abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 april 2011 @ 22:12:19 #1
306596 SockPants
ik moet altijd alles zelf doen
pi_96066742
Hoi allemaal,

Ik heb de laatste tijd (halfjaar, jaar ofzo) steeds meer dat er van alles in mijn lijf knakt, zoals sommige mensen hun vingers knakken. Mijn knieën deden het al langer zodra ik meer dan een halfuur stilzit ongeveer, dan kan ik ze luidruchtig losschudden, maar dat was nooit zo'n probleem. Nu doet ook mijn rug het op meer plekken, m'n nek af en toe, maar de laatste paar weken/dagen men linker schouder vooral. Die kan ik letterlijk elke 2 minuten knakken door hem een beetje te draaien of mijn elleboog naar achteren te bewegen met mijn arm horizontaal. Als ik het bewust niet doe dan gaat het kut voelen en dat gaat pas over als ik het dus knak. Echter, van al dat knakken krijg ik nu gewoon andere pijn in mn schouder en bovendien is het gewoon een beetje irritant.

Wat is het, hoe komt het en wat doe ik eraan?
Bla bla bla bla bla.
  woensdag 27 april 2011 @ 22:14:20 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_96066902
Wellicht ben je hypermobiel?
  woensdag 27 april 2011 @ 22:14:37 #3
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_96066922
Fysio.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  woensdag 27 april 2011 @ 22:21:46 #4
306596 SockPants
ik moet altijd alles zelf doen
pi_96067423
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:14 schreef kwiwi het volgende:
Wellicht ben je hypermobiel?
Ik heb het even gegoogled en het volgende kan ik allemaal bij lange na niet:

- overstrek de pinken 90° of verder;
- leg de duimen tegen de voorarm;
- overstrek de ellebogen ongeveer 10°
- overstrek de knieën ongeveer 10°
Bla bla bla bla bla.
pi_96067736
Ga naar de dokter ermee.

Bij mij is het begonnen met ach kraken van de vingers kan geen kwaad, tot alle gewrichten kraken en knakken en doen, zeker als het koud is, naar pijn.

Ga naar de dokter en sluit dit of uit, of ga in behandeling om erger te verkomen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 28 april 2011 @ 06:50:21 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_96077844
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:21 schreef SockPants het volgende:

[..]

Ik heb het even gegoogled en het volgende kan ik allemaal bij lange na niet:

- overstrek de pinken 90° of verder;
- leg de duimen tegen de voorarm;
- overstrek de ellebogen ongeveer 10°
- overstrek de knieën ongeveer 10°
Dat is mooi, kun je dat in ieder geval wegstrepen :P Maar inderdaad, ga ermee naar de dokter, want dit soort klachten gaan over het algemeen niet vanzelf weer weg.
pi_96077980
Fysio is een goed idee.
Ik kan mijn schouders niet knakken, maar ze gaan vrij makkelijk 'half uit de kom', als ik dat vaak doe, gaan de pezen irriteren en doet het heffen van de arm zeer.

Een te los schoudergewricht komt omdat de spieren relatief niet sterk genoeg zijn, dat is natuurlijk niet hetzelfde als kraken, maar ik kan me voorstellen dat er dezelfde irritaties optreden.
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:16:14 #8
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96146331
Het knakken zoals je dat in je vingers doet, kun je niet elke 2 minuten doen. Tijdens het knakken strek je de capsule om je gewricht, waardoor er meer ruimte ontstaat, hierdoor ontsnappen kleine luchtbelletjes aan het gewrichtsvocht, waarbij een knak vrij komt.
Na de knak heeft het vocht langere tijd nodig om dat gas weer op te nemen, en kun je het dus niet meteen weer doen. Het is dus iets anders.

Een ander veel voorkomend fenomeen dat knakken veroorzaakt is het verschuiven van een geirriteerde pees (of normale pees over geirriteerde omgeving). Dit kan geen kwaad, echter, het kan zich wel ontwikkelen tot een ontstoken pees/bursa/peesschede, en dat doet pijn, en voorkomt dat je je arm kunt gebruiken.
Dit wordt meestal veroorzaakt door bepaalde bewegingen te vaak te herhalen. Afhankelijk van de pees (en dus spier) die geirriteerd is, kan het door verschillende bewegingen komen. Deze bewegingen kunnen en sich geen kwaad, maar door het herhaaldelijk uitvoeren hiervan kan het gaan irriteren. Gitaar spelen is bijvoorbeeld (door het herhaaldelijk op en neer bewegen van de arm), een bekend veroorzaker. Echter, aangezien het in je linkerschouder zit, weet ik niet wat het zou kunnen zijn.

Als je je er zorgen om maakt, ga dan ff ergens langs (fysio, chiropractor, osteopaat, etc.)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')