abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96015918
Ik zie er niemand over praten, maar het topic mag zeker niet ontbreken *O*
Op woensdag 25 mei om 09.00 - 12.00 buigen de weinige examenkandidaten over het vak maatschappijwetenschappen, ook wel bekend als maatschappijleer 2.

Wat te leren?
Politieke Besluitvorming
Massamedia
Criminaliteit & Rechtsstaat

Wie heeft het?
Hoe ga je leren?

Kortom: een topikje voor mezelf (en paar anderen die ergens verstopt zitten en het vak ook hebben?) *O*
  woensdag 27 april 2011 @ 18:04:42 #2
319952 waj1
Wat kijk je nou?
pi_96052675
Wordt dat niet op maar weinig scholen aangeboden als eindexamenvak?
"There are no stupid questions, just stupid people."
"être, c'est être vu"
pi_96053137
Ja, maar ik dacht: er zal hier toch wel één iemand zijn die het ook heeft? :')
  woensdag 27 april 2011 @ 23:10:40 #4
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_96070839
Ik heb ook maw :P

M'n leraar zegt dat we de officiële syllabus als uitgangspunt moeten nemen bij het leren, hij heeft ons allemaal een exemplaar overhandigd. Vervolgens hebben we klassikaal de belangrijkste dingen in de tekst onderstreept. Ik geloof dat de maw-eindexamenklas op m'n school vorig jaar relatief goed gescoord heeft, dus ik ga dit ook zo aanpakken. De dag van tevoren, want het blijft maw.

Zonder te leren kun je op algemene kennis een 9 halen, terwijl een ander (zonder die kennis) een 5 kan halen na uren geleerd te hebben... ik heb het geluk dat ik tot die eerste categorie behoor.
Op zaterdag 28 mei 2011 19:26 schreef Ezell het volgende:
EXA NTB. :@
pi_96078432
Hmm... Ik sta nu een 5,9, maar onze SE's waren echt bizar... Gemaakt door een of andere man die echt geen volledige vragen kon verzinnen/maken. De vragen waren echt niet in goed, lopende zinnen gesteld en het correctiemodel is ook erg streng. We zijn met 4 man, eentje staat een 6,2, andere twee richting de vier/vijf. Echt frustrerend.

Maar een 5,1 moet lukken neem ik aan... Ik ben nu al begonnen met leren, vooral tig kenmerken van X en Y ofzo. En de theorieeen en de functies e.d. Het blijft echt veel. De begrippen moet ik ook even herhalen.

Syllabus is een goed idee, ga ik even uitzoeken vanmiddag. :)

Je weet trouwens dat we ook die invalshoeken moeten weten? Er staat niks over in het boek, maar komt gegarandeerd wel terug. Van die soiaaleconomische hoek, politiekjuridische hoek, vergelijkende en nog een :P goed doornemen, levert veel punten op ;)
  donderdag 28 april 2011 @ 16:05:08 #6
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_96092899
Maw is altijd errrrrg veel stof ja :o Maar ja, voor iedere SE-toets moesten we gewoon één boek leren. Hadden jullie dat ook, iedere keer zo'n los boek met een slappe kaft?
Maw-SE's waren bij ons vooral toepassing (hoewel er ook wel vragen in zaten als: 'noem 4 kenmerken van ...'). Op zich wel prettig, vind ik (dat toepassen dus; die kenmerken hoeven voor mij niet :P).

Wow trouwens, maar 4 leerlingen? Was gezellig de laatste drie jaar? :D
Ik zit gewoon in een klas van 20 of zo (maar in de praktijk waren er meestal maar 10 of zo)... En ja, die invalshoeken zijn een beetje onderbelicht geraakt in de lessen, maar ik heb inderdaad meegekregen dat dat wel degelijk belangrijk is. Moet wel lukken. Dat is niet zo moeilijk, toch? Maar bedankt voor de tip iig :P
pi_96141129
We hadden per SE 2 boeken... Dus in totaal 3 SE's. We hebben ook dat boek, ja. Ik heb vorig jaar havo gedaan (had geen maw in m'n pakket), en heb dit jaar versneld VWO gedaan. Dus we zitten pas 1 jaar bij elkaar in de klas. :P

Ik heb trouwens het boek van politieke besluitvorming doorgenomen enzo, en alle feiten e.d in kernzinnen op papier gezet. Moet dat alleen nog leren, maar heb paar oefenvragen + examenvragen uit mijn examenbundel gemaakt. Ging best goed eigenlijk. :Y) Maar betrap mezelf wel erop dat ik geen volledige antwoorden geef, of punten laat liggen omdat ik totaal niet door had dat ook bij moest.

Ik heb beetje gekeken naar de omzettingstabellen van de afgelopen jaren. Als ik zo'n ongeveer 40 punten haal, dan zou dat voldoende moeten zijn voor een 5,1 en met een 6 af te sluiten. :') Maar we gaan voor hoger natuurlijk.

Ik vrees dat we de enigen zijn. :P
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:27:46 #8
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_96146750
quote:
7s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:05 schreef ViaRegnum2 het volgende:
Maw is altijd errrrrg veel stof ja :o Maar ja, voor iedere SE-toets moesten we gewoon één boek leren. Hadden jullie dat ook, iedere keer zo'n los boek met een slappe kaft?
Maw-SE's waren bij ons vooral toepassing (hoewel er ook wel vragen in zaten als: 'noem 4 kenmerken van ...'). Op zich wel prettig, vind ik (dat toepassen dus; die kenmerken hoeven voor mij niet :P).

Wow trouwens, maar 4 leerlingen? Was gezellig de laatste drie jaar? :D
Ik zit gewoon in een klas van 20 of zo (maar in de praktijk waren er meestal maar 10 of zo)... En ja, die invalshoeken zijn een beetje onderbelicht geraakt in de lessen, maar ik heb inderdaad meegekregen dat dat wel degelijk belangrijk is. Moet wel lukken. Dat is niet zo moeilijk, toch? Maar bedankt voor de tip iig :P
Yup per SE 1 boek, bij ons van de 36 hebben er 15 een voldoende en niemand heeft hoger dan een 7.. onze toetsen waren ook streng en enorm pittig.
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:29:24 #9
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_96146817
Ik heb nog wel van iemand van het forum voor criminaliteit en politieke besluitsvorming een dia presentatie. Dus als iemand hem wil moet je maar even roepen.

Ik ben van plan om de syllabus door te nemen en dan proberen hoger dan een 4,6 te scoren.

[ Bericht 24% gewijzigd door Joosterd op 29-04-2011 17:36:00 ]
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  donderdag 5 mei 2011 @ 23:40:59 #10
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_96415137
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:27 schreef Joosterd het volgende:

[..]

Yup per SE 1 boek, bij ons van de 36 hebben er 15 een voldoende en niemand heeft hoger dan een 7.. onze toetsen waren ook streng en enorm pittig.
Wuh serieus :o Bij ons is er bij maw echt een kloof: 40% heeft iets rond de 5 en 40% heeft iets rond de acht en de overige 20% zit ertussenin of heeft een 9... maar niet zoals je zou verwachten, dat het zwaartepunt ergens tussen 6 en 7.5 ligt. Veel maw'ers trouwens, 36!

quote:
6s.gif Op vrijdag 29 april 2011 14:59 schreef Etsu het volgende:
We hadden per SE 2 boeken... Dus in totaal 3 SE's. We hebben ook dat boek, ja. Ik heb vorig jaar havo gedaan (had geen maw in m'n pakket), en heb dit jaar versneld VWO gedaan. Dus we zitten pas 1 jaar bij elkaar in de klas. :P

Ik heb trouwens het boek van politieke besluitvorming doorgenomen enzo, en alle feiten e.d in kernzinnen op papier gezet. Moet dat alleen nog leren, maar heb paar oefenvragen + examenvragen uit mijn examenbundel gemaakt. Ging best goed eigenlijk. :Y) Maar betrap mezelf wel erop dat ik geen volledige antwoorden geef, of punten laat liggen omdat ik totaal niet door had dat ook bij moest.

Ik heb beetje gekeken naar de omzettingstabellen van de afgelopen jaren. Als ik zo'n ongeveer 40 punten haal, dan zou dat voldoende moeten zijn voor een 5,1 en met een 6 af te sluiten. :') Maar we gaan voor hoger natuurlijk.

Ik vrees dat we de enigen zijn. :P
3 SE's maar? Wij hadden er 9, waarvan 3 PO's...
Maar dat is sowieso altijd bij oefenexamens, dat je toch altijd wat 'makkelijker' antwoord geeft en wat minder volledig dan op echte toetsen. Daar zou ik me niet al teveel zorgen om maken als ik jou was ;)
Ik ga voor de 8.8 bij maw, en ik ga niet uitrekenen hoeveel punten ik dan moet halen. Ik ga gewoon voor alle punten :P Maar voor maw kun/moet je echt extreem veel punten halen ja. Was ook al bij onze SE's, toetsen waarvoor je dan echt 84 punten kon halen of zo. Altijd 100 of 120 minuten ook.

En we hebben gezelschap :D
pi_96420771
Zoals ik al zei, zijn de SE's bij ons belabberd slecht. Je kon 50 punten halen ofzo, lage n-term, kromme zinnen, slechte vraagstelling. Zelfs mijn leraar zegt dat CE moeilijk is en goed moeten leren en blabla. Godverdomme, wat ben ik boos op mijn school zeg :') Mja, vragen uit 2008 en 2009 gemaakt (even vluchtig) ging best redelijk. Maar uit 2010 was het een drama. En dan nog te bedenken dat de nterm lager is dacht ik.

Naja, straks verder met massamedia. :)
  vrijdag 6 mei 2011 @ 09:44:36 #12
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_96422230
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 08:21 schreef Etsu het volgende:
Zoals ik al zei, zijn de SE's bij ons belabberd slecht. Je kon 50 punten halen ofzo, lage n-term, kromme zinnen, slechte vraagstelling. Zelfs mijn leraar zegt dat CE moeilijk is en goed moeten leren en blabla. Godverdomme, wat ben ik boos op mijn school zeg :') Mja, vragen uit 2008 en 2009 gemaakt (even vluchtig) ging best redelijk. Maar uit 2010 was het een drama. En dan nog te bedenken dat de nterm lager is dacht ik.

Naja, straks verder met massamedia. :)
Ik ben dan ook alleen bang voor Maw.. Die van vorig jaar was bizar slecht gemaakt. :') Drie boeken volledig uit je kop kennen is dan ook gewoon onmogelijk terwijl ze wel gewoon naai vragen kunnen stellen. :'(
pi_96423586
Idd. Volgens cito kunnen we 85 punten halen. Met nterm van 0 heb ik 48 punten nodig. Ben benieuwd.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 12:03:35 #14
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_96427500
Achja we zullen zien één 5 kan nog wel. :P
  vrijdag 6 mei 2011 @ 14:13:01 #15
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_96433005
Hm. Met een n-term van 0.5 heb ik 77 punten nodig. Wordt lastig :P Maar goed, gelukkig vind ik dit wel leuk om te leren.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 16:30:52 #16
326760 Duderd
ik dude, jij dude, wij duden..
pi_96438944
5.6 gemiddeld... ben benieuwd
Doei
pi_96686093
Maw moeilijk?
Vind het echt een pretvak! Zal natuurlijk ook wel liggen aan de SE's, die waren bij ons niet bijster moeilijk. Maar ben niet van plan om voor dit vak enorm veel tijd te besteden. Voor de tentamens was het altijd alles 1x doorlezen (of dat vaak nog niet eens haha) en dan een 7 scoren.
Maar wij hebben inderdaad ook die boeken met die slappe kaft en die 'klappergaatjes' gehad.. Ben even de naam van de methode kwijt.. Nog meer mensen die zich kapot ergerde aan het omslachtig taalgebruik, lange zinnen, kopjes onder kopjes onder kopjes en het feit dat het begrip 'rechtsstaat' minstens 3 keer overal staat uitlegegd?!
pi_96749459
ik heb van alles een samenvatting als iemand interesse heeft laat maar weten.
P.S een enorm kutvak waar ik altijd genaaid wordt door de leraar. Je wordt beoordeeld op aanwezigheid en inzet ipv kennis en antwoorden. Hij zoekt naar fouten/onduidelijkheden in plaats van het richten op kijken wat je bedoeld.
pi_96750790
ja samenvatting is altijd handig! :) kun je hem online zetten?
pi_96779466
hoe?
pi_96853814
Dankje!
pi_96938568
In de syllabus voor maatschappijwetenschappen staat bij ideologieën en dan het liberalisme de term 'rationalistisch liberalisme'. Dit wordt echter nergens uitgelegd, en ik heb ook geen idee wat het te betekenen heeft. Iemand een idee?
pi_96941886
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:59 schreef Abejacob het volgende:
In de syllabus voor maatschappijwetenschappen staat bij ideologieën en dan het liberalisme de term 'rationalistisch liberalisme'. Dit wordt echter nergens uitgelegd, en ik heb ook geen idee wat het te betekenen heeft. Iemand een idee?
Het liberalisme is gebaseerd op het verlichtingsdenken, waarin de ratio (het verstand) centraal staat. Het gaat er vanuit dat ieder mens een rationeel (oftewel weldenkend) wezen is welke verantwoordelijk is voor zijn eigen daden. Veel nadruk dus op individuele vrijheid en eigen verantwoordelijkheid wat we terugvinden in het liberalisme. Hopelijk is het zo helder voor je.

[ Bericht 1% gewijzigd door Yakamoz op 17-05-2011 15:31:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')