Het valt me op dat de ouders die er voor zijn eveneens hun kinderen nauwelijks onder controle hebben.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:05 schreef Id_do_her het volgende:
Het valt me op dat de ouders die er tegen zijn hun kinderen nauwelijks onder controle hebben.
Dat is misschien een verschil in ervaring, ik ben in principe niet op tegen maar ook niet direct voor, ik denk dat er kinderen zijn die het zich veel meer aantrekken dan anderen als ze een correctionele tik krijgen.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:06 schreef belsen het volgende:
[..]
Het valt me op dat de ouders die er voor zijn eveneens hun kinderen nauwelijks onder controle hebben.
Laat ik het zo stellen.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:07 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Dat is misschien een verschil in ervaring, ik ben in principe niet op tegen maar ook niet direct voor, ik denk dat er kinderen zijn die het zich veel meer aantrekken dan anderen als ze een correctionele tik krijgen.
Daar ben ik het in grote lijnen wel mee eens.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:11 schreef belsen het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen.
Als het idee is: 'ik sla mijn kind om hem angst in te boezemen, zodat het iets niet doet', dan is er al geen sprake meer van een corrigerende tik.
Een corrigerende tik geef je om een kind zijn vingers niet te laten verbranden aan een pan. Bij andere situaties moet je andere interventies gebruiken. Anders snapt een kind er niets van en zal het zelf ook geweld gaan gebruiken om zijn zin te krijgen.
In mijn optiek wel.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:18 schreef Dreamyheadz het volgende:
Dus als je een kind een tik geeft omdat het bijvoorbeeld iets stuk heeft gemaakt, is het al geen corrigerende tik meer, omdat je er dan niks meer mee bereikt (behalve angst)? Neigt dat dan al naar kindermishandeling?
En als jij iets van je kind kapot maakt, mag een kind jou dan ook slaan of is de geweldsinterventie enkel voorbehouden aan volwassenen?quote:Op woensdag 27 april 2011 19:21 schreef HSG het volgende:
Als je kind iets per ongeluk kapot maakt, kun je je kind daarop streng aanspreken. Als je kind je uitscheld en/of iets expres kapot maakt kun je je kind gewoon een tik verkopen. Bedenk wel dat je niet te ver moet gaan. Het moet ze schrikken.
Een beetje normale ouder zal geen dingen stuk maken van zijn kind. En als het per ongeluk is koop ik het nieuw of repareer ik het.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:22 schreef belsen het volgende:
[..]
En als jij iets van je kind kapot maakt, mag een kind jou dan ook slaan of is de geweldsinterventie enkel voorbehouden aan volwassenen?
Een andere volwassene dan, of een ander kind?quote:Op woensdag 27 april 2011 19:24 schreef HSG het volgende:
[..]
Een beetje normale ouder zal geen dingen stuk maken van zijn kind. En als het per ongeluk is koop ik het nieuw of repareer ik het.
Als een ander volwassene iets kapot maakt van mijn kind dan moet hij/zij daarop aangesproken worden. Als iemand anders zijn kind iets kapot maakt van mijn kind dan zijn de betrefte ouders van dat kind verantwoordelijk voor de schade.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:25 schreef belsen het volgende:
[..]
Een andere volwassene dan, of een ander kind?
Als jouw voorbeeld is: jij maakt iets kapot, dan moet je slaan, zal een kind dat voorbeeld volgen.
Als ik niet wil dat mijn kind mij uitscheld, moet ik mijn kind ook niet uitschelden...
En dan is jouw voorbeeld dus, dat je dan mag slaan.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:30 schreef HSG het volgende:
[..]
Als een ander volwassene iets kapot maakt van mijn kind dan moet hij/zij daarop aangesproken worden. Als iemand anders zijn kind iets kapot maakt van mijn kind dan zijn de betrefte ouders van dat kind verantwoordelijk voor de schade.
Het ging mij over het voorbeeld wat je stelt met slaan of schelden, niet over aanspreken.quote:Bovendien heb ik het niet over uitschelden maar aanspreken. Tevens kan een kind ook elders scheldwoorden leren kennen.
Dus dan gebruik je angst of pijn als instrument om je kind op te voeden.quote:Een tik zou je kunnen geven als het echt niet meer anders kan.
Herkenbaar, mijn kind is vier en soms om achter het behang te plakken...met andere woorden: precies zoals alle andere kinderen. Je laatste zin spreekt boekdelen: je schiet zo snel je doel voorbij... Je kind corrigeren en opvoeden gaat beter als je niet de macht van het geweld gebruikt, daarmee bereik je op de lange termijn meestal niets.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:31 schreef simmu het volgende:
ik ben niet voor of tegen an sich. ik gebruik zelf geen opvoedkundige tik. tot nu toe (oudste is 2.5) heb ik altijd wel andere, in mijn optiek betere methodes gevonden. ik denk dat je beter heel sterk in je schoenen moet staan om het te kunnen omdat het wel heel makkelijk is om (te) snel een tik te geven. je schiet zo snel je doel voorbij.
Zeg ben jij nou bijna psycholoog.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:34 schreef Dreamyheadz het volgende:
Wat zijn dan alternatieven die je gebruikt in plaats van een tik, die goed werken als het nodig is?
Je vroeg toch om een mening..quote:Op woensdag 27 april 2011 19:34 schreef belsen het volgende:
[..]
En dan is jouw voorbeeld dus, dat je dan mag slaan.
[..]
Het ging mij over het voorbeeld wat je stelt met slaan of schelden, niet over aanspreken.
[..]
Dus dan gebruik je angst of pijn als instrument om je kind op te voeden.
Een mening is toch om te bediscusiëren? Ik prikkel jou om je mening scherp te stellen.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:39 schreef HSG het volgende:
[..]
Je vroeg toch om een mening..
die heb ik je gegeven.
Haha jaquote:Op woensdag 27 april 2011 19:38 schreef belsen het volgende:
[..]
Zeg ben jij nou bijna psycholoog.
Aanspreken, de situatie uitleggen en uitspelen, afspraken maken, jouw emoties in een situatie uitleggen, inbakenen, isoleren, elders laten uitrzen en rustig worden...enzovoort.
Ligt er denk erg aan welke ouders, met welke achtergrond en in welk milieu.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:41 schreef Dreamyheadz het volgende:
[..]
Haha jaMaar ik wil juist weten wat ouders zoal in de praktijk doen, niet wat in de boekjes staat
Dat klopt! In de ene cultuur is het gebruikelijker om een tik te geven dan in de andere cultuur. Het hangt er uiteraard ook vanaf of je zelf ooit een tik hebt gekregen en hoe je dit hebt ervaren.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:41 schreef belsen het volgende:
[..]
Ligt er denk erg aan welke ouders, met welke achtergrond en in welk milieu.
gewoon wegzetten.quote:Op woensdag 27 april 2011 19:34 schreef Dreamyheadz het volgende:
Wat zijn dan alternatieven die je gebruikt in plaats van een tik, die goed werken als het nodig is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |