Op donderdag 28 april 2011 13:22 schreef Oliemeulen het volgende:Hallo,
Er is mij vanuit Fok.nl gevraagd ( dank aan Simone voor het prettige gesprek

) om antwoord te geven op de vraag welke spin gevonden is door de Dierenambulance Eindhoven.
Ik ben overigens Sjef van Overdijk, werkzaam bij Dierenpark De Oliemeulen in Tilburg. Een klein dierenpark wat gespeciliseerd is in reptielen en andere exoten zoals spinnen. Ik heb mezelf de afgelopen 12 jaar verdiept in spinnen en heb ook een aantal reizen gemaakt naar Zuid-Afrika om wetenschappelijk onderzoek te doen naar vogelspinnen.
Vooraf wil ik graag melden dat ik wel begrip heb voor mensen met een spinnenangst. Een heleboel mensen hebben deze angst en ik denk dat een spin op nummer 1 staat bij angsten voor dieren. Ik krijg bij De Oliemeulen namelijk regelmatig mensen op bezoek die graag over hun angst voor spinnen heen willen komen, vooral omdat leven met een angst vervelend is ( je bent er indirekt constant mee bezig ) en veel mensen willen er vanaf komen voor hun kinderen ( als ouder staat het heel vreemd als je op een stoel gaat staan onder het toeziend oog van de kinderen om weg te kruipen voor een klein spinnetje wat door de kamer heen wandelt )
Desondanks wil ik het hier toch even goed praten voor het spinnetje wat dus is gevonden bij een "lounge-set" en alles behalve kwaad in de zin heeft.
De spin die dus is gevonden is een Europesche variant van de Sydney-funnelweb,
Macrothele calpeiana. Een spin welke als enige uit de familie
Hexathelidae voorkomt in Zuid-spanje ( Andalusia ), Italië en Noord-Afrika.
Deze spinnensoort wordt meestal waargenomen in relatief droge gebieden en leven vaak tussen de wortels van olijfbomen ( welke veel geďmporteerd worden uit Spanje ) en kurkeiken. Ze zijn meestal vrij eenvoudig te vinden omdat ze erg veel spinnenweb maken. Hun schuilplek meestal stevig tussen de boomwortels en dit wordt naar buiten uitgebouwd met flink wat struikeldraden om insecten te kunnen vangen.
Over de giftigheid kan ik ook vrij kort zijn, ze zijn NIET dodelijk. De beet van deze soort geeft meestal een lokale zwelling en is meestal wel pijnlijk. Daarbij moet wel gezegd worden, áls je dan gebeten wordt. De kans is namelijk groter dat je overlijdt aan een wespensteek of aan blikseminslag. De autralische variant (
Atrax robustus ) wordt aangeduid met "potentieel gevaarlijk" wat dus aangeeft dat de spin wel dodelijk kán zijn maar meestal niet is.
De meeste mensen die gebeten worden ( zo'n 80% van de gevallen ) is tijdens de slaap of als men kleding of schoenen aan doet die op de grond hebben gelegen. In deze gevallen worden mensen dus gebeten als de spin bekneld zit. Een spin kan niet gillen, slaan of schoppen. Het enige wat de spin wel kan uit verdediging is bijten en daar wordt het spinnetje dan op afgerekend terwijl dit niet echt terecht is, het diertje kan nou eenmaal niet anders.
We kunnen dus concluderen dat de kans dat mensen gebeten worden in Nederland erg klein is. Het diertje komt vandaag naar De Oliemeulen toe en zal in de tentoonstelling geplaatst worden en uiteraard ( zoals elk dier ) een goed leven gegund worden aangezien het diertje er zelf niet voor gekozen heeft om naar Nederland te komen. Hier kan het diertje van meer nut zijn als bij mensen die ze onder een tuinset onwenselijk vinden...
Met vriendelijk groet,
Sjef van Overdijk
Dierenpark De Oliemeulen
Tilburg