdrachten, niet zijnde opdrachten i.h.k.v. een oefening, maar opdrachten i.h.k.v. de inzetoptie 2 of 3 of bijv. het OPPLAN 10*, wordt het gestelde in deze regeling buiten werking gesteld, met dien verstande dat het inzetten van militaire vrachtauto’s (tijdelijk) uitgerust een met ‘rolbeugel-unit’, in voorkomend geval, prevaleert boven het inzetten van een YAD (4440/)4442 uitgerust met bankjes!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |