Zou de (door zijn eigen organisatie van corruptie beschuldigde) voorzitter van de FIFA niet bij zich zelf (of het hele bestuur) gedacht hebben dat het voor de financiën niet zo slecht zou zijn als er A. een achtste en misschien zelfs negende land bij dat lijstje van finalisten zou komen en B. dat vooral de USA, Japan en Korea bijzonder aantrekkelijke markten zijn.
Kortom, zijn de wereldkampioenschappen voetbal nog wel 100% eerlijk of heeft de commercie een lijstje van favoriete finalisten opgesteld en daar een prijskaartje aan gehangen?
Er is geen opzet in spel daar geloof ik niet in..
Degene die er het meest voor gaat heeft dus de meeste kans om te winnen. Het is eerlijker dan ooit.
Zuid-Korea mag straks voor 3e plaats gaan voetballen en de finale moet tussen echte toppers gaan, dus Duitsland en Engeland/Brazilie.
als je ziet wat er met francesco coco is gebeurd, doe je dat niet foor het geld of voor de fun
en al die ellenbogen gisteren
"...Het is niet terecht dat een grote natie als Italië op zo'n manier wordt uitgeschakeld. Dit is een verlies voor het voetbal'', zei de voorzitter van het Italiaans Olympisch Comité, Franco Carraro. Volgens trainer Giovanni Trappatoni `is dit geen sport meer, maar doet het aan iets anders denken'. Het hoofd van de Italiaanse delegatie bij het WK, Raffaele Ranucci, beschuldigde de Ecuadoriaanse arbiter Moreno rondweg van corruptie: ,,Ik twijfel aan de goede wil van de scheidsrechter. Het probleem is, dat Korea in de sportwereld een machtig land is en wij niet. De Koreanen weten op alle niveaus binnen te dringen. En het is duidelijk dat ze iets hebben georganiseerd.'' Maar de FIFA zal hiervoor boeten, zo dreigde hij. ,,Ik vraag me serieus af, wie er nog tv-rechten wil betalen na een kampioenschap dat zo wordt geleid!
Vittorio Zucconi, journalist van het dagblad La Repubblica, oordeelde dat `ze degene laten winnen die het meest betaalt'. Langs die lijnen redeneerden gisteravond ook de deelnemers aan het programma Mondiali Sera, het Italiaanse Studio Sport: als organiserend land moest Korea wel winnen, vanwege de grote financiële belangen die daarmee gepaard gaan. Voor wie tegenwierp dat de andere organisator gisteren wél werd uitgeschakeld, lag al een antwoord klaar: ,,Als Collina Japan-Turkije niet zou hebben gefloten, hadden ze ook Japan laten winnen..."
Discussie rond arbitrage verbloemt gebrek aan kwaliteit (NRC)
"...Het gaat te ver de leiders van de voetbalfederatie te betichten van het instrueren van scheidsrechters om het toernooi een bepaald verloop te geven. De woede van met name de Italianen naar aanleiding van de zeer omstreden arbitrage tijdens de wedstrijd tegen Zuid-Korea en tijdens eerdere wedstrijden is begrijpelijk, maar rechtvaardigt nog niet de complottheorie die nu in Italië wordt geuit. Wat dat betreft mogen Italianen een voorbeeld nemen aan Fransen en Argentijnen die zich sportiever neerleggen bij hun uitschakeling..."
[Dit bericht is gewijzigd door Howdy_Doody op 20-06-2002 14:12]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |