abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95971368
Hoi,
Ik wil een leeuwenkop-fontein ophangen.
Ding weegt 60 kilo.
Ik gebruik 2 haken met chemisch ankers.
Klopt het dat er -natuurkundig gezien- dan op elke haak een gewicht van 30 kilo komt te staan?

Grtz,
Vince
Het kost een placenta, maar dan heb je ook wat!
pi_95971486
als de haken netjes verdeeld zitten wel
The autist, formally known as Tjibbe
pi_95971504
Denk het niet aangezien hij niet vrij hangt maar aan de onderzijde tegen de muur aan drukt omdat het zwaartepunt niet direct onder de ankers zit maar een stuk naar buiten. Denk dus dat een deel van die 60 kilo horizontaal aan de ankers trekt en eenander deel van de 60 kilo ze omlaag trekt. Maar zou het niet zeker weten. Tvp dus.

Of hangt hij wel vrij van een muur? Dan is het inderdaad wel 30 kilo per haak.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2011 21:48:24 ]
pi_95971645
Hangt inderdaad vrij aan de onderkant. Tis een kwestie van proberen. Als ie loskomt heb ik een gehandicapte leeuw.
pi_95971795
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:50 schreef VinceOpHetWittePaard het volgende:
Hangt inderdaad vrij aan de onderkant. Tis een kwestie van proberen. Als ie loskomt heb ik een gehandicapte leeuw.
Staat op die verpakking van de chemische ankers geen maximaal gewicht?
pi_95972004
De onderzijde genereert alleen een horizontale kracht, de hele vertikale kracht (het gewicht dus) moet opgevangen worden door de haken, maar dan ook in vertikale richting. Dat is gewoonlijk niet het probleem met een haak, het probleem is hoe hoog de horizontale kracht is, die de haak uit de muur probeert te trekken.

De horizontale kracht die de muur in gaat op het aanrakingspunt aan de onderkant, is even groot als de horizontale kracht die bovenaan de bouten uit de muur probeert te trekken. Deze kracht wordt gegenereerd door het draaimoment om het onderste aanraakpunt heen, doordat de fontein niet "onder" de haken hangt, maar er een stukje naast. Hoe hard de haken dus uit de muur getrokken worden, hangt af van de afmetingen van de leeuwenkop (specifiek van de horizontale afstand van het zwaartepunt van het apparaat tot de muur, en de hoogte van het aanrakingspunt tot de haken).

Anders gezegd: het is ingewikkelder dan je zou denken :)
pi_95972444
Helder!!! Ingewikkeld is het zeker.
Op de ankers staat geen maximale belastbaarheid, maar ik weet dat de belastbaarheid echt enorm is. Mits goed aangebracht, kun je er een olifant mee ophangen. Ik had echtrt liever keilbouten gebruikt, maar die bestaan niet met een platte haak (90 graden). Althans: ik ken ze niet...
pi_95972452
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:56 schreef Pulsy het volgende:
De onderzijde genereert alleen een horizontale kracht, de hele vertikale kracht (het gewicht dus) moet opgevangen worden door de haken, maar dan ook in vertikale richting. Dat is gewoonlijk niet het probleem met een haak, het probleem is hoe hoog de horizontale kracht is, die de haak uit de muur probeert te trekken.

De horizontale kracht die de muur in gaat op het aanrakingspunt aan de onderkant, is even groot als de horizontale kracht die bovenaan de bouten uit de muur probeert te trekken. Deze kracht wordt gegenereerd door het draaimoment om het onderste aanraakpunt heen, doordat de fontein niet "onder" de haken hangt, maar er een stukje naast. Hoe hard de haken dus uit de muur getrokken worden, hangt af van de afmetingen van de leeuwenkop (specifiek van de horizontale afstand van het zwaartepunt van het apparaat tot de muur, en de hoogte van het aanrakingspunt tot de haken).

Anders gezegd: het is ingewikkelder dan je zou denken :)
Die 2e alinea is dus wat ik bedoelde. Alleen zei TS daarna dathet een vrijhangende kop is..
pi_95972983
Bedankt voor de uitleg Silven, Pulsy en GroeneGod
pi_95973847
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 22:14 schreef VinceOpHetWittePaard het volgende:
Bedankt voor de uitleg Silven, Pulsy en GroeneGod
No problemo. Laat even weten alsie hangt! ^O^
  maandag 25 april 2011 @ 22:31:43 #11
3185 Adelante
To let it go now
pi_95973931
Als je 'm naast die 60 kilo ook gaat vullen met water, moet je beseffen dat er nog e.e.a. bijkomt aan gewicht he :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')