abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95993636
Ik heb een vraag over het huren van een sociale huurwoning.

Mijn vriend en ik willen graag gaan samenwonen, maar vragen ons nu af of we het beste samen kunnen gaan zoeken onder zijn naam (hij heeft de langste wachttijd en ik word dan uitgeschreven) of dat we het beste apart kunnen blijven zoeken omdat ik dan ook mijn wachttijd behoud.

Ik vraag mij namelijk af of uit de praktijk blijkt dat je sneller een woning hebt als je samen zoekt, of dat het eigenlijk niets uitmaakt en je net zo goed apart kunt blijven.

Alvast bedankt!
pi_95994447
Apart.
Al is het alleen maar omdat jij anders je jaren kwijt bent als het tussentijds onverhoopt toch mis zou gaan...
pi_95994507
Als je samen gaat zoeken naar een huurwoning, wordt ook allebei het inkomen meegeteld.
Als je boven de 33.000? komt, krijg je waarschijnlijk geen toewijzing.

Je moet tegenwoordig ( vanaf 1-1-2011 ) een IB60 formulier overleggen
pi_95994739
Als we samen zoeken komen we niet boven de 33.000 uit.. dus dat is geen probleem...
pi_95994907
Ik zal mijn geval kort uitleggen ( wat ook op jullie zal slaan )

Mijn vriendin ( nu vrouw) en ik stonden allebei ingeschreven ( en woonden al samen).

Ik reageerde op woningen en zij reageerde op woningen.

Ik kreeg een woning toegewezen die haar ook beviel.
Omdat we allebei op het huurcontract willen, moeten we allebei het huurcontract tekenen.
Op het moment dat het huurcontract getekend was, verviel allebei onze inschrijftijd.
We staan nu allebei weer ingeschreven.

Als je alleen op je vriend zijn naam zoekt en iets toegewezen krijgt, en alleen hij op het huurcontract komt, en er mocht iets met hem gebeuren, heb jij geen poot om op te staan bij de verhuurder.
( Dat is in iedergeval hier in eindhoven )
pi_95995090
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:38 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik zal mijn geval kort uitleggen ( wat ook op jullie zal slaan )

Mijn vriendin ( nu vrouw) en ik stonden allebei ingeschreven ( en woonden al samen).

Ik reageerde op woningen en zij reageerde op woningen.

Ik kreeg een woning toegewezen die haar ook beviel.
Omdat we allebei op het huurcontract willen, moeten we allebei het huurcontract tekenen.
Op het moment dat het huurcontract getekend was, verviel allebei onze inschrijftijd.
We staan nu allebei weer ingeschreven.

Als je alleen op je vriend zijn naam zoekt en iets toegewezen krijgt, en alleen hij op het huurcontract komt, en er mocht iets met hem gebeuren, heb jij geen poot om op te staan bij de verhuurder.
( Dat is in iedergeval hier in eindhoven )
Maar ze tellen de inschrijvingsduren niet bij elkaar op? Wat krom dan eigenlijk..
-
pi_95995202
@ Splendor; Nee dat doen ze niet, daarom vind ik het ook lastig om de keus te maken..

Het voelt alsof ik backup zekerheid verlies als ik mijn wachttijd weggooi om met zijn wachttijd verder te gaan. Maar als we sneller wat vinden heb ik het er wel voor over. Anders duurt het misschien nog heel lang.

@ bobenjanneke; Wat betreft het feit dat het huis dan op mijn partner zijn naam komt te staan vind ik nog niet het grootste probleem, want dan loopt mijn wachttijd door en kan ik eventueel iets anders zoeken op mijn wachttijd.
pi_95995231
Ja, stel dat hij dus binnen een jaar ofzo dood gaat, dan moet jij dat huis uit. Even cru gezegd.
pi_95995327
Ja... vraag me af of ik er dan sowieso zou willen blijven wonen.. laten we dat niet hopen...

Maar ik vraag mij af of iemand ervaring heeft met het "samen zoeken" of misschien is er iemand van een woningcooperatie online... Heb je als je samen zoekt sneller een apartement/flatje/huis?
pi_95995342
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:48 schreef lezzer het volgende:
Ja, stel dat hij dus binnen een jaar ofzo dood gaat, dan moet jij dat huis uit. Even cru gezegd.
Dat bedoelde ik eigenlijk maar wou het niet zo zeggen haha.
Maar als je er niet bij ingeschreven staat, kan je er ook zo uitgezet worden door je vriend.
pi_95995393
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:50 schreef SuuSsS het volgende:
Ja... vraag me af of ik er dan sowieso zou willen blijven wonen.. laten we dat niet hopen...
Maar, liever heb je de keuze. Dat wil ik alleen maar zeggen ;)
pi_95995405
En waarom zou je samen gaan zoeken voor een woning, en dan zelf verder zoeken voor een andere woning?
Dan neem je de eerste woning toch niet, om daar een hoop geld aan uit te geven ( inrichten, etc ) om na 4 jaar weer te verhuizen naar een andere woning die net iets beter aanvoelt?
pi_95995601
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 14:44 schreef splendor het volgende:

[..]

Maar ze tellen de inschrijvingsduren niet bij elkaar op? Wat krom dan eigenlijk..
Eerder rechtvaardig dan krom.
pi_95995645
Meestal geldt het recht van de langst ingeschrevene.
Dus als jij en je vriend allebei gaan zoeken en allebei op dezelfde woningen reageren, maak jij "geen" kans.

En als jij samen met jouw vriend een huurcontract tekent, vervallen allebei jullie inschrijftijden, omdat jullie allebei een woning hebben.
Dat is toch logisch?

En niet op het huurcontract ivm "backup" heeft meer nadelen dan voordelen.
Samen een woning kiezen en samen tekenen.
Mochten jullie uit elkaar gaan, kun je nog altijd ( tijdelijk ) bij een particuliere makelaar terecht
pi_95995669
De spelregels van mijn verhuurder:

http://www.woonbedrijf.co(...)-als-woningzoekende/
pi_95995798
De reden dat we apart zouden blijven staan ingeschreven zou zijn voor het geval dat het misgaat.. dan heb ik al een lange inschrijftijd en kan ik sneller een vervangende woning zoeken en kan mijn partner in de andere woning blijven wonen. In onze regio is de wachttijd namelijk 7 jaar... en heb je nus niet snel een vervangende woning... Tenzij je de vrije sector betreedt.
pi_95995842
Hoelang zijn jullie samen?
Hebben jullie al samen gewoond?

Ik snap de reden wel, maar zo kan je met alles doorgaan.
Ik verkoop mijn oude auto niet, want mijn nieuwe 2e hands kan het misschien begeven?
pi_95995977
Hoeveel inschrijftijd hebben jullie allebei?

Anders is het misschien slim om de verhuurder op te bellen/ te mailen om te vragen of het mogelijk is om naderhand ( een half jaar, een jaar ?) bijgeschreven te worden.
Ik denk dat je na een half jaar echt wel weet of het klikt het samenwonen, en dan kan je alsnog bijgeschreven worden op 't huurcontract.
pi_95996094
We zijn ruim een jaar samen, hebben nog niet samengewoond.

`Ik snap de reden wel, maar zo kan je met alles doorgaan.
Ik verkoop mijn oude auto niet, want mijn nieuwe 2e hands kan het misschien begeven?`

Confronterend maar waar... misschien moet ik wat meer `risico` nemen/durven...

Naderhand bijschrijven is volgens mij bij deze cooperatie altijd mogelijk..
pi_95996157

[ Bericht 100% gewijzigd door bobenjanneke op 26-04-2011 15:14:47 ]
pi_95996183
Het is maar een advies. Wonen vind ik wel een ontzettende basisbehoefte namelijk.
pi_95996310
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:10 schreef SuuSsS het volgende:
We zijn ruim een jaar samen, hebben nog niet samengewoond.

`Ik snap de reden wel, maar zo kan je met alles doorgaan.
Ik verkoop mijn oude auto niet, want mijn nieuwe 2e hands kan het misschien begeven?`

Confronterend maar waar... misschien moet ik wat meer `risico` nemen/durven...

Naderhand bijschrijven is volgens mij bij deze cooperatie altijd mogelijk..
Dan kun je beter voor het zekere gaan, en als het na een half jaar goed gaat, je alsnog bijschrijven op het huurcontract.
Ik weet niet hoe goed er contact is met vrienden/ familie die een zolderkamer over hebben mocht het mis gaan
pi_95996332
We zijn 23.. Wonen is inderdaad een echte basisbehoefte..daarom vind ik het overwegen/denken/praten waard..

Het "probleem" voor nu is gewoon dat we apart ingeschreven sowieso nog 1,5 jaar zullen moeten wachten op een huis.. daarom vraag ik me af of je sneller bent als je samen zoekt.. dat zou nogal schelen..
Scheelt het niets, dan blijf ik gewoon mijn eigen wachttijd houden en kunnen we altijd nog samenvoegen.

Tot nu alvast bedankt voor alle reacties! ^O^
pi_95996398
quote:
Het "probleem" voor nu is gewoon dat we apart ingeschreven sowieso nog 1,5 jaar zullen moeten wachten op een huis..
Je kan niet allebei je inschrijftijd combineren, tot 1 grote inschrijftijd.
Dat is zover ik weet nergens mogelijk.
pi_95996538
Nee dat snap ik, hij heeft een inschrijftijd die nog 1.5 jaar af ligt van de gemiddelde wachttijd.. mijn inschrijftijd ligt daar nog 3.5 jaar vanaf.. dus als we apart zoeken dan duurt het sowieso nog 1.5 jaar.. dan heeft hij een huis en kan ik er eventueel bij..

Maar mocht iemand zeggen dat het uit praktijk blijkt dat je sneller een huis vindt als je samen ingeschreven staat dan duurt het hopelijk korter dan die 1,5 jaar...
maar mocht het zo zijn dat je als je je samen voegt je gewoon op het zelfde tempo in de wachtrij naar voren kachelt, dan blijven we voorlopig lekker apart zoeken want dan maakt het voor de wachttijd niets uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')