abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96125957
Binnenkort willen we onze nieuwe appartement gaan verbouwen. Een van de items zijn de huidige kozijnen. In het gehele appartement is enkelglas aanwezig en de kozijnen stammen uit jaren '60.

Nu zijn we aan het kijken wat het kost om de kozijnen te vervangen in de woon- en werk kamer voor een schuifpui. Wegens ons beperkte budget kijken we ook veel naar 2e hands materialen.

Nu zien we vele schuifpuien met de correcte breedte maar die rond de 220cm hoog zijn terwijl onze huidige kozijn 250cm hoog is. Bestaat er een methode om deze extra hoogte op te vullen?
Zo ja, wat is de beste methode om de extra hoogte op te vullen? Welk materiaal en welke methode kan ik hier het beste op toepassen?

Ik zat te denken aan bijvoorbeeld celbeton de bovenkant met 30cm op te vullen zodat we deze schuifpui alsnog kunnen plaatsen. Alleen heb ik geen idee hoe je celbeton (als het al mogelijk is) vanaf boven af kunt plaatsen.

Iemand tips?

Het huidige kozijn:

[ Bericht 6% gewijzigd door sunfly op 29-04-2011 09:30:26 ]
pi_96126807
Beste Sunfly,

Kwa ruimte op je balkon ga je er flink op vooruit, geen deuren meer op je balkon! Natuurlijk kan je schuifpui toepassen die wat lager is. Boven de schuifpui gewoon uitvullen met hout, goede isolatie ertussen en de buitenkant afwerken met kunststof of houten rabat/potdeksel delen. Vergeet niet folie tegen het vocht toe te passen. Ik zou eerst eens uitrekenen wat het gaat kosten, anders kan je misschien beter even wachten tot er een schuifpui voorbij komt die wel aan de maten voldoet en waar je iets meer voor betaald.

Cellenbeton raad ik af, dit moet je ergens opzetten en kan je niet laten zweven. Je mag nooit een constructie op je kozijn laten rusten. suc6
pi_96128381
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 09:52 schreef Tekenaar het volgende:
Ik zou eerst eens uitrekenen wat het gaat kosten, anders kan je misschien beter even wachten tot er een schuifpui voorbij komt die wel aan de maten voldoet en waar je iets meer voor betaald.
Dit dus wat is het verschil in prijs met de goede maatvoering....
pi_96133589
Een gebruikte schuifpui van 3,60x2,20 is ook behoorlijk zwaar. Het glas zit er nog in, moet je er ook uithalen anders is het helemaal niet te tillen. Met de lift gaat die niet naar boven denk ik..qua afmeting ook niet trouwens.
pi_96153281
Hebben jullie in het Reglement van Splitsing gekeken of dit mag? Meestal zijn de kozijnen gemeenschappelijk eigendom en mag je als bewoner niets aan het aanzicht van het pand veranderen. Bovendien kan de VvE regels hebben over wat wel en niet mag. Beetje vervelend als je na de klus alles op jouw kosten in de oorspronkelijke staat mag terugbrengen.
  zaterdag 30 april 2011 @ 15:15:08 #6
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_96176026
En je hebt een omgevingsvergunning nodig, want je verandert het uiterlijk van de gevel
[_] <- Sign here
pi_96176518
Je zou het ook met hout en isolatie kunnen opvullen, maar ga eerst eens langs bij de VVE om te vragen wat de mogelijkheden zijn, wie weet staat het al op de nominatie om vervangen te gaan worden.
En zoals gezegd vaak mag het niet of alleen in overeenstemming met de VVE, die er dan wel weer bepaalde regels op na kan houden, waardoor de door jouw gewenste schuifpui bijvoorbeeld niet goedgekeurd wordt.
En denk aan de juiste vergunningen.
pi_96198523
Wij gaan dit inderdaad navragen. Op dit moment is het in ieder geval zo dat er is afgesproken dat dubbelglas voor ieder appartement houder zelf dit mag plaatsen indien gewenst en dat het in ieder geval geen gemeenschappelijke operatie zal worden. Ook het vervangen van de kozijnen zit niet in de meerjarenplanning.

Er zit in hetzelfde appartement c.a. 8 personen/buren die ook een schuifpui hebben laten plaatsen.
De huidige kozijnen zijn namelijk oud, te merken aan hang en sluitwerk, isolatie, enkelglas, etc.
Ze zien er wel goed uit kwa verf en onderhoud.

Eigenlijk gingen we ervan uit dat aangezien de buren het hebben, wij het ongetwijfeld ook wel mogen plaatsen mits het een soortgelijke pui is. Maar navragen natuurlijk beter :).

Nu is het zo dat we zowaar gisteren plots een passende 2e hands schuifpui hebben gevonden. Natuurlijk helemaal in alle staten aangezien het precies voldoet aan onze wensen *O* . Het is een aluminium schuifpui bestaande uit 1 schuifdeur en 1 vast raam. (zie: http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/445278169/1).

Nu komt daar het volgende probleem bij kijken: de (gemeenschappelijke) verwarming.
Deze zit nu namelijk aan de kant van de schuifdeur. Ideaal zouden we het liefste de verwarming willen verplaatsen naar de andere zijde van de kamer omdat we het mooier zouden vinden als inderdaad de schuifdeur aan de kant zit waar nu de verwarming zit.

Alleen, hoe ga ik in hemelsnaam de verwarming naar de andere kant krijgen :? Bestaat de mogelijkheid om verwarmingsbuizen onder laminaat/parket heen te voeren? Anders zouden we namelijk via het plafond een leiding moeten maken naar de andere kant van de muur maar dit is omslachtig en je krijgt lelijke buizen aan t plafond. Als het al mogelijk is. :{

Dit is de kamer van binnen uit gezien:

Dit is het plattegrond v.h appartement waarbij rood de huidige plaats van verwarming en de blauwe de gewenste plaats.

Er lopen aan de muur van de blauwe verwarming geen verwarmingsbuizen. De verwarminsbuizen moeten sowieso komen van de muur waar de rode verwarming zit.
pi_96198847
Uit de foto maak ik op dat de hoofdleiding door de slaapkamer loopt en waarschijnlijk een dikwandige gelaste buis.Lijkt me daar door nog al een flinke ingreep om de radiator te verplaatsen naar de andere zijde van de kamer.
Maar misschien weet klipper of de andere verwarmingsdeskundigen hier op het forum er wel een passende oplossing voor
pi_96199864
Zo te zien is dit blokverwarming. Dus de vraag is heb je een afsluiter in de woning of niet. Zo nee moet je de buizen bevriezen om de radiator te verplaatsen of de gehele streng afsluiten
En wat betreft het kozijn. heeft het complex een VVE, want een verandering aan de gevel moet je altijd voorleggen. Je mag niet zomaar het aanzicht van de gevel veranderen
pi_96200011
Waarom laat je het linkergedeelte (van binnenuit gezien) niet gewoon zitten en ga je voor het rechterdeel op zoek naar een schuifdeur, die je aan de buitenzijde tegen het bestaande kozijn aan monteert. Constructief een stuk eenvoudiger en waarschijnlijk goedkoper.
Ik zou trouwens helemaal geen schuifpui nemen, alleen de hele goede lopen soepel, ze zijn lastiger tochtvrij te maken dan een gewone deur en je hebt er meer onderhoud aan. (Maar op dit soort opmerkingen zit je waarschijnlijk niet te wachten)
pi_96203083
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 11:06 schreef Plankje55 het volgende:
Waarom laat je het linkergedeelte (van binnenuit gezien) niet gewoon zitten en ga je voor het rechterdeel op zoek naar een schuifdeur, die je aan de buitenzijde tegen het bestaande kozijn aan monteert. Constructief een stuk eenvoudiger en waarschijnlijk goedkoper.
Ik zou trouwens helemaal geen schuifpui nemen, alleen de hele goede lopen soepel, ze zijn lastiger tochtvrij te maken dan een gewone deur en je hebt er meer onderhoud aan. (Maar op dit soort opmerkingen zit je waarschijnlijk niet te wachten)
Vergeet niet dat ze inbraak gevoeliger zijn indien de kwaliteit niet dat is wat je ervan verwachtte.
pi_96203375
Misschien is het verstandiger voor jullie om nu nog niet de grote veranderingen te doen, maar er gewoon eerst intrekken en dan sparen of over een paar jaar indien mogelijk een tweede hypotheek te nemen.

Een schuifpui is op zich natuurlijk veel mooier dan de huidige pui die erin zit, alleen een schuifpui met de huidige radiator is geen gezicht.

Indien je een schuifpui neemt, dan zou je eigenlijk ook je verwarming moeten aanpassen, hetzij door een doorkijkledenradiator, of door een plintconvector.
Het voordeel van de convector t.o.v. de doorkijkledenradiator is dat deze weer een lage bouwhoogte heeft, nadeel is dat je weer een stukje stralingswarmte mist.

Een tweede feit is dat je de pui wel op je etage moet krijgen, vaak heb je hiervoor een kraanwagen voor nodig, via de voordeur zal het niet lukken.

Leidingen verleggen behoort natuurlijk altijd tot de mogelijkheden eventueel in samenwerking met de VVE.

De vraag is alleen wat uiteindelijk goedkoper en beter is, op deze manier kan je goedkope schuifpui nog erg duur worden.

Een gevelelement plaatsen is trouwens wel vakwerk wil je dit goed doen, het moet tenslotte wel tochtvrij gebeuren.
pi_96216955
Geweldig, bedankt allen voor de reacties!

@plankje
Dat is zeker een mogelijkheid, alleen vinden we dat niet mooi. Het zal of een heuse schuifpui worden met geschikte verwarming of we laten het zo (voorlopig) staan.
De offertes voor enkele nieuwe schuifpuien krijgen wij nog binnen, dubbelglas voor het huidige kozijn moet ik nog opvragen(mocht het zo zijn dat huidige kozijn toch behouden blijft).
Overigens, vroeger bij ouders ook altijd schuifpui gehad, dat ging altijd goed (je moet er alleen geen tuin-aarde in laten vallen). Eens in de zoveel tijd een beetje olie en jaren later werkt het nog steeds prima.

@klipper
Inbraak gevoeliger zijn ze inderdaad. Gelukkig zitten we op de 3e verdieping wat het risico voor inbraak klein maakt (lijkt me).
Het omhoog krijgen van de schuifpui lijst wilden we doen via het balkon (zit direct aan rustige straat) met bijvoorbeeld een katrol.
Het verzetten van de verwarmingsleidingen gaat geen optie voor ons worden merk ik. Het gaat sowieso een flinke kostenpost meenemen en de buizen erheen zullen zichtbaar worden.
Dus nog maar even wachten tot we hopelijk snel weer iets leuks vinden waar de deur wel aan de goede kant zit.

Qua geld hebben we 15k bovenop onze hypotheek genomen. Hoger willen we niet gaan aangezien we van plan zijn c.a. 8 jaar hier te wonen. We moeten hiermee de badkamer, keuken en geiser mee doen. Indien we wat overhouden, en dat hopen we, gaat dit naar de optionele dingen zoals dus de schuifpui, dubbelglas en een inbouw WC.

Nogmaals bedankt ik jullie voor reacties!! Ik ga een aantal punten sowieso meenemen zoals navraag bij VVE.
pi_96254789
Je kunt een schuifpui met die afmetingen niet bepaald makkelijk omhoog halen én je kunt voor geen meter manoeuvreren op je balkon. Ga voor dubbel glas, een schuif[ui voegt niet veel toe denk ik.
  maandag 2 mei 2011 @ 17:58:41 #16
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_96258374
Wij hebben ook een schuifpui met een verwarming aan die kant. En de verwarming is soort blok,
iets breder dan een normale verwarming en op ongeveer 25 cm hoog. Werkt prima.
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_96283797
Wij hebben hier ook het een en ander verandert. Zodra dat je de gevelopening niet groter maakt maar gewoon anders in deelt is het vergunningsvrij. Ik had netjes de vergunning ingediend en mooie tekeningen erbij, na 2 weken lag het weer in de brievenbus dat het niet nodig was!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')