Haaa ik kom even al die onruststokers de mond snoeren

Ik heb ervaring met:
Kinderen in die leeftijdscategorie
Slapen in een tent vanaf 6 jaar zonder ouders in de buurt
Marshmallows
Kampvuur
Speurtocht & dropping
Griezelverhalen
Mijn eigen slaapfeestje in de tuin in de tent in een dorpje in Drenthe met 2000 inwoners toen ik 11 werd.
Oftewel ik ben leiding bij scouting

en ook ervaring met spelweek waar kinderen komen die een stuk minder ervaring hebben met kampvuur en slapen in tenten.
Ik weet even niet waar ik moet gaan beginnen maar ik zal een poging doen er een logisch verhaal van te maken.
Het eten lijkt me prima als wij op kamp zijn eten wij vaak rond 5 a 6 uur en dan eten we na een spel vaak nog chips of marshmallows. Dit zijn er per kind vaak een stuk of 3 en dat is over het algemeen echt meer dan genoeg. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kind zn mond heeft verbrand al geloof ik best dat dit wel zou kunnen gebeuren. Vertellen dat ze moeten blazen zonder dat griezelverhaal over de het losgekomen gehemelte lijkt me voldoende.
Over de speurtocht cq dropping. Een dropping word bij ons tot hun 11e sowieso alleen gelopen onder begeleiding van een volwassene. Deze volwassene heeft geen mening qua route maar voorkomt wel paniek en eventuele opsplitsing van de groep. Andere enge dingen daar gelaten wat daar ook mee voorkomen word.
De speurtocht, je kan binnen de speurtocht gebruik maken van verschillende technieken

Bijvoorbeeld bolletje-pijltje
*klik*
of een smileyroute. Dan kijken de ogen van de smiley naar de kant waar je op moet. Teken hierbij dan wel open ogen
Als je wil werken met foto's zou je bijvoorbeeld op bepaalde herkenbare locatie gebruik kunnen maken van een fiets of een ander voorwerp met een duidelijke voor en achterkant die in de richting wijst waar je naar toe moet.
Meer infoIk vind deze net op internet, geursporen
*klik* dat ga ik zelf binnenkort ook maar eens uitproberen.
Daarnaast heb je ook nog de speurtocht met cryptische vragen waar ze dan naar toe moeten en waar ze dan de volgende clou vinden. Bijvoorbeeld: deze man staat voor een huis met heel veel boeken: het standbeeld voor de bibliotheek

Of: als je allebei even zwaar bent blijf ik in evenwicht: de wipwap. Maar misschien is die wel weer te lastig.
Over het kampvuur. Naast water kan een emmer zand ook geen kwaad, dat werkt vaak ook als blusmiddel.
Slapen in een tent doen wij zonder begeleiding in de tent maar op een afstand van zeker 100 meter wel in de buurt

Maar dit is een keuze die je zelf maakt natuurlijk. Onze kids zijn er natuurlijk aan gewend en de kinderen die voor het eerst meegaan die liggen bij oudere/ervaren kinderen in de tent die daarmee rust creëren.
Eigen ervaring met mijn eigen slaapfeestje: We lagen ongeveer 15 minuten in de tent totdat er een kat langs de tent liep. Hierdoor ontstond paniek want wij konden niet herleiden wat het rare langs de tent schurende geluid was. Uiteindelijk hebben wij dus in de woonkamer geslapen en heb ik sindsdien een naaktslakken fobie (naaktslak + blote knie + geen licht) maar goed ik had er ook een panisch geval tussen zitten. In die zin is het juist wel fijn als er 1 of 2 volwassene bij liggen. Al is het een tent met 2 slaapcompartimenten en dat de volwassenen nog wel een beetje gescheiden zijn van de meiden.