Ongetwijfeld, maar dit is de grootste brand in België ooit.quote:Op dinsdag 26 april 2011 01:13 schreef SillyWalks het volgende:
Waren de grootste branden ooit niet in Californië of Australië of iets dergelijks?
Vanaf de grond is het onbegonnen werk. Dan ben je veel te lang bezig. Blusheli's/vliegtuigen moeten het opknappen. Ben benieuwd wat de oorzaak is.quote:Op dinsdag 26 april 2011 08:58 schreef Basp1 het volgende:
Dat is een flinke brand in dat mooie natuurgebied. Ben benieuwd of ze het goed kunnen blussen.
Heb je de brandweer al gebeld met dit advies?quote:Op dinsdag 26 april 2011 01:31 schreef TheThirdMark het volgende:
Lekker laten branden. Gecontroleerd weliswaar. Moet je helemaal niet willen blussen.
De brandweer gaat dit ook niet blussen. Alleen gecontroleerd laten uitfikken.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:03 schreef Bolter het volgende:
[..]
Heb je de brandweer al gebeld met dit advies?
johquote:Op dinsdag 26 april 2011 10:26 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
De brandweer gaat dit ook niet blussen. Alleen gecontroleerd laten uitfikken.
De Canadair CL215 is inmiddels opgevolgd door de Bombardier 415MP die turboprops heeft ipv pistons. Dit soort vliegtuigen (beter bekent als 'Superscoopers') zijn zeer geschikt voor bos-bluswerkzaamheden en hebben veel lagere operationele kosten (brandstof) dan helicopters (zie mijn andere post). Ze hebben wel 1,314 meter lengte aan water nodig (inclusief 15 dalen en 15 meter stijgen) voor een 'full scoop' van 6.000 liter (in 10 seconden (!)) maar de Maas ligt in de buurt dus dat is geen probleem. Ze zijn ook geschikt voor Search And Rescue, Patrouille (oil-pollution, illegal fishery), Utility/personnel-transport etc. Er zijn trouwens wel vrij veel incidenten mee gebeurd. Ik zou niet weten waarom. Frankrijk heeft er 12, kunnen ze er niet een paar van hen lenen/huren? Hetzelfde geldt voor die brand bij Assen. Die toestellen kunnen vanuit Frankrijk op een halve dag maximaal in Belgie of Nederland zijn. We zijn toch 1 Europa? Elkaar helpen lijkt me niet meer dan normaal.quote:Er was ooit sprake om voor de Ardennen een blusvliegtuig type Canadair CL-215 aan te schaffen. Misschien gaat men er nu mee door...
Is verspilde moeite en kost alleen maar geldquote:Op dinsdag 26 april 2011 11:08 schreef Jordony het volgende:
[..]
ok ze doen niet eens een poging tot? Wat geven ze weer snel op.
Shit, da's bij Poupehan, ben daar 2x met veel plezier op vakantie geweest.quote:
Die laatste foto is gewoon om te illustreren dat blusvliegtuigen het enige middel zijn die branden in zulke gebieden (snel) kunnen blussen. Hoort idd niet bij de vorige foto's van de brand op de Hoge Venen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 07:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Die laatste foto klopt niet, die is bij Bouillon, toch een heel andere kant van België.
Interessant. In de Ardennen zijn er ook meerdere grote (stuw)meren waar zo'n blusvliegtuig water kan scheppen:quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:14 schreef niels0 het volgende:
[..]
De Canadair CL215 is inmiddels opgevolgd door de Bombardier 415MP die turboprops heeft ipv pistons. Dit soort vliegtuigen (beter bekent als 'Superscoopers') zijn zeer geschikt voor bos-bluswerkzaamheden en hebben veel lagere operationele kosten (brandstof) dan helicopters (zie mijn andere post). Ze hebben wel 1,314 meter lengte aan water nodig (inclusief 15 dalen en 15 meter stijgen) voor een 'full scoop' van 6.000 liter (in 10 seconden (!)) maar de Maas ligt in de buurt dus dat is geen probleem. Ze zijn ook geschikt voor Search And Rescue, Patrouille (oil-pollution, illegal fishery), Utility/personnel-transport etc. Er zijn trouwens wel vrij veel incidenten mee gebeurd. Ik zou niet weten waarom. Frankrijk heeft er 12, kunnen ze er niet een paar van hen lenen/huren? Hetzelfde geldt voor die brand bij Assen. Die toestellen kunnen vanuit Frankrijk op een halve dag maximaal in Belgie of Nederland zijn. We zijn toch 1 Europa? Elkaar helpen lijkt me niet meer dan normaal.
Ja, ik ben aviation-freak, ik weet het =P
Inmiddels al meer dan 1000 haquote:Op dinsdag 26 april 2011 01:04 schreef lolcat8811 het volgende:
400 ha inderdaad (voorlopig), over een afstand van maar liefst 30 km
De foto is van de Semois, niet van de Maas. En de Semois ligt te ver weg. De Maas is ook niet in de buurt en heeft tussen Luik en Huy maar weinig ruimte. Een blusvliegtuig kan hier maar amper veilig water scheppen. De stuwmeren zijn dan handiger.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:57 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Die laatste foto is gewoon om te illustreren dat blusvliegtuigen het enige middel zijn die branden in zulke gebieden (snel) kunnen blussen. Hoort idd niet bij de vorige foto's van de brand op de Hoge Venen.
Euh, het gaat 'm om de beboste heuvels op die foto, niet over de Semois. Daar kan een vliegtuig idd geen water scheppen, nee.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De foto is van de Semois, niet van de Maas. En de Semois ligt te ver weg. De Maas is ook niet in de buurt en heeft tussen Luik en Huy maar weinig ruimte. Een blusvliegtuig kan hier maar amper veilig water scheppen. De stuwmeren zijn dan handiger.
Idd, heeft niets met opgeven te maken. Dit blussen staat gelijk aan een vulkaan blussen. Onnodig, dom en een verspilling van materiaal, materieel en bemanning.quote:Op dinsdag 26 april 2011 11:15 schreef lipjes het volgende:
[..]
Is verspilde moeite en kost alleen maar geld
zoiets krijg je niet geblust, of je moet zoveel materieel inzetten dat de kosten niet opwegen tegen wat je red.
De natuur hersteld zichzelf wel weer prima
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |