abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96117970
In Nederland komen 3 soorten slangen voor:

gewone adder

gladde slang

ringslang

Alleen de adder is giftig. Beten door deze slang hebben zelden een fatale afloop, maar zijn wel gevaarlijk en je moet dit dan zo snel mogelijk laten behandelen in het ziekenhuis. Je kan er anders behoorlijk ziek van worden en je houdt een flink litteken aan de wond over. De adder zal echter alleen bijten wanneer het zich bedreigd voelt. Als je wordt gebeten, is dat bijvoorbeeld het gevolg van domme pech als je de slang niet ziet en er per ongeluk op trapt.

De gladde slang bijt ook pas alleen wanneer het zich bedreigd voelt, maar in vergelijking tot de gewone adder is deze wel agressiever en bijt sneller. Als het bijvoorbeeld in je hand bijt en je trekt je hand terug, blijft de slang eraan hangen, omdat de tanden gekromd naar achteren wijzen. Mensen raken hierdoor in paniek en maken de slang achteraf dood. Maar de slang is niet gevaarlijk. Het is niet giftig en de tanden zijn klein. Het enige wat je in principe hoeft te doen, is de wond goed ontsmetten, omdat je anders een bacteriële infectie zou kunnen krijgen.

De ringslang, de meest voorkomende slang, bijt zelden. Het slaat altijd op de vlucht en zoekt het water op om weg te zwemmen. Kan de slang geen kant op, zal het braken of net doen alsof het dood is. Pas als laatste verdedigingmiddel zal de slang bijten, maar net als de gladde slang is de ringslang niet giftig.

Hebben jullie weleens in Nederland een slang in het wild gezien?

[ Bericht 1% gewijzigd door Pulzzar op 29-04-2011 20:30:53 ]
  donderdag 28 april 2011 @ 23:35:34 #2
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_96118105
Pic van de ringslang werkt niet.
pi_96118211
Ja heb 1x toen ik jong was een kleine slang gezien..
pi_96118325
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:37 schreef DeRakker. het volgende:
Ja heb 1x toen ik jong was een kleine slang gezien..
Weet je nog waar en welke soort het geweest kan zijn?
pi_96118473
Ja, twee keer een adder in het natuurgebied waar ik als kind regelmatig speelde.
Die probeerden weg te komen, omdat ze ons hoorden komen, maar door het geritsel wisten wij dat er iets zat. Dus zijn we erachteraan gegaan. Even gekeken of het een adder was en daarna snel de andere kant op rennen :P
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_96118802
Het meest exotische dier wat ik in Nederland heb gezien is een vos. ;(

Gelukkig dat ik die had gezien, anders had ik reiger moeten invullen.
pi_96118828
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:39 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Weet je nog waar en welke soort het geweest kan zijn?
nope.. dacht een adder... maar weet niet meer zeker.. was met een boswandeling maar t is zo lang geleden :P
pi_96118886
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:48 schreef Pulzzar het volgende:
Het meest exotische dier wat ik in Nederland heb gezien is een vos. ;(

Gelukkig dat ik die had gezien, anders had ik reiger moeten invullen.
keertje toen ik trug van training kwam een egel over straat zien rennen :D
dat in de randstad :)
pi_96124482
Ik heb laatst nog een tuinslang gezien.
pi_96125429
Ik heb ooit eens een slang gezien, denk dat 't een adder was.... M'n moeder in paniek omdat we met z'n 3en gingen kijken :P Slang lag heerlijk in het zonnetje.

Heb ook eens een hazelworm gezien, een dode. Heb em maar aan de kant gelegd, op het asfalt is geen waardige begraafplek (en gevaarlijk voor aaseters).

Het meest exotische dier dat ik gezien heb is toch wel de halsbandparkiet :Y
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_96129732
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 april 2011 08:55 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Het meest exotische dier dat ik gezien heb is toch wel de halsbandparkiet :Y
Oh ja, ik ook.

Die schijnen nu gerekend te worden tot wilde dieren.
  vrijdag 29 april 2011 @ 11:42:14 #12
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_96131099
ik heb ze alledrie gezien. Ringslang vaker dan de adder, en de gladde slang het minst van allemaal.
Ik heb ook de hazelworm af en toe mogen aanschouwen.

En ik heb een keer per ongeluk over een gladde slang heengefietst :(
  vrijdag 29 april 2011 @ 11:49:34 #13
233296 Eisoep
staar me na, kwijlen mag!
pi_96131451
Ik heb ooit een adder gespot tijdens een huifkarvakantie in Drenthe.
pi_96147390
We hebben hier achter ook een papegaai vliegen in t park... we zien m soms... al een paar jaar :D
pi_96154688
Ik heb wilde slangen alleen in het buitenland gezien in zuid Frankrijk en Italië. Dat ging in alle gevallen om de aspisadder. De eerste keer ging het om een dode aspisadder. Zijn hals was helemaal opengereten en ik zag het kadaver van een muis erin. Misschien dat ie niet goed had gebeten en dat die muis in zijn keel nog leefde en probeerde te ontsnappen. Of de muis was te groot en de hals van de slang barstte open.

De andere slangen waren levend en kronkelden tussen de stenen door.

Maar slangen in Nederland is moeilijk voor te stellen als je er nog nooit één hebt gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')